عمومی

معرفی رشته پزشکی هسته ای

در معرفی رشته پزشکی هسته‌ای باید بگوییم که پزشکی هسته‌ای، شاخه تخصصی از رادیولوژی است که در آن از مقدار بسیار کمی مواد رادیواکتیوی یا رادیوداروها برای تعیین کارکرد و ساختار اندام بدن استفاده می‌شود. این شاخه رادیولوژی در اغلب اوقات برای کمک به تشخیص و درمان ناهنجاری‌های زودهنگام در پیشرفت بیماری مانند سرطان تیروئید استفاده می‌شود.  قبل از این که به معرفی رشته پزشکی هسته ای بپردازیم سرویس ترجمه تخصصی پزشکی شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم. اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله، متن و کتاب دارید کافی است که سفارش خود را در سایت شبکه مترجمین ایران ثبت کنید.

معرفی رشته پزشکی هسته‌ای

پزشکی هسته‌ای نقش مهمی را در تشخیص و درمان سرطان بازی می‌کند. در ادامه این مقاله به معرفی رشته پزشکی هسته‌ای خواهیم پرداخت تا با این رشته بیشتر آشنا شوید.

رشته پزشکی هسته‌ای مناسب چه کسانی است؟

پزشکی هسته‌ای رشته‌ای است که در آن به‌عنوان بخشی از تیم پزشکی برای تشخیص بیماری‌ها، انجام تصویربرداری از اندام‌های بدن و ارائه خدمات درمانی از طریق یون‌سازی تشعشعات ساطع شده از مواد رادیواکتیوی همکاری خواهید کرد. پزشک هسته‌ای، تست‌هایی را برای تشخیص و تحقیق پزشکی بر روی بیمار انجام می‌دهد. پزشک هسته‌ای داروهای رادیواکتیوی را به بیمار می‌دهد، سپس از تجهیزات تصویربرداری سطح بالا برای گزارش تصویرهای مواد رادیواکتیوی در بدن بیمار استفاده می‌کند. سپس پزشک، تصویرها را برای تشخیص عفونت و یا بیماری تفسیر می‌کند.

این رشته برای کسانی که در دوران دبیرستان به درس زیست‌شناسی علاقه داشته‌اند مناسب است. اگر توانایی کار در محیط بیمارستان و آزمایشگاه را دارید این رشته مناسب شما است. این نکته را باید به یاد داشته باشید که در این رشته امکان دریافت دوز مواد رادیواکتیوی وجود دارد.

چرا رشته پزشکی هسته‌ای از رشته‌های خوب دنیا محسوب می‌شود؟

در ادامه معرفی رشته پزشکی هسته‌ای به چند دلیل برای انتخاب این رشته اشاره می‌کنیم:

چشم‌انداز شغلی عالی

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این رشته تا 5 درصد رشد کند که بسیار سریع‌تر از دیگر موقعیت‌های شغلی است.

پتانسیل درآمد بالا

درآمد پزشکان هسته‌ای معمولاً بالا است که به موقعیت، سالهای تجربه کاری و شرکتی که با آن همکاری می‌کنید بستگی دارد.

محیط کاری متنوع

وقتی پزشکی هسته‌ای را تمام کردید گزینه‌های زیادی برای کار در محیط‌های متنوع  برای شما وجود خواهد داشت مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها یا مراکز تصویربرداری. در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد آخر هفته‌ها، بعدازظهرها و یا حتی تعطیلات هم کار کنید.

 

چگونه وارد رشته پزشکی هسته‌ای شویم؟

داوطلبان کنکور تجربی می‌توانند در انتخاب رشته خود، رشته کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته‌ای را انتخاب کنند. این رشته را می‌توانید تا مقطع دکتری و در خارج از کشور ادامه دهید. در گرایش‌های دیگر مانند رشته مهندسی پزشکی، رشته انفورماتیک پزشکی و بسیاری دیگر از گرایش‌ها نیز می‌توانید ادامه تحصیل دهید.

فرصت‌های شغلی برای رشته پزشکی هسته‌ای

پس از فارغ‌التحصیلی در رشته پزشکی هسته‌ای ممکن است در موقعیت‌های شغلی زیر مشغول به کار شوید:

تکنیسین تشخیص عصبی

تکنیسین تشخیص عصبی، تست‌هایی را بر روی مغز و سیستم عصبی انجام می‌دهد. گزارشات جمع‌آوری شده از این تست‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری‌هایی مانند اختلالات خواب، صرع، سکته‌های مغزی، اختلالات تشنجی، بیماری دژنراتیو مغز و برخی دیگر از بیماری‌ها را به‌درستی تشخیص دهند.

تکنیسین رادیولوژیست

تکنیسین رادیولوژیست از روش‌های تصویربرداری برای تشخیص بیماری استفاده می‌کند مانند بررسی‌های اشعه ایکس، اسکن‌های MRI و سی‌تی اسکن. برخی از این تکنیسین‌ها در روش‌های تخصصی مانند رادیوگرافی مداخله قلبی عروقی، ماموگرافی یا سونوگرافی تخصص پیدا می‌کنند.

پرتودرمانگر

پرتودرمانگر با بیماران سرطانی و دیگر بیمارانی که به پرتودرمانی نیاز دارند سروکار دارند. همچنین می‌توانید به‌عنوان عضو تیم آنکولوژی برای درمان بیمارانی که دچار عوارض جانبی شده‌اند همکاری کنید.

تکنیسین قلب و عروق

تکنیسین قلب و عروق با تجهیزات EKG برای کنترل کارکرد قلب و ریه سروکار دارد. ممکن است وظایف دیگری نیز بر عهده داشته باشید مانند تست عملکرد ریه.

 

وظایف شغلی پزشکی هسته‌ای

برخی از مسئولیت‌ها و وظایف یک پزشک هسته‌ای عبارتند از:

  • آماده‌سازی و تجویز ترکیبات شیمیایی رادیواکتیوی که رادیودارو نامیده می‌شوند.
  • انجام روش‌های تصویربرداری از بیمار با استفاده از ابزار دقیق تشخیص تشعشعات.
  • انجام پردازش کامیپوتری و افزایش کیفیت عکس.
  • تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های بیولوژیکی در آزمایشگاه.
  • ارائه تصاویر، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اطلاعات بیمار به پزشک متخصص برای تفسیر تشخیص. در طول روش تصویربرداری، پزشک هسته‌ای به‌طور مستقیم بر روی بیمار کار می‌کند.
  • گرفتن شرح حال بیمار و پاسخ دادن به هرگونه سوال بیمار.
  • نظارت بر شرایط جسمانی بیمار.

 

مهارت‌های لازم برای رشته پزشکی هسته‌ای

در ادامه معرفی رشته پزشکی هسته‌ای به برخی از مهارت‌های لازم برای این رشته اشاره می‌کنیم. این مهارت‌ها برای موفقیت در رشته پزشکی هسته‌ای ضروری هستند:

ریاضیات و علوم  

در رشته پزشکی هسته‌ای برای استفاده از مواد رادیواکتیوی و مشکلات مرتبط به تجهیزات تصویربرداری نیاز به مهارت‌های ریاضیاتی و علوم است. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا داروهای رادیواکتیوی را در مقدار دوز صحیح به بیمار ارائه کنید.

 

فناوری

پزشک هسته‌ای برای کار با کامپیوتر و انواع تجهیزات فناوری در طول کار به مهارت‌های فناوری نیاز دارد.

استقامت بدنی

پزشک هسته‌ای در اغلب اوقات مجبور است ساعت‌های طولانی بایستد. برای همین یک پزشک هسته‌ای باید دارای استقامت بدنی برای بلند کردن و در صورت نیاز حرکت بیماران  باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا