ترادوس استودیو

اس‌دی‌ال ترادوس لایو چیست؟

SDL Trados Live

نکات برگزیده مطلب
  • ترادوس لایو یک ویراستار آنلاین با قابلیت‌هایی بسیاری مشابه قابلیت‌های ترادوس استودیو است و می‌توانید پروژه‌های ترجمه و روند پیشرفتشان را با داشبوردی بسیار آشنا کنترل کنید.

جدیدترین نسخه‌ی ترادوس استودیو ۲۰۲۱ به نسخه‌ی مقدماتی سرویس ابری همراه ترادوس، یعنی اس‌دی‌ال ترادوس لایو، نیز مجهز است. اما ترادوس لایو دقیقاً چیست؟ و چطور روش ترجمه را متحول می‌کند؟ این مقاله به‌طور کامل شرح خواهد داد.

اگر این در ابتدای آموزش ترادوس استودیو هستید این مقاله برای شما راهگشاست: راهنمای کامل ترادوس ، آموزش کامل Trados Studio

جدیدترین نسخه‌ی ابزار CAT ما، یعنی اس‌دی‌ال ترادوس استودیو ۲۰۲۱، نسخه‌ای متفاوت است. البته، هر نسخه‌ي جدیدی که می‌آید با بقیه متفاوت است، چون قابلیت‌های جدیدی دارد، یا کاربردپذیری و سفارشی‌سازی آن بهبود یافته است. اما این نسخه به‌طرز خاصی متفاوت است. علاوه بر اینکه اصلاحات گوناگونی در برنامه دسکتاپ آن اعمال شده است، طرز کار مترجمین با آن کاملاً تغییر کرده است – و این تغییر به راه‌اندازی سرویس ابری اس‌دی‌ال ترادوس لایو باز می‌گردد. ترادوس لایو، در کنار نر‌م‌افزار اصلی ترادوس ۲۰۲۱، روشی ترکیبی را در اختیار کاربران می‌گذارد که بالاترین انعطاف‌پذیری وابسته به فضای ابری را با قدرت کاربردی‌ترین ابزار CAT درمی‌آمیزد.

روش ترکیبی جدید کار با ترادوس چگونه است؟

در اوایل امسال، با نظرسنجی بینش فناوری ترجمه سال ۲۰۲۰، نبض این صنعت را در اختیار گرفتیم. بیش از ۳۰۰۰ متخصص ترجمه به ما بازخورد دادند؛ این متخصصین ایده‌های خود را درباره‌ی وضعیت فعلی صنعت ترجمه، تغییر انتظارات، و راهکارهای موجود برای رفع چالش‌های متخصصین امروزی در حوزه‌ی بومی‌سازی با دیگران در میان می‌گذارند.

trados-live-12  یکی از یافته‌های مهم این نظرسنجی این بود که مترجمین و مدیران پروژه نمی‌خواهند مجبور شوند که بین کار در محیط آفلاین و آنلاین یکی را انتخاب کنند. اکثر پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی تصور می‌کردند که تلفیق برنامه‌ی مبتنی بر سرویس ابری و برنامه‌ی کامل دسکتاپی بهترین برنامه برای سرمایه‌گذاری و رفع نیازهای افزاینده‌ی مشتریان خواهد بود. از نظر تیم ما، تمایل به کار ترکیبی کاملاً منطقی بود و درنهایت منجر به انتشار اس‌دی‌ال ترادوس لایو شد (سرویس ابری همراه ترادوس که با امکانات آنلاین خود، نرم‌افزار ترادوس استودیو را تکمیل می‌کند.)

اگر ترادوس لایو را تا حدی شبیه به‌نوعی نسخه‌ی آنلاین ترادوس استودیو ۲۰۲۱ تصور می‌کنید، باید گفت این تصور خیلی هم دور از واقعیت نیست. ترادوس لایو یک ویراستار آنلاین با قابلیت‌هایی بسیاری مشابه قابلیت‌های ترادوس استودیو است و می‌توانید پروژه‌های ترجمه و روند پیشرفتشان را با داشبوردی بسیار آشنا کنترل کنید.

اما ضمن اینکه این امکان را دارید که به‌طور بالقوه کل کارتان را داخل ترادوس لایو انجام دهید، اجباری هم برای استفاده از آن ندارید. یکپارچه‌سازی ترادوس لایو با ترادوس استودیو ۲۰۲۱ به این معناست که می‌توانید خیلی راحت از ترادوس لایو به ترادوس استودیو بروید و در آنجا کارتان را ادامه دهید. مثلاً، می‌توانید پروژه‌ای را در ترادوس لایو با استفاده از تبلت یا از طریق اپلیکیشن جدید اس‌دی‌ال ترادوس لایو در گوشی‌های هوشمند ایجاد کنید و مدتی بعد با استفاده از نرم‌افزار ترادوس استودیو ۲۰۲۱ در رایانه‌تان ترجمه را انجام دهید، و در آخر، مجدد کار را در ترادوس لایو مرور و ویرایش کنید.

«انعطاف‌پذیری» واژه‌ای است که در طی جلسات ساخت این محصول به ذهن تیم سازنده خطور کرد و اطمینان داریم که این سطح از انعطاف‌پذیری را هیچ ابزار CAT موجود در بازار فعلی فراهم نمی‌کند.

دو نوع متفاوت: فرق بین ترادوس لایو «اسنشال» و «تیم»

در حال حاضر، اس‌دی‌ال ترادوس لایو با دو نوع متفاوت منتشر می‌شود – اس‌دی‌ال ترادوس لایو اسنشال مخصوص کاربران حقیقی که می‌خواهند پروژه‌هایشان را در فضای ابری مدیریت، ترجمه و بازنگری کنند و منابع را ذخیره کنند، و اس‌دی‌ال ترادوس لایو تیم ویژه‌ي تیم‌های مترجمی که می‌خواهند همکاری کنند و منابع پروژه را با هم به اشتراک بگذارند. در همان ابتدای خرید نرم‌افزار اس‌دی‌ال ترادوس استودیو ۲۰۲۱، خودبه‌خود حق اشتراک رایگان ۱۲ ماهه نرم‌افزار اس‌دی‌ال ترادوس لایو اسنشال را هم دریافت می‌کنید.

شیوه‌‌ای جدید و امن برای ذخیره‌سازی دارایی‌ها

یکی از اشکال کلیدی انعطاف‌پذیری که ترادوس لایو در اختیارتان می‌گذارد این است که کاربران می‌توانند دارایی‌های انتخابی‌ خودشان (مانند حافظه‌های ترجمه، یا ترم‌بیس‌ها) را آپلود و به شکلی امن در محیط زنده اس‌دی‌ال ترادوس آنلاین ذخیره کنند. همه سرورهای آنلاین ما در فرانکفورت هستند و این یعنی هیچ هم‌زمانی‌ای در آپلود پیش نمی‌آید. امنیت دارایی‌های شما برای ما از هر چیزی مهم‌تر است و در بحث ذخیره‌سازی ابری، آلمان یکی از قوی‌ترین پروتکل‌های امنیتی را در جهان دارد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره‌ی کارکرد سرویس ابری و نحوه حفاظت از داده‌هایتان به دست آورید، گزارش جامعی برای دانلود وجود دارد که می‌توانید به‌سادگی از این لینک دریافت کنید.

همچنین، می‌توانید حافظه‌های ترجمه و ترم‌بیس‌ها را در ترادوس لایو ایجاد کنید و سپس وقتی‌که مجدد آن پروژه را در ترادوس استودیو برای ادامه‌ی ترجمه باز کردید، آن حافظه‌ها و ترم‌بیس‌ها را در دسترس قرار دهید. «یکپارچه» واژه‌ای است که در صحبت از تلفیق این دو پلتفرم استفاده می‌شود و وقتی مشغول کار بین این دو پلتفرم هستید، به‌سادگی و با انعطاف‌پذیری می‌توانید منابع ترجمه مبتنی بر سرویس ابری را ایجاد، ویرایش و استفاده کنید.

اپلیکیشن اس‌دی‌ال ترادوس لایو

به‌عنوان برنامه همراه نسخه‌ی ترادوس لایو، اپلیکیشن دم‌دستی (و رایگان) موبایلی اس‌دی‌ای ترادوس لایو را هم ساختیم که به شما این امکان را می‌دهد تا پروژه‌های ترادوس لایو را با استفاده از گوشی هوشمندتان مدیریت کنید. این اپلیکیشن برای مترجمین بسیار فعال بی‌نظیر است، و ازآنجایی‌که «انعطاف‌پذیری» محوریت اصلی ما در ساخت ترادوس لایو بوده، چه چیزی انعطاف‌پذیرتر از اینکه به کاربران این امکان داده شود که پروژه‌های ترجمه را بپذیرند، پروژه‌های جدید را بسازند و روند پیشرفت کارشان را از هرجایی فقط با چند لمس ساده دنبال کنند؟

اپلیکیشن اس‌دی‌ال ترادوس لایو در اپ‌استور اپل و پلی‌استور گوگل قابل دانلود است. با نصب این برنامه، هیچ‌گاه فرصت دریافت پروژه ترجمه جدید و اطلاع از روند پیشرفت پروژه‌هایی که مهلت تحویلشان نزدیک است را از دست نمی‌دهید و البته، می‌توانید به شکلی یکپارچه از محیط اپلیکیشن وارد محیط ترادوس لایو شوید.
نظرتان را با ما در میان بگذارید.

ترادوس استودیو این آزادی عمل را به شما می‌دهد تا انعطاف‌پذیری واقعی را تجربه کنید. اکنون می‌توانید آنلاین یا آفلاین و یا روی دستگاه موردنظرتان کار کنید. در صنعتی که انتظارات و تقاضاهای مشتریانش به‌طرز فزاینده‌ای دشوارتر است، ویژگی «انعطاف‌پذیری» شرایط کاری را متحول می‌کند.

منبع
What is SDL Trados Live?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا