عمومی

چاپ مقاله برای دریافت بورسیه

مقاله چاپ کنید تا بورسیه شوید

چاپ مقاله علمی یکی از بهترین و سودمند‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند به دانشجویان برای دستیابی به کمک‌هزینه‌های آموزشی کمک کند. دریافت کمک‌هزینه یا بورسیه همواره از سوی دانشجویان سراسر جهان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده است اعطاکنندگان این کمک‌ها شرایط خاصی را برای متقاضیان در نظر بگیرند. از مهم‌ترین شرایطی که برای متقاضیان دریافت بورسیه در نظر گرفته شده انتشار مقاله علمی است. در واقع انتشار مقاله در ژورنال‌های معتبر علمی در بسیاری موارد ممکن است درهای بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی- تحقیقی جهان را بر روی جویندگان علم و دانش بگشاید و مسیر ادامه تحصیل را تا حدود زیادی هموار کند. البته انتشار مقاله بدون ترجمه مقاله میسر نیست! افزایش مراکز اعطای بورسیه از یک سو و رشد روزافزون متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی از سوی دیگر سبب شده که مسئله انتشار مقاله علمی توجه جمعیت بسیار زیادی از دانشجویان را به خود جلب کرده است. اما انتشار مقاله علمی نیازمند به‌کارگیری نکاتی است که توجه به این نکات موفقیت نویسنده را در انتشار مقاله افزایش می‌دهد.

در این مطلب، از چاپ مقاله علمی و دریافت بورسیه تحصیلی برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

مقاله بنویسید تا بورسیه بگیرید

یکی از این راه‌های تحصیل در خارج از کشور استفاده از کمک هزینه‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای تامین هزینه‌ها است. این کمک‌ هزینه‌ها غالبا از سوی دانشگاه‌ها یا بنیادهای علمی برای دانشجویانی با شرایط خاص در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که متقاضی دریافت کمک هزینه (بورسیه) برای دریافت هر یک از این کمک هزینه‌ها می‌بایست شرایط در نظر گرفته شده را برآورده کند و سپس وارد یک رقابت با سایر داوطلبان شود.

انتشار مقاله‌ عملی از جمله مهم‌ترین گزینه‌هایی است که پیش پای دانشجویان گذاشته شده تا نه تنها توانایی علمی خود را به نمایش بگذارند، بلکه با توجه به توان علمی‌شان، از امتیازات مالی نیز بهره‌مند شوند و با گرفتن کمک‌هزینه‌های تحصیلی شرایط بهتری را برای خود رقم بزنند. بنابراین، انتشار مقاله علمی برای دریافت بورسیه به اندازۀ نگارش انگیزه نامه و مواردی از این دست اهمیت دارد.

مقاله علمی چیست؟

مقاله علمی مختصات خاص خود را دارد. به تعبیر دیگر، هر نوشته‌ای که در هر نشریه‌ای منتشر می‌شود، حتی اگر رنگ و بوی علم و دانش نیز داشته باشد، نمی‌تواند نام مقاله علمی را بر خود داشته باشد.

نوشته‌هایی که می‌توانند نام مقاله علمی بر خود داشته باشند ویژگی های خاصی دارند و می‌بایست با توجه به قوانین و مقررات رایج در دنیای علم و پژوهش نوشته شوند این ویژگی‌ها معمولاً از سوی ژورنال‌های علمی معتبر در جهان تعیین و اعلام می‌شوند.

مقالات علمی دربرگیرنده نتایج پژوهش‌هایی هستند که از سوی دانشجویان و دانشمندان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی انجام شده‌اند. این دسته پژوهش‌ها می‌بایست حاوی نتایجی غیرتکراری و جدید در دنیای علم و دانش باشند.

بنابراین، برای نگارش مقاله علمی، باید به فکر یادگیری قواعد مقاله نویسی باشید!

مقاله علمی چه ویژگی‌هایی دارد؟

گزارش‌های ارائه شده در نشست‌های علمی و خلاصه پایان‌نامه‌ها را نمی‌توان در زمره مقالات علمی جای داد، بلکه مقالات علمی می‌بایست حتماً در قالب مقاله گنجانده شوند. چه بسا که نتایج یک پایان نامه به شکل گزارش‌گونه نوشته شود که اصلا در زمره مقالات علمی جایی پیدا نکند و چه بسا که نوشته‌ای در قالب مقاله بدون تکیه بر پژوهش علمی نوشته شود اما باز هم راه به جایی نبرد.

یکی از خصوصیاتی که مقالات علمی را از سایر مقالات متمایز می‌کند انتشار آنها در نشریات یا ژورنال‌های علمی معتبر جهان است. در واقع، انتشار مقاله از سوی هر یک از ژورنال‌های معتبر جهان دلیل محکمی است برای صحه‌گذاردن بر این‌که نوشته مزبور تمام ویژگی‌های یک مقاله علمی را در خود دارد.

کدام نشریات ژورنال علمی هستند؟

نکته‌ای که نباید از نظر دور بماند این است که هر نشریه یا مجله‌ای را نمی‌توان یک ژورنال علمی در نظر گرفت. ژورنال‌های علمی معتبر در جهان جایگاه ویژه‌ای دارند و از سوی مراکز معتبر دانشگاهی پذیرفته شده‌اند.

آنچه به نام ژورنال علمی نزد مراکز دانشگاهی جهان شهره است معمولاً نشریه‌ای است که نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه‌های دانش را در حوزه‌ای تخصصی منتشر می‌کند. وجه متمایز این دسته از ژورنال‌ها نسبت به سایر نشریات این است که مقالات رسیده از سوی دانشمندان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه در حوزه تخصصی مورد نظر زیر ذره‌بین داوری علمی قرار می‌گیرد و چنانچه از این داوری سربلند عبور کرد، در نوبت انتشار در ژورنال علمی قرار خواهد گرفت.

برای انتشار مقاله‌تان در این ژورنال‌های معتبر، باید نحوه ترجمه مقاله را بدانید یا این‌که ترجمه آن را به موسسه‌ای معتبر بسپارید!

دو ژورنال معتبر علمی برای انتشار مقاله

مجلاتی که در فهرست Institute for Scientific Information یا به اختصار، ISI قرار دارند اعتبار لازم را برای دریافت بورسیه تحصیلی دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که ISI بودن ژورنال‌ها همیشگی نیست و معمولاً ژورنال‌های علمی پس از بررسی سالانه، چنانچه معیارهای لازم را داشته باشند، در فهرست ISI قرار می‌گیرند. گروه مجلات اسکوپوس (Scopus) نیز از دیگر مجلات معتبر برای انتشار مقالات علمی هستند.

محدودیت‌های زمانی برای انتشار مقاله را بشناسید

ژورنال‌های علمی در فواصل زمانی معین منتشر می‌شوند. برخی از این ژورنال‌ها ماهانه، برخی دوماهنامه و برخی نیز فصل‌نامه یا سال‌نامه هستند. البته ویژگی مشترک همگی آنها علاوه بر داوری علمی صف‌های انتظار طولانی انتشار است که با توجه به همین صف انتشار نمی‌توان انتظار داشت که در مدت کوتاهی پس از ارسال مقاله در انتظار داوری و انتشار آن از سوی ژورنال بود.

زمان مورد نظر برای انتشار مقاله در این دسته ژورنال‌ها از ۳ تا ۶ ماه و حتی یک سال خواهد بود. اگر به فکر انتشار مقاله برای دریافت بورسیه هستید، این بازه زمانی را مد نظر قرار دهید. چنانچه دانشجویان متقاضی بورس تحصیلی در زمان معینی نیاز به حضور در دانشگاه‌های خارج از کشور دارند، باید در زمان مناسب پیش از اقدام برای ارسال تقاضای دریافت بورسیه مقالات‌شان را در ژورنال‌های معتبر به چاپ رسانده باشند تا هنگام ارسال مدارک دریافت بورسیه بتوانند نمونه مقاله منتشرشده در ژورنال علمی یا لینک مقاله را همراه با سایر مدارک به مراکز علمی دانشگاهی اعطای بورس ارسال کنند.

چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر جهان از جمله نکاتی مهی است که مورد توجه مراکز علمی برای پذیرش دانشجویان قرار می‌گیرد. چنانچه  خواستار دریافت کمک هزینه تحصیلی (بورسیه یا فاند)‌ هستید، باید برای انتشار مقاله علمی اقدام کنید.

سخن آخر

در هم تنیده شدن انتشار مقاله در ژورنال علمی با دریافت بورسیه تحصیلی سبب شده است تا نوشتن این دسته مقالات از سوی دانشجویان در سراسر جهان مورد توجه زیادی قرار بگیرد. در واقع، انتشار مقاله برای دریافت بورسیه ضروری است. این استقبال و توجه اگر چه می‌تواند از نقاط قوت انتشار مقالات علمی قلمداد شود، اما رقابت برای دریافت بورسیه تحصیلی را نیز دشوارتر کرده است. در واقع، هر چه تعداد مقالات منتشرشده‌تان بیشتر باشد، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی خواهید داشت. از همین رو، معمولاً به افرادی که متقاضی دریافت بورسیه و راهیابی به دانشگاه‌های خارجی هستند همواره توصیه می‌شود برای تهیه و انتشار مقالات در ژورنال‌های علمی تمرکز بیشتری داشته باشند. اساتید دانشگاه و مراکز علمی همواره تلاش کرده‌اند تا دانشجویان را تشویق به تدوین و انتشار مقالات علمی کنند و توجه بسیار زیاد مراکز اعطای فاند و بورسیه به سابقه دانشجویان در انتشار مقالات علمی نیز اهمیت تدوین این دسته مقالات را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

مقاله علمی چیست؟

مقاله علمی مختصات خاص خود را دارد. به تعبیر دیگر، هر نوشته‌ای که در هر نشریه‌ای منتشر می‌شود، حتی اگر رنگ و بوی علم و دانش نیز داشته باشد، نمی‌تواند نام مقاله علمی را بر خود داشته باشد.

مقاله علمی چه ویژگی‌هایی دارد؟

گزارش‌های ارائه شده در نشست‌های علمی و خلاصه پایان‌نامه‌ها را نمی‌توان در زمره مقالات علمی جای داد، بلکه مقالات علمی می‌بایست حتماً در قالب مقاله گنجانده شوند. چه بسا که نتایج یک پایان نامه به شکل گزارش‌گونه نوشته شود که اصلا در زمره مقالات علمی جایی پیدا نکند و چه بسا که نوشته‌ای در قالب مقاله بدون تکیه بر پژوهش علمی نوشته شود اما باز هم راه به جایی نبرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و خیلی ممنون از متن خوبتون
    فقط یه سوالی داشتم
    آیا میشه این مقاله علمی رو به صورت گروهی (مثلا دو نفره) نوشت یا حتما باید فردی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا