کشورها و زبان ها

چه کشورهایی به زبان آلمانی صحبت می‌کنند؟ | فهرست کشورهای آلمانی زبان

German Speaking Countries

در این مقاله درباره کشورهای آلمانی زبان و فهرست این کشورها در تمام جهان توضیح می‌دهیم و درباره پراکندگی آلمانی‌زبان‌ها در قاره‌های اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا توضیحاتی می‌دهیم. همچنین، درصورتیکه به اطلاعات بیشتری درباره خدمات ترجمه آلمانی به فارسی و بالعکس نیاز دارید، می‌توانید به صفحه مربوط آن در سایت مراجعه کنید.

آلمانی تنها زبان رسمی آلمان و اتریش و، به همراه فرانسوی و ایتالیایی، یکی از زبان‌های رسمی سوئیس به شمار می‌رود. علاوه بر این، آلمانی‌زبانانی نیز در آرژانتین، استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، شیلی، جمهوری چک، دانمارک، اکوادور، یونان، مجارستان، ایتالیا، قزاقستان، قرقیزستان، لیختنشتاین، لوکزامبورگ، نامیبیا، پاراگوئه، لهستان، رومانی، روسیه، اسوواکی، اوکراین، ایالات متحده و اروگوئه وجود دارند.

پرچم کشورهای آلمانی زبان
پرچم کشورهای آلمانی زبان

چه کشورهایی در جهان به آلمانی تکلم می‌کنند؟

بر مبنای داده‌های سرشماری سال 2010، آلمانی، با داشتن 132 میلیون نفر گویشور، یازدهمین زبان پرتکلم در جهان است. از این تعداد، حدود 79 میلیون نفر در آلمان زندگی می‎کنند. آلمانی زبان اول حدود 76 میلیون نفر و زبان دوم، سوم یا چهارم 56 میلیون نفر دیگر از آن‌هاست.

در این زمینه مطالعه کنید: آموزش کامل زبان آلمانی

کشورهای آلمانی زبان در اروپا

اروپا جایی است که، مطابق انتظار، بیشترین تعداد گویشوران زبان آلمانی و بیشترین کشورهای آلمانی زبان را در خود جای داده است. همانطور که گفته شد، زبان آلمانی، با داشتن مجموعاً 79 میلیون نفر گویشور، پرتکلم‌ترین زبان این قاره به شمار می‌رود. در اتریش، که آلمانی در آن تنها زبان رسمی است، اساساً کل جمعیت 8.7 میلیون نفری به آلمانی تکلم می‌کنند. بخش عظیمی از سوئیس نیز، با توجه به آنکه 4490,000 نفر از جمعیت آن به زبان آلمانی سوئیسی و 292,000 نفر دیگر نیز به آلمانی معیار سخن می‌کویند، به این زبان تکلم می‌کنند.

آلمان 83,517,045 نفر
بلژیک 11,539,328
اتریش 8,955,102 نفر
سوئیس 8,591,365 نفر
لوکزامبورگ 615,729 نفر
لیختنشتاین 38,019 نفر
جدول کشورهای آلمانی زبان

گویشوران آلمانی‌ای هم هستند که در سراسر بیشتر کشورهای اروپایی پراکنده‌ شده‌اند، هرچند این زبان در پایان جنگ جهانی دوم در بسیاری از نقاط جهان رشد چشمگیری داشت. آلمانی امروزه یکی از 24 زبان رسمی اتحادیۀ اروپاست و کلاً حدود 100 میلیون نفر در سراسر اروپا به این زبان تکلم می‌کنند. پس از روسی، آلمانی پرتکلم‌ترین زبان این قاره است.

محبوبیت آلمانی در قاره آمریکای شمالی

در سراسر آمریکای شمالی، حدود 1.4 میلیون نفر گویشور آلمانی وجود دارد. در ایالات متحده، به‌طور ویژه، آلمانی اکنون بیش از یک قرن روندی نزولی داشته و تعداد گویشوران آن از بیش از 2 میلیون نفر در سال 1910 اکنون به حدود 1 میلیون نفر رسیده است. قبل از جنگ جهانی اول، این زبان دومین زبان پرتکلم در آمریکا بود، اما اکنون جایگاه سابق را ندارد و جای خود را به اسپانیایی داده است. اما علت گسترده بودن این زبان در آمریکا تعداد مهاجران آلمانی‌ای بود که در قرون 18 و 19 به این کشور آمدند. گروه‏هایی از مهاجران آلمانی در سراسر آمریکا و کانادا پدیدار شدند و فرهنگ‎شان هنوز هم در جوامع معینی مشهود است، همچون زبان آلمانی پنسیلوانیا و آخرین آلمانی‎زبانان تکزاس. کانادا نیز تقریباً 400,000 نفر گویشور آلمانی دارد که بیشترشان در قرن بیستم به این کشور مهاجرت کردند.

تعداد آلمانی زبان‌ها در آمریکای جنوبی

هرچند گویشوران آلمانی بسیاری در آمریکای شمالی وجود دارند، تعداد این گویشوران در آمریکای جنوبی، با مجموعاً حدود 2.2 میلیون نفر، حتی بیشتر هم هست. این موضوع اصولاً به دلیل جوامع آلمانی‌ای است که در قرن نوزدهم به آمریکای شمالی و جنوبی مهاجرت کردند. در بیشتر کشورها هزاران نفر به زبان آلمانی تکلم می‌کنند. اروگوئه 27,000 نفر، پاراگوئه 58,000 نفر، اکوادور 112,000 نفر و شیلی 20,000 نفر گویشور آلمانی دارد، اما جمعیت بسیار بزرگتری از این گویشوران در برزیل و آرژانتین سکونت دارند. آرژانتین حدود 400,000 و برزیل 1.5 میلیون نفر آلمانی‌زبان دارد. این جمعیت‌ها معمولاً تراکم بالایی دارند. در برزیل، تقریباً تمامی آلمانی‌ها در نواحی جنوبی این کشور زندگی می‎کنند. در این نواحی، می‌توان شهرهایی مانند بلومنائو را یافت که بازتابی دقیق از فرهنگ آلمانی هستند. به مانند آن است که آمریکای جنوبی هنوز هم جوامع آلمانی شکوفایی دارد، زیرا کمتر پیش می‌آید که مهاجران آلمانی مجبور باشند خود را با شرایط جدید تطبیق کنند.

آیا در آفریقا هم کشورهای آلمانی زبان داریم؟

در اواخر قرن نوزدهم، آلمان، به مانند بسیار از کشورهای اروپایی، مستعمراتی را در آفرقا ایجاد کرد. با این حال، ورود آلمان به این عرصه نسبتاً دیر انجام شد و مستعمرات کمتری را نسبت به کشورهایی نظیر فرانسه و بریتانیا به دست آورد. امپراطوری مستعمراتی آلمان هم دیری نپایید، زیرا آلمان مجبور به عقب‌نشینی از مستعمراتش در پایان جنگ جهانی اول در سال 1918 شد. نامیبیا، که پیشتر به آن آفریقای جنوب غربی آلمان نامیده می‎شد، با داشتن 11,200 نفر گویشور، تنها کشوری در آفریقا به شمار می‎رود که جمعیت آلمانی‎زبانان در آن زیاد است و به نوعی می توان آن را از کشورهای آلمانی زبان برشمرد.

زبان آلمانی در نامیبیا
زبان آلمانی در نامیبیا

پراکندگی آلمانی زبان‌ها در جهان چگونه است

زبان اول 95 میلیون نفر از مردم جهان آلمانی است. آلمانی زبان رسمی شش کشور به شمار می‎رود که همگی در اروپا قرار دارند. پرجمعیت‎ترین کشوری که آلمانی در آن زبان رسمی به شمار می‎رود آلمان است. آلمان مجموعاً بیش از 81 میلیون نفر جمعیت دارد. از مجموع این جمعیت، زبان مادری 91.8 درصد آلمانی است. این رقم بالغ بر 74 میلیون نفر است. زبان دوم حدود 5.6 میلیون نفر هم آلمانی است. کشورهای آلمانی زبان که زبان رسمی‎شان آلمانی است به ترتیب حروف الفبا عبارتند از اتریش، بلژیک، آلمان، لیختنشتاین، لوکزامبورگ و سوئد. بیش از 78 درصد از مجموع آلمانی‎زبانان در آلمان و بیش از 8 درصد در اتریش زندگی می‏کنند. بیش از 5 درصد مقیم اتریش هستند، کمتر از 1 درصد در ایتالیا و بیش از 7 درصد در سایر کشورها زندگی می‎کنند.

علاوه بر این کشورهای آلمانی زبان مذکور، موجودیت‏های وابستۀ بسیاری هم وجود دارند که زبان رسمی‎شان آلمانی است. از جملۀ این مناطق عبارتند از استان خودمختار تیرول جنوبی در ایتالیا، استان اوپوله و استان سیلسیان در لهستان، و اسپیریتو سانتو، سانتا کاتارینا و ریو گراند دو سول در برزیل. آلمانی همچنین، تحت قانون اسوواکی، در روستاهای کراهول یا بلافوس و کونوسوف یا کونشاو زبان رسمی مشترک به شمار می‎رود.

هرچند آلمانی در برخی از کشورها زبان رسمی نیست، در بسیاری از کشورهای جهان در قالب زبانی فرهنگی یا اقلیت به‎کار می‎رود. این کشورهای آلمانی زبان اقلیتی عبارتند از:

  • برزیل
  • بوسنی و هرزگوین
  • جمهوری چک
  • دانمارک
  • مجارستان
  • ایتالیا
  • قزاقستان
  • نامی‌بیا
  • لهستان
  • رومانی
  • روسیه
  • اسلووکی
  • اوکراین

کمی درباره تاریخ زبان آلمانی

اولین نمونه‌های زبان آلمانی زمانی گزارش شدند که مردم آلمان در قرن اول پیش از میلاد با رومیان مواجه شدند. در آن زمان، آلمانی شامل گروه گسترده‌ای از گویش‎ها در مرکز اروپا می‎شد که متقابلاً قابل فهم بودند.

بعدها، این زبان به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، سوئدی، هلندی، آفریکانس، و بسیاری از زبان‌های دیگر تغییر شکل داد. در برهه‌ای از زمان و قرن‌ها پس از رویارویی آلمانی‌ها و رومی‌ها، آلمانی به آلمانی شمال، که اساس زبان‌های اسکاندیناوی را شکل داد، آلمانی غربی، که بعدها به زبان آلمانی تبدیل شد، اسکاتلندی و غیره انشعاب یافت.

ادامه مطلب را در مقاله مفصل تاریخ زبان آلمانی مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما را با کشورهای آلمانی زبان آشنا کردیم. اگر شما نیز تجربه‌ای درباره کشور آلمان یا زبان آلمانی دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

از طريق
How Many People Speak German, And Where Is It Spoken?German Speaking Countries 2020

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. ممنون از توضیحات و مطالب این پست

  2. زبان رسمی کشور سوئد. آلمانی نیست.

  3. درود!
    آره، اینجا نوشته شده:آلمانی تنها زبان رسمی آلمان و اتریش است.

  4. آمنه چوگانی گفت:

    نمیدونم چرا .ولی من عاشق زبان آلمانی هستم.وارزویم رفتن به آلما است

  5. یادگیری آلمانی واقعا خوبه و اصلا یادگیری زبان آلمانی سخت نیست به نظر من آلمانی بهترین زبان برای یادگیریه ممنون و با تشکر از کسانی که زحمت کشیدند و اين مطالب را نوشتند لطفا یه مطلب هم درباره کشورهای هلندی زبان و همچنین کشورهای انگلیسی زبان بگزارید ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا