عمومی

گپ تحصیلی چیست و راه‌های توجیه گپ تحصیلی

گپ تحصیلی چیست و راه‌های توجیه گپ تحصیلی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به همه سوالات‌تان در مورد گپ تحصیلی پاسخ دهیم. در واقع، منظور از گپ تحصیلی، فاصله بین دو مقطع تحصیلی برای فردی است که از دانشگاهی تقاضای پذیرش کرده است. بسیاری از افرادی که از طریق پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور برای مهاجرت اقدام می‌کنند ممکن است به‌دنبال مفهوم گپ تحصیلی و روش‌های توجیه آن باشند.

 

گپ تحصیلی چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ درستی بدهیم که گپ تحصیلی چیست باید بگوییم که منظور از گپ تحصیلی این است که به فاصله آخرین مقطع تحصیلی که فارغ‌التحصیل شده‌اید تا شروع مقطع بعدی، گپ تحصیلی گفته می‌شود. برای مثال، اگر در 21 سالگی از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده باشید و در 26 سالگی اقدام به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کرده باشید، در واقع 5 سال گپ تحصیلی داشته‌اید.

برای پذیرش دانشگاه‌های خارج از کشور و همچنین دریافت ویزای تحصیلی باید بدانید که گپ تحصیلی چیست و راه‌های توجیه گپ تحصیلی چگونه است.

طبیعی است که وقتی فردی به مدت زیادی از محیط تحصیلی و یا دانشگاهی فاصله می‌گیرد، احتمال اینکه دروس را فراموش کرده باشد و یا دروسی که در دانشگاه یاد گرفته است قدیمی باشند وجود دارد. بنابراین فرد با ورود به محیط جدید دانشگاهی به سختی می‌تواند خود را با یک سیستم جدید وفق دهد.

برای همین در خیلی از موارد با وجود کامل بودن مدارک تحصیلی از پذیرش دانشجو به خاطر شرایط سنی و گپ تحصیلی بالا موافقت نمی‌شود. حتی بسیاری از دانشگاه‌های کانادا و یا دانشگاه‌های اروپایی حوزه شنگن، از فرد متقاضی تقاضای دریافت ویزای تحصیلی دارند. بنابراین حتی اگر با وجود گپ تحصیلی بالا از دانشگاه مورد نظرتان پذیرش شده باشید، احتمال ریجکت شدن ویزا از طرف افسر سفارت بسیار زیاد است.

 

راه‌های گپ تحصیلی

اگر گپ تحصیلی بالایی دارید، باز هم فرصت برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود دارد. در ادامه راه‌های توجیه گپ تحصیلی را توضیح می‌دهیم تا با این روش‌ها آشنا شوید و مشکل گپ تحصیلی‌تان را برطرف کنید:

 

ارائه سوابق کاری  

بسیاری از دانشگاه‌ها نسبت به وقفه تحصیلی به خاطر کسب درآمد و تامین هزینه‌های زندگی برای فرد متقاضی سخت‌گیری چندانی نمی‌کنند و این موضوع را به خوبی درک می‌کنند. اگر جزو کسانی هستید که پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال شغلی رفته‌اید که غیر مرتبط با رشته‌ تحصیلی‌تان بوده است، می‌توانید از این امتیاز به‌عنوان یکی از راه‌های توجیه گپ تحصیلی استفاده کنید. برخی دانشگاه‌ها هم برای اثبات فعالیت شغلی خواستار ارائه مدرک هستند و شغل‌تان باید مرتبط با رشته مورد نظرتان برای تحصیل باشد.

خدمت سربازی

خدمت سربازی نیز یکی از راه‌های توجیه گپ تحصیلی است که دلیل موجهی نیز محسوب می‌شود. با ارائه کارت پایان خدمت می‌توانید ادعا کنید که به خاطر دو سال خدمت دوران سربازی دچار وقفه تحصیلی شده‌اید. برای این کار باید ترجمه رسمی کارت پایان خدمت‌تان را برای اپلای دانشگاه ارائه کنید تا بتوانید ویزای تحصیلی را از سفارت کشور مورد نظرتان دریافت کنید.

 اثبات بیماری

اگر دچار بیماری بوده‌اید که اجازه تحصیل در دانشگاه به شما داده نشده است، می‌توانید با ارائه مدارک پزشکی به سفارت‌خانه و دانشگاه مورد نظرتان اقدام به توجیه گپ تحصیلی کنید. در حقیقت، همه مدارک پزشکی‌تان باید از طرف پزشک معرفی شده سفارت مورد تایید باشد.

ازدواج و تاهل  

یکی از راه‌های توجیه گپ تحصیلی، ازدواج و همچنین مسائل مرتبط با آن هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها است. البته از این توجیه گپ تحصیلی می‌توانید تنها برای دو سال وقفه استفاده کنید. نباید انتظار داشته باشید بعد از وقفه تحصیلی 15 ساله بتوانید آن را به خاطر ازدواج و تاهل توجیه کنید.

یادگیری زبان

برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های کشور فرانسه، یادگیری زبان را به‌عنوان یکی از راه‌های توجیه گپ تحصیلی قبول می‌کنند. اگر مدرک تافل و یا آیلتس داشته باشید، می‌توانید حداکثر به مدت 1 سال از وقفه تحصیلی استفاده کنید. برای استفاده از مدرک زبان برای توجیه تحصیلی باید آن را به سفارت ارائه دهید. اگر برای مصاحبه شفاهی به سفارت رفته باشید، توضیح شفاهی یادگیری زبان تاثیری نخواهد گذاشت. مدرک زبان علاوه بر کمک به توجیه گپ تحصیلی به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر بتوانید در دانشگاه مورد نظرتان پذیرش شوید.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که گپ تحصیلی چیست و شما را با راه‌های توجیه گپ تحصیلی آشنا کردیم. قبل از اینکه اقدام به اپلای دانشگاه‌های خارج از کشور کنید باید در مورد قوانین آن دانشگاه، اطلاعات لازم را کسب کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها و سفارت‌خانه‌ها قوانین مختلفی برای توجیه گپ تحصیلی دارند. برخی کشورها حساسیت کمتری نشان می‌دهند. به‌طور کل، فاصله بین دیپلم تا مقطع کارشناسی نباید بیشتر از دو تا سه سال باشد. همچنین فاصله بین مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز نباید بیشتر از 5 سال باشد. در مورد مقطع دکتری سخت‌گیری زیادی نمی‌شود و با ارائه سوابق کاری به راحتی می‌توانید گپ تحصیلی‌تان را توجیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا