عمومی

شغل های مهندسی برق

آیا شما مخترع یا سازنده هستید؟ دوست دارید مسائل پیچیده را حل کنید؟ مهندسان برق، مخترعان و طراحانی هستند که برای پیشرفت فناوری، راهکارهای خلاقانه‌ای می‌یابند. مهندسی برق شاخه‌ای از رشته‌های مهندسی است که به‌طور خاص به برق، الکترومغناطیس و الکترونیک، فناوری قدرت، سیستم‌های کنترل، ارتباطات و پردازش سیگنال می‌پردازد.

مهندسان برق با بهره‌گیری از فیزیک و ریاضی، اقدام به طراحی و توسعۀ تجهیزات و سامانه‌های برقی، حل مسائل و آزمایش تجهیزات می‌کنند و در پروژه‌هایی نظیر طراحی لوازم خانگی، طراحی سیستم‌های ارتباط ماهواره‌ای و نیروگاه‌های برقی فعالیت می‌کنند.

قبل از این که به ادامه مطلب بپردازیم اگه تمایل دارید که مقاله های به روز دنیا را به زبان فارسی مطالعه کنید یا شاید یک ویدیو آموزشی را بخواین زیرنویس ش رو داشته باشید می توانید سفارش ترجمه تخصصی برق خود را به شبکه مترجمین ایران بسپارید.

مهندسان برق چه کارهایی انجام می‌دهند؟

طراحی، توسعه، آزمایش و نظارت بر تولید تجهیزات برقی مانند موتورها، سیستم‌های ناوبری و سیستم‌های تولید برق، از وظایف مهندسان برق است. برخی از دیگر وظایف آن‌ها عبارتند از:

– طراحی راهکارهایی برای استفاده از قدرت برق به‌منظور توسعه یا بهبود محصولات؛
– توسعۀ استانداردها و مشخصات ساخت و نصب؛
– راهبری تولید، نصب و آزمایش تجهیزات برقی به‌منظور حصول اطمینان از این‌که محصولات با کدهای ایمنی سازگار هستند؛
– بررسی شکایات مشتریان، ارزیابی مشکلات و ارائۀ راه‌حل‌های مورد نیاز؛
– همکاری با کارکنان به‌منظور اطمینان از این‌که پروژه‌ها به‌خوبی، به‌موقع و در چارچوب بودجۀ مقرر به اتمام برسند.

چشم‌انداز شغلی مهندسی برق

ممکن است از خود بپرسید که آیا مهندسی برق حرفۀ خوبی برای ورود به آن است و این‌که آیندۀ شغلی آن چگونه است. براساس آماری که دفتر آمار کار ارائه داده است، می‌توان گفت که خوشبختانه استخدام مهندسان برق تا سال 2030 با نرخ هفت درصد افزایش خواهد یافت.

در طی دهۀ آینده، برای هر سال بیش از بیست هزار فرصت شغلی برای مهندسان برق پیش‌بینی می‌شود. تغییر شغل کارکنان یا بازنشستگی آن‌ها، ازجمله عوامل ایجاد این فرصت‌های شغلی هستند.

رشد شغلی مهندسان برق، بیشتر در شرکت‌های خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی متصور است. با گسترش نوآوری‌ها در این حوزه، تقاضا برای متخصصان برق درزمینۀ تحقیق و توسعه نیز افزایش خواهد یافت و برای طراحی سیستم‌های مرتبط با فناوری‌های جدید، داشتن تخصص نیاز است. در ماه می سال 2020، میانگین حقوق مهندسان برق 100830 دلار بود.

توصیه‌ها برای شروع یک حرفه در مهندسی برق

اگر علاقه‌مند به فعالیت در حوزۀ مهندسی برق هستید، توصیه‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

1. دریافت مدرک: گرچه بسیاری از مشاغل نیاز به مدرک کارشناسی یا بالاتر دارند، اما در برخی مشاغل که برروی نصب و تعمیر تمرکز دارند، می‌توانید با مدرک کاردانی مشغول‌به‌کار شوید. ممکن است از بین دروس علوم کامپیوتر، مهندسی هوافضا، رباتیک، اتوماسیون، فیزیک و هندسۀ هواپیما نیاز باشد تا شما دروس مرتبط با زمینۀ کاری خود را انتخاب کنید. پیگیری برنامۀ درسی مقطع کارشناسی ارشد به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های بیشتری در این حوزه کسب کنید و به موفقیت در این مسیر نزدیک‌تر شوید.

2. برقرای ارتباط با متخصصان: برای یادگیری بیشتر در حوزۀ کاری خود می‌توانید در رویدادها، کنفرانس‌ها، سمینارها و وبینارها شرکت کنید و با افراد فعال و موفق در صنعت برق آشنا شوید. این افراد می‌توانند به شما مشاوره دهند، شما را راهنمایی کنند و پاسخگوی سؤالات مرتبط با شغلتان باشند. شرکت در گروه‌های علاقه‌مند به حوزۀ برق و خواندن وبلاگ‌ها و مقالات مرتبط، از دیگر راه‌های ارتباط با متخصصان است.

3. انجام کارآموزی: شما می‌توانید درحین تحصیل یا پس از آن، کارآموزی خود را انجام دهید. با انجام کارآموزی، شما فرصت تجربۀ کاری کسب می‌کنید و می‌توانید آن را در رزومۀ خود نیز ذکر کنید. در طول دوران کارآموزی، شما در کنار متخصصانی کار می‌کنید که بعدها نیز می‌توانند به شما در یافتن شغل کمک کنند.

4. شرکت در آزمون‌های دریافت مجوز: هنگام درخواست برای یک شغل در حوزۀ مهندسی برق، علاوه‌بر مدرک تحصیلی، مجوزها نیز می‌توانند شما را نسبت به رقبایتان متمایز کنند. با حضور در این دوره‌ها و دریافت گواهینامه، می‌توانید دانش بیشتری در زمینۀ کاری خود کسب کنید و یک گام به موفقیت شغلی نزدیک شوید.

5. توسعۀ مهارت‌های خود: لازمۀ موفقیت در عرصۀ مهندسی برق، توسعۀ مهارت‌های نرم و فنی است. مهارت‌های مورد نیاز برای حرفۀ خود را شناسایی کنید و آن‌ها را بهبود و ارتقا دهید. کار تیمی و گرفتن بازخورد از دیگران نیز می‌تواند مهارت‌های شما را تقویت کند.

 شغل در حوزه مهندسی برق

برخی از مشاغل مهندسی برق به‌طور اجمالی در ادامه معرفی و بررسی می‌شوند:

1. مهندس کنترل: وی مسئول توسعۀ تجهیزات مورد نیاز برای توسعۀ محصولات بهینه و برنامه‌ریزی برای نگهداری و پیاده‌سازی فرایندهایی که مشکلات سیستم را نشان می‌دهند، است. همچنین راهکارهای موجود را بررسی، طراحی خود را آزمایش و گزارش‌های تدوین می‌کنند تا نشان دهند که سیستم آن‌ها چقدر مؤثر است. میانگین حقوق دریافتی مهندس کنترل 60644 دلار در سال است.

2. مهندس نظارت و مدیریت پروژه‌های فنی-مهندسی: وی ضمن نظارت بر پروژه‌های مهندسی برق، باید باتوجه به بودجه و زمان‌بندی مقرر، در صورت نیاز نیروی انسانی اضافی ازجمله کارگران قراردادی را استخدام نماید. همچنین بر کار هر عضو تیم نظارت و تلاش می‌کند تا با تشویق اعضا اطمینان حاصل کند که پروژۀ مذکور در زمان مشخص و مطابق استانداردهای مدنظر انجام خواهد شد. میانگین حقوق دریافتی مهندس نظارت و مدیریت پروژه‌های فنی-مهندسی 77686 دلار در سال است.

3. مهندس سیستم: وی مسئول حصول اطمینان از عملکرد کامل و بهینۀ سیستم‌های خاصی که برعهده دارد، است. گاهی نیاز است تا نرم‌افزار جدیدی نصب شود یا سیستم‌ها به‌روزرسانی شوند. شاید نیاز باشد که مهندس سیستم فرایند بازخوردی را شکل دهد تا مشکلات را شناسایی کرده و به سهامداران راه‌حلی ارائه دهد. میانگین حقوق دریافتی مهندس سیستم 99446 دلار در سال است.

4. مهندس هوافضا: وی سیستم‌های مکانیکی، ارتباطی، الکتریکی یا محیطی برای هواپیماها و ماهواره‌ها طراحی می‌کند. مهندس هوافضا طرح‌های خود را بررسی و ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که تمام سیستم‌ها همچون ماهواره‌ها و پرانش و محیط، به‌طور همزمان کار می‌کنند. همچنین ضمن انجام تحقیقات، راه‌هایی برای بهبود عملکرد پیدا می‌کند. میانگین حقوق دریافتی مهندس هوافضا 102155 دلار در سال است.

سخن آخر

در این مقاله مشاغل مهندسی برق که شامل طراحی، توسعه، آزمایش و نظارت بر تولید تجهیزات برقی مانند موتورها، سیستم‌های ناوبری و سیستم‌های تولید برق هستند، معرفی و بررسی شدند. علاوه‌بر این، بر دیگر وظایف آن‌ها همچون طراحی راهکارهای استفاده از برق برای توسعه و بهبود محصولات، تدوین استانداردها و مشخصات ساخت و نصب، مدیریت تولید و آزمایش تجهیزات پرداختیم. همچنین به این مورد اشاره کردیم که مهندسان برق می‌توانند در زمینه‌های متنوعی مانند فناوری اطلاعات، صنعت انرژی، هوافضا، ارتباطات، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و رباتیک فعالیت داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا