عمومی

افزوده شدن فرهنگ اصطلاحات ماهیگیری ورزشی به آبی دیک

ما در دیکشنری آبی‌دیک سعی می‌کنیم واژگان جدیدی که در فضای اینترنت و وب وجود ندارد را به دیکشنری اضافه کنیم. یکی از جدیدترین مجموعه واژگانی که به آبی‌دیک افزوده شده، 530 اصطلاح و واژه‌ انگلیسی موجود در رشته ماهیگیری ورزشی است.

این واژگان از کتاب فوق‌العاده «اصول و فنون ماهیگیری ورزشی» تالیف عبدالعلی یزدانی استخراج شده است. عبدالعلی یزدانی فارغ التحصیل رشته مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف است و با داشتن سال‌ها سابقه در این رشته، از سال 1370 مقالات متنوعی در حوزه ماهیگیری منتشر کرده است. لازم به ذکر است که اجازه استفاده از این فرهنگ لغات از شخص ایشان گرفته شده است.

ماهیگیری ورزشی یعنی تلفیق طبیعت‌گردی، کوه پیمایی و ورزش‌های آبی با صید غیر تجاری و غیر حرفه‌ای ماهیان با رعایت اصول و ضوابط بهره‌برداری پایدار.

ماهیگیری ورزشی

فصل سیزدهم این کتاب «فرهنگ لغات و واژه‌های ماهیگیری ورزشی» نام دارد. نویسنده هدف خود را از نوشتن این فصل موجود نبودن فرهنگ لغات و اصطلاحات واحد در این زمینه اعلام کرده است. در این فصل 72 صفحه‌ای، برای واژه‌های انگلیسی موجود در رشته ماهیگیری ورزشی معادل یابی فارسی شده است. یزدانی با دقت خاصی واژگان خود را زمینه‌هایی مانند زیر دسته‌بندی کرده‌است:

  1. ماهی و ماهی پروری
  2. ماهیگیری
  3. مقررات و بهره برداری
  4. مراجع ماهیگیری
  5. حفاظت و عناوین زیست بوم و مناطق
  6. آب‌ها
  7. قایق و تجهیزات مربوطه
  8. تجهیزات ماهیگیری
  9. واحد های اندازه گیری
  10. ظروف
  11. عناصر و عوامل طبیعی
  12. موارد طبیعی زیر آب
  13. لباس وپوشش ماهیگیر
  14. تابش آفتاب
  15. عملیات ماهیگیری و حرکات ماهی
اطلاعات بیشتر در مورد کتاب را می‌توانید در وبلاگ ایشان به نام وبلاگ خال قرمز مشاهده کنید.

نکات فنی در تبدیل این واژه‌نامه

اطلاعات موجود در فصل 13 در چهار ستون «اصطلاح خارجی»، «نام یا واژه رایج در بین ماهیگیران ایرانی »، «واژه پیشنهادی» و «توضیحات» قرار داشت. برای تبدیل این چهارستون در قالب آبی‌دیک، دو ستون «نام یا واژه رایج در بین ماهیگیران ایرانی» و «واژه پیشنهادی» در کنار هم در بخش معادل فارسی قرار گرفت. در ادامه، محتوای ستون «توضیحات» به سر سطر بعدی می‌رود. در نهایت از هر سه ستون استفاده شد تا در مجموع معنی کاملی برای «اصطلاح خارجی» تشکیل شود.

spinning

لازم به ذکر است که تمامی واژگان در آبی‌دیک در زمینه ورزشی و تربیت بدنی قرار گرفته است.

همچنین، این واژگان از فارسی به انگلیسی نیز وارد شد، به طوری که ستون «نام یا واژه رایج در بین ماهیگیران ایرانی» به عنوان واژه مورد جستجو و «اصطلاح خارجی» به عنوان معنی واژه قرار گرفت تا در نهایت یک واژه‌نامه دوزبانه کامل در رشته ماهیگیری ورزشی در دیکشنری تخصصی آبی‌دیک داشته باشیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. احسان عبیدی آشتیانی گفت:

    سلام
    با تشکر از مدیر و دست اندرکاران سایت transnet.ir که به رشته خاص ماهیگیری ورزشی اهمیت می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا