مقاله نویسی

نحوه پاسخ به داوری مقاله | معرفی روش خونسردانه!

قطعاً هفته‌هاست که چشم به راه ایمیل بوده‌اید و انتظار کشیده‌اید تا نامه‌ی پذیرش را دریافت کنید و دست به کار شوید. متن ارسالی خود را عالی و خلاقانه و کاملاً بی‌نقص نوشته‌اید. تمام اطلاعات و اعداد و ارقام ارائه‌شده را بارها مرور کرده‌اید، و پیش از ارسال، ساعت‌ها روی متن و اصلاح و تکمیل آن وقت گذاشته‌اید. اما نامه‌ی بازبینی و ارسال مجدد شما را کاملاً غافلگیر می‌کند و احتمالا برای پاسخ به داوری مقاله به مشکلاتی برمی‌خورید.

چطور ممکن است داوران تفسیر داده‌‌های درخشان شما را نپسندیده باشند؟ شاید اصلاً نوشته‌های شما را نفهمیده باشند! هرچه باشد، مطلب شما تحلیلی بسیار هوشمندانه بوده است و برای ترجمه مقاله خود نیز وقت بسیار صرف کرده‌اید.

همان‌طور که می دانید ترجمه ماشینی، مثل ترجمه گوگل ترنسلیت، همواره ایرادهایی دارد. به عبارت ساده، هیچ ترجمه‌ای جای ترجمه انسانی را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید ترجمه‌تان را مترجمی کاربلد و حرفه‌ای انجام دهد، می‌توانید به شبکه مترجمین ایران، بزرگ‌ترین سایت تخصصی ترجمه در ایران، اطمینان کنید. همواره، برندهای معتبری مانند سامسونگ، مزدا و هواوی به ما اعتماد کرده‌اند و ترجمه‌شان را به مترجمین مجرب ما سپرده‌اند. ما بیش از 45,000 مترجم داریم که هر کدام در رشته‌‌های تخصصی مشخصی تبحر دارند. برای مثال، محتوای تخصصی حوزۀ صنایع را به مترجمی می‌سپاریم که در این رشته تحصیل کرده است یا این‌که مسلط به متون این حوزه است. برای استفاده از خدمات ترجمه مقاله، ترجمه متن، ترجمه کتاب، ترجمه سایت، ترجمه کاتالوگ و بروشور و حتی ترجمه همزمان، کافی است وارد سایت شبکه مترجمین ایران شوید و سفارش‌تان را ثبت کنید. ثبت نام و آپلود فایل در سایت شبکه مترجمین ایران

چنین واکنشی از سوی پژوهشگران تازه‌کار عادی است. معمولاً حجم کار و مشغله‌‌ی داوران و ناظران آن قدر زیاد است که فرایند ارسال و بررسی مقالات را به فرایندی اسرارآمیز بدل می‌کند. باید پذیرش نقد و دفاع از پژوهش خود را با تمرین و تکرار بیاموزید. علاوه بر این، لازم است از روشی استفاده کنید که تکنیک‌های آن به اختصار (CALM) خوانده می‌شوند.

پاسخ به داوری مقالهدر این جا با چهار روش ساده برای پاسخ به داوری مقاله آشنا می‌شوید. انتخاب جملات و قالب صحیح برای پاسخ به داوری مقاله روند پذیرش مقالات شما را نیز تسریع می‌کنند.

درک کنید (آرامش خود را از دست ندهید) Comprehend

وقتی نامه‌ی نتیجه‌ی داوری را دریافت می‌کنید، نظرات داوران را با دقت بخوانید، و زمان کافی صرف کنید تا منظور داوران را به خوبی درک کنید و بدانید چه خواسته‌ای از شما دارند و برای پاسخ به داوری مقاله چه کار باید بکنید. وقت کافی برای پاسخگویی به نامه‌ی اعلام نتیجه به شما داده می‌شود، پس وسوسه نشوید که بلافاصله به نامه داوری مقاله جواب بدهید. خوب است بدانیم این نامه در پروسه‌ای به نام داوری همتا تهیه شده است و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید پست بلاگ درباره داوری همتا را مطالعه کنید.

در عین حال که باید مهلت تعیین‌شده برای بازبینی و ارسال مجدد را در نظر داشته باشید، اندکی صبر کنید و به خودتان برای درک درست نظرات داوران زمان بدهید، و روز بعد دوباره به سراغ آنها بروید. با صبر، آرام می‌شوید و پاسخ هیجانی و احساساتی به نظرات نمی‌دهید که بعداً باعث پشیمانی شود.

پاسخ دهید (اصلاح کنید یا دفاع کنید!) Answer

یکی از اثرات داوری تخصصی این است که مؤلف را ترغیب می‌کند تا پژوهشی قوی‌تر ارائه دهد. به این فرایند به چشم فرصتی نگاه کنید که به شما داده شده است تا متن پژوهش خود را اصلاح کنید و بهبود ببخشید، تا در نهایت  بتواند برای سایر محققان نیز مفیدتر باشد.  بعد از این که یک روز برای بررسی و درک نظرات داوران وقت گذاشتید، برای پاسخگویی به آنها آماده شوید. حالا وقت آن است که به مهارت‌های تحلیلی ذاتی خود اعتماد کنید.

به یاد داشته باشید که ویراستار ژورنال پاسخ شما را دریافت می‌کند و ممکن است آن را برای داور مقاله نیز ارسال کند. پاسخی که می‌دهید باید مؤدبانه و واقع‌گرایانه باشد، و در عین اختصار، همه‌ی مطالب لازم را بیان کند. جایی برای خودنمایی در پاسخ ارسالی وجود ندارد. در ابتدا از داور تشکر کنید که نقاط ضعف مقاله‌ی شما را مشخص کرده و فرصتی در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید مقاله را پیش از انتشار، اصلاح کنید.

آموختن روش مخالفت مؤدبانه شاید کار آسانی نباشد، اما در عین حال، مخالف بودن با برخی نظرات داور نیز به خودی خود ایرادی ندارد. نظر مخالف خود را به شکلی مؤدبانه بیان کنید و پاسخی درست و منطقی بدهید که مبتنی بر شواهد و دلایل باشد.

فهرست کنید (فهرستی آماده کنید و آن را به دقت مرور کنید!) List

یکی از بهترین شیوه‌های پاسخ دادن به تمام نظرات قیدشده توسط داور این است که فهرستی آماده کنید. داور نباید مجبور شود برای یافتن تغییرات اعمال‌شده کل متن شما را دوباره بخواند.

برای نظم و ترتیب بیشتر در فهرست خود، هریک از نظرات داور را قید کنید و جداگانه پاسخ دهید. از دام  جواب‌هایی مانند «جواب داده شد» یا «در نسخه‌ی اولیه اصلاح شد» اجتناب کنید.  پاسخ‌های خود را روشن و مشخص بیان کنید (متن اصلاح‌شد‌ه‌ی حاوی پاسخ خود را پایین نظر داور کپی کنید) و دقیقاً مشخص کنید که این بخش در کجای متن قرار می‌گیرد (شماره‌ی صفحه و خط را ذکر کنید). به این ترتیب، داور به راحتی متوجه می‌شود که تمام نظرات و نکات ذکرشده را در نظر گرفته‌اید و می‌تواند پاسخی را که به هریک از موارد مطرح‌شده داده‌اید بررسی و ارزیابی کند.

باملاحظه باشید (کار ویراستار را راحت کنید. مطمئن باشید ویراستار قدر این کار شما را می‌داند!) Mindful

ویراستارها مشغله‌ی کاری زیادی دارند، پس ملاحظه‌ی آنها را بکنید! وقتی نسخه‌ی اولیه‌ی مقاله را به صورتی منظم و مرتب تحویل می‌دهید، به آسان شدن و کارآیی فرایند بررسی آن کمک می‌کنید. شما باید مقاله خود را دقیقا مطابق با قالب اجزای مقاله که در سایت ژورنال یا کنفرانس مربوطه آورده شده‌است آماده کنید.  در ارسال مجدد باید موارد زیر را ضمیمه کنید:

  1. نامه‌ی معرفی
    • نامه‌ی معرفی مختصر و مؤدبانه‌ای خطاب به ویراستار باید همراه مقاله‌ای باشد که دوباره ارسال می‌شود. این نامه که معمولاً توسط نویسنده‌ی مسئول نوشته می‌شود، باید حاوی توضیحاتی درباره‌ی مقاله‌ی ارسالی و درخواست مختصر ارزیابی مجدد باشد. تشکری صمیمانه از ویراستار برای فراهم کردن فرصت اصلاح و ارائه‌ی مجدد مقاله نیز می‌تواند تأثیر خوشایندی داشته باشد. می‌توانید این نامه را به فارسی نوشته و برای اطمینان از ترجمه فارسی به انگلیسی صحیح، آن را برای شبکه مترجمین ایران ارسال کنید تا با خیال آسوده ترجمه شود.
  2. فهرست پاسخ‌ها
    • فهرست نظرات داور و پاسخ‌هایی که به هریک از آنها داده‌اید نیز باید ضمیمه شود. چنین فهرستی هم شما را به عنوان شخصی منظم و صاحب روش معرفی می‌‌کند و هم کار بررسی مجدد مقاله را برای ویراستار آسان می‌کند.
  3. برگه‌ای که تغییرات ایجادشده در متن را مشخص می‌کند (Track changes document)
    • در نسخه‌ای که برای پاسخ به داوری مقاله ارسال می‌کنید، تغییراتی را که در متن اعمال کرده‌اید علامت‌گذاری کنید. از ابزاری مانند «Track Changes» در مایکروسافت ورد یا ابزارهای مشابه دیگر استفاده کنید تا نشان دهید در چه بخش‌هایی از متن چه تغییراتی داده‌اید. این روش آسان‌ترین راه است که به ویراستار نشان دهید تمام تغییرات موجود در فهرست را در متن اعمال کرده‌اید.
  4. نسخه‌ی نهایی
    • یک نسخه‌ی نهایی از متن اولیه را نیز ضمیمه کنید که به عنوان «پاک‌نویس» شکل نهایی متن را نشان می‌دهد. چنین فایلی معمولاً به عنوان «نسخه‌ی اولیه» بارگذاری می‌شود و، به این ترتیب، ویراستار می‌تواند مقاله‌ی شما را بدون مزاحمت نشانه‌ها و جزییات اصلاحی بخواند و اطمینان پیدا کند که کارتان آماده است.

لزومی ندارد بازبینی مقاله کار پراسترسی باشد. اگر آرامش و خونسردی (CALM) خود را حفظ کنید، بهترین فرصت انتشار مقاله را به خود هدیه می‌دهید. موفق باشید!

دانلود برخی منابع کمکی برای نوشتن پاسخ صحیح به داوری مقالات ISI

نمونه نامه معرفی یا Cover Letter از ژورنال معتبر JBC در حوزه بیوشیمی به همراه پاسخ جزء به جزء به نظرات هر یک از داوران مقاله: دانلود

نمونه پاسخ از مجله بسیار مشهور نیچر در قالب ورد توجه کنید که این مجله به نامه مذکور Rebuttal Letter می‌گوید: دانلود

نمونه پاسخ به داوری مقاله نکته به نکته یا Point to Point پیشنهادی یک ژورنال چشم‌پزشکی الزویر: دانلود

قالب ساده و کاربردی پاسخ به داوری مقاله:

برگرفته از این منبع: Response Letter Template

نمونه‌ی پاسخ به نظرات داور

  این جمله‌ها فقط به عنوان نمونه در این بخش آمده‌اند. شما هم باید نظرات خود را در قالب واژه‌های خاص در پاسخ به داوری مقاله خودتان بیان کنید.

  • چیزی که می‌خواهید بگویید: اصلاً نوشته‌ی ما را نفهمیده‌اید!
  • نمونه پاسخ صحیح: Several statements that we made were more ambiguous than intended, and we have adjusted the text to be clearer.
  •  چیزی که می‌خواهید بگویید: هیچ کس جوابی برای این سؤال ندارد.
  • نمونه پاسخ صحیح: This is a valid question, and we are actively pursuing the answer in our lab. یا اینکه This is a valid and important question, and we are curious what the results would be. However, we are unaware of any studies that provide the answer.
  •  چیزی که می‌خواهید بگویید: چنین تجربه یا آزمایشی صد سال طول می‌کشد!
  • نمونه پاسخ صحیح: The suggested experiment is interesting and would provide additional information about…, but we feel that it falls outside the scope of this study.
  •  چیزی که می‌خواهید بگویید: ادعا نمی‌کنیم چیزی را اثبات کرده‌ایم- مطالبی که مطرح کردیم فقط فرضیه‌ی ما بود.
  • نمونه پاسخ صحیح: We agree that this explanation is speculative at this time, and we have edited the text to state that our conclusion is only suggested by our results. Note: you will need to make some changes to the text to further emphasize that you were stating a hypothesis, even if you felt it was obvious before.
  •  چیزی که می‌خواهید بگویید: اصلاً مقاله‌ی ما را نخوانده‌اید!
  • نمونه پاسخ صحیح: We did not intend to indicate [insert mistaken assertion by reviewer here], and we have therefore altered the text to specify that [insert correct conclusion here]. Note: As before, you’ll have to change some wording.
  •  چیزی که می‌خواهید بگویید: خیلی روی نکات دستوری سخت‌گیری بی‌دلیل می‌کنید! (البته اگر با شیوه‌نامه نگارش مقالات هر ژورنال آشنایی داشته باشید و آن را رعایت کنید معمولاً مشکلی پیش نمی‌آید. قبلاً شیوه‌نامه IEEE را به طور مفصل معرفی کرده‌ایم.)
  • نمونه پاسخ صحیح: We apologize for this error, and we have corrected the text as suggested.
  •  چیزی که می‌خواهید بگویید: سواد انگلیسی نوشتن من از شما خیلی بهتر است! چرا روی ایرادهای سهوی و املایی متن من دست گذاشته‌اید؟
  • نمونه پاسخ صحیح: Our manuscript has been reviewed by a colleague and revised to improve readability.

ده قانون ساده برای پاسخ دادن به نظرات داوران

این قوانین از منبع معتبری به همین عنوان گرفته شده است. برای مطالعه بیشتر درباره نحوه پاسخ به داوری مقاله می‌توانید به مقاله مذکور مراجعه کنید.

  • قانون اول: ابتدا پاسخی اجمالی بدهید و سپس نظرات داور را به طور کامل نقل کنید.
  • قانون دوم: ادب و احترام را نسبت به همه‌ی داوران حفظ کنید.
  • قانون سوم: اشتباهات خود را بپذیرید.
  • قانون چهارم: پاسخ‌های جامع بدهید.
  • قانون پنجم: به تک‌تک نکات مطرح‌شده توسط داوران پاسخ بدهید.
  • قانون ششم: با استفاده از تایپوگرافی، دنبال کردن تغییرات را برای داور آسان‌تر کنید.
  • قانون هفتم: در صورت امکان، پاسخ خود را با جوابگویی مستقیم به نکته‌ی مطرح‌شده آغاز کنید.
  • قانون هشتم: تا جایی که ممکن است، کاری را که داور خواسته است انجام دهید.
  • قانون نهم: تغییراتی را که در مقایسه با نسخه‌ی قبلی اعمال کرده‌اید، به روشنی مشخص کنید.
  • قانون دهم: اگر لازم است، پاسخ خود را تکرار کنید.
منبع
How to respond to reviewer comments – the CALM way

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر فراوان بابت راهنمایی جامع و ارزندتان. خیلی خیلی به من کمک کرد.

  2. سلام
    دستتون درد نکنه! خیلی خوب بود.

  3. سلام. ممنون از توضیحاتتون
    در فایل پاسخ به داوران، باید در هنگام آدرس دهی، آدرس فایل اولیه رو بنویسیم یا متن اصلاح شده جدید رو؟
    و اینکه در قسمت پاسخ، هم جواب داور رو بدیم و هم متن اصلاح شده رو بنویسیم؟
    چطور باید جواب بدیم که بله حرفتون درسته و تغییرات خواسته شده لحاظ شده؟
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا