برای مترجمترجمه فارسی به انگلیسی

نگارش یک جمله مقایسه‌ای خوب در مقالات انگلیسی

جملات مقایسه‌ای در متون علمی مفید هستند، اما با واژه‌پردازی نادرست و مبهم امکان سردرگم کردن خواننده را دارند.

اغلب در نوشتارهای دانشگاهی، به ویژه متون علمی، ضرورت مقایسه بین دو یا چند مورد پیش می‌آید. مقایسه‌ می‌تواند اطلاعات مفیدی ارائه و چارچوبی را برای فهم برخی از یافته‌ها با توجه به یافته‌هایی دیگر ایجاد کند. با این حال، جملات مقایسه‌ای با واژه‌پردازی نادرست و مبهم امکان سردرگم کردن خواننده را دارند. با توجه به اهمیت درستی و اختصار در ارائه یافته‌هایتان بهترین راه نگارش یک جمله مقایسه‌ای کدام است؟

ساختار موازی مهمترین جنبه هر مقایسه‌ای است. یعنی تمام مواردی که مقایسه می‌شوند باید همسان و از نوع مشابه چیزی باشند. (در انگلیسی ما می‌گوییم سیب را با پرتقال مقایسه نکنید.) به مثال زیر توجه کنید:

  • The asteroid belt is approximately 1,000 times farther from the Sun than the Earth and Moon.

ساختار فعلی این جمله باعث می‌شود چنین به نظر بیاید که گویی مسافت بین کمربند سیارک‌ها از خورشید با مسافت بین خورشید و زمین و ماه مقایسه شده است. در حالی که این برداشت نادرست است (فاصله کمربند سیارک‌ها از خورشید فقط 2 یا 3 برابر فاصله آن با زمین یا ماه است).

اکنون به این مثال توجه کنید:

The asteroid belt is approximately 1,000 times farther from the Sun than the Earth is from the Moon.

در اینجا مسافت بین دو مورد ذکر شده با مسافت بین دو مورد بعدی مقایسه شده است.

  • Treatment with Compound A generated more muscle regrowth than Compound B.

در این جمله به جای تمرکز بر نتایج درمان با ترکیب B، درمان با ترکیب A با درمان با ترکیب B مقایسه شده است (از نمونه‌های مقایسه در ترجمه متون پزشکی). اکنون به این مثال توجه کنید: «Treatment with Compound A generated more muscle regrowth than treatment with Compound B».

در نگارش بسیاری از جمله‌های مقایسه‌ای، کوتاه کردن جمله باعث می‌شود که این جملات به شکل نادرست نوشته شوند، چرا که معمولا برای رسیدن به ساختار موازی مناسب استفاده از واژه‌های بیشتر و اضافه، ضروری است. یکی از راه‌های رایج برای کاهش شمار واژگان اضافه در جملات مقایسه‌ای استفاده از ضمایر اشاره (مثلا، «that» یا «those») است. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • The growth rate of Mycobacterium smegmatis is faster than Mycobacterium tuberculosis.

در این جمله نوعی نرخ رشد با گونه‌ای از باکتری (با ذکر نام علمی آن) مقایسه شده است.

اکنون به این مثال توجه کنید: « The growth rate of Mycobacterium smegmatis is faster than that of Mycobacterium tuberculosis » یا مثالی ساده‌تر: « Mycobacterium smegmatis grows faster than Mycobacterium tuberculosis».

  • The bond length of dioxygen is similar to carbon monoxide.

در اینجا طول پیوند یک مولکول با مولکولی دیگر و نه با طول پیوندهای آن مقایسه شده است.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده شما را برای نگارش جمله‌‌های مقایسه‌ای در نوشته‌های بعدیتان یاری کند. اگر در بحث ویرایش نیتیو درباره چگونگی نگارش جملات مقایسه‌ای درست، پرسشی دارید لطفا در بخش نظرات مطرح کنید.

منبع
Writing a Good Comparison Sentence

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا