عمومی

چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density چیست؟

وقتی کلمه‌ یا عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، در صفحه اول، وب‌سایت‌هایی را می‌بینید که از رتبه بالایی برخوردارند. بالطبع، دیگر به سراغ صدها یا هزاران وب‌سایت دیگری که در صفحات بعدی هستند نخواهید رفت. اما این رتبه چگونه به دست آمده است؟ چگونه ما نیز می‌توانیم در صفحه اول گوگل باشیم؟ برای دیده شدن، باید حواس‌تان به چگالی کلمات کلیدی باشد! بررسی چگالی کلمات کلیدی بسیار مهم است، چرا که تأثیر مستقیمی بر صفحه نتایج جستجو (SERP) دارد. اگر آن را جدی نگیرید، رتبه‌ای در موتور جستجو دریافت نخواهید کرد، اما اگر جدی‌اش بگیرید، گوگل نیز شما را جدی می‌گیرد و صفحه‌تان را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد. اما چگالی کلمات کلیدی چیست؟ چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟ شناخت آن چگونه به ما کمک می‌کند؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد چگالی کلمات کلیدی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density از عناصر بهینه‌سازی کلمه کلیدی است و در واقع، به تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در صفحه وب‌سایت اشاره دارد. چگالی کلمه کلیدی به شما می‌گوید کلمه کلیدی هدف (target keyword) چند درصد از متن را به خودش اختصاص داده است. چگالی کلمه کلیدی یک علامت است و موتورهای جستجو از این علامت استفاده می‌کنند تا متوجه شوند که آیا محتوا مرتبط با یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص است یا خیر.

فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی چیست؟

و اما می‌رسیم به  فرمول چگالی کلمات کلیدی! محاسبه چگالی کلمات کلیدی نسبتاً آسان است و با انجام محاسبه‌ای ساده، می‌توانید آن را به دست آورید. برای تعیین چگالی کلمات کلیدی هر صفحه، باید تعداد دفعاتی را که کلمه کلیدی در متن به کار رفته است تقسیم بر تعداد واژگان موجود در صفحه کنید. عدد به‌دست آمده چگالی کلمه کلیدی‌تان است!  به عنوان مثال، متنی شامل 100 واژه دارید و 5 واژه آن کلمه کلیدی است، چگالی کلمات کلیدی متن شما 5% خواهد بود.

چرا چگالی کلمات کلیدی در سئو مهم است؟

چگالی کلمات کلیدی در سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که گوگل سعی دارد بهترین نتیجه را به کاربرانش ارائه دهد. گوگل برای ارائه بهترین نتیجه، باید بداند محتوای‌تان درباره چیست! کلمه کلیدی همان چیزی است که اطلاعات لازم را در اختیار گوگل قرار می‌دهد. در نتیجه، اگر می‌خواهید گوگل محتوای‌تان را به کاربر نشان دهد، باید به سراغ کلمات کلیدی بروید و به بهترین شکل، از آن‌ها استفاده کنید.

در این مسیر، تراکم کلمات کلیدی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. باید از این کلمات و عبارات به میزان کافی در سراسر محتوا استفاده کنید. کاربرد بیش از حد و نابه‌جای کلمات کلیدی موجب آزار خواننده خواهد شد. گوگل همواره سعی دارد بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد. اما بهترین محتوا از نگاه گوگل محتوایی خوانش‌پذیر و مرتبط است. استفاده نه‌به‌جا از کلمات کلیدی خوانش‌پذیری متن را دشوار می‌کند و در نتیجه، روی رتبه آن تأثیر می‌گذارد.

تکرار کلمه کلیدی چیست؟

ده سال پیش، وقتی سئو هنوز پدیده‌ای نوظهور بود، تکنیک تکرار کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing بسیار محبوب شده بود. اما تکنیک تکرار کلمات کلیدی چیست؟ در واقع، تکرار کلمات کلیدی به معنای انباشت کلمات کلیدی در یک صفحه است. این انباشت غیرطبیعی به نظر می‌‎‌رسد و خواندن متن حاصل از این انباشت نیز، به‌هیچ‌وجه، خوشایند نیست.

اما امروز، این تکنیک دیگر ثمربخش نیست و نمی‌تواند سبب افزایش رتبه‌تان شود. در نتیجه، باید کلمات کلیدی را به اصولی‌ترین شکل ممکن در محتوا بگنجانید. برای افزایش چگالی کلمات کلیدی، نباید به فکر انباشت کلمات کلیدی باشید، بلکه باید به فکر کاربرد اصولی کلمات کلیدی در متن باشید.

مشتقات کلمه کلیدی چیست؟

و اما می‌رسیم به مشتقات کلمه کلیدی یا Keyword Variants! مشتقات کلمه کلیدی اهمیت زیادی در سئو دارد و نباید آن را نادیده بگیرید. اما چگونه می‌توانیم مشتفات کلمه کلیدی را بیابیم؟

مشتقات کلمه کلیدی، در واقع، متغیرهای کلمه کلیدی هستند. اما منظور از این متغیرها چیست؟ اجازه دهید این مفهوم را با ذکر مثالی برای‌تان روشن کنیم! تصور کنید کاربری می‌خواهد خودرو بخرد. ممکن است علاوه بر خریدن خودرو، عبارت‌هایی مرتبطی را، مانند «خرید خودرو اقساطی» و «خرید خودرو کلاسیک»، نیز جستجو خواهد کرد.

همۀ این عبارت‌های کلیدی هدف مشترکی را دنبال می‌کنند و احتمال رجوع کاربر را به وب‌سایت شما افزایش می‌دهند. به طور خلاصه، باید در هر صفحه، از مشتقات کلمه کلیدی استفاده کنید تا بازدید وب‌سایت‌تان به حداکثر برسد. برای این کار، می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی نیز کمک بگیرید.

خوشه‌بندی کلمه کلیدی چیست؟

وقتی صحبت از الگوریتم جستجوی گوگل به میان می‌آید، مرتبط بودن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. الگوریتمهای جستجوی گوگل، برای پی بردن به موضوع و محتوای هر صفحه وب، به دنبال گروه‌هایی از کلمات هستند که از لحاظ معنایی، به یکدیگر مرتبط‌اند.

آنچه گفتیم، پایه و اساس مفهوم خوشه‌بندی کلمه کلیدی یا Keyword Clustering است.

در واقع، گوگل انتظار دارد کلمات کلیدی مرتبط در متن وجود داشته باشد. بدین ترتیب، «خوشه‌بندی» کلمات کلیدی مرتبط با یکدیگر می‌تواند راهی بسیار موثر برای افزایش رتبه صفحه‌تان شود.

اجازه دهید خوشه‌بندی کلمات کلیدی را با ارائه مثالی برای‌تان روشن کنیم:

تصور کنید می‌خواهید محتوایی در مورد بلندترین ساختمان‌ها در ایالات متحده آمریکا بنویسید. طبیعتاً، فهرستی از این ساختمان‌ها را ردیف خواهید کرد. گوگل «می‎داند» که مرکز تجارت جهانی یک (One World Trade Center) در نیویورک بلندترین ساختمان در آمریکا است، بنابراین، «انتظار دارد» این کلمه کلیدی در محتوای‌تان وجود داشته باشد.

در نتیجه، هنگام نوشتن محتوا، باید به فکر یافتن واژگان کلیدی مرتبط نیز باشید و آن‌ها را در محتوای‌تان بگنجانید. گوگل این کلمات کلیدی مرتبط را در محتوای‌تان جستجو می‌کند، زیرا این کلمات کلیدی با یکدیگر خوشه‌بندی می‌شوند. گنجاندن واژگان کلیدی مرتبط در خوشه‌ها از بهترین راه‌ها برای افزایش بازدید وب‌سایت و بالطبع، دیده شدن محتوای‌‎تان است.

سخن آخر

تا به‌این‌جا دانستید چگالی کلمات کلیدی چیست و همان‌طور که مشاهده کردید، اگر تراکم کلمات کلیدی در متن‌تان خیلی پایین باشد، باید از کلمات کلیدی بیشتری در متن‌تان استفاده کنید. از آن‌جا که نمی‌توان گفت موتورهای جستجو دقیقاً چه درصدی را ایده‌آل می‌دانند، باید به دنبال بهینه‌سازی کلمات کلیدی‌تان باشید، نه به دنبال یافتن درصد ایده‌آل تکرار کلمات کلیدی یا افزایش چگالی کلمات کلیدی! به‌طور کلی، کلمات کلیدی را در سراسر متن‌تان بگنجانید، اما در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نکنید. گوگل نباید فکر کند محتوای‌تان صرفاً انباشتی از کلمات کلیدی است و خواندن آن هیچ سودی برای خواننده ندارد. در وهله اول، هدف‌تان باید خلق محتوایی‌ خوانش‌پذیر برای خواننده باشد. در کنار آن، کلمات کلیدی را نیز به شکلی استادانه و طبیعی، در متن بگنجانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا