عمومی

نمونه مقاله

انواع مقاله و قسمت‌های مختلف آن

وقتی وارد دانشگاه می‌شوید، می‌بایست شروع به نوشتن مقاله کنید، چرا که مقاله بخش جدایی‌ناپذیر نظام آموزشی در سراسر جهان است. به طور کلی، هنگام نگارش مقاله آکادمیک، می‌بایست روی ابعاد اجتماعی، علمی یا فنی برخی پدیده‌ها تحقیق کنید و اطلاعات حاصل را سازمان‌دهی کنید. اما آیا همه مقاله‌های علمی مشابه هستند؟ مسلماً خیر! مقاله انواع مختلفی دارد و اگر پیش از ترجمه مقاله، انواع آن را بشناسید، می‌توانید ترجمه بهتری را ارائه دهید.

در این مطلب، از انواع مقاله و قسمت‌های مختلف آن برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

هدف از نگارش مقاله چیست؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم هدف از نگارش مقاله چیست! مقاله آکادمیک تفکر انتقادی و دقیق را به دانشجویان می‌آموزد. علاوه بر این‌ها، نگارش مقاله آکادمیک به دانشجویان یاد می‌دهد چگونه پیچیده‌ترین ایده‌ها را در قالب مقاله‌ای ساختارند و به شکل مختصر و مفید بیان کنند.

هنگام نگارش مقاله آکادمیک، می‌بایست چند نکته را به یاد داشته باشید:

  • در مقاله‌، می‌بایست نظرتان را در کتار شواهد داده‌های حاصل از پژوهش‌های‌تان بیان کنید.
  • با نگارش مقاله آکادمیک، می‌توانید دانش عمیق‌تان را در مورد موضوع مشخصی بیان کنید.
  • ایده‌های‌تان را در مورد سوالات علمی مورد بحث خودتان، اساتیدتان و دیگر پژوهشگران تحقیق کنید.

انواع مقاله کدام است؟

مقاله انواع مختلفی دارد. پیش از آن‌که شروع به مقاله نویسی یا ترجمه مقاله کنید، می‌باید انواع مقاله و خصوصیات‌شان را بشناسید تا بتوانید. در ادامه، از نواع مقاله برای‌تان خواهیم گفت.

مقاله توصیفی

مقاله توصیفی ساده‌ترین نوع مقاله است. هدف از نگارش مقاله توصیفی ارائه اطلاعات یا وافعیت‌هایی در مورد موضوع مورد تحقیق است. برای مثال، ارائه خلاصه مقاله یا ارائه گزارشی از نتایج پژوهشی تجربی در دستۀ مقالات توصیفی قرار می‌گیرد.

مقاله تحلیلی

مقاله تحلیلی حاوی اطلاعاتی مشابه با مقاله توصیفی است، اما تفاوت‌هایی با آن دارد؛ در مقاله تحلیلی، می‌بایست جزئیات و اطلاعات مطرح‌شده در مقاله را تحلیل کنید و دوباره، در کنار بکدیگر قرار دهید.

مقاله متقاعدکننده

مقاله متقاعدکننده مشابه با مقاله تحلیلی است، با این تفاوت که در مقاله متقاعدکننده، می‌توانید دیدگاه‌های خودتان را نیز اضافه کنید. در حال حاضر، بسیاری از مقاله‌های آکادمیک از نوع متقاعدکننده هستند.

مقاله نقادانه

مقاله نقادانه مشابه با مقاله متقاعدکننده است با این تفاوت که در آن، حداقل یک نقطه نظر شخصی وجود دارد.

مقاله چه ویژگی‌هایی دارد؟

اما مقاله آکادمیک چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه زمانی می‌توانیم بگوییم مقاله‌ای مطلوب است؟ در ادامه، از ویژگی‌های مقاله برای‌تان خواهیم گفت.

متمرکز است

مقاله آکادمیک متمرکز است. در مقاله آکادمیک، نباید از به موضوع‌های مختلف بپردازید، بلکه باید روی موضوعی مشخص تمرکز کنید و سراسر مقاله را به آن اختصاص دهید.

ساختارمند است

به ساختار مقاله‌ تان توجه داشته باشید. مقاله آکادمیک یکپارچه و ساختارمند است، اجزای آن طبق ترتیبی منطقی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و شامل نکات و محتوای مرتبط با موضوع اصلی است. هر جمله از مقاله مرتبط با جمله قبل و محتوای مربوط به آن است.

مستند است

مقاله‌ای که در پس آن پژوهش و تحقیق کافی صورت نگرفته باشد مقاله خوبی تلقی نمی‌شود. در واقع، منابع به مقاله‌تان اعتبار می‌بخشند. یادتان باشد که می‌بایست منابع را به درستی در مقاله‌تان ذکر کنید، در غیر این صورت، متهم به دزدی ادبی خواهید شد و هیچ ژورنالی مقاله‌تان را منتشر نخواهد کرد. جالب است بدانید دزدی ادبی از مهم‌ترین دلایل عدم پذیرش مقاله است.

سبک و لحنی رسمی دارد

مقاله می‌بایست لحنی رسمی داشته باشد. بنابراین، نمی‌توانید مقاله‌تان از اصطلاحات و کلمات غیررسمی استفاده کنید. بسیاری از دانشجویان در نگارش مقاله از زبان روزمره استفاده می‌کنند، اما این کار اشتباه است و حتی بر ترجمه مقاله‌تان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

همچنین، اگر مترجم هستید و به فکر ترجمه انگلیسی به فارسی مقاله‌ای هستید، حتماً زبانی ساده را برگزینید تا خواننده بتواند ترجمه‌تان را به راحتی بخوانید.

قوانین کلیدی در نگارش مقاله

  • ایده‌های‌تان را به طور شفاف بیان کنید تا خواننده، به طور کامل، آن را درک کند.
  • طرح کلی مقاله‌تان را مشخص کنید. این برنامه‌ریزی ساختاری، شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌کند. همچنین، باعث می‌شود مقاله‌تان ساختارمند و یکپارچه شود.
  • در هر پاراگراف از مقاله‌تان، به سراغ موضوع مشخصی بروید  و آن را به خوبی شرح دهید.
  • جمله‌های کوتاه بنویسید. خواندن جمله‌های بلند دشوار است و خواننده نمی‌تواند روی‌شان تمرکز کند. در نتیجه، اگر می‌خواهید خواننده مقاله‌تان را به راحتی بخواند، جمله‌های کوتاه، ساده و شفاف بنویسید.
  • به سراغ ساختار مجهول نروید.

ساختار مقاله چیست؟

هر مقاله اصولی حداقل سه قسمت را در خود دارد: مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری. هر کدام از این قسمت‌ها ویژگی‌های مشخصی دارند. در ادامه، از قسمت‌های مختلف مقاله و ویژگی‌های‌شان برای‌تان گفته‌ایم:

مقدمه

در قسمت مقدمه مقاله، باید همه تلاش‌تان را برای جلب نظر خواننده به خرج دهید. علاوه بر این، در این قسمت، باید هدف‌تان را نیز از نگارش مقاله مشخص کنید.

بدنه

بدنه بخش مهم مقاله است. بدنه مقاله متشکل از پاراگراف‌های مختلف است که می‌بایست آن‌ها را به طور دقیق بنویسید. اولین جمله از هر پاراگراف مقاله مرتبط با پاراگراف قبلی است.

نتیجه‌گیری

در بخش نتیجه گیزی مقاله، پژوهش‌تان را خلاصه کنید و مجدداً، بر نکات مهم تأکید کنید. بخش نتیجه‌گیری معمولا متشکل از یک پاراگراف است و نتایج نهایی مقاله را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

چگونه مقاله‌ای ساختارمند بنویسیم؟

ساختارمند بودن مقاله اهمیت بسیار زیادی دارد. اما چگونه مقاله‌ای ساختارمند بنویسیم؟

برنامه‌ریزی کنید

پیش از آن‌که شروع به نوشتن مقاله کنید، برنامه‌ریزی کنید. برای مثال، باید بدانید قرار است مقاله‌تان تحلیلی باشد یا انتقادی. با برنامه‌ریزی درست، می‌توانید مسیر نگارش مقاله را به درستی طی کنید.

طرح کلی مقاله را مشخص کنید

طرح کلی مقاله را مشخص کنید. طرح کلی مقاله باعث می‌شود ذهن‌تان ساختارمند شود و همجین، ارتباط میان مباحث برای‌تان روشن‌تر خواهد شد. بدین ترتیب، مشخص می‌کنید قرار است کدام مباحث را در مقاله‌تان بگنجانید.

زبان مناسب را انتخاب کنید

زبان مقاله می‌بایست ساده، شفاف و رسمی باشد. در ضمن، باید در انتخاب واژگان دقت کنید و برای بیان منظورتان، دقیق‌ترین واژگان تخصصی و عمومی را به خدمت بگیرید.

اگر به فکر ترجمه مقاله هستید، حتماً در این مسیر، از دیکشنری تزاروس کمک بگیرید تا بتوانید بهترین واژگان را انتخاب کنید.

زاویه دید درست را انتخاب کنید

در نگارش مقاله، زاویه دید سوم شخص را انتخاب کنید.

سخن آخر

مقاله انواع مختلفی دارد: توصیفی، تحلیلی، متقاعدکننده و انتقادی. پیش از آن‌که شروع به پژوهش و نگارش مقاله کنید، می‌بایست مشخص کنید قرار است مقاله‌تان در کدام دسته قرار بگیرد. پس از آن، طرح کلی مقاله‌تان را مشخص کنید تا بتوانید مقاله‌ای منسجم، یکپارچه و ساختارمند بنویسید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا