آموزش زبان

یادگیری آلمانی با گوش دادن به پادکست

پادکست‌ها راه‌هایی عالی برای یادگیری زبان هستند، به خصوص اگر دوست دارید زبانی مثل آلمانی یاد بگیرید که تلفظ آواهای آن برای ما ایرانیان دشوار است، گوش کردن به پادکست‌ها می‌تواند برای شما کمک بزرگی باشد. تنوع موضوعی پادکست‌ها هم باعث می‌شود یادگیری زبان برایتان لذت بخش تر باشد. با گوش دادن به آن‌ها می‌توانید در کنار یادگیری آلمانی، چیزهای زیادی هم در مورد فرهنگ و رسوم مردم آلمان‌ و حتی تاریخ و جغرافیای این کشور بیاموزید.  لازم به ذکر است که در صورتی که نیاز به ترجمه آلمانی دارید می توانید سفارش خود را در شبکه مترجمین ایران ثبت کنید.

نکتۀ دیگری که گوش دادن به پادکست را به راهی عالی برای یادگیری زبان آلمانی تبدیل می‌کند آن است که می‌توانید هرجایی به پادکست گوش کنید. البته بهتر است ساعات خاصی را به این کار  اختصاص دهید که بتوانید تمرکز لازم را داشته باشید اما اگر مشغله‌تان این اجازه را به شما نمی‌دهد می‌توانید پشت فرمان، در مترو یا حتی در حال انجام کارهای روزمره‌تان به پادکست گوش کنید و آلمانی یاد بگیرید.

اینکه دقیقاً به چه منظوری از پادکست‌ها استفاده می‌کنید به خودتان بستگی دارد. فرقی نمی‌کند قصدتان تقویت مهارت‌های فعلیتان باشد یا یادگیری دستور زبان و لغات جدید. ما در ادامه نکاتی ارائه کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند با گوش کردن به پادکست بهتر و سریع‌تر به هدفتان برسید و پس از آن بهترین پادکست‌های رایگان برای سطوح مقدماتی و متوسط را معرفی می‌کنیم.

موثرترین روش استفاده از پادکست

  • به پادکست‌های آموزشی گوش دهید.
  • با سرعت کم گوش دهید.
  • تمرکز داشته باشید.
  • یادداشت بردارید.
  • متن پادکست را پیدا کنید.
  • گاهی بگذارید پادکست برای خودش پخش شود.

به پادکست‌های آموزشی گوش دهید

دو نوع پادکست برای یادگیری آلمانی وجود دارد. پادکست‌های کاملاً آلمانی و پادکست‌هایی که به انگلیسی ضبط می‌شوند. اگر سطح انگلیسیتان متوسط یا خوب است اما در آلمانی تازه کار هستید احتمالاً نوع دوم را ترجیح دهید. شاید پرش به محتوای پیشرفته تر وسوسه انگیز به نظر برسد. اما یادتان باشد که ممکن است با عجله از یادگیری ناامید و دلسرد شوید.

با سرعت کم گوش دهید

اکثر اپلیکیشن‌های پادکست دکمه‌ای برای کم و زیاد کردن سرعت دارند. تولیدکنندگان پادکست‌های آموزش زبان عموماً خودشان این نکته را رعایت می‌کنند و پادکست را با سرعت ضبط می‌کنند اما اگر پادکست خوبی پیدا کردید که فقط کمی تند حرف می‌زد بهتر است سرعت پخش را کم کنید تا همه چیز را کامل بشنوید. از بازگشت و به عقب و دوباره گوش کردن نترسید. این کار وقت تلف کردن نیست و بعداً نتیجۀ آن را خواهید گرفت.

تمرکز داشته باشید

اگر پادکستی که به آن گوش می‌دهید به زبان مادری‌تان است، یا اگر انگلیسیتان خوب است و به پادکستی انگلیسی گوش می‌کنید راحت می‌توانید در حال انجام کارهای دیگر آموزش ببینید، اما اگر پادکستتان به زبان آلمانی ضبط شده و تازه کار هستید، از دست دادن فقط چند ثانیه از پادکست ممکن است به کل گیجتان کند. پس بهتر است برای آن وقت بگذارید و با تمرکز گوش دهید.

یادداشت بردارید

شروع به یادداشت برداری قدمی جدی در  یادگیری فعال زبان آلمانی است. لغات و اصطلاحات جدید را یادداشت کنید و بعداً به سراغ آن بروید و آن را تکرار کنید، معانی دیگر و کاربردهایش را یاد بگیرید. شاید اول فکر کنید این کار دارد وقتتان را می‌گیرد اما آرام آرام اثر آن را خواهید دید.

متن پادکست را پیدا کنید

یکی دیگر از خدماتی که برخی اپلیکیشن‌های پادکست ارائه می‌دهند نشان دادن متن پادکست است. در برخی پادکست‌ها این متن به صورت کامپیوتری و با هوش مصنوعی ایجاد می‌شود و در برخی تولیدکنندگان خودشان متن را آماده کرده‌اند. در این زمینه طبیعتاً متنی که به دست انسان تولید شده بهتر و قابل اعتمادتر است. با خواندن این متن همزمان با یادگیری آلمانی، با نوشتار و املای لغات و اصطلاحات آن نیز آشنا می‌شوید و اگر جایی نتوانستید خوب بشنوید می‌توانید به متن اتکا کنید.

گاهی بگذارید پادکست برای خودش پخش شود

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند یادگیری زبان در محیط سریع‌تر انجام می‌شود. اما اگر به محیط آلمانی زبان دسترسی ندارید می‌توانید گاهی که در حال انجام کار های دیگرتان دکمۀ پخش پادکستتان را بزنید و مشغول کار خود شوید. این کار کمک می‌کند تا با صداهای طبیعی زبان آلمانی آشنا شوید و گوشتان به آواهای مختلف عادت و حتی با لحجه‌های مختلف آشنا شود. این کار سرعت یادگیریتان را افزایش می‌دهد.

بهترین پادکست‌های آموزش زبان آلمانی

پس از آشنایی با بهترین شیوۀ استفاده از پادکست‌ها نوبت به معرفی بهترین پادکست‌های رایگان برای یادگیری آلمانی می‌رسد.

  1. پادکست Coffee Break German

این پادکست امکان یادگیری زبان آلمانی از پایه را فراهم می‌کند و در حال حاضر در 3 فصل مبتدی، متوسط و پیشرفته ارائه شده است. در این پادکست شما با مارک که از اسکاتلند می‌آید همراه می‌شوید تا از توماس آلمانی یاد بگیرید. هر پادکست به طور متوسط 30 دقیقه است و به موقعیت‌های روزمره می‌پردازد.

 

  1. پادکست Easy German

شاید از قبل با کانال یوتیوبی محبوب Easy German آشنا باشید. پادکست Easy German اسپین آفی از برنامۀ این کانال است. این مجموعه همچنین کلوبی برای کتاب خوانی و ملاقات حضوری در برلین دارد. هر قسمت آن حدود 30 دقیقه است و موضوعاتی شامل فرهنگ آلمانی، زبان و نکات گرامری را پوشش می‌دهد. در حال حاضر بیش از 400 قسمت از این پادکست منتشر شده است.

 

  1. پادکست News in Slow German

این پادکست در اپیزودهایی کوتاه با سرعت آهستۀ خبرهایی به زبان آلمانی از نشریاتی همچون نیویورک تایمز، اکونومیست و گاردین را می‌خواند و با قرار دادن شما در محیطی مملو از رویدادهای روزمره کمک می‌کند تا هم در جریان مسائل روز قرار بگیرید و هم سطح زبان خود را به روز نگه دارید.

 

  1. پادکست Deutsche — Warum Nicht?

این پادکست که برای زبان آموزان سطح مبتدی تا متوسط ارائه شده است ماجراهای یک دانشجوی روزنامه نگاری در آلمان را دنبال می‌کند. در این پادکست با شخصیت‌های مختلفی مواجه می‌شوید که در کل تجربه‌ای سرگرم کننده را برای شما به ارمغان می‌آورد. پادکست در چهار فصل ارائه شده است که با دنبال کردن آن از سطح مبتدی به پیشرفته خواهید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا