آموزش زبان
موضوعات داغ

هر آنچه باید برای آموزش زبان آلمانی بدانید

هرچیزی که برای یادگیری زبان آلمانی نیاز دارید :)

آموزش زبان آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. بعضی کلمات آن قدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند، و تلفظ کردن کلمه‌هایی که تاکنون به گوشتان هم نخورده‌اند غیر ممکن می‌نماید. چه کسی می‌تواند کلماتی مثل Freundschaftsbeweis، یا Lebensabschnittsgefährte را تلفظ کند؟ اصلا چرا باید بخواهد چنین کاری کند؟

دشواری دست و پنجه نرم کردن با مفاهیم جدیدی مانند جنسیت کلمه‌ها، آموختن ترتیب جدید کلمات، و تسلط یافتن بر ساختار تصریفی زبان ممکن است انگیزه شما را از بین ببرد. در این مقاله، به شما نشان خواهم داد آلمانی زبانی است که دنیایی از فرصت‌ها را به روی شما می‌گشاید. با مطالعه این مقاله در می‌یابید این زبان هند و اروپایی چطور زندگی شما را تغییر خواهد داد و چرا آموختن آن به اندازه‌ای که فکر می‌کنید دشوار نیست.

اگر به دنبال متن آموزش زبان آلمانی برای کودکان، نوجوانان یا دانشجویان هستید هم این مقاله مناسب شما خواهد بود.

این مقاله علاوه بر ارائه تمام اطلاعاتی که درباره این زبان غنی و زیبا لازم دارید، به شما نشان می‌دهد چگونه فرایند یادگیری خود را آغاز کنید. این لیست موضوعاتی است که در این مقاله پوشش می‌دهیم. اگر تاکنون حتی یکی از این سوالات را از خود پرسیده‌اید، آن چه در جستجویش هستید را این جا خواهید یافت.

چرا باید آلمانی یاد بگیرم؟

دلایل مختلف و متفاوتی برای آموختن این زبان وجود دارد، مثلا شاید:

  • در آلمان زندگی کنید یا بخواهید به آن کشور مهاجرت کنید.
  • دوستان یا آشنایانی دارید که به زبان آلمانی صحبت می‌کنند.
  • قصد سفر به آلمان یا کشوری آلمانی زبان را دارید.
  • فرد مورد علاقه‌تان آلمانی زبان است.
  • شیفته فرهنگ و تاریخ آلمان هستید.

مشکلات آموزش زبان آلمانی برای دانشجویان

فرقی نمی‌کند چه دلیلی دارید، باید هیجان زده باشید! آلمانی زبان فوق العاده‌ای است که یادگیری آن بسیار سودمند است. آموختن این زبان، حتی در سطح مبتدی، فرصت‌های بیشماری را در اختیار شما خواهد گذاشت. حتی اگر انگیزه کافی برای یادگرفتن آلمانی دارید، این دلایل را هم مد نظر داشته باشید تا بدانید این زبان زیبا، چطور زندگی شما را دگرگون خواهد کرد:

آلمانی زبانی پرکاربرد و محبوب است :

شاید فکر کنید تنها 81 میلیون نفر در یک کشور کوچک اروپایی آلمانی صحبت می‌کنند. اما اشتباه می‌کنید، این زبان در سراسر دنیا، حتی مکان‌هایی که تصورش را هم نمی‌توانید بکنید صحبت می‌شود. با احتساب افرادی که زبان مادری‌شان آلمانی نیست، 220 میلیون نفر در سرتاسر جهان آلمانی صحبت می‌کنند. توانایی برقراری ارتباط با این جمعیت عظیم به معنای فرصت‌هایی جدید در شغل، سفر، دوستیابی، رشد شخصیتی، عشق، و چندین زمینه دیگر است. آلمانی زبان محبوب برای یادگیری توسط نوجوانان و کودکان است و دانشجویان دانشگاه‌های آلمان هم به آن نیاز پیدا می‌کنند.

علاوه بر آلمان، زبان آلمانی در این کشورها زبان اصلی محسوب می‌شود:

  • اتریش
  • سوئیس
  • تیرول جنوبی
  • بخش‌هایی از بلژیک

و جزو زبان‌های اقلیت کشورهای زیر است:

  • جمهوری چک
  • برزیل
  • ایتالیا
  • لهستان
  • دانمارک
  • مجارستان
  • روسیه
  • نامیبیا

در نقشه زیر، آلمانی در کشورهایی که با رنگ سرخ مشخص شده‌اند زبان اصلی یا زبان مکمل رسمی است؛ و در مناطق صورتی رنگ هم، به علت سکونت جوامع آلمانی زبان پرجمعیت، جزو زبان‌های اقلیت شناخته می‌شود.

کشور هایی که به زبان المانی صحبت می کنن

تخمین زده میشود که آلمانی زبان مادری حدود 95 میلیون نفر و زبان دوم تقریبا 25 میلیون نفر باشد، و 100 میلیون نفر هم به عنوان زبانی خارجی آلمانی صحبت کنند. آلمانی نه تنها بیشترین سخنوران را در بین زبانهای اتحادیه اروپا دارد، بلکه یکی از زبانهایی است که به طور گسترده در اروپا و ایالات متحده آموزش داده میشود. این یعنی آلمانی برای یادگیری زبانی فوق العاده است، چرا که فرصتهای بیشماری برای استفاده از آن در سرتاسر دنیا وجود دارد.

آموختن آلمانی از جهات بسیاری زندگی شما را تغییر میدهد

  1. اگر به سفر علاقه دارید، آلمانی در سراسر کره خاکی به کمک شما میآید.  [برای ترجمه رسمی مدارک به آلمانی می تونید از دارالترجمه رسمی آلمانی ساترا کمک بگیرید] توانایی تکلم به این زبان در کشورهایی که روی نقشه بالا مشخص شده‌اند تجربیات جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در کشورهای آلمانی زبان، افراد محلی اطلاعات خاص و پیشنهادهای بسیار مفیدی در اختیار شما می‌گذارند که افرادی که آلمانی نمی‌دانند از آن‌ها بی بهره هستند.
  2. آموختن آلمانی می‌تواند وضعیت کاری شما را از این‌رو به آن رو کند. شعار مردم آلمان، کشوری که یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان است، کارآمدی، سخت‌کوشی، و پس انداز کردن است. آن‌ها عاشق برنامه‌ریزی برای داشتن زندگی راحت، به صرفه، و با وضعیتی پایدار هستند. در محل کارشان هم چنین شرایطی حاکم است؛ بیمه درمانی، برنامه‌هایی برای دوره بازنشستگی، و مرخصی‌های استحقاقی طولانی مدت در آلمان جزو استاندارد‌های کاری هستند. از آن جا که کشورهایی مانند آلمان و سوئیس یکی از بالاترین استانداردهای زندگی را در جهان دارند، می‌توان گفت کشورهای آلمانی زبان مکان‌های مناسب و جذابی برای زندگی هستند. اگر نیروی کاری حرفه‌ای هستید و در زمینه‌ای مشغول به کارید که تقاضا برای آن وجود دارد، مهارت در زبان آلمانی فرصت‌های شغلی جدیدی برای شما فراهم خواهد کرد.
  3. آموختن آلمانی یادگرفتن زبان‌های جدید را آسان‌تر می‌کند. دانستن یک زبان خارجی باعث می‌شود یادگیری مفاهیم زبان‌های دیگر بسیار ساده‌تر شود. پس از این که آموختن ساختارهای گرامری جدید و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنان را آغاز کردید، می‌توانید روش‌های یادگیری خود را به سادگی روی زبان‌های دیگر هم پیاده کنید. حتی اگر پس از آلمانی به سراغ یادگرفتن زبان دیگری نروید، خواهید دید که دانستن آلمانی به شما در فهم برخی کلمات ساده در بسیاری از زبان‌ها کمک می‌کند. خیلی از زبان‌های هند و اروپایی کلماتی با املای مشابه یا ریشه مشترک دارند، پس می‌توانید معنای کلمات ساده زبان‌های نزدیک به آلمانی، مانند هلندی یا دانمارکی را هم متوجه شوید.
  4.  از فرهنگ اصیل آلمانی لذت ببرید. آلمان از تاریخ و فرهنگی غنی برخوردار است، با آموختن آلمانی می‌توانید از نسخه اصلی (و نه ترجمه) بسیاری از شاهکارهای نوشته شده به این زبان بهره ببرید. برخی از بزرگترین آثار فلسفی و ادبی جهان به آلمانی تالیف شده‌اند و بعضی از مشهورترین موسیقیدانان کلاسیک دنیا هم اهل این کشور هستند. فرهنگ آلمانی تاثیر شگرفی بر فرهنگ بشری داشته است.

ویژگی‌های کلیدی زبان آلمانی چیست؟

در این بخش، به شما اطلاعاتی درباره ویژگی‌های زبانشناختی اصلی آلمانی و کاربرد آن‌ها برای یک نوآموز خواهم داد.

آلمانی چیست؟ و پیشینه زبانشناختی آن

تاریخ زبان آلمانی :

آلمانی، مانند انگلیسی و هلندی، به شاخه ژرمنی غربی زبان‌های هند و اروپایی تعلق دارد. این یعنی افراد آشنا به زبان انگلیسی به خاطر شباهت آن با آلمانی فهمی ابتدایی از این زبان خواهند داشت. قدیمی‌ترین آثار ثبت شده از زبان آلمانی متعلق به روم در قرن اول پیش از میلاد است. از آن زمان تا قرن 6م پس از میلاد یک زبان آلمانی واحد (و تقریبا بدون هیچ گونه گویش متفاوت) وجود داشت. انواع و گویش‌های مختلف آلمانی بعدا به وجود آمدند. امروزه، آلمانی هم مانند انگلیسی در مناطق مختلف با گویش‌های متفاوتی صحبت می‌شود. اکثر این گویش‌ها به آلمانی علیا (High German) یا آلمانی سفلی (Low German) تعلق دارند، و تفاوت اصلی آن‌ها در تلفظ‌ است.

 

حالت‌های دستوری آلمانی

آلمانی زبانی تصریفی است، یعنی کلمات آن از نظر جنسیت دستوری با هم تفاوت دارند. سه حالت مختلف از این قرار‌‌ اند:

  • مذکر
  • مونث
  • خنثی

باید آن‌ها را به خاطر بسپارید، البته در بعضی موارد رابطه‌ای منطقی هم وجود دارد. برای مثال:

مرد (معرفه): Der Mann (مذکر)

زن (معرفه): Die Frau (مونث)

خانه (معرفه): Das Haus (خنثی)

تا اینجا که خیلی سخت نبود، مگر نه؟ اسم‌ها هم طبق یکی از 4 حالت زیر صرف می‌شوند:

  • فاعل
  • مفعول
  • حالت برایی (dative)
  • حالت اضافی

این یکی از تفاوت‌های اصلی آلمانی و انگلیسی است. به کار بردن پسوند دستوری درست برای افراد انگلیسی زبان آسان نیست و به تمرین و وقت زیادی نیاز دارد. در بخش گرامر این مقاله، با جزئیات بیشتری درباره حالت‌های صرفی صحبت می‌کنیم و طرز کار آن را یاد می‌گیریم.

آموزش زبان المانی

نترسید، قوانین واضحی برای کاربرد این حالت‌ها وجود دارد و برخلاف انگلیسی، استثنایی در کار نیست.

زمان‌های فعل در آلمانی

در آلمانی 6 زمان برای افعال وجود دارد: 4 زمان با افعال کمکی می‌آیند و 2 زمان بدون آن‌ها. شاید به نظر پیچیده بیاید اما خوشبختانه، این زمان‌ها بسیار واضح و روشن هستند و با انگلیسی مشابهت فراوانی دارند. دو فعل اسنادی (افعالی که فقط از یک فعل تنها ساخته شده‌اند) حال (Präsens) و گذشته ساده (imperfekt) هستند.

  • حال: ich laufe (من می‌دوم/راه می‌روم) [در اصل استمراری نیست]
  • گذشته ساده: ich lief (من دویدم/راه رفتم)

آینده (Futur)، حال کامل (Perfekt)، گذشته کامل (Plusquamperfekt)، و آینده کامل (Futurperfekt) چهار زمانی هستند که با فعل کمکی می‌آیند و بدین صورت ساخته می‌شوند:

آینده :

  • Werden + مصدر (حالت پایه) فعل اصلی مثال: Ich werde Basketball spielen. – من بسکتبال بازی خواهم کرد.

حال کامل :

  • زمان حال افعال haben یا sein + حالت سوم (past participle) فعل اصلی مثال‌ها: Ich habe Fußball gespielt. – من فوتبال بازی کردم.   Ich bin um 7 Uhr nach Hause gekommen. – من ساعت هفت به خانه آمدم.

گذشته کامل:

  • زمان گذشته افعال haben یا sein + حالت سوم فعل اصلی مثال‌ها: Ich hatte meine Hausaufgaben gemacht. – من تکالیفم را انجام داده‌ام.         Als ich an der Bushaltestelle ankam, war der Bus schon losgefahren. – وقتی به ایستگاه رسیدم اتوبوس رفته بود.

آینده کامل:

  • Werden + حالت سوم فعل اصلی + مصدر افعال haben یا sein مثال: Ich werde gelaufen sein. – من خواهم دوید.

چنان که مشاهده می‌کنید، هر زمان الگویی مشخص و ساختاری مشابه با زبان انگلیسی دارد. تنها کاری که باید بکنید یاد گرفتن صرف افعال آلمانی و وجوه وصفی (Participles) است که کار دشواری نیست. طول می‌کشد تا به این ساختارها عادت کنید، اما اگر مفهوم کلی آن را دریابید تمرین کردن بسیار آسان می‌شود. فعلا به جای نگرانی در مورد دشواری حفظ کردن همه زمان‌ها، بر شناسایی آن‌ها هنگام خواندن یا شنیدن جملات آلمانی تمرکز کنید.

پیشوندها و پسوندهای آلمانی

آموختن پیشوندها و پسوندها بخش مهمی از فرایند یادگیری آلمانی است. پیشوند یک ریشه یا ترکیبی از حروف است که به ابتدای کلمات اضافه می‌شود، پسوند هم به انتهای آن‌ها افزوده می‌شود.

-Im نمونه‌ای از پسوندها در انگلیسی است. با اضافه کردن آن به ابتدای کلمات، معنای آن‌ها تغییر می‌کند. برای مثال: Probable (محتمل) تبدیل به Improbable (نامحتمل) می‌شود.

آلمانی الگوهای بیشتری از این دست دارد. پیشوندها و پسوندها در آلمانی می‌توانند معنای کلمه اصلی را به طور کلی عوض کرده، چیزی به آن اضافه کنند، یا حتی کلمه‌ای جدید به وجود آورند.

مثلا فعل brechen (شکستن) را در نظر بگیرید. می‌توان با اضافه کردن یک پیشوند و یک پسوند آن را تبدیل به صفت کرد: zerbrechlich (شکننده). یا با تغییرات دیگری می‌توان آن را به یک شخص نسبت داد: verbrecher (تبهکار).

شاید این هم در ابتدا ترسناک به نظر برسد، ولی در واقع یاد گرفتن لغات آلمانی را راحت‌تر می‌کند! پس از این که پیشوندها و پسوندهای آلمانی را آموختید، می‌توانید به آسانی از صدها لغت جدید استفاده کنید، بدون این که مجبور باشید معنای آن‌ها را از ابتدا یاد بگیرید!

این هم یکی دیگر از دلایلی که نشان می‌دهد آموختن لغات آلمانی ساده‌تر از آن است که در ابتدا به نظر می‌آید.

آواها در آلمانی

الفبای آلمانی تقریبا مشابه الفبای انگلیسی است و تنها چند حرف اضافه دارد:

  • حروف صدا دار ادغام شده ä، ö، و ü در آلمانی به کار می‌روند.
  • حرف ß یا “Ess-tset” هم فقط یک نوع ‘s’ پیچیده است.

بیشتر آواهای زبان آلمانی شبیه آواهای انگلیسی هستند، تنها چند مورد متفاوت وجود دارد، مانند –r با لرزش یا –ch در آخر کلمات.

‘R’ در آلمانی

در آلمانی دو تلفظ رایج برای ‘r’ وجود دارد:

  • صامت
  • مصوت

صامت یکی از دشوارترین آواهای زبان آلمانی است که کمی به قرقره کردن بدون آب شباهت دارد. مثلا، در کلمه drei (عدد سه) صدای لرزش در قسمت عقبی مجرای صوتی و با ایجاد گذرگاهی تنگ برای هوا به وسیله زبان تولید می‌شود.

اما بر خلاف آن، ‘r’ مصوت نرم‌تر و با شباهت بیشتری به حروف صدادار تلفظ می‌شود. یکی از کاربردهای رایج ‘r’ صدادار در er انتهایی کلماتی مانند schwester (خواهر) است. البته اینجا به خاطر قرار داشتن تاکید (stress) روی بخش دیگری از کلمه، ‘r’ به سختی شنیده می‌شود.

در واقع، بیش از این که مطابق انتظار ما از آوای ‘r’ باشد، شبیه به ‘ah’ است (Sch-ves-tah).

-ch در آلمانی

در آلمانی –ch به دو حالت تلفظ می‌شود. کلمه Drachen (اژدها) مثال خوبی از حالت اول است. –ch اگر بعد از مصوتهای ‘a’، ‘au’، ‘o’، و ‘u’ بیاید، مانند تلفظ اسکاتلندی هیولای Loch Ness شنیده می‌شود، چیزی شبیه به «خ»: این آوا از برخورد قسمت عقب زبان به نرم کام ایجاد می‌شود. حالت دوم هم هنگامی است که –ch پس از ‘e’، ‘ei’، ‘eu’، ‘ä’، ‘I’، ‘äu’، و ‘ö’، یا یک حرف بی صدا می‌آید، مانند ich (من) و Mädchen (دختر). در این صورت آن را با قسمت جلویی دهان تلفظ می‌کنیم، تقریبا چیزی بین –sh و –ch انگلیسی. در ابتدا –sh انگلیسی را تولید کنید، اما پس از آن نگذارید هوا از کنار زبان جریان پیدا کند بلکه آن را به سمت بالای زبان، که به سقف دهانتان نزدیک است، هدایت کنید.

بر تلفظ‌های آلمانی تسلط پیدا کنید

شاید بسیاری از آواها مشابه [زبان انگلیسی] باشند، اما روابط بین آن‌ها و تاثیرشان بر یکدیگر متفاوت است و نیاز به یادگیری و تمرین دارد. حتما باید الفبای آلمانی را در همان ابتدا یاد بگیرید. در این صورت می‌توانید تلفظ صحیح را تبدیل به یک عادت کنید. اگر آلمانی اولین تجربه شما در یادگیری زبان خارجی است، آشنایی با الفبای آوانگاری بین‌المللی (International Phonetic Alphabet-IPA) بسیار به کارتان خواهد آمد.

این الفبا متشکل است از «واج‌»ها (phonemes)، یا واحدهای صوتی متمایز، که به یادگیری تلفظ صحیح کمک بسیاری می‌کند. معمولا در همه فرهنگ لغت‌ها کلمات با الفبای IPA هم نوشته شده‌اند. مثلا اگر بخواهیم معادل آلمانی سیب، یعنی Äpfel: /ɛpfəlˈ/ را تلفظ کنیم، IPA آن، یعنی /ɛpfəlˈ/ کمک بسیار بزرگی خواهد بود. یکی از کاربردهای ویژه آن هم هنگامی است که می‌خواهید بدانید کدام حالت از آواهای ‘r’ یا ‘ch’ در یک کلمه به کار رفته است. تلفظ کلمات آلمانی ممکن است در ابتدا برای افراد بومی انگلیسی زبان دشوار به نظر برسد. آنان عادت دارند هنگام صحبت کردن حرکاتی خاص با دهان و زبان خود انجام دهند و از زمانی که شروع به صحبت کرده‌اند در حال تمرین این حرکات بوده‌اند. وقتی یادگیری آلمانی را آغاز می‌کنید، شما هم باید چنین فرایندی را دوباره و با آواهایی جدید انجام دهید. پس طبیعی است که تسلط بر آن کمی طول بکشد. این جا است که اهمیت تمرین کردن واج‌ها با یک فرد بومی آلمانی زبان مشخص می‌شود. یک آلمانی زبان می‌تواند ریزه‌کاری‌های تلفظ‌ را به شما بیاموزد و شما را در تمریناتتان یاری دهد.

هرچه بیشتر صحبت کنید، آسان‌تر می‌شود.

حتی اگر تلفظتان کاملا درست نباشد هم بیشتر آلمانی‌ها (با وجود لهجه متفاوتتان) متوجه منظور شما خواهند شد. پس نگذارید آواهای دشوار جلوی تمرین کردن شما را بگیرند.

آن چه باید از فرهنگ آلمانی بدانید

فرهنگ آلمانی چیست؟

وقتی به فرهنگ آلمانی فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ جشنواره اکتبر (Oktoberfest)؟ آبجو؟ Currywurst و انواع دیگر گوشت؟ پرتزل (pretzel)های غول آسا؟ وقت شناسی و نظم؟ از آلمان هم مثل همه کشورهای دیگر، کلیشه‌ها و تصورات خاصی در ذهن مردم جهان وجود دارد. با این حال، آلمان فرهنگی غنی دارد که حداقل در مقطعی بر زندگی بسیاری از ما تاثیرگذار بوده است. فیلسوفان، نویسندگان، موسیقیدانان، مخترعان، رسانه‌ها، و جامعه آلمان قرن‌هاست که جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و می‌دهند.

سرزمین شاعران و متفکران بزرگ

پیشینه ادبی آلمان به قرون وسطی بر می‌گردد. اگر به ادبیات و ترجمه متون ادبیات و زبان‌شناسی علاقه دارید احتمالا با هرمان هسه، هاینریش بل، و هرتا مولر آشنایی دارید؛ آلمانی‌هایی که به خاطر آثار ادبی خود برنده جایزه نوبل شده‌اند. مطمئنم بیشتر مردم نام برادران Grimm، که خالق شاهکارهای فولکلور بسیاری، از جمله راپونزل، Rumpelstiltskin، هانسل و گرتل، سیندرلا، زیبای خفته، و سفید برفی هستند را شنیده‌اند. شیلر، گوته، و لسینگ هم از دیگر نویسندگان و متفکران تاثیرگذار و مشهور دوران مدرن هستند. کسانی که به آلمانی مسلط هستند می‌توانند آثار برخی از برجسته ترین فیلسوفان جهان را هم به زبان اصلی بخوانند. فیلسوفان آلمانی طی قرون متمادی دیدگاه ما را نسبت به جهان شکل داده‌اند:

شاعران بزرگ زبان المانی

  • لایبنیتس یکی از سه مدافع خردگرایی بود.
  • کانت در قرن 18م با انتشار «نقد خرد محض» بر کمال گرایی آلمانی‌ها در قرن 19م تاثیر فراوانی گذاشت.
  • شوپنهاور با ادامه دادن نظریات کانت، ما را با بدبینی فلسفی آشنا کرد.
  • نیچه ایده‌های مهمی از جمله نقد رادیکالی حقیقت به نفع منظرگرایی را برای ما به ارمغان آورد.

البته می‌توانید نسخه‌های ترجمه شده این آثار را بخوانید، اما مطمئنا آگاهی از فرهنگ و زبان آلمانی منجر به فهم عمیق‌تر شما از این مفاهیم خواهد شد. اگر علاقه چندانی به فلسفه نداشته باشید هم جنبه‌های فراوان دیگری در فرهنگ آلمان وجود دارد که شگفتی شما را برمی‌انگیزد.

موسیقیدانان برجسته آلمانی

آلمان وطن مشهورترین موسیقیدانان کلاسیک جهان است؛ بتهوون، شومان، هاندل، باخ، هایدن، شوبرت، واگنر، و برامز تنی چند از این هنرمندان برجسته هستند. همچنین، یک آلمانی دیگر، یعنی ولکنشتاین، تغییراتی بنیادین در موسیقی کلاسیک ایجاد کرد. او فنون کلاسیک مختلفی را که در سفرهایش در اروپا آموخته بود با دیگران به اشتراک گذاشت و بدین ترتیب نقش مهمی در ظهور موسیقیدانان مهم آینده ایفا کرد.

موسیقی دان های آلمانی

ژانر Neue Deutsche Welle (موج نوی آلمانی) هم در دهه 1970 سبک جدیدی از موسیقی راک آلمانی را به ارمغان آورد. این جنبش زیرزمینی ترکیبی از موسیقی Punk و New wave بود، و هنرمندانی مانند Nena و Falco را به ما معرفی کرد.

آلمانی‌ها در توسعه موسیقی الکترونیک هم بسیار موثر بوده‌اند. برای مثال، گروه Kraftwerk یکی از اولین گروه‌هایی بود که در قطعات خود تنها از سازهای الکترونیک استفاده کرد. امروز هم آلمان یکی از بزرگترین نقش آفرینان عرصه موسیقی الکترونیک است. بسیاری از سرودهای کریسمس هم ریشه ای آلمانی دارند.

ترجمه انگلیسی سرودهای «Silent Night» (Stille Nacht) و «O Christmas Tree» (O Tannenbaum) بسیار مشهور است. این تنها گوشه‌ای از تاثیرات فراوان آلمان بر دنیای موسیقی بود. موسیقی فولکلور و Schlager، Synthpop، Punk، Heavy Metal، و حتی hip hop این کشور هم شهرت بسیار دارد.

نوآوران و مخترعان آلمانی

 

آلمانی‌های نوآور اختراعات و اکتشافات زیادی را به جهانیان هدیه کرده‌اند، از نظریه سلولی گرفته تا شلوار جین، و بسیاری دیگر.

برای مثال، گوتنبرگ به عنوان مخترع چاپ سربی و توسعه دهنده چاپ فشاری شناخته می‌شود.

اختراعات آلمانی ها و زبان آلمانی

آلبرت انیشتین بسیاری از نظریه‌های امروزی فیزیک و لایبینتس مفاهیمی جدید در ریاضیات را برای ما به ارمغان آوردند.

آلمانی‌ها نقش گسترده‌ای هم در پیشرفت در عرصه‌های پزشکی، زیست شناسی، شیمی، جامعه شناسی، و نجوم داشته‌اند.

رسانه‌ها و جامعه آلمان

با وجود سابقه نازیسم و محافظه‌کاری افراطی راست‌گرا در تاریخ آلمان، این کشور امروزه تغییر شگرفی کرده است.

آلمان اکنون مرکزی چند فرهنگی است، با انواعی از سبک‌های زندگی و ریشه‌های نژادی و فرهنگی مختلف که در کنار هم زندگی می‌کنند.

امروز، 20 درصد از جمعیت آلمان را افرادی با ریشه‌ای غیر آلمانی تشکیل می‌دهند. اتحادیه‌های شهروندی، حقوق معلولین، و سطح بالایی از برابری جنسیتی نتیجه آستانه تحمل بالا و اتحاد فرهنگی مردم این کشور است.

ترجمه فیلم و زیرنویس آلمانی

آلمانی‌ها عاشق سفر هستند و هنگام تعطیلات جزو دست و دل باز ترین مردم دنیا می‌شوند. 6 هفته مرخصی با حقوق در تعطیلات در آلمان کاملا عادی است.

آلمانی‌ها از این فرصت برای بازدید از سایر نقاط دنیا، کسب تجربه، و ارتقای وضعیت چند فرهنگی خود بهره می‌برند.

شاید دقت نکرده باشید، ولی پایگاه برخی از بزرگترین گروه‌های رسانه‌ای جهان هم در آلمان است. بزرگترین بازار تلوزیون و پرفروش ترین روزنامه‌های اروپا متعلق به آلمان هستند.

جای تعجب نیست که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب جهان در این کشور برگزار می‌شود، چرا که ناشران آلمانی سالانه بیش از 60000 عنوان جدید منتشر می‌کنند. نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکی از بزرگترین گردهم‌آیی‌های ناشران برای خرید امتیاز ترجمه کتاب است.

به عنوان یک زبان آموز، هیچ گاه کتاب برای خواندن کم نخواهید آورد!

آیا اصول یادگیری زبان آلمانی سخت است؟

ظاهرا در میان زبان‌های اروپایی، بدنام ترین زبان از نظر سختی یادگیری آلمانی است. [اگه کار ترجمه آلمانی به فارسی داری و فکر می کنی حال یادگرفتنش رو نداری بده ما برات ترجمه کنیم:)]

آموزش زبان آلمانی برای دانشجویان بورسیه

اما در واقع، پس از غلبه بر ناآشنایی اولیه آن، متوجه می‌شوید آلمانی آن قدرها که فکر می‌کردید دشوار نیست.

آلمانی آن قدر که فکر می‌کردید دشوار نیست

انگلیسی هم یکی از زبان‌های ژرمنی است، و آلمانی  و انگلیسی هر دو از خانواده زبان‌های هند و اروپایی هستند. این بدان معناست که این دو زبان آن‌قدر که به نظر می‌آید متفاوت نیستند.

  • گرامر انگلیسی در گذشته بسیار شبیه آلمانی بوده است.
  • الفبای هر دو زبان به جز چند مورد کوچک، مشترک است.
  • بسیاری از کلمات در هر دو زبان وجود دارند (مثل House و Haus).

آلمانی در نگاه اول ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما وقتی آن را به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید، خواهید دید که زبانی بسیار منطقی است. از آن جا که آلمانی کلمات بسیاری را از انگلیسی وام گرفته بخش زیادی از لغات این زبان برای افراد مسلط به انگلیسی آشناست.

بسیاری بر این باورند که انگلیسی، با بیش از یک میلیون کلمه ثبت شده در فرهنگ لغت‌ها (که دائما هم در حال افزایش است)، گسترده ترین دایره لغات را در بین زبان‌های جهان دارا است. یادگیری آلمانی با 140000 کلمه، بسیار ساده‌تر از انگلیسی خواهد بود.

هرچند کلمات بسیار طولانی زیادی در آلمانی وجود دارند، اما همه آن‌ها ترکیبی از کلمات کوتاه‌تر و ساده‌تر هستند؛ که این امر آموختن آنان را آسان‌تر می‌کند. نیاز به یادآوری نیست که کلمات مشترک بسیاری بین آلمانی و انگلیسی وجود دارد.

باورهای غلط در مورد آلمانی

پس از این که چند تصور غلط درباره آلمانی را بررسی کردیم، خواهید دید چرا این زبان فوق‌العاده آن قدر که به نظر می‌آید دشوار نیست.

پر از کلمات طولانی است

برخی افراد پس از دیدن کلمات آلمانی طولانی و پر از حروف صامت آن قدر وحشت میکنند که برای تلفظ کردن آن‌ها حتی تلاش هم نمیکنند.

اما بیشتر کلمات آلمانی آن قدر طولانی نیستند. کلمات پرکاربرد [30 کلمه پرکاربرد آلمانی]بسیار کوتاه هستند، و حتی می‌توان کلمات بلندی را که در ابتدا سرگیجه آور به نظر می‌رسند به کلمات کوتاه‌تر و ساده‌تر تقسیم کرد.

اکثر کلمات طولانی آلمانی کلمه‌هایی ترکیبی هستند که از ادغام دو یا چند کلمه کوتاه‌تر ایجاد شده‌اند. در انگلیسی هم چنین کلماتی وجود دارند، اما نه به اندازه آلمانی.

Swimsuit (swim suit) و bedroom (bed room) نمونه‌هایی از این نوع کلمات در انگلیسی هستند. چنان که در ادامه خواهید دید، نیاز چندانی به نگرانی در مورد کلمات طولانی آلمانی نیست

زبان خشن و زمختی است

یکی دیگر از باورهای غلط بخصوص برای نوجوان و دانشجویان بورسیه آلمان این است که آلمانی زبانی خشن است.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند آلمانی زبان زمختی است که از ته گلو تلفظ می‌شود، ولی این طور نیست.

بیشتر آواهای آن نه از ته گلو، که با حرکات خاص زبان و لب‌ها تولید می‌شوند. پس از این که تمرین صحبت به زبان آلمانی را شروع کردید، متوجه می‌شوید که تلفظ کلمات آن نسبتا آسان است.

گرامر آن دشوار است

گرامر آلمانی مشترکات بیشتری با انگلیسی دارد تا برخی دیگر از زبان‌ها.

شاید حالت‌های دستوری در ابتدا باعث سردرگمی شما شوند، اما تعدادشان 4 عدد بیشتر نیست. یادتان باشد زبان فنلاندی 26 حالت دستوری دارد!

همچنین، بر خلاف یونانی، روسی، چینی، و بسیاری از زبان‌های دیگر، الفبای آلمانی با انگلیسی مشترک است.

از آن جا که انگلیسی و آلمانی هر دو متعلق به یک خانواده هستند، تعداد شباهت‌هایشان بیش از تفاوت‌هایشان است.

اشتراکات آلمانی و انگلیسی چیست؟

بسیاری از پرکاربردترین کلمات انگلیسی ریشه‌ای ژرمنی دارند.

برای مثال شباهت بسیار I have و ich habe، باعث می‌شود به خاطر سپردن این ترکیب‌ها بسیار راحت باشد.

یادگیری جملات ساده آلمانی می‌تواند انگیزه شما را چند برابر کند. نگاهی به این عبارت‌ها بیاندازید:

  • Ich bin ein Amerikaner (I am American) [من آمریکایی هستم]
  • Ich wohne in Deutschland، (I live in Germany) [من در آلمان زندگی می‌کنم]

تفاوت چندانی با انگلیسی ندارند، مگر نه؟ علاوه بر ترتیب یکسان کلمات، برخی کلمات نیز شبیه یک دیگر هستند. آموختن چنین عبارت‌هایی نیاز به (تقریبا) هیچ زحمتی ندارد و سریعا شما را به تمرین زبان آلمانی تشویق می‌کند.

صدها کلمه با املا و معنای مشابه مشترک بین آلمانی و انگلیسی وجود دارند. کلمات زیر نمونه‌هایی جالب از این دست هستند:

این باعث می‌شود لغات آلمانی را سریعتر و ساده‌تر فرا بگیرید. می‌توانید با پیدا کردن لیست کلمات مشترک، سریعا دایره لغات آلمانی خود را افزایش دهید. البته، «دوستان ناباب»، یا کلماتی با املای مشابه و معنای متفاوت هم وجود دارند. مثل fabrik و fabric.

اصول یادگیری زبان آلمانی برای کودکان و نوجوانان

هردو ظاهری مشابه دارند اما fabrik در آلمانی به معنای کارخانه و fabric در انگلیسی به معنای پارچه است. در آلمانی به پارچه stoff گفته می‌شود. با این وجود، با ترفندهایی ساده می‌توانید این روابط را به آسانی و با لذت یاد بگیرید. مثلا کارخانه‌ای را تصور کنید که پارچه تولید می‌کند. بدین ترتیب هرگاه کلمه fabrik را ببینید به یاد کارخانه می‌افتید.

شباهت‌هایی هم بین گرامر آلمانی و انگلیسی وجود دارد.

فعل انگلیسی drink در گذشته به دو صورت می‌آید:

  • drank
  • drunk

در آلمانی هم همین الگو را مشاهده می‌کنیم:

  • trink
  • trank
  • getrunken

بسیاری از افعال آلمانی از الگوهایی پیروی می‌کنند که برای افرادی که به انگلیسی تسلط دارند آشنا هستند، و یادگیری گرامر آلمانی را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کنند.

چگونه از پس گرامر آلمانی بربیایم؟

گرامر آلمانی ممکن است در ابتدای فرایند یادگیری ترسناک به نظر برسد.

ساختار جمله‌ها، صرف فعل‌ها، و پسوندهای دستوری افعال شما را سردرگم می‌کند.

گرامر در زبان المانی

با این حال، گرامر آلمانی آن قدر که به نظر می‌آید دشوار نیست.

برخلاف گرامر انگلیسی، قواعد آلمانی استثناهای بسیار کمی دارد و توضیحات آن ساده، واضح، و مستقیم است.

این بخش، مروری جامع بر گرامر مبتدی آلمانی است که ثابت می‌کند آلمانی آن قدرها هم سخت نیست و به شما نشان می‌دهد با چه روشی به سراغ آن بروید. موارد زیر را خواهیم آموخت:

  1. جنسیت کلمات و نظام دستوری آلمانی
  2. حروف اضافه و پسوندهای کلمات
  3. کلمات ترکیبی و چگونگی ساخت آن‌ها
  4. صرف کردن افعال آلمانی
  5. چرا گرامر آلمانی از گرامر انگلیسی آسان‌تر است؟

جنسیت کلمات و نظام دستوری

آلمانی زبانی تصریفی است. یعنی همه اسم‌ها در یکی از سه دسته مذکر، مونث، یا خنثی قرار می‌گیرند. آلمانی‌ها به جای ‘a’ یا ‘the’ انگلیسی، نه یک کلمه، که چندین کلمه دارند.

یکی از گیج کننده ترین بخش‌های این زبان در ابتدای یادگیری همین قسمت است. از کجا باید بفهمید چه زمانی از der، die، یا das استفاده کنید؟ بهتر است جنسیت گرامری هر کلمه را همراه با خود آن کلمه یاد بگیرید.

هرچند بسیاری از روابط واضح هستند، اما بیشتر جنسیت‌ها را باید در هنگام یادگیری لغات جدید به خاطر بسپارید. از سوی دیگر، حالت‌های دستوری از قوانین مشخصی پیروی می‌کنند.

در جدول زیر نشان می‌دهیم معادل حرف تعریف the به ازای هر جنسیت و هر حالت دستوری چیست.

چنان که می‌بینید، حالت‌های فاعلی و مفعولی تقریبا (به جز der که تبدیل به den می‌شود) یکسان هستند. حالت برایی کمی متفاوت است، چون حرف تعریف خنثی و مذکر آن dem، مونث آن der، و جمع آن den می‌شود.

در یک جمله آلمانی:

  • فاعل جمله (انجام دهنده کار) در حالت فاعلی می‌آید.
  • مفعول بی واسطه (آن چه کار بر روی آن انجام می‌شود) در حالت مفعولی می‌آید.
  • مفعول با واسطه یا غیرمستقیم (که بدون این که اقدامی کند کار بر روی آن تاثیر می‌گذارد) در حالت برایی می‌آید.
  • • حالت اضافی هم برای نشان دادن مالکیت استفاده می‌شود، مثل مواردی که of در انگلیسی به کار می‌رود [و در فارسی از کسره استفاده می‌شود].

اگر اولین بار است که با حالت‌های دستوری مواجه می‌شوید، احتمالا به نظرتان دشوار می‌آید، اما پس از کمی تمرین متوجه واضح و روشن بودن آن خواهید شد.

هرچه بیشتر در معرض زبان باشید، مهارت بیشتری در انتخاب جنسیت و حالت دستوری پیدا می‌کنید.

حروف اضافه و پسوندهای کلمات

در آلمانی، حالت‌های مفعولی و برایی حروف اضافه خاص خود را دارند. هرچه آلمانی شما قویتر شود، بیشتر با آن‌ها مواجه خواهید شد.

حوف اضافه دوتایی هم در حالت مفعولی و هم در حالت برایی می‌آیند که شامل:

  • an (در-at)
  • auf (بر-on)
  • hinter (پشت-behind)
  • in (داخل-in)
  • neben (کنار-next)
  • über (بالای..-over/above)
  • vor (جلوی…-in front)
  • zwischen (بین-in between)

برای اشیاء ساکن، حالت برایی به کار می‌رود، برای مثال:

Dein Essen steht auf dem Tisch.

(غذایت روی میز است – Your food is on the table).

  • dein Essen (غذایت) فاعل جمله است و در حالت فاعلی آمده.
  • der Tisch (میز) در حالت برایی، و در اینجا با dem آمده، چون ساکن است و حرکت نمی‌کند.

یک مثال دیگر:

Ich habe dein Essen auf den Tisch gestellt.

(غذایت را روی میز گذاشتم -I put your food on the table ).

در این جمله:

ich :

(I-فاعل اول شخص) فاعل جمله است.

dein Essen:

(غذایت) مفعول بی واسطه است.

den Tisch:

(میز) هم مفعول با واسطه است.

چون در این جمله یک حرکت انجام شده، یعنی گذاشتن غذای شما روی جایی، میز در حالت مفعولی می‌آید.

همچنین، حروف اضافه برایی خاصی نیز وجود دارند که همیشه و بدون توجه به مسئله حرکت، در حالت برایی می‌آیند. که شامل:

  • aus (بیرون-out)
  • außer (به جز-except)
  • bei (در-at)
  • mit (با-with)
  • nach (بعد از-after)
  • seit (از-since)
  • von (از-from)
  • zu (به-to)

بهترین روش برای آموختن آن‌ها این است که دقت کنید چگونه در جمله‌ها به کار می‌روند.

به جای این که سعی کنید قوانین را حفظ کنید، حواس خود را جمع کرده و به الگوهای به کار‌گیری حالت‌های دستوری و حروف اضافه در جملاتی که می‌خوانید و می‌شنوید توجه کنید.

سپس سعی کنید هنگام ساخت جملات نوشتاری یا گفتاری خود، از این الگوها تقلید کنید.

البته در ابتدا اشتباهات زیادی خواهید داشت، اما اشکالی ندارد. از اشتباهات خود درس بگیرید تا با تمرین مداوم، ساختارهای شما حالت طبیعی‌تری پیدا کنند.

کلمات ترکیبی و چگونگی ساخت آن‌ها

کلمات طولانی آلمانی به سادگی می‌توانند شما را وحشت زده کنند. گویی هر کلمه نصف یک صفحه را پر کرده و در نگاه اول با خود می‌گویید «هیچ وقت نمی‌توانم این کلمه را تلفظ کنم».

اما در واقع تلفظ کردن این کلمات بسیار آسان است. فقط باید بدانید چطور این کار را شروع کنید.

یکی از بلندترین کلمات آلمانی را در نظر بگیرید، Freundschaftsbeweis، که به معنای «اعلان دوستی» است.

در ابتدا سرگیجه آور به نظر می‌آید، اما این طور نیست.

اگر آن را به واحدهای مستقل تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم که از کلمات کوتاه‌تری تشکیل شده:

  • freundschaft: دوستی-friendship
  • beweis: مدرک-proof

تلفظ هیچ کدام از این دو کلمه آن قدر دشوار نیست. تصور کنید این کلمات طولانی جمله‌هایی هستند که بدون فاصله بین کلمات نوشته شده‌اند، و تلفظ آن‌ها را با تقسیم کردنشان به قسمت‌های کوچکتر شروع کنید.

صرف کردن افعال‌ آلمانی

در انگلیسی، فعل‌ها با اضافه کردن یک پسوند در افعال باقاعده، یا تغییر دادن فعل در افعال بی‌قاعده صرف می‌شوند.

برای مثال، فعل‌های to be انگلیسی این گونه صرف می‌شوند:

  • I am
  • You are
  • He/she/it is
  • We are
  • You are (جمع)
  • They are

آلمانی‌ها هم افعال را صرف می‌کنند، و صرف فعل Sein (to be) هم مشابه انگلیسی است:

  •  Ich bin  من هستم
  • Du bist (you are – تو هستی)
  • Er/sie/es ist (he/she/it is – او/آن است)
  • Wir sind (we are ما هستیم)
  • Ihr seid (you are(جمع) – شما هستید)
  • Sie sind (they are – آن‌ها هستند)

چنان که می‌بینید در انگلیسی و آلمانی الگوهایی مشابه وجود دارند.

این دو زبان افعال را در زمان گذشته هم صرف می‌کنند. صرف آلمانی کمی پیچیده‌تر است، اما همچنان از قواعد خاصی پیروی می‌کند و یادگیری آن آسان است.

کتاب خوبی تهیه کنید که توضیحات بدون ابهام و تمرینات مناسبی داشته باشد و بارها و بارها صرف فعل را تمرین کنید. هنگام خواندن یا شنیدن جملات آلمانی سعی کنید فعل‌های صرف شده را شناسایی کنید و هنگام صحبت کردن بسیار تلاش کنید که آن‌ها را به کار ببرید.

اگر بدین صورت همواره در معرض زبان قرار بگیرید می‌توانید با صرف زمان مناسب آن‌ها را به خاطر بسپارید. این نکته بخصوص برای نوجوانان و کودکان موثر است.

گرامر آلمانی از گرامر انگلیسی آسان‌تر است

شاید باور نکنید ولی بعضی بخش‌های زبان آلمانی ساده‌تر از انگلیسی است!

مثلا، در آلمانی حالت استمراری وجود ندارد.

در انگلیسی هم زمان حال و هم حال استمراری وجود دارد، مثل:

  • I eat meat (حال ساده)
  • I am eating meat (حال استمراری)

جمله اول بیانگر مفهومی کلی است (من کلا گوشت می‌خورم)، اما جمله دوم آن چه اکنون در حال رخ دادن است را بیان می‌کند (من الان در حال خوردن گوشت هستم).

ولی در آلمانی، هر دو جمله یکسان هستند [تقریبا شبیه فارسی]:

  • Ich esse Fleisch (من گوشت می‌خورم)

معنی این جمله با توجه به موقعیتی که در آن استفاده شده مشخص می‌شود.

گرامر آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد اما این فقط به خاطر نا آشنا بودن آن است.

شاید کمی طول بکشد تا دستتان بیاید چه طور آن را به کار ببرید، اما باید یادآوری کنم گرامر آلمانی کاملا منظم است و بر خلاف انگلیسی (که پر از استثنا است) استثناهای بسیار کمی دارد!

نوآموزان باید مواظب این تله‌ها و پرتگاه‌ها باشند

آموختن اولین زبان خارجی یکی از سخت ترین کارهای دنیا است. فهمیدن این که از کجا باید شروع کنید یا چه روش‌هایی واقعا جواب می‌دهند بسیار دشوار است.

مشکلات آموزش زبان

معمولا چیزی که مردم را از آموختن زبان باز می‌دارد سختی خود زبان نیست، بلکه این حقیقت است: آنان نمی‌دانند چطور باید یک زبان را یاد بگیرند. با آزمون و خطا هنگام یادگیری آلمانی متوجه می‌شوید چه کارهایی جواب می‌دهند و مهم‌تر از آن، چه کارهایی بی‌فایده هستند.

نکات زیر به شما کمک می‌کنند از برخی از اشتباهات رایج زبان آموزان تازه کار دوری کنید:

الفبا را از قلم نیندازید

کننده بودن به یادگرفتن الفبا و تلفظ هر حرف اهمیت چندانی نمی‌دهند.

هرچند خیلی خوب است که از همان ابتدا به سراغ یادگیری عبارت‌های مهم و کاربردی بروید، اما نباید آموختن تلفظ حروف الفبا را فراموش کنید.

الفبای آلمانی بسیار شبیه الفبای انگلیسی است، آن قدر که در ابتدا به نظر می‌آید چیز جدیدی برای یاد گرفتن وجود ندارد.

با این حال، تلفظ حروف در آلمانی کمی با انگلیسی متفاوت است و نیاز به تمرین دارد. افراد انگلیسی زبان معمولا با کنار گذاشتن لهجه غیر آلمانی خود مشکل دارند، چون برای یادگیری اصول مقدماتی وقت کافی نگذاشته‌اند.

بیش از حد درگیر تلفظ نشوید

پس از این که این که مبانی تلفظ را یاد گرفتید، بیش از حد روی آواهایی که کار را از همان ابتدا برای شما سخت می‌کنند کار نکنید.

کلید دستیابی به گفتار و تلفظی روان، تمرین است. پس راهی ابتکاری برای تلفظ ‘r’ با لرزش پیدا کنید تا پس از مدتی، بتوانید به سادگی و بسیار طبیعی آن را تلفظ کنید.

بیشتر روی آواهایی که می‌توانید به درستی ادا کنید تمرکز کنید تا انگیزه پیدا کنید یادگیری را ادامه دهید. در ابتدا باید خود را با زبان آشنا کنید، نه این که تلفظی کامل و بدون نقص داشته باشید.

تردید را کنار بگذارید و آلمانی صحبت کردن را شروع کنید

بسیاری از مردم در ابتدا برای صحبت کردن به زبان خارجی تردید دارند.

اگر از تلفظ برخی کلمات مطمئن نیستید، شک دارید از کدام گرامر استفاده کنید، یا انتخاب پسوند برای یک صفت شما را سردرگم می‌کند، ممکن است حس کنید هنوز برای آلمانی صحبت کردن آماده نیستید.

آلمانی صحبت کنید

با این حال، اهمیت زیادی دارد که از همان ابتدا سعی کنید صحبت کنید و بپذیرید که اشتباهات زیادی خواهید داشت.

به جای ناامید شدن از اشتباهات خود، آن‌ها را به عنوان فرصتی برای بالا بردن مهارت‌های زبانی خود در نظر بگیرید. به احتمال زیاد، مردم آن قدر که فکر می‌کنید نظر بدی نسبت به شما پیدا نمی‌کنند!

به جای تمرکز بر منابع، بر خود زبان تمرکز کنید

اولین زبان خارجی خود آغاز می‌کنید، اطلاع نداشته باشید بهترین روش آموزشی کدام است.

آیا باید آنلاین آلمانی یاد بگیرید؟ از کتاب‌ها استفاده کنید؟ یا در یک کلاس ثبت نام کنید؟

راه‌های بی‌شماری برای یادگیری وجود دارد، فرقی نمی‌کند در زندگی در چه موقعیتی قرار دارید. عجله نکنید و روشی را پیدا کنید که دوست دارید و از آن لذت می‌برید، سپس شروع کنید!

هیچ روش آسانی وجود ندارد، پس به جای این که دائما به دنبال بهترین منابع باشید بر یادگیری خود زبان تمرکز کنید.

آموختن زبانی جدید در ابتدا دشوار است، اما لذت بخش نیز هست.

پس اگر روش فعلی باعث بی انگیزگی شما شده، کمی آن را تغییر دهید. روش، معلم، یا رویکردی جدید را امتحان کنید، و یادتان باشد آموختن آلمانی باید لذت بخش باشد.

6 قدم برای آموزش زبان آلمانی از صفر برای نوآموزان

این قدمها برای نوآموزان، کودکان و نوجوانان و دانشجویان بورسیه مناسب است.

قدم اول: یک کتاب آلمانی خوب تهیه کنید

اولین قدم در یادگیری آلمانی تهیه یک کتاب آموزش آلمانی خوب است. دلیل آن هم بسیار ساده است: یک کتاب خوب هر چه را که در ابتدای یادگیری نیاز دارید بدانید در خود دارد.

به همین دلیل است که کتاب‌های آموزشی بهترین ابزار برای آموختن مبانی زبان هستند. صدها کتاب آموزش آلمانی وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید!

هنگام انتخاب کتاب مناسب، این چند مورد را در نظر بگیرید:

  • مشخص کنید کتاب مورد نیاز شما باید در چه سطحی باشد. زبان‌ها معمولا از سطح A1 برای افراد مبتدی آغاز شده و به سطح C2 برای زبان آموزان حرفه‌ای می‌رسد.
  • چرا می‌خواهید آلمانی یاد بگیرید؟ آیا می‌خواهید برای یک سفر در حد مقدماتی آلمانی بدانید؟ قصد دارید از آن برای امور تجاری استفاده کنید؟ یا دوست دارید به طور کامل بر این زبان تسلط پیدا کنید؟
  • دنبال کتابی باشید که مکالمه‌های زیادی داشته باشد. برای عبور از سطح مبتدی و افزایش دایره لغات خود، به ورودی‌های زیادی از طریق خواندن و شنیدن نیاز دارید. دیالوگ‌ها برای این امر بسیار عالی هستند، چون مکالماتی را شبیه سازی می‌کنند که هنگام استفاده از زبان آلمانی احتمالا برای شما پیش خواهند آمد.

به داخل کتاب نگاه کنید تا مطمئن شوید مطالب واضح، مستقیم، و بدون ابهام نوشته شده باشد تا یادگیری‌ آن آسان باشد.

اطمینان حاصل کنید که کتاب علاوه بر جامع بودن، به اندازه کافی به توضیحات جزئی پرداخته باشد.

اگر ممکن است قبل از خرید، کتاب‌های مختلف را در یک کتابفروشی بررسی کنید و کتابی را تهیه کنید که ظاهرش نظرتان را جلب می‌کند و حس خوبی به آن دارید.

دانشجویان بورسیه آلمان: فکر بدی نیست که از چند کتاب به عنوان منبع یادگیری خود استفاده کنید. در این صورت، اگر یک مفهوم را در یک کتاب نفهمیدید، می‌توانید به سراغ یکی دیگر از کتاب‌های خود بروید و از توضیحات متفاوت آن استفاده کنید.

قدم دوم: اصول مقدماتی آلمانی را یاد بگیرید

وقتی یادگرفتن آلمانی را شروع کردید، به اندازه کافی برای آموختن اصول مقدماتی وقت بگذارید.

دریابید کلمات آلمانی چگونه تلفظ می‌شوند و بر یادگیری عبارت‌هایی مقدماتی تمرکز کنید که در اولین مکالمه‌ها به کارتان می‌آیند.

شما می‌توانید در ابتدای یادگیری خود، مهارت‌هایی اساسی را تمرین کنید که شما را در معرض زبان قرار می‌دهند، بدون این که از یادگیری مفاهیم جدید و دشوار احساس سردرگمی کنید.

عبارت‌هایی مانند «Guten Tag» (روز بخیر) «Wie Geht’s?» (حالت چطور است؟) و «Wie heißt das?» (نام آن چیست؟) را می‌توان به سادگی حفظ کرد، پرکاربرد هستند، و نقطه شروع مناسبی برای آلمانی صحبت کردن شما هستند.

قدم سوم: به خاطر سپردن عبارات کلیدی آلمانی

پس از این که با مقدمات آشنا شدید، باید به سراغ آموختن عبارت‌ها بروید.

برخی کلمات و عبارت‌های کلیدی خاص نقطه شروع بسیار مناسبی برای یاد گرفتن مکالمه آلمانی هستند. اگر در ابتدا این عبارت‌ها را یاد بگیرید از این که توانسته‌اید پس از مدتی کوتاه تا این حد با دیگران ارتباط برقرار کنید شگفت زده خواهید شد.

این هم فکر خوبی است که هرگاه به کلمه‌ای جدید (و مربوط به مفاهیم آشنا) برخوردید آن را یادداشت کنید. ضمنا، فراموش نکنید که جنسیت کلمه را هم در کنارش بنویسید.

نیاز نیست همه کلمات را یاد بگیرید. فقط هرگاه کلمه‌ای را مشاهده کردید که احتمال می‌دادید از آن در یک مکالمه استفاده کنید، آن را یادداشت کنید.

شگفت زده خواهید شد وقتی ببینید با آموختن تعدادی عبارت کلیدی در زمانی بسیار کوتاه می‌توانید مکالمه‌هایی مناسب برقرار کنید.

یادداشت کردن عبارات مودبانه هم به کارتان خواهد آمد. مثلا:

  • Ich will ein Bier (یک آبجو می‌خواهم) در آلمانی بی‌ادبانه تلقی می‌شود.
  • اما Ich hätte gern ein Bier, Bitte (لطفا یک آبجو به من بدهید) مودبانه است.

اگر به خاطر سپردن این جمله‌ها در ابتدا برایتان سخت است، یادتان باشد همیشه راه آسان‌تری هم برای گفتن یک جمله هست. حفظ کردن “Ein Bier, Bitte” بسیار ساده‌تر است. برای مشاهده ترجمه اصطلاحات و عبارات آلمانی به صفحه مخصوص آن مراجعه کنید.

قدم چهارم: بیش از حد نگران گرامر آلمانی نباشید

که درباره گرامر آن دچار نگرانی بیش از حد شوید.

گرامر بخش مهمی از زبان است و هر چه جلوتر می‌روید، باید وقت بیشتری برای آن بگذارید. بخصوص نوجوانان و کودکان

اما در ابتدای کار، نیاز نیست ساعت‌ها از وقت خود را صرف مطالعه کتاب‌های گرامر کنید. اگر مرتکب اشتباهات گرامری شدید، احساس نگرانی نکنید.

به جای آن، تا حد امکان سعی کنید در معرض زبان قرار بگیرید و دقت خود را معطوف به الگوهایی کنید که کم کم تشخیص خواهید داد.

در این صورت، به زودی احساس خواهید کرد ساختارهای گرامری اصلی برایتان واضح و مشخص شده است.

تلاش کنید با توجه به موقعیت، ساختار گرامری مناسب را انتخاب کنید و از الگوهایی که شناسایی کرده‌اید به عنوان راهنما استفاده کنید.

قطعا مرتکب اشتباه هم خواهید شد، اما یادتان باشد حتی افراد آلمانی زبان هم گاهی در گرامر خود اشتباه می‌کنند.

فقط سعی کنید با تمرکز آن چه متوجه می‌شوید را تمرین کنید و دانش زبانی خود را روی این پایه‌ها بنا کنید.

قدم پنجم: از همان ابتدا آلمانی صحبت کنید

بهترین راه برای آموختن یک زبان این است که خود را در معرض آن قرار دهید و تا می‌توانید تمرین کنید!

سعی کنید با افراد بومی آلمانی زبان، زبان آموزان دیگر، یا دوستانی آشنا شوید که بتوانید با آن‌ها آلمانی صحبت کنید.

به دنبال رویدادهای محلی زبان آلمانی بگردید، مثل Stammtisch (نوعی دورهمی غیررسمی آلمانی)، که می‌تواند فرصت مناسبی برای تمرین زبان باشد. موسسه Goethe نیز می‌تواند مکان فوق‌العاده‌ای برای دیدار با افراد آلمانی زبان یا زبان آموزان دیگر باشد.

یا به جای آن، می‌توانید در اینترنت به دنبال رویدادهای دورهمی زبان بگردید یا در سایت‌هایی مانند conversationexchange.com و italki یک همراه برای مکالمه پیدا کنید.

منابع پیشنهادی برای یادگیری آلمانی

اکنون که آماده هستید یادگیری آلمانی را شروع کنید، چند منبع به شما معرفی می‌کنم تا این زبان را هر چه سریعتر بیاموزید.

دوره‌های آموزش آلمانی آنلاین

German Uncovered – دوره آموزش آلمانی جدید و اختصاصی من برای نوآموزان، آلمانی را با استفاده از قدرت داستان به شما می‌آموزد. اگر به دنبال لذت بخش ترین و موثرترین راه یادگیری آلمانی می‌گردید، با توجه به روش‌هایی که در طی 15 سال آموزش دادن و یاد گرفتن کشف و اختراع کرده‌ام، مطمئنم عاشق German Uncovered خواهید شد.

آموزش زبان المانی

آلمانی خواندن را بیاموزید

داستان‌های کوتاه آلمانی برای نوآموزان – یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت المانی و افزایش دایره لغاتتان خواندن کتاب‌های آلمانی است. من یک مجموعه داستان کوتاه مخصوص نوآموزان نوشته‌ام، اگر از مطالعه لذت می‌برید عاشق این داستان‌ها خواهید شد. داستان‌هایی سرشار از ویژگی‌هایی خاص که به شما در فهم و (مهم‌تر از هر چیز) لذت بردن از مطالعه آلمانی کمک می‌کند. این داستان‌ها هم به صورت چاپی و هم روی Amazon Kindle در دسترس هستند: برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بد نیست چند تا ضرب المثل های مشهور آلمانی بلد باشی !

آلمانی صحبت کردن را بیاموزید

italki – سایت مورد علاقه من برای پیدا کردن معلمان و مربی‌هایی با هزینه مناسب برای تمرین آلمانی italki است. من واقعا هر روز از آن برای تمرین بسیار مهم صحبت به زبان آلمانی استفاده می‌کنم تا بتوانم روان و بدون مشکل صحبت کنم.

محتواهای صوتی آلمانی برای تمرین مهارت شنیداری

  • Conversations – آیا وقتی کسی با سرعت آلمانی صحبت می‌کند حرفش را متوجه نمی‌شوید؟ Conversations (مکالمه‌ها) به شما کمک می‌کند صحبت کردن به زبان آلمانی با سرعت واقعی را متوجه شوید و مهارت‌های شنیداری خود را در کمتر از 90 روز از این رو به آن رو کنید.
  • Glossika – Glossika Mass sentences منبعی فوق العاده برای زبان آموزان مصممی است که می‌خواهند آلمانی را به سرعت بیاموزند، بفهمند، و به آن زبان صحبت کنند. من برای هر زبانی که یاد می‌گیرم از Glossika استفاده می‌کنم، چون به من کمک می‌کند به همه آواها و ساختارهای گرامری متفاوت آن زبان عادت کنم.
  • FluentU – این سایت منبعی گسترده از ویدئوهای آلمانی، با زیرنویس‌های دو زبانه تعاملی، قابلیت تکرار، دیکشنری شناور، و… امکانات بسیار دیگر است! اگر به تماشای تلوزیون و فیلم‌های آلمانی علاقه دارید، عاشق FluentU خواهید شد.

آلمانی نوشتن را بیاموزید

  • Hello Talk – یکی از معدود اپلیکیشن‌های آموزش زبانی که آن را استفاده و پیشنهاد می‌کنم Hello Talk است. میلیون‌ها کاربر از آن استفاده می‌کنند، پس می‌توانید سریعا دوستانی بیابید تا با هم تمرین کنید. نسخه پولی این نرم افزار هم ارزشش را دارد، چون می‌توانید به تمام ابزارهای فوق‌العاده ترجمه آن دسترسی پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

 

اگر به این توصیه‌ها عمل کنید می‌توانید طی مدتی کوتاه آلمانی صحبت کنید.

از اصول مقدماتی شروع کنید و آلمانی زبان‌هایی را بیابید که با آن‌ها تمرین کنید. اگر به اندازه کافی وقت بگذارید و تلاش کنید، صحبت کردنتان به تدریج روان‌تر خواهد شد.

یادتان باشد که آموختن یک زبان نیاز به زمان دارد، و تمرین و در معرض زبان قرار گرفتن بهترین شیوه برای بهبود مهارت‌ها است. در فرایند یادگیری خود شکیبایی به خرج دهید و از همان ابتدا بیش از حد نگران مفاهیم سخت گرامری نباشید.

توانایی سخن گفتن به زبان آلمانی به شما اجازه می‌دهد نه تنها در آلمان، که در بسیاری از کشورهای دیگر هم بدون زحمت گردش و رفت و آمد کنید. جوامع کاملا آلمانی زبان در نقاطی از دنیا زندگی می‌کنند که حتی فکرش را هم نمی‌توانید بکنید!

با آموختن آلمانی می‌توانید اصل آثار برخی از بزرگترین فیلسوفان، دانشمندان، نویسندگان، هنرمندان، و موسیقیدانان جهان را بهتر درک کنید، فهمی عمیق‌تر از فرهنگ آلمان داشته باشید، و دیدگاهی جدید نسبت به فرهنگ خودتان پیدا کنید.

وقتی آلمانی می‌آموزید، در حال یادگیری چیزی بیش از یک زبان هستید.

با آموختن آلمانی، یاد می‌گیرید با دیدگاهی جدید درباره دنیا بیاندیشید، نقش مهم فرهنگ در توسعه یک زبان را می‌آموزید، و دریچه‌ای به فرصت‌های جدید را به روی ذهن خود می‌گشایید.

فرقی نمی‌کند به چه علاقه دارید؛ سفر یا فرصت‌های شغلی، گسترش دامنه ارتباطاتتان، آموختن درباره فرهنگ و جامعه، یا خود زبان، آلمانی در همه موارد چیزی برای ارائه خواهد داشت.

اگر نوجوان، کودک یا دانشجوی بورسیه آلمان هستید، امیدوارم این پست برای شما مفید بوده باشد و منتظر نظرتون هستم 🙂

اگر دوستی دارید که در حال یادگیری آلمانی است، لطفا چند لحظه وقت گذاشته و این پست را با او به اشتراک بگذارید!

 

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. سلام گرامر خوبی بود باتشکر تی ال پی اس

    1. آزاده نعمتی زاد گفت:

      مطالب مفید بود

  2. پیک زبان گفت:

    ممنون بابت مطالب کاربردی که دراختیارعموم قرارمیدهید

  3. باتشکر
    موارد خیلی خوبی بود

    زبان آلمانی سخت و زیبا است

    من واقعا از آلمانی لذت می برم

  4. درود
    مطالب سرشار از انرژی مثبت و بار انگیزشی بود

  5. سلام و عرض ادب
    بابت اطلاعات بسیار جامع و مفیدتان بسیار سپاسگذارم.
    در صورت امکان برای اشتراک گذاری مطالب لینگ تلگرام یا واتس آپ رو هم در سایت قرار دهید.
    پایدار باشید

    1. تیم تولید محتوا ترنسنت گفت:

      مخاطب گرامی با سلام و احترام
      این دکمه ها در نمایش موبایلی وجود دارد، به زودی در همه نمایش‌ها افزوده می‌شود.

  6. ممنون من هنوز شروع نکردم ولی حرفهای شما ما را دل گرم کرد

  7. سلام خیلی ممنون خیلی مفید بود و خیلی راه یادگیری رو برامون روشن تر کرد

  8. خیلی عالی بود واقعا کیف کردم و یاد گرفتم . انگیزه بیشتری هم ب یادگیری زبان آلمانی پیدا کردم . سپاسگزارم . Danke❤

  9. سلام
    فراگیری زبان آلمانی از تا سطح c1 در کدام یکی از کشورهای ذیل خوب‌تر و موثرتر تمام میشه؟ ایران، پاکستان یا ترکیه
    اگر رهنمایی ام کنید، ممنون خواهم بود.

    1. فرقی نداره.بیشتر به پشت کار خودت بستگی داره.تو ترکیه ام تو باید بشینی بخونی دیگه.من یه پکیج خودآموز گرفتم الان خیلی راحت دارم میخونم کلیم چیز یاد گرفتم.فقط و فقط به پشت و کار خودت بستگی داره.همین.

  10. زبان استور گفت:

    سلام و عرض ادب واقعا مقاله عالی بود ممنون از تیم عالی شما

  11. سلام
    بسیار خوب و مهربان … محتوای ارزشمندی را ارائه دادید
    سپاس از زحمات شما

  12. سلام هنوز شروع به یادگیری نکردم و از این مقاله استفاده بردم. ممنونم. به امید اینکه سال بعد همین موقع تا سطح A2 رو تموم کرده باشم. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا