عمومی

راهنمای تبدیل پایان‌نامه به کتاب

پژوهشگرها و دانشجوهای شرکت‌کننده در آزمون دکتری برای تقویت رزومه‌شان دنبال تبدیل پایان‌نامه به کتاب هستند. تبدیل پایان‌نامه به کتاب مراحل ساده‌ای دارد. با انجام این مراحل می‌توانید کتاب علمی چاپ کنید و امتیاز علمی‌تان را در مصاحبه دکتری افزایش دهید. در این مقاله، برای‌تان خواهیم گفت چگونه می‌توانید پایان‌نامه‌تان را تبدیل به کتاب کنید. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید.

مزیت‌های تبدیل پایان‌نامه به کتاب

اگر دانشجوی کارشناسی ارشد هستید یا تحصیلاتتان را تمام کردید، با تبدیل پایان‌نامه به کتاب می‌توانید رزومه تحصیلی‌تان را تقویت کنید. موارد زیر از دیگر مزیت‌های تبدیل پایان‌نامه به کتاب هستند:

چاپ کتاب امتیاز شما در مصاحبه دکتری را افزایش می‌دهد

اگر داوطلب آزمون دکتری هستید، با چاپ کتاب می‌توانید ۴ امتیاز در جلسه مصاحبه دکتری بگیرید. داورهای مصاحبه دکتری به چاپ کتاب اهمیت زیادی می‌دهند و اعتبار بیشتری برای‌تان قائل می‌شوند.

با چاپ کتاب شانس استخدام بیشتری در دانشگاه دارید

اگر تصمیم دارید در هیئت علمی دانشگاه‌ها استخدام شوید، با تبدیل پایان‌نامه به کتاب شانس استخدام‌تان افزایش پیدا می‌کند و موقعیت‌های شغلی بهتری در پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها به دست می‌آورید.

چاپ کتاب هزینه کمی دارد

اگر می‌خواهید در مصاحبه دکتری شرکت کنید، بهتر است بدانید که هزینه چاپ کتاب یک سوم هزینه‌ چاپ مقاله در مجله‌های بین‌المللی است.

فرایند چاپ کتاب آسان‌تر است

اگر از دانشجوها و اساتید بپرسید، قطعاً به شما می‌گویند که دردسرهای چاپ کتاب کمتر از چاپ مقاله است. برای چاپ مقاله باید مجله‌های مختلف را بررسی کنید و از جعلی‌نبودن آن‌ها مطمئن شوید. در تبدیل پایان‌نامه به کتاب فقط باید متن پایان‌نامه را اصلاح کنید و مراحل اداری چاپ کتاب را انجام دهید و مجوزهای لازم را بگیرید.

چاپ کتاب در زمان کمتری انجام می‌شود

برای چاپ مقاله در مجله‌های بین‌المللی باید حدود یک تا دو ماه زمان بگذارید. بعضی از مجله‌ها بعد از یک ماه نتیجه داوری مقاله را اعلام می‌کنند، در حالی‌که تبدیل پایان‌نامه به کتاب حدود یک ماه زمان می‌برد.

کسب درآمد با ترجمه کتاب

می توانید با ترجمه کتاب تان و قراردادن در سایت های مثل آمازون کسب درآمد دلاری نیز داشته باشید.

معیارهای تبدیل پایان‌نامه به کتاب چیست؟

برای تبدیل پایان‌نامه ارشد یا دکتری به کتاب باید موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • نمره پایان‌نامه باید بالاتر از ۱۸ باشد.
  • موضوع پایان‌نامه باید جدید باشد و قابلیت فروش داشته باشد.
  • در بازار کتاب، موفق شود.
  • کتابِ چاپ‌شده از پایان‌نامه باید قابلیت تدریس در دانشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی را داشته باشد.
  • پایان‌نامه باید از نظر علمی رتبه خوبی داشته باشد و در جشنواره‌ها و همایش‌های علمی امتیاز گرفته باشد.

تبدیل پایان‌نامه به کتاب چه مراحلی دارد؟

برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب، طبق مراحل زیر پیش بروید:

انتخاب نام کتاب: نام کتاب نباید مثل نام پایان‌نامه باشد. سعی کنید با توجه به عنوان کتاب‌های علمی، نامی جدید و متناسب با موضوع کتاب انتخاب کنید.

حذف عبارت‌های مربوط به پایان‌نامه: کلمه‌های مربوط به پایان‌نامه مثل تحقیق، مقاله، استاد راهنما و استاد مشاور را از متن حذف کنید.

تغییر تیترهای پایان‌نامه: تیترها و عنوان فصل‌ها را با توجه به موضوع تغییر دهید. از عنوان‌هایی مثل ادبیات تحقیق و روش‌شناسی برای کتاب استفاده نکنید.

اصطلاح‌ها و کلمه‌های لاتین: املای درست اصطلاح‌های لاتین را در پاورقی بنویسید.

اصلاح منابع: منابع کتاب را با توجه به مطالب کتاب تغییر دهید و در نهایت، پایان‌نامه را به عنوان یکی از منابع اضافه کنید.

اصلاح متن: بخش هدف‌های پایان‌نامه، سوال‌ها، فرضیه‌ها و بیان مسئله برای پایان‌نامه هستند و در کتاب استفاده نمی‌شوند. اطلاعات ضروری این بخش‌ها را در قسمت‌های دیگر کتاب بیاورید. مثلاً می‌توانید اهداف پایان‌نامه را در مقدمه کتاب توضیح دهید.

نوشتن پیشگفتار: به کمک استادهای دانشگاه برای کتاب پیشگفتار بنویسید. متن کتاب را از نظر ویرایشی و نگارشی بررسی کنید.

بعد از اطمینان از صحیح‌بودن متن کتاب، برای چاپ آن، دریافت مجوز و انجام مراحل اداری اقدام کنید.  مقاله چاپ کتاب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

نوشتن پروپوزال: مهم‌ترین مرحله تبدیل پایان‌نامه به کتاب، پیداکردن ناشر و ارائۀ پروپوزال است. با توجه به رشته‌تان، انتشارات مناسب را پیدا کنید و پروپوزال بنویسید. در پروپوزال باید راجع به اهداف و نقاط قوت کتاب بنویسید.

نکات ویرایشی و نگارشی در تبدیل پایان‌نامه به کتاب

نکته‌های زیر به شما کمک می‌کند که پایان‌نامه را به کتاب تبدیل کنید:

  • نقل قول‌هایی که به‌طور مستقیم در متن کتاب استفاده می‌کنید، در گیومه و با قلمی کوچک‌تر از قلم اصلی بنویسید. دقت کنید که نقل قول‌ها با تو رفتگی ۱.۵ سانتی‌متری نوشته شوند.
  • برای اطمینان از رعایت نکات ویرایشی و نگارشی حتماً از ویراستاران خبره کمک بگیرید. اگر با ویرایش کتاب آشنا نیستید، می‌توانید مقاله اهمیت ویرایش کتاب را مطالعه کنید.

چه مطالبی از پایان‌نامه در کتاب ذکر می‌شوند؟

معمولاً در کتاب، مطالب فصل اول، دوم و پنجم را بیان می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در استخراج مطالب کتاب از پایان‌نامه از اساتید راهنما و مشاور کمک بگیرید.

برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب به چه مجوزهایی احتیاج دارید؟

برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب، باید مجوزهای چاپ کتاب را بگیرید. این مجوزها شامل موارد زیر هستند:

  • شابک: شابک یا ISBN کد بین‌المللی کتاب است که موقعیت جغرافیایی، زبان و کشور انتشار کتاب را مشخص می‌کند.
  • فیپا: فیپا فهرست‌نویسی پیش از چاپ است که می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را در مقاله فیپا مخفف چیست مطالعه کنید.
  • مجوز پخش: نهایت بعد از گرفتن شابک و فیپا، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز پخش می‌گیرید.

هزینه تبدیل پایان‌نامه به کتاب چقدر است؟

عواملی مثل تعداد صفحه، اندازه کتاب، جنس صفحه‌ها، نوع صحافی، نوع چاپ و تعداد رنگ در هزینه نهایی تاثیرگذار هستند. هرچقدر تعداد صفحه‌های کتاب بیشتر باشد، چاپ آن هزینه بیشتری دارد. علاوه‌بر این‌ها، هزینه‌های مربوط به ویرایش، صفحه‌آرایی، طراحی جلد و حق نشر را هم باید در نظر بگیرید. به‌طور کلی حداقل هزینه تبدیل پایان‌نامه به کتاب یک تا دو میلیون تومان است.

سخن آخر

با تبدیل پایان‌نامه به کتاب، نام شما و کتابتان در کتابخانه ملی ایران ثبت می‌شود و یک اثر علمی از شما به یادگار می‌ماند. پیشنهاد ما این است که در مراحل تبدیل کتاب به پایان‌نامه حتما از انتشاراتی‌های معتبر و افراد متخصص کمک بگیرید تا در نهایت کتابی بی‌عیب ‌و نقص چاپ کنید. فراموش نکنید که هرچقدر در مرحله ویرایش کتاب دقت بیشتری داشته باشید، به نتیجه بهتری می‌رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا