عمومی

چگونه کتاب خودتان را چاپ کنید؟

اگر تصمیم دارید کتاب خودتان را چاپ کنید، بهتر است با مراحل آن، مثل تایپ، ویراستاری، صفحه‌آرایی، کسب مجوزهای انتشار و طراحی، آشنا شوید. کسانی‌که که می‌خواهند ترجمه کتاب انجام دهند، باید فرایند مربوط به ترجمه را در لیست کارهایشان قرار دهند. در این مقاله درباره چاپ کتاب و مراحل آن صحبت می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که مراحل را یادداشت کنید و طبق آن جلو بروید.

همان‌طور که می دانید ترجمه ماشینی، مثل ترجمه گوگل ترنسلیت، همواره ایرادهایی دارد. به عبارت ساده، هیچ ترجمه‌ای جای ترجمه انسانی را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید ترجمه‌تان را مترجمی کاربلد و حرفه‌ای انجام دهد، می‌توانید به شبکه مترجمین ایران، بزرگ‌ترین سایت تخصصی ترجمه در ایران، اطمینان کنید. همواره، برندهای معتبری مانند سامسونگ، مزدا و هواوی به ما اعتماد کرده‌اند و ترجمه‌شان را به مترجمین مجرب ما سپرده‌اند. ما بیش از 45,000 مترجم داریم که هر کدام در رشته‌‌های تخصصی مشخصی تبحر دارند. برای مثال، محتوای تخصصی حوزۀ صنایع را به مترجمی می‌سپاریم که در این رشته تحصیل کرده است یا این‌که مسلط به متون این حوزه است. برای استفاده از خدمات ترجمه مقاله، ترجمه متن، ترجمه کتاب، ترجمه سایت، ترجمه کاتالوگ و بروشور و حتی ترجمه همزمان، کافی است وارد سایت شبکه مترجمین ایران شوید و سفارش‌تان را ثبت کنید. ثبت نام و آپلود فایل در سایت شبکه مترجمین ایران

مراحل چاپ کتاب

نگارش کتاب

اولین مرحله تایپ دست‌نوشته‌ها و ویرایش چندین‌باره کتاب است. این مرحله برای انواع کتاب‌ها یکسان است و شما می‌توانید کتاب ادبی و رمان بنویسید یا کتاب‌های خارجی را ترجمه کنید. بعد از تایپ نوشته‌ها می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

انتخاب عنوان

بعد از نگارش کتاب باید عنوان مناسبی را برای آن انتخاب کنید. این مسئله مهم‌ترین مرحله بعد از نوشتن کتاب است. هنگام انتخاب عنوان، به حس خواننده و هدف کتاب توجه کنید. خواننده‌ها هنگام خرید به نام کتاب توجه می‌کنند و ممکن است کتاب شما را براساس آن تهیه کنند. هنگام انتخاب عنوان به حس خواننده و هدف کتاب توجه کنید.

پیداکردن ناشر مناسب

اگر فکر می‌کنید کتاب شما مخاطبان زیادی پیدا می‌کند، دنبال ناشر سرمایه‌گذار باشید. درصورتی‌که انتشارات خاصی از کتاب‌تان خوشش بیاید، هزینه‌های طراحی، چاپ و توزیع کتاب را پرداخت می‌کند. روند کار هر ناشر متفاوت است. برای مثال، برخی ناشران از شما می‌خواهند کل کتاب را یک‌باره برای‌شان ارسال کنید و برخی دیگر یک چهارم از کتاب و پروپوزال را از شما می‌خواهند. بنابراین، پیش از هر اقدامی، باید با ناشر مورد نظرتان مکاتبه کنید و شرایطش را بشناسید.

در پروپوزال دلیل تالیف یا ترجمه کتاب، مزیت‌ها و نقاط قوت کتاب و مخاطب‌های هدف را توضیح دهید. فراموش نکنید که یافتن ناشر مناسب ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

ارائه فایل کتاب به ناشر

بعد از تایپ و ارائه یک فایل ورد یا پی‌دی‌اف، نوبت بررسی مطالب کتاب است. متخصص ها و مشاورها در انتشارات‌های مختلف محتوای کتاب شما را بررسی می‌کنند و بعد از تایید با شما تماس می‌گیرند. در نهایت، مدارک چاپ و قرارداد کتاب برای شما ارسال می‌شود.

بستن قرارداد

قبل از تنظیم قرارداد اصلی، انتشارات به شما یک پیش‌قرارداد می‌دهد. بعد از تایید پیش‌قرارداد، قرارداد نهایی ارسال می‌شود. ممکن است امضای قرارداد به‌صورت آنلاین یا حضوری انجام شود. بعضی از نشرها تمام مراحل چاپ کتاب را خودشان انجام می‌دهند. در چنین شرایطی، می‌توانید قرارداد را آنلاین امضا کنید. هنگام تنظیم قرارداد به امتیاز کتاب توجه کنید. در قرارداد بین نویسنده و ناشر، وظایف شما و ناشر مشخص می‌شود. می‌‌توانید در قرارداد بیان کنید که کارهایی مثل گرفتن مجوز و طراحی جلد را به ناشر می‌سپارید.

انواع قرارداد با انتشارات

به‌طور کلی سه روش برای بستن قرارداد با ناشر وجود دارد. در روش اول، ناشر سرمایه‌گذار است و هزینه مراحل چاپ کتاب را به عهده می‌گیرد. در این حالت، حق‌الزحمه، سود فروش و زمان‌بندی چاپ مشخص می‌شود. در روش دوم، سرمایه‌گذار خودتان هستید و تمام هزینه‌های چاپ را پرداخت می‌کنید. در این حالت، نام شما به عنوان ناشر و مولف در شناسنامه کتاب قرار می‌گیرد و بخشی از بهای پشت جلد هم به انتشارات تعلق می‌گیرد.

در حالت سوم، ناشر و مولف با یکدیگر همکاری می‌کنند و هزینه‌های چاپ، بازاریابی و توزیع را به‌صورت مشترک پرداخت می‌کنند. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، بهتر است بدانید که درصدی از فروش کتاب برای شما است. درصورتی‌که اولین کتابتان را می‌خواهید چاپ کنید، بهتر است از روش سوم استفاده کنید.

آماده‌سازی فایل اولیه کتاب

در اولین مرحله آماده‌سازی فایل کتاب، تمام نوشته‌های شما در فایلی منظم قرار می‌گیرند و حاشیه‌بندی در قالب کتاب انجام می‌شود. در همین مرحله، متن را بازخوانی کنید و قطع مناسب کتاب را نیز انتخاب کنید.

دریافت شابک

هر کتابی با شماره شابک یا شماره استاندارد بین‌المللی کتاب مشخص می‌شود. با شابک، کتاب به نام شما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌گیرد. دریافت شابک به‌عهده انتشارات است.

ویراستاری کتاب

قبل از چاپ نهایی، ویراستاری عمومی کتاب انجام می‌شود و ویراستار نکته‌هایی مثل نویسه‌ها، دستور خط، نشانه‌گذاری و زبان معیار را بررسی می‌کند. مرحله ویراستاری تخصصی به‌عهده انتشارات و ویراستاران است. آن‌ها کتاب را می‌خوانند و مشکلات ویرایشی را برطرف می‌کنند. معمولا ویراستاری یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای ۶ روز طول می‌شود.

بازخوانی کتاب

بعد از ویراستاری فنی و زبانی، نوبت بازخوانی است. متن ویراستاری‌شده برای شما ارسال می‌شود تا محتوای کتاب را بازنگری کنید. اگر می‌خواهید متن کتاب را تغییر دهید یا آن را بهتر کنید، می‌توانید این کار را در مرحله بازخوانی انجام دهید.

تکمیل شناسنامه کتاب

شناسنامه کتاب حاوی اطلاعاتی مثل شابک، نام ویراستار، نام مدیر مسئول نشر، قیمت فروش، نوبت چاپ، شماره چاپ، مشخصات انتشارات، نام طراح، نام صفحه‌آرا، آدرس و شماره تماس مرکزهای پخش و راه‌های ارتباطی با نویسنده و ناشر است. این بخش با همکاری شما و ناشر کامل می‌شود.

تکمیل محتوای کتاب

همه کتاب‌ها صفحه‌هایی مثل پیش‌گفتار، سخن ناشر و سخن نویسنده دارند. قبل از چاپ کتاب، صفحه‌های به نام خدا، تقدیم‌نامه، فهرست موضوعی، عنوان کتاب و نام مولف، شناسنامه و مشخصات نشر به کتاب اضافه می‌شود.

صفحه‌آرایی کتاب

بعد از مراحل اولیه، نوبت صفحه‌آرایی و آماده‌سازی کتاب است. هرچقدر صفحه‌آرایی کتاب بهتر باشد، شانس موفقیت کتاب شما بیشتر می‌شود. بیشتر انتشاراتی‌ها کار صفحه‌آرایی را خودشان انجام می‌دهند.

طراحی جلد کتاب

یکی از عوامل موفقیت و فروش کتاب جلد آن است. برای طراحی جلد سخت‌گیر باشید و دقت زیادی به خرج دهید. طراحی جلد بخشی از وظایف انتشارات است. آن‌ها با درنظر گرفتن عواملی مثل مخاطب، گروه سنی، اندازه فونت، طیف رنگی، مدل طراحی و حروف‌چینی جلد کتاب را طراحی می‌کنند.

چاپ و صحافی کتاب

آخرین مرحله ارسال کتاب به چاپخانه است. برای چاپ می‌توانید بین گزینه‌های چاپ دیجیتال و چاپ افست انتخاب کنید. اگر شمارگان کتاب کمتر از ۲۰۰ جلد باشد، چاپ دیجیتال مناسب است. چاپ افست هم برای کتاب‌هایی با شمارگان بالاتر از ۱۰۰۰ جلد انجام می‌شود. چاپ دیجیتال هزینه کمتری دارد و برای تیراژهای زیر ۱۰۰۰ مناسب‌تر است. به‌علاوه بیشتر ناشران هم چاپ دیجیتال را توصیه می‌کنند.

برای چاپ کتاب به چه مجوزهایی احتیاج دارید؟

اول از همه باید کتابتان را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور ثبت کنید. با ثبت‌نام در سامانه کتابخانه ملی، به کتاب شما مجوز فیپا تعلق می‌گیرد. ناشر مجوز فیپا را در شناسنامه کتاب ثبت می‌کند و فایل نهایی کتاب را برای سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد می‌فرستد. وزارت ارشاد کتاب را از نظر ممیزی بررسی می‌کند و مجوز می‌دهد. در صورتی‌که وزارت ارشاد ابلاغیه یا اصلاحیه‌ای ارسال نکند، مجوز چاپ کتاب صادر می‌شود. تمام این مراحل را ناشر انجام می‌دهد.

کتاب خودتان را به آسان‌ترین روش چاپ کنید

آسان‌ترین روش برای چاپ کتاب انتخاب یک کتاب خارجی و ترجمه آن است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات ترجمه کتاب شبکه مترجمین ایران، کتاب موردعلاقه خود را انتخاب کنید و ترجمه آن را به مترجم‌های حرفه‌ای و متخصص ما بسپارید. با این روش، فرایندهای چاپ و توزیع کتاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا