عمومی

معرفی رشته زبان و ادبیات اسپانیایی و آینده شغلی آن

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی رشته زبان و ادبیات اسپانیایی بپردازیم تا اگر به این رشته علاقه دارید بتوانید با آن بیشتر آشنا شوید. دانشجویان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به زبان اسپانیایی بخوانند، بنویسند و ترجمه کنند. در این رشته با تاریخ و آثار فرهنگی کشورهایی که به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند آشنا خواهید شد. رشته زبان و ادبیات اسپانیایی یکی از رشته‌هایی است که فرصت‌های تحصیل برای دانشجویان در خارج از کشور را نیز فراهم می‌کند.

معرفی رشته زبان و ادبیات اسپانیایی

مدرک کارشناسی زبان و ادبیات اسپانیایی فرصتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا علاوه بر مهارت در سخن گفتن به زبان اسپانیایی بتوانند با ادبیات و فرهنگ اسپانیا نیز آشنا باشند. یکی از نگرانی‌های دانشجویان این رشته، بازار کار این رشته است. در ادامه معرفی رشته زبان و ادبیات اسپانیایی با ما همراه باشید تا با بازار کار رشته زبان و ادبیات اسپانیایی آشنا شویم:

 بازار کار رشته زبان و ادبیات اسپانیایی

شاید فکر کنید که چون این رشته کمتر شناخته شده است پس بازار کار خوبی نخواهد داشت، اما اینطور نیست. بازار کار رشته زبان و ادبیات اسپانیایی حتی نسبت به زبان انگلیسی هم بیشتر است و هر چقدر که به این زبان مسلط باشید از جایگاه شغلی خوبی برخوردار خواهید بود. برخی از فرصت‌های شغلی برای این رشته عبارتند از:

 تدریس در آموزشگاه‌ها

تعداد متخصصین زبان اسپانیایی در ایران بسیار کم است، برای همین متخصصین زبان اسپانیایی در مقایسه با زبان‌های دیگر مانند زبان فرانسوی و زبان انگلیسی، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. اگر به انتقال دانش‌تان به دیگران علاقه داشته باشید، می‌توانید آموزش زبان اسپانیایی را از آموزشگاه‌های زبان خارجه شروع کنید.

 مترجمی زبان اسپانیایی

مترجمی زبان اسپانیایی دو نوع است: مترجمی رسمی زبان اسپانیایی و مترجمی غیر رسمی زبان اسپانیایی. در مترجمی رسمی اسپانیایی شما باید در آزمون مترجمی رسمی قوه قضائیه شرکت کنید و با قبولی در این آزمون به‌صورت رسمی به کار ترجمه مدارک و اسناد برای سفارت اسپانیا بپردازید.

در مترجمی غیر رسمی زبان اسپانیایی هم می‌توانید در دارالترجمه‌ها مشغول به کار شوید و به ترجمه متون تخصصی و یا ترجمه کتاب بپردازید.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از زبان اسپانیایی کسب درآمد کنید، تولید محتوا از وب سایت‌های اسپانیایی زبان است.

استخدام در سازمان‌ها و نهادهای دولتی

برخی از سازمان‌ها مانند سفارت‌خانه‌ها، ادارات دولتی مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری و گمرک به‌دنبال استخدام رشته‌های زبان‌های خارجه از جمله رشته زبان اسپانیایی هستند.

استخدام مترجم زبان اسپانیایی در سفارت‌خانه به‌صورت قرارداد کوتاه مدت است، اما یکی از شغل‌های رسمی سفارت‌خانه‌ها محسوب می‌شود. وزارت امور خارجه نیز از طریق برگزاری آزمون، مترجم زبان اسپانیایی استخدام می‌کند. برای قبولی در این آزمون‌ها باید در مهارت‌های چهارگانه زبان، توانایی لازم را داشته باشید. بیشترین جذب رشته زبان و ادبیات زبان اسپانیایی مربوط به سفارت‌خانه است.

 استخدام در سازمان‌های خصوصی

فارغ‌التحصیلان رشته زبان و ادبیات اسپانیایی می‌توانند با انتشارات برای ترجمه کتاب همکاری کنند. آژانس‌های گردشگری و هواپیمایی نیز یکی دیگر از سازمان‌هایی است که به رشته زبان اسپانیایی نیاز دارند. اگر به زبان اسپانیایی تسلط کافی داشته باشید می‌توانید به‌عنوان تورلیدر راهنمای گردشگران خارجی نیز باشید.

هدف از رشته زبان و ادبیات اسپانیایی

  • اولین هدف رشته زبان اسپانیایی، آشنایی دانشجویان با زبان اسپانیایی است. زبان اسپانیایی دومین زبان دنیا محسوب می‌شود.
  • تربیت دانشجویان برای ترجمه متون اسپانیایی و انجام پژوهش‌های علمی و ادبی به زبان اسپانیایی
  • آشنایی دانشجویان با فرهنگ و تاریخ اسپانیا

 انتخاب رشته زبان اسپانیایی در کنکور

اگر به رشته زبان و ادبیات اسپانیایی علاقمند باشید باید در کنکور سراسری زبان شرکت کنید و پس از دریافت کارنامه اولیه، رشته زبان و ادبیات اسپانیایی را به‌عنوان رشته مورد دلخواهتان انتخاب کنید. این رشته تنها در مطقع کارشناسی تدریس می‌شود و افرادی که به مطالعات آمریکای لاتین علاقمند باشند می‌توانند در رشته مطالعات آمریکای لاتین ادامه تحصیل دهند. این رشته در دانشگاه‌های پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد نیز تدریس می‌شود.

دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات اسپانیایی

در معرفی رشته زبان و ادبیات اسپانیایی قصد داریم تا شما را با برخی از دروس تخصصی این رشته آشنا کنیم:

نگارش ساده، نگارش پیشرفته، خواندن و درک مفاهیم، گفت و شنود، خواندن متون مطبوعاتی، درآمدی بر ادبیات اسپانیا، اصول و روش ترجمه زبان اسپانیایی، اصطلاحات زبان اسپانیایی، فنون ترجمه، تاریخ زبان اسپانیایی، مکالمه موضوعی، سخنرانی و غیره.

حرف پایانی

در این مقاله سعی کردیم با معرفی رشته زبان و ادبیات اسپانیایی، شما را با این رشته بیشتر آشنا کنیم. یکی از راحت‌ترین زبان‌های خارجه برای یادگیری، زبان اسپانیایی است. این زبان شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد، برای همین اگر قبلاً با رشته زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید به راحتی می‌توانید در این رشته تحصیل کنید. اما دانستن زبان انگلیسی ضروری نیست چون از همان بدو ورود به رشته زبان اسپانیایی با حروف الفبای اسپانیایی آشنا خواهید شد و نیاز به هیچ نوع پیش زمینه‌ای نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا