عمومی

کلمات کلیدی در سئو

هدف از تولید محتوا چیست؟ محتوا را تولید می‌کنیم تا بتوانیم جایگاهی در موتور جستجو پیدا کنیم و مطلب مورد نظرمان را به گوش مخاطب مورد نظرمان برسانیم. اما آیا صرفاً تولید محتوا ما را به این هدف می‌رساند؟ مسلماً خیر! خلق محتوای عالی و دقیق، طراحی جذاب‌ترین اینفوگرافیک‌ها و انجام تخصصی‌ترین مصاحبه‌ها، فقط و ففقط، بخشی از مسیر است. اگر کلمات مناسب را در جای مناسب قرار ندهید، هیچ‌کس هیچ‌کدام از این زحمات‌تان را نخواهد دید! یکی از عواملی که باعث می‌شود بتوانیم به اهداف‌مان از تولید محتوا درست پیدا کنیم استفاده از کلمات کلیدی است! اما کلمه کلیدی چست؟ چرا مهم است؟ روش انتخاب کلمات کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی چیست؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم کلمه کلیدی چیست؟ از لحاظ سئو، کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربر آن را در موتور جستجو تایپ می‌کند. در واقع، کلمه کلیدی یک یا چند واژه است که مضمون و هدف محتوای شما را تعیین می‌کند. در بهینه‌سازی موتور جستجو، کلمه کلیدی همان کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتور جستجو وارد می‌کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند.

فرقی نمی‌کند تولیدکننده محتوا باشید یا صاحب وب سایت، در هر صورت، می‌خواهید کلمات کلیدی صفجه‌تان مرتبط با چیزی باشد که کاربران‌تان در جستجویش هستند. اگر از کلمات کلیدی مناسب و در جای درست استفاده کنید، احتمال این‌که کاربر، در نتیجه جستجویش، به مطلب شما بر بخورد بیشتر خواهد شد.

به طور خلاصه،

  • کلمات کلیدی مضمون صفحه را مشخص می‌کنند.
  • موتور جستجو از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه صفحه استفاده می‌کند.

کلمات کلیدی به کاربر کمک می‌کنند تا محتوا و اطلاعات مورنظرشان را پیدا کنند. از سوی دیگر، وجود کلمات کلیدی در مقاله می‌تواند کاربر را به سوی محتوای شما هدایت کند.

چرا کلمه کلیدی مهم است؟

و اما اهمیت کلمات کلیدی در سئو چیست؟ کلمه کلیدی پلی میان کاربر و تولیدکننده محتوا است. در واقع، کلمات کلیدی است که باعث می‌شود کاربر در نتیجه جستجوهایش، به محتوای مورد نظرش دسترسی پیدا کند. بدون کلمات کلیدی، جستجوها بی‌حاصل خواهند ماند و محتوا و مقالات بی‌خواننده!

گوگل وقتی می‌خواهد به صفحه‌ای رتبه دهد، به محتوای آن نیز توجه می‌کند. به واژگان به کار رفته در صفحه نگاه می‌کند. موتورهای جستجو از واژگان به کار رفته در صفحه، به مضمون و محتوای آن پی می‌برند. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و تکرار به‌جای آن‌ها می‌تواند در درک محتوای صفحه شما به گوگل کمک کند. در این مسیر، باید راهی به ذهن مخاطب‌تان پیدا کنید و از واژگان یا عباراتی استفاده کنید که آن‌ها در جستجویش هستند.

اهمیت کلمات کلیدی در سئو بر هیچ کس پوشیده نیست، اما گوگل و نحوه کارش یگانه دلیل استفاده از کلمات کلیدی نیست. مسئله مهم‌تر کاربر است. در واقع، شما همیشه باید روی کاربر متمرکز باشید: روی بازدیدکنندگان صفحه و مشتریان بالقوه. با بهینه‌سازی موتور جستجو، می‌‌توانید کاربران را به صفحه خودتان هدایت کنید.

کلمات کلیدی می‌توانند به بازاریابی کمک کنند و این یکی دیگر از دلایل اهمیت آن است. اگر می‌خواهید بودجه‌ای را برای تبلیغات کنار بگذارید، می‌توانید در تبلیغات کلیکی یا پرداخت برای هر کلیک (PPC) روی واژگان کلیدی خاص متمرکز شوید. این شیوه کار گوگل ادز است؛ تبلیغ‌کنندگان مبلغی را می‌پردازند تا برای کلمات کلیدی مشخصی، جایگاهی را در ابتدای صفحه نتایج پیدا کنند.

استفاده کلمات کلیدی در google ads

اگر می‌خواهید برای وب‌سایت‌تان، استراتژی بازاریابی مشخص کنید، باید به دنبال واژگان کلیدی مشخصی باشید. از طریق بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی محتوا، می‌توانید بدون نیاز به گوگل ادز، به رتبه بالایی دست پیدا کنید.

به طور خلاصه، کلمات کلیدی به چند دلیل مهم هستند:

  • می‌توانید بر اساس آن، استراتژی بلند مدت و مبتنی بر سئویی را برای بازاریابی محتوا شکل دهید.
  • شناخت درستی از مخاطب مورد نظرتان پیدا می‌کنید و متوجه تعداد این مخاطبان و همچنین، سوالات و مشکلات مورد نظرشان می‌شوید.
  • می‌توانید با استفاده از آن‌ها ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.

چرا باید یک کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟

اگر کسب و کارتان آنلاین است، کلمات کلیدی از مهم‌ترین ابزارهای‌تان هستند. در واقع، در این کارزار می‌جنگید تا رقبای‌تان را کنار بزنید و کاربران را به سوی بازار خودتان هدایت کنید.

اگر نگاهی به وازگان کلیدی‌ای که وب‌سایت در آن به رتبه‌ای رسیده است نگاه کنید، به نقاط قوت وب‌سایت و برتری‌ آن به رقبایش پی خواهید برد.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی همان روند یافتن کلمات کلیدی مناسب برای وب‌سایت است. در این مسیر، اصلاً نیازی نیست به سراغ محبوب‌ترین کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکارتان بروید. همانطور که گفتیم، رقابت در این کلمات کلیدی بسیار شدید است و تبلیغ آن‌ها نیز بسیار گران‌قیمت است.

همچنین، نباید به دنبال کلمات کلیدی‌ای باشید که هیچ‌کس جستجوی‌تان نمی‌کند. باید ویژگی‌های کلمات کلیدی ارزشمند را بشناسید و براساس آن معیارها، انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

  • میزان جستجو

این معیار به شما می‌گوید که یک کلمه کلیدی را چند بار در گوگل جستجو کرده‌اند. از این طریق، می‌توانید میزان محبوبیت کلمه کلیدی را ارزیابی کنید. همچنین، می‌توانید پیش‌بینی کنید که این کلمات کلیدی ترافیک وب‌سایت‌تان را تا چه میزان افزایش خواهند داد.

  • رقابت

معیار بعدی رقابت است. فرقی نمی‌کند میزان جستجوی کلمات کلیدی چقدر باشد، در هر صورت، باید حواس‌تان به مسئلۀ رقابت نیز باشد.

  • قیمت (هزینه به ازاری هر کلیک)

اگر می‌خواهید به سراغ تبلیغات ( نه SEO) بروید، باید بدانید که هر کلمه قیمتی دارد. در هزینه به ازای هر کلیک، هر بار کاربر، پس از جستجوی یک کلمه کلیدی، روی کلمه کلیک کند، باید مبلغی را بپردازد. به عنوان مثال، در آمریکا 3.94 دلار  به ازای هر کلیک، روی کلمه کلیدی «loan» باید بپردازید. یعنی هر بار کسی در آمریکا، کلمه «loan» را جستجو کند و روی تبلیغات کلیک کند، تبلیغ‌کننده باید 3.94 دلار در ازای تبلیغات برای وب‌سایت بپردازد. در این‌جا، باید تصمیم بگیرید که آیا برای‌تان می‌ارزد که در ازای هر کلیک برای یک واژه، چهار دلار بپردازید یا خیر! این سوال را حتماً از خودتان بپرسید.

  • تعداد کلمه

تعداد کلمه، در واقع، به تعداد کلمات موجود در یک عبارت اشاره دارد. کلمه کلیدی هرچقدر از کلمات بیشتری تشکیل شده باشد احتمال رتبه گرفتن بیشتر است. (در بخش کلمات کلیدی طولانی [long tail keywords]، به این موضوع خواهیم پرداخت)

  • هدف

هدف کلمه کلیدی به شما می‌گوید کاربر چه هدفی از این جستجو دارد. به عنوان مثال، به ما می‌گوید هدف کاربر از این جستجو، خرید کردن است یا صرفاً گردآوری اطلاعات. آن‌ها می‌خواهند خرید کنند یا صرفاً می‌خواهند محصولات را تماشا کنند.

چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

انتخاب کلمات کلیدی برای سایت و استفاده از آن‍‌ها قوانین مختص به خودش را دارد. نمی‌توانید یک سری کلمه کلیدی را همین‌طور در متن‌تان بگنجانید و نتیجه مطلوب را دریافت کنید. تولید محتوا باید برای انسانی واقعی صورت بگیرد، نه صرفاً برای دریافت رتبه در موتورهای جستجو، مانند گوگل. کلمات کلیدی انگلیسی و فارسی را با توجه به مخاطب، موضوع محتوای‌تان و برندتان انتخاب کنید.

چند قانون اولیه برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی و نحوه استفاده از آن‌ها وجود دارد. می‌توانید کارتان را با همین چند قانون کلی آغاز کنید. به عنوان مثال، در هر صفحه از وب‌سایت‌تان، یک واژه کلیدی منحصر به فرد بگنجانید.

با یادگیری اصول مربوط به کاربرد کلمات کلیدی، می‌توانید از همه مزایای واژگان کلیدی، به بهترین شکل، استفاده کنید.

می‌توانید کلمات کلیدی را در در قسمت‌های مختلف، مانند URL، تگ H1، توضیحات متا و تگ alt تصویر، بگنجانید. همه این‌ها موتورهای جستجو را به سمت مضمون اصلی محتوای شما هدایت می‌کند و در نهایت، مطلب‌تان به دست مخاطب مورد نظرتان می‌رسد. این یعنی استفاده از کلمات کلیدی برای جذب مشتری!

به طور خلاصه،

  • کلمات کلیدی را در تگ عنوان (title tag) بگنجانید.
  • کلمه کلیدی را در URL فرار دهید. [به صورت مستقیم تاثیری ندارد]
  • در صفحه‌تان، از کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی طولانی را در محتوای‌‌تان بگنجانید.

 

اگر از کلمات کلیدی‌تان در این مکان‌ها استفاده کنید، امکان دسترسی مخاطب مورد نظرتان به آن‌ها بیشتر خواهد شد.  یادتان باشد که روان بودن متن مسئله مهمی است، از این رو، باید کلمات کلیدی را با دقت تمام در متن‌تان بگنجانید. اگر بخواهید کلمات کلیدی را به هر قیمتی در متن‌تان بگنجانید و توجهی به خوانش‌پذیری آن‌ها نداشته باشید، به نتیجه مطلوب دست نخواهید یافت.

از انباشت کلمات کلیدی بپرهیزید! نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی کنید. اما چه میزان کلمه کلیدی کافی است؟ در واقع، اگر کلمات کلیدی یک یا دو درصد از متن‌تان را تشکیل دهد، کارتان را احتمالا درست انجام داده‌اید. [ هر چند در حال حاضر چگالی کلماتی کلیدی مثل سابق اهمیتی ندارد]

کلمات کلیدی را به درستی در متن توزیع کنید. یادتان باشد که نباید همه تمرکزتان را روی قرار دادن کلمه کلیدی در پاراگراف اول قرار دهید،  بلکه باید آن‌ها را در سراسر متن یا صفحه توزیع کنید.

کلمه کلیدی طولانی چیست؟

کلمه کلیدی می‌تواند از یک یا چند واژه تشکیل شده باشد. کلمات کلیدی‌ای را که از چندین واژه تشکیل شده‌اند «کلمات کلیدی طولانی» (long-tail keywords)  هستند. اما چه نیازی به کلمات کلیدی طولانی است؟ مگر کلمات کلیدی تک‌کلمه‌ای چه ایرادی دارند؟

کلمات کلیدی تک کلمه‌ای حجم بالایی از جستجو را به خود اختصاص می‌دهند، از این رو، ممکن است بسیار مطلوب به نظر برسد. اما معمولاً، رقابت در این کلمات بسیار بالا است.

علاوه بر رقابت سنگین، این کلمات معمولاً مبهم هستند و نمی‌توانند موضوع را برای کاربر شفاف کنند. به عنوان مثال، اگر کسی کلمۀ «سگ» را جستجو می‌کند، شما نمی‌دانید که  به دنبال مطلبی در مورد غذای سگ است یا صرفاً می‌خواهد چند تصویر از سگ‌‌ها ببیند.

اما کلمات کلیدی طولانی، معمولاً، هدف مشخصی دارند. به عنوان مثال، کلمات کلیدی بلند، مانند «غذای سگ تازه متولد شده» یا «چه غذایی سگ را وحشی می کند» کاملاً شفاف هستند. همچنین، کلمه کلیدی «لباس قرمز»، در مقایسه با «الگوی خیاطی برای لباس تابستانی قرمز»، بسیار گنگ و کلی است.  رقابت برای کلمات کلیدی طولانی کمتر است و همچنین، باعث می‌شوند سایت بتواند در نتایج موتور جستجو دیده شود.

کلمات کلیدی طولانی بهترین انتخاب برای بهینه‌سازی موتور جستجو هستند، زیرا:

  • در جایی می‌جنگید که رقابت شدید نیست.
  • موضوع‌تان مشخص‌تر می‌شود.
  • اطلاعات بیشتری در مورد هدف کاربر، دلیل جستجویش و انتظاراتش به شما می‌دهد.
  • کاربری این کلمات را جستجو می‌کند معمولاً، تصمیم به خرید دارد.

کلمات کلیدی کوتاه هیچ اطلاعات در مورد نگرش و هدف کاربر به ما نمی‌دهد.

به طور خلاصه، کلمات کلیدی طولانی باعث می‌شود وب‌سایت‌تان متمایز از وب‌سایت رقبای‌تان باشد. همچنین، به کاربران‌تان نیز کمک می‌کنند تا در جستجوی‌شان، به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

خودتان را جای کاربر بگذارید! ایا از دریافت پاسخی دقیق و کامل خوشحال نمی‌شوید؟ سعی کنید با انتخاب کلمات کلیدی طولانی و شفاف، این احساس را در کاربراین که به دنبال بازار شما هستند ایجاد کنید.

استفاده از کلمات کلیدی برای ایجاد استراتژی محتوا

می‌توانید نگارش یا تولید محتوای‌تان را با در نظر داشتن  یک کلمه کلیدی خاص شروع کنید. اما گاهی محتوا وجود دارد و صرفاً می‌خواهید یک سری واژگان کلیدی خاص را در آن به کار ببرید. برای این کار، باید «محتوا برای نقشه کلمات کلیدی» خلق کنید. این نقشه به شما کمک می‌کند تاثیر محتوای موجود را درک کنید و شکاف‌ها یا لینک‌های ضعیف را شناسایی کنید و آن‌ها را از میان بردارید.

شبکه مترجمین ایران ارائه دهنده حرفه ای ترین سرویس تولید محتوا در ایران است . نیاز به تولید محتوا حرفه ای داری؟

سفارش تولید محتوا

کلمات کلیدی همه‌ صفحه‌های وب سایت شما را تعریف می‌کنند، به همین دلیل، می‌توانید از آن‌ها برای سازمان‌دهی محتوا و همچنین، طراحی یک استراتژی استفاده کنید.

پیگیری عملکرد کلمات کلیدی

اما با یادگیری نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب و جاگذاری آن‌ها کار به اتمام نمی‌رسد! پس از این مرحله، نوبت به پیگیری رتبه کلمات کلیدی می‌رسد. ابزارهایی مانند  nightwatch.io  می‌توانند کلمات کلیدی را پیگیری کنند و گزارش هفتگی تغییرات آن‌ها را به شما ارائه دهند. بدین ترتیب، می‌توانید از تاثیر تغییراتی که در محتوا ایجاد می‌کنید باخبر شوید.

همچنین، ابزارهایی مانند Google Analytics / Search Console به شما می‌گویند که آیا صفحات موردنظرتان ترافیک بیشتری را دریافت کرده‌اند یا خیر.

سعی کنید تغییرات را به صورت هفتگی دنبال کنید، زیرا محتوای جدید، همواره، در حال تولید است. به همین دلیل، باید همواره رتبه کلمات کلیدی‌تان را زیر نظر داشته باشید.

با استفاده از ابزار بررسی کلمات کلیدی و بررسی مداوم عملکرد کلمات کلیدی، می‌توانید از رقبای‌تان پیشی بگیرید و ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.

سخن آخر

تا به این‌جا، با کلمات کلیدی و اهمیت کلمات کلیدی آشنا شدید و نکاتی را نیز در مورد نحوه استفاده از کلمات کلیدی یاد گرفتید. اگر هدف کاربر و ماهیت موتور جستجو را نشناسید، تولید یا بهینه‌سازی محتوا هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. استفاده از کلمه کلیدی نادرست باعث می‌شود نتوانید مخاطب مورد نظرتان را بیابید، چرا که محتوای‌تان ابزاری برای معرفی شما به کاربر بالقوه ندارد. اما استفاده از واژگان کلیدی مناسب، می‌تواند کسب و کارتان را به سوی پیشرفت ببرد. کلمات کلیدی شما باید همان چیزی باشند که کاربرتان در جستجوی آن است. با کلمات کلیدی نامناسب، به مخاطب موردنظرتان درست پیدا نخواهید کرد. دلیل اهمینت کلمات کلیدی در همین موضوع نهفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا