عمومی

دیکشنری لینگوس (Lingoes)

لینگوس یک فرهنگ لغت ماشینی و یک نرم افزار ترجمه چند زبانه است که به بیش از 60 زبان ترجمه ارائه می‌دهد. به طور کلی، لینگوس یک برنامه جالب است که یک فرهنگ لغت جامع و یک سرویس مترجم را با یکدیگر ترکیب می‌کند. لینگوس اغلب به دلیل شباهت در واسط گرافیکی کاربر (graphical user interface)، عملکردها و از همه مهم­تر رایگان بودن نرم افزار، با بابیلون رقابت شدیدی با یکدیگر دارند.

ویژگی‌های دیکشنری لینگوس

فرهنگ لغت‌ها و دائره‌المعارف­ها را می‌توان به صورت افزونه‌های جدید بر روی لینگوس نصب کرد تا عملکرد آن افزایش یابد. در وب سایت رسمی لینگوس اشاره شده است که افزونه‌های ویکی پدیا، بایدو بایکه (Baidu Baike)، دیکشنری انگلیسی معاصر، دیکشنری مریام وبستر (Merriam-Webster)، دیکشنری انگلیسی مک میلان (MacMillan)، دیکشنری انگلیسی کالینز (Collins) و دیکشنری‌های انگلیسی به عربی، فرانسوی یا آلمانی در زبان رسمی لینگوس موجود است. دیکشنری لینگوس راهی فوری برای جستجوی فرهنگ­های لغت و ترجمه در بین زبان­های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی، چینی، ژاپنی، کره‌ای و به­ علاوه 60 زبان دیگر است. لینگوس همچنین می‌تواند متن کامل را با استفاده از ارائه‌دهندگان خدمات ترجمه آنلاین (برخط) مانند گوگل ترنسلیت و یاهو ترجمه کند.

ابزارهای اضافی به عنوان ضمایم برنامه، شامل مبدل واحد پول یا ارز ، مبدل وزن‌ها و واحدهای اندازه‌گیری و مبدل مناطق بین المللی است. همچنین موارد اضافی مانند جدول تناوبی عناصر، ماشین حساب علمی و برنامه رمزگذاری بیس64 (Base64) را می‌توان از طریق وب سایت اضافه کرد.

لینگوس با استفاده از مترجم نشانگر خلاق، به محض حرکت مکان‌نما و اشاره به هر متنی، به طور خودکار کلمه و تعریف آن را تشخیص می‌دهد. این برنامه بهترین ابزار برای یادگیری انواع زبان‌ها است.

ویژگی‌های خلاقانه دیکشنری لینگوس

  1. ترجمه متقابل بیش از 80 زبان

لینگوس ترجمه متن و فرهنگ لغت را به بیش از 60 زبان در جهان ارائه می‌دهد و از ترجمه متقابل بین زبان­های مختلف پشتیبانی می‌کند. این زبان‌ها شامل انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، هلندی، سوئدی، چینی، ژاپنی، کره‌ای، ویتنامی، اسپرانتو و … است.

  1. ترجمه متن به بیش از 34 زبان

سرویس ترجمه آنلاین ارائه شده توسط لینگوس، پیشرفته‌ترین موتورهای ترجمه متن در جهان از جمله سیستران (Systran )، پرامت (Promt)، کراس (Cross )، یاهو ، گوگل و آلتاویستا (Altavista) و غیره را شامل می‌شود که ترجمه متن را به ­طور باور نکردنی آسان می‌کند. شما می‌توانید این موتورها را برای ترجمه خود انتخاب کرده و نتایج مختلف تولید شده توسط موتورهای مختلف را برای کمک به درک متون زبان­هایی که با آن­ها آشنایی ندارید مقایسه کنید. زبان‌های این قسمت عبارت‌اند از: انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی، پرتغالی، هلندی، یونانی، سوئدی، چینی، ژاپنی، کره‌ای، عربی، ویتنامی و غیره.

  1. کلید کنترل+ کلیک راست ماوس برای ترجمه مکان‌نما

با استفاده از عملکرد نشانگر لینگوس، می‌توانید کلمات را در هر مکان از صفحه نمایش ترجمه کنید. با فشار دادن کلید شیفت، سیستم به طور خودکار کلمات انتخاب شده توسط مکان‌نما را تشخیص داده و نتایج را نمایش می‌دهد. در این حالت، مترجم مکان‌نما از انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی، اسپانیایی، چینی، ژاپنی، کره‌ای و … پشتیبانی می‌کند.

  1. ترجمه متن انتخابی

لینگوس با استفاده از مترجم مکان‌نما، جستجو در فرهنگ لغت‌ها و ترجمه هوشمند،ˮترجمه متن انتخاب شده“ را فراهم می­آورد. با انتخاب کلمه یا جمله در صفحه با استفاده از مکان‌نما، متن موردنظر شما به 23 زبان دیگر ترجمه می­شود که استفاده از آن بسیار راحت است. این فن­آوری جدید روش ارتباطی بین مردم را تغییر خواهد داد.

  1. تلفظ واژه­ها و متن­ها

لینگوس نقش کلمات و نیز تلفظ کلمات و جملات را بر اساس جدیدترین موتورها فراهم می‌کند که می‌تواند به شما در یادگیری سریع تلفظ کلمات کمک کند که برای مطالعه و به خاطر سپردن آن­ها بسیار مناسب است.

  1. مدیریت راحت فرهنگ لغت­ها

مدیریت راحت­تر در لینگوس باعث می‌شود تا فرهنگ لغت­ها، زبان­ها و افزونه­های جدید را با توجه به نیاز خود به راحتی بر روی آن بارگیری و نصب کنید، علاوه بر این می‌توانید تنظیمات هر یک از آن­ها را پیکربندی کنید.

  1. دانلود فرهنگ لغت و اصطلاح‌نامه رایگان

لینگوس هزاران فرهنگ لغت در زبان­های مختلف و زمینه­های متفاوت را برای بارگیری و استفاده رایگان در اختیار کاربران قرار می­دهد. در حال حاضر، این داده‌ها هر روز به­روزرسانی می‌شوند.

  1. دیکشنری آنلاین و ویکی پدیا

در لینگوس می‌توانید از خدمات دیکشنری آنلاین استفاده کنید و نتایج بیشتری را مشاهده کنید. لینگوس همچنین یک دائره‌المعارف آنلاین مانند ویکی پدیا با 9 زبان و 3500000 مقاله ارائه می‌دهد.

  1. سیستم ضمایم

دیکشنری لینگوس دارای مبدل واحد پول، کدهای شماره‌گیری بین المللی، مبدل بین المللی زمان منطقه، مبدل وزن و اندازه‌گیری و موارد دیگر را نیز است.

  1. نسخه­های متنوع لینگوس برای اکثر پلتفورم­ها

لینگوس دارای نسخه­های متنوعی برای اکثر سیستم­های عامل از جمله ماک، اندروید، لینوکس و … می­باشد. از طرفی دارای نسخه مجزا و مناسب برای اجرا در ویندوز نیز است که باعث می­شود استفاده از آن برای طیف وسیعی از کاربران هم با گوشی موبایل و هم با رایانه امکان­پذیر شود. در کنار این­ها، لینگوس قابلیت استفاده بصورت آنلاین و بدون نیاز به نصب را نیز دارد.

معایب دیکشنری لینگوس

از لحاظ تئوری، مفیدترین ابزار لینگوس این است که با فشار دادن کلید کنترل به اضافه راست کلیک روی هر کلمه‌ای که در صفحه دارید، یک پنجره با تعریف آن کلمه باز شود و یک ابزار جستجو برای تعریف عمیق‌تر و همچنین یک فایل صوتی با تلفظ صحیح آن پدیدار شود. جنبه ناامیدکننده این برنامه این است که با بسیاری از کلمات کار نمی‌کند (متأسفانه باید بگوییم با اکثر کلمات)، حتی اگر آن کلمه در لیست کلمات تعریف شده‌ای که لینگوس در پایگاه داده خود قرار داده، وجود داشته باشد. این یک اشکال مهم است زیرا هدف اصلی برنامه را که داشتن یک فرهنگ لغت همیشه در دسترس و بدون نیاز به تغییر پنجره است را به شدت بی­اعتبار می­کند.

عملکرد ترجمه این برنامه به گوگل متکی است که به نظر ضعیف است زیرا بسیاری از کلمات به درستی ترجمه نشده‌اند یا حتی معانی آن­ها یافت نمی­شود.

هر چند برخی از ویژگی­های لینگوس بسیار مفید هستند اما اگر به دنبال یک فرهنگ لغت یا مترجم سریع هستید، لینگوس به دلیل دارا بودن مشکلات عجیب در عملکرد، ارزش استفاده را ندارد.

 

برای دانلود می توانید به سایت رسمی لینگوس مراجعه کنید : http://www.lingoes.net/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا