عمومی

آزمون دولینگو (duolingo) و هر آنچه که باید در مورد این آزمون بدانید!

برای تمام افرادی که در حال مطالعه زبان هستند یا قصد مهاجرت دارند، حداقل برای یک‌بار پیش آمده‌است که نام آزمون دولینگو را شنیده باشند. از زمانی که ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان پخش و گسترده شد آزمون های اصلی زبان مانند تافل و آیلتس به ناچار لغو شدند و اینجا بود که نام آزمون دولینگو بر سر زبان ها افتاد و همه به دنبال این بودند که این آزمون در واقع چیست، چه کاربردی دارد و چطور می توان آن را ثبت نام کرد. اگر شما نیز در جستجوی پاسخ این سوالات به این مقاله رسیدید، تبریک می گوییم؛ چرا که در صفحه درستی هستید و ما قرار است در این مقاله به تمام سوالات شما در زمینه آزمون دولینگو پاسخ دهیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آزمون دولینگو چیست؟

آزمون دولینگو تنها آزمون زبانی است که در شرایط پیچیده و سخت کرونا به صورت آنلاین و در سطح بین المللی برگزار می‌شود. این آزمون را می‌توان تا حد زیادی مشابه آزمون آیلتس و تافل دانست؛ چرا که دقیقا بر روی چهار مهارت اصلی شرکت کنندگان یعنی Listening،Speaking ،reading ،Writing  تمرکز دارد و شرکت کنندگان را بر اساس داشتن این مهارت‌ها ارزیابی می‌کند.

نکته‌ی جالب در مورد آزمون دولینگو این است که به‌صورت تطبیقی برگزار می‌شود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تطبیقی بودن، دقیقا به چه معناست؟

که در جواب باید گفت : یعنی پرسش‌هایی که در بخش بعدی آزمون با آن روبرو خواهید شد، بر اساس نوع و میزان عملکرد شما در بخش‌های قبلی آزمون است.

برای شرکت در آزمون دولینگو چه مدارکی نیاز است؟

یکی از مزایایی که آزمون دولینگو نسبت به آزمون هایی مانند تافل و آیلتس دارد، این است که به صورت آنلاین برگزار می شود. شاید در ذهنتان داشتن مدارک عجیب و غریبی را برای شرکت در این آزمون تصور کرده اید، در صورتی که اینطور نیست و شاید بتوان گفت یکی از آزمون هایی است که در نهایت سادگی برگزار می شود. تنها کافی است مدارک زیر را داشته باشید تا بتوانید در این آزمون شرکت کنید:

  • پاسپورت یا شناسنامه معتبر
  • داشتن کارت اعتباری معتبر برای پرداخت هزینه آزمون

اما از آنجایی که این آزمون به صورت آنلاین برگزار می‌شود، داشتن کامپیوتر یا لپ تاپ متصل به اینترنت با برخورداری از ویژگی‌هایی مانند میکروفون، وبکم و مرورگر لازم است. همچنین فراموش نکنید که وضعیت اینترنت را بررسی کنید و از سرعت آن اطمینان حاصل کنید.

شرکت در آزمون دولینگو چه مزایایی دارد؟

 

  • اولین و مهمترین ویژگی آزمون دولینگو، همان آنلاین بودن است که با این مزیت شما می‌توانید در هر مکانی که هستید در آزمون شرکت کنید و نیازی نیست تا در مراکز آزمون زبان حضور داشته باشید.
  • اگر شما بخواهید در آزمون هایی مانند تافل یا آیلتس شرکت کنید، مدت زمانی که باید برای انجام این کار صرف کنید چندین ساعت است. این در حالی است که مدت زمان شرکت در آزمون دولینگو تنها 45 دقیقه است و انجام این کار در سریع ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.
  • هزینه شرکت در آزمون دولینگو نسبت به سایر آزمون های معتبر زبان بسیار کمتر است. این مبلغ در حدود 49 دلار است.
  • یک ویژگی خیلی خوب در مورد آزمون دولینگو این است که شما می‌توانید هر 365 روز سال و هر 24 ساعت روز در آزمون دولینگو شرکت کنید و هیچ محدودیتی در زمان انجام برای شما وجود ندارد. این در حالی است که سایر آزمون ها هر 10 روز یکبار برگزار می‌شوند.
  • شما 48 ساعت بعد از این که در آزمون شرکت کردید می‌توانید نتایج را مشاهده کنید.
  • در نهایت باید گفت که آزمون دولینگو تا 2 سال اعتبار دارد و بعد از گذشت این مدت برای این که بتوانید دوباره از اعتبار مدرک خود استفاده کنید، لازم است تا در آزمون شرکت کنید.

7 قانون مهم در برگزاری آزمون دولینگو که باید بدانید!

معمولا برای آزمون‌هایی که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، قوانین و مقررات خاصی در نظر گرفته می‌شود تا احتمال خطا و همچنین تقلب در آن‌ها کمتر صورت گیرد. در آزمون دولینگو نیز این قوانین وجود دارد که اگر از قبل در مورد آن‌ها اطلاعاتی نداشته باشید، شاید به این داستان منجر شود که مجبور باشید مجددا در آزمون شرکت کنید. بنابراین این قوانین را در قسمت زیر برای شما آورده‌ایم:

  • اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که چهره شما باید کاملا مشخص باشد و همچنین نور کافی در محلی که قرار است آزمون را در آن‌جا انجام دهید، وجود داشته باشد.
  • در زمانی که قرار است در آزمون شرکت کنید شخص دیگری نباید در محیط حضور داشته باشد.
  • امکان استفاده از وسایل انتقال دهنده صدا مانند هدفون، ایرپاد و هندزفری وجود ندارد.
  • همچنین امکان استفاده از تلفن همراه یا موارد مشابه آن نیز وجود ندارد. در صورتی که این کار را انجام دهید تقلب در آزمون به حساب می‌آید و دیگر نمی‌توانید مجددا در آزمون شرکت کنید.
  • در تمام مدت آزمون نمی‌توانید به جز مانیتور به مکان دیگری نگاه کنید و تنها در موقع تایپ کردن اجازه دارید که به کی‌بورد نگاه کرده و از آن استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است که برای شرکت در این آزمون تنها می توانید از مرورگرهای Chrome و Opera استفاده کنید و استفاده از مرورگرهای دیگر غیر مجاز است.
  • اگر در نهایت تصمیم داشتید که بار دیگری در آزمون شرکت کنید، می‌توانید یک ماه بعد برای انجام این کار اقدام کنید.

شرکت در آزمون دولینگو چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

شرکت در آزمون دولینگو کار سختی نیست و تنها کافی است که به سایت رسمی دولینگو مراجعه کنید و در مرحله اول لازم است تا در آزمون آزمایشی رایگان آن یا (Practice Test) شرکت کنید.

با انجام آزمون آزمایشی شما برای آزمون اصلی آمادگی بیشتری پیدا می کنید و همچنین می‌توانید در مورد برخی از موارد اطلاعاتی را کسب کنید.

از ویژگی های اصلی آزمون آزمایشی که می‌تواند به شما در آزمون اصلی کمک کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری آزمون در زمان 15 دقیقه
  • عدم محدودیت در شرکت کردن آزمون تستی
  • تعیین نمره نسبی خود در مقایسه با آزمون اصلی

چه بخش هایی در آزمون دولینگو وجود دارد؟

آزمون دولینگو در سه بخش اصلی انجام می شود. اما قبل از این که به سراغ بررسی بخش های مختلف این آزمون برویم، لازم است این نکته را یادآور شویم که در پاسخ به سوالات آزمون لازم است تا آن‌ها را تایپ کنید. از آن‌جایی که برای هر سوال نیز مدت زمان محدودی در نظر گرفته می‌شود، پس اولین اقدام باید تلاش برای تقویت مهارت تایپ باشد تا هم بتوانید سریع تر این کار را انجام دهید و هم این که در وقتتان صرفه جویی کنید.

 

بررسی بخش های مختلف آزمون دولینگو

بخش اول) مقدمه کوتاه یا Quick Setup

در اولین بخش از آزمون همانطور که از نامش مشخص است در یک مقدمه شرکت خواهید کرد که شامل قوانین و مقررات کلی آزمون است. مدت زمان 10 دقیقه برای تکمیل این بخش در نظر گرفته‌می شود و تکمیل آن و نمره‌ای که دریافت می‌کنید در نمره‌ی کلی شما تاثیر ندارد.

 

بخش دوم) سوالات تطبیقی یا Adaptive Questions

در ابتدای مقاله به تطبیقی بودن زمون دولینگو اشاره کردیم. در واقع این مرحله کاملا به عملکرد شما در مرحله قبل بستگی دارد و میزان سختی سوالات براساس این مشخص میشود که در مرحله قبل تا چه میزان توانستید به سوالا پاسخ درست دهید.

هرچه عملکرد شما بهتر باشد، درجه سختی سوالات نیز بیشتر خواهد بود. بخش تطبیقی، بخش اصلی آزمون است که قرار است در آن چهار مهارت اصلی شما سنجیده شود. مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن 25 دقیقه است.

 

بخش سوم) مصاحبه ویدیویی و نمونه نوشته Video Interview & Writing Sample

در نهایت و در آخرین بخش از آزمون شما باید یک مصاحبه ویدیویی انجام دهید و یک نوشته نیز ارسال کنید. جالب است که بدانید نمره نهایی آن نیز در آزمون شما اثری ندارد اما اگر زمانی که بخواهید از مدرک خود برای پذیرش استفاده کنید به عنوان معیاری از دانش و مهارت در زبان انگلیسی همراه با مدرک اصلی، ارسال می‌شود. مدت شرکت در بخش نهایی نیز 10 دقیقه است.

برای خیلی از افراد این سوال پیش می‌آید که آزمون دولینگو از اعتبار کافی برخوردار است و در چه کشورهایی می توان از آن استفاده کرد! تا قبل از همه گیری کرونا در جهان، کشورهای کمی بودند که این زمون را به رسمیت می‌شناختند اما در حال هزار بیشتر از هزار دانشگاه این آزمون را قبول دارند و می‌توانید از مدرک دولینگو برای اقدامات لازم جهت اپلای کردن استفاده کنید.

در کل شرکت در این آزمون نسبت به آزمون‌هایی مانند تافل و آیلتس هم از نظر زمانی و هم از نظر هزینه‌ای انتخاب مناسب‌تری است. شما با صرف هزینه‌ی مالی و زمانی کمتر می‌توانید نتیجه دلخواهتان را به‌دست آورید. البته امکان شرکت در آزمون تستی دولینگو به‌ صورت رایگان نیز راه خوبی است تا مهارت زبان خود را بسنجید.

با توجه به تمام مواردی که در این مقاله گفتیم انتخاب آزمون دولینگو به عنوان یک آزمون معتبر و بین المللی می‌تواند یک انتخاب خوب و منطقی باشد.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا