عمومی

بازار کار مهندسی برق برای خانم ها

علی‌رغم این‌که زنان در حوزۀ برق کمک‌ها و تلاش‌های بسیاری در پیشرفت و توسعۀ این رشته داشته‌اند، اما هنوز تعداد زنان فعال در این رشته، از آن‌چه انتظار می‌رود کمتر است. طبق گزارش مرکز ملی آمار علوم و مهندسی، بیش از نیمی از کارگران دارای مدرک دانشگاهی، زنان هستند، اما در این بین فقط 16 درصد از مهندسان رایانه و 27 درصد از دانشمندان ریاضی زن هستند. براساس گزارش انجمن زنان مهندس، درآمد مهندسان زن ده درصد کمتر از مهندسان مرد است و بیش از 32 درصد از زنان، از رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) تغییر رشته می‌دهند.

برای مقابله با این مشکلات و افزایش حضور زنان در حوزۀ برق، تلاش‌های زیادی درحال انجام است. زنانی که تمایل به فعالیت در این حوزه دارند، می‌توانند با طی تحصیلات تکمیلی و کسب مدرک کارشناسی ارشد و همچنین توسعۀ دانش و مهارت‌های مرتبط در این رشته، در زمینۀ شغلی خود به موفقیت برسند.

خوب قبل از این که برسیم به این مورد که آیا مهندسی برق برای خانم ها مناسب هست؟ که هست می خوام سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را بهتون معرفی کنم. که بهتون کمک می کنه که ترجمه تخصصی از هر زبانی به فارسی و از فارسی به هر زبانی داشته باشید.

تأثیر زنان در مهندسی برق

برخی بانوان پیشگام و موفق در رشتۀ مهندسی برق در صد سال گذشته، در ادامه معرفی می‌شوند:

Edith Clarke

ادیت کلارک را می‌توان اولین مهندس برق زن دانست. وی در سال 1912 فعالیت خود را در شرکت AT&T به‌عنوان کارمند آغاز کرد و به‌مدت 45 سال در شرکت General Electric کار کرد. شهرت کلارک به‌خاطر اختراع دستگاه کلارک کالکولاتر است که می‌تواند معادلات گرافیکی مورد استفاده برای انتقال انرژی الکتریکی را حل کند.

Hedy Lamarr

هدی لامار، بازیگر سینما، در زمان جنگ جهانی دوم به اختراع یک فناوری همگام‌سازی فرکانس رادیویی که قابلیت جلوگیری از تداخل یا رهگیری را نداشت، کمک کرد. در کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده و در دستگاه‌های Wi-Fi و بلوتوث، از این فناوری استفاده می‌شود.

Margaret Hamilton

مارگارت همیلتون نقش اساسی در توسعۀ نرم‌افزار پروازی برنامۀ آپولوی سازمان فضایی NASA که در سال 1969 اولین انسان‌ها را به کرۀ ماه فرستاد، داشت. وی در سال 2016 مدال آزادی ریاست‌جمهوری آمریکا را به‌خاطر کارهای نوآورانه‌اش دریافت کرد.

این زنان پیشگام، الگوهایی برای نسل جدید زنان فعال در رشتۀ برق هستند تا آن‌ها ببینند که علی‌رغم وجود موانعی مانند تبعیض جنسیتی و دسترسی محدود به فرصت‌های شغلی، می‌توانند در رشته‌های STEM پیشرفت روزافزونی داشته باشند. در گزارش «تفاوت جنسیتی در مهندسی» از مؤسسۀ مهندسی انگلستان، 46 درصد از دختران 11 تا 14ساله درنظر داشته‌اند که در حوزۀ مهندسی مشغول به کار شوند، اما تنها 25 درصد از دختران 16 تا 18ساله چنین نظری داشته‌اند. ضمناً، در تقریباً تمام رشته‌های STEM شامل مهندسی، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران دارند.

فرصت‌های شغلی برای مهندسان زن

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، در تلاش‌هایی هماهنگ سعی می‌کنند تا ضمن بهبود تنوع جنسیتی در مشاغل، فرصت‌های بیشتری برای جذب زنان در این حوزه فراهم کنند. به گزارش مجلۀ Woman Engineer، پنج شرکت برتری که بیشترین تعداد مهندسان زن را در سال 2020 استخدام کرده‌اند، عبارتند از:

سازمان فضایی آمریکا (NASA)؛ سازمان امنیت ملی (NSA)؛ ادارۀ تحقیقات فدرال (FBI)؛ خدمات مدنی نیروی هوایی (AFCS)؛ دستگاه حمل‌ونقل دریایی نظامی (MSC). برای مثال، یک مدیر پروژۀ مهندسی برق در شرکت Lockheed Martin Space، رهبری تیمی از مهندسان را که درحال طراحی اجزای برقی برای ماهواره‌های NASA است، برعهده دارد.

هرساله در ماه ژوئن و در روز جهانی «زنان در مهندسی»، به دستاوردهای زنان در صنعت برق توجه می‌شود و به مهندسان زن تازه‌کار در این عرصه، انگیزه می‌دهد. این اقدامات، در تصحیح «لولۀ نشت» زنان که به‌علت نابرابری در فرصت‌ها و ارائۀ توانمندی‌هایشان خیلی زود از عرصۀ مهندسی خارج می‌شوند، مهم و حیاتی هستند.

پنج سازمن دولتی برتر که بیشترین تعداد مهندسان زن را در سال 2020 استخدام کرده‌اند، عبارتند از: گوگل؛ لوکهید مارتین؛ مایکروسافت؛ ریتئون تکنولوژیز؛ M3.

مهارت‌ها و منابع لازم برای فعالیت در مشاغل مهندسی برق

مهندسان زن برای موفقیت در عرصۀ مهندسی برق، باید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را توسعه دهند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مهارت‌های ریاضیاتی: مهندسان برق برای اجرای ایده‌های خود و کار با تجهیزات برقی، باید دانش پیشرفته‌ای در ریاضیات، مخصوصاً حسابان، داشته باشند.

مهارت‌های ارتباطی: مهندسان حرفه‌ای و آن‌هایی که نقش رهبری دارند، باید بتوانند اقدامات خود را به شکل گزارش‌های نوشتاری، کتاب‌های فنی و ارائه‌های شفاهی توضیح دهند. لذا ارائۀ مفاهیم پیچیده به زبانی ساده و قابل درک، بسیار مهم است.

تلاش و استقامت: مهندسان باید مهارت‌های خود را با ظهور فناوری‌ها و ابزارهای جدید به‌روز کنند و انگیزۀ لازم برای ادامۀ تحصیل و توسعۀ توانمندی‌های خود را داشته باشند.

زنان در حوزۀ مهندسی برق برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی و یافتن فرصت‌های پیشرفت در حوزۀ کاری خود، می‌توانند از منابع زیر استفاده کنند:

انجمن مهندسان زن (SWE): SWE، به‌عنوان بزرگترین داور تغییر برای زنان در مهندسی و فناوری، منابع، رویدادها، برنامه‌های رهبری و فرصت‌های راهنمایی را برای کمک به زنان مهندس در بهبود و ارتقای حرفۀ خود فراهم می‌کند.

انجمن مهندسی برق و الکترونیک (IEEE) بخش زنان در مهندسی (WIE): شبکۀ جهانی IEEE WIE با بیش از بیست هزار عضو در بالغ‌بر صد کشور جهان، زنان را در هر مرحله از تحصیل و حرفۀ خود، از طریق گروه‌های توانمندسازی بین‌المللی، کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها به‌هم متصل می‌کند.

Scholarships.com: این سایت فهرستی از فرصت‌های تحصیلی برای زنان علاقه‌مند به مهندسی، در زمینه‌ها و موقعیت‌های مختلف ارائه می‌دهد.

داشتن مدرک پیشرفته برای زنان پیشرو در حرفۀ مهندسی برق، ضروری و ارزشمند است. این مدرک می‌تواند به آن‌ها در کسب دانش عمیق و تجربۀ عملی لازم برای شروع و رشد در حرفۀ خود، باوجود موانع پیش‌رویشان، کمک کند.

برنامۀ کارشناسی ارشد علوم در مهندسی برق دانشگاه اوهایو به‌منظور کمک به آینده‌سازان این رشته در ساخت سیستم‌های برقی و حل مسائل پیچیدۀ فنی و کاربردی در صنعت، تدوین شده است. دروس این برنامه که به‌صورت آنلاین ارائه می‌شوند، اصول مهندسی برق پیشرفته را با آموزش در زمینۀ طراحی مسئولانه و پایدار ترکیب می‌کنند تا فارغ‌التحصیلان این رشته، در حوزه‌ای رقابتی و درحال رشد، بتوانند مشاغل پربازده و اثرگذار ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا