عمومی

کاورلتر چیست؟

احتمالا در حین درخواست دادن برای شغلی جدید و یا موقعیتی تحصیلی نام کاوِرلِتر (Cover Letter) به گوشتان خورده باشد و شاید هم نخورده باشد، اما مطمئن باشید با توجه به بالا رفتن تعداد افرادی که برای مشاغل با درآمد و موقعیت خوب تحصیلی داوطلب هستند، کارفرمایان و اساتید نیز به فکر کار با اشخاص زبده و باصلاحیت هستند. کاورلتر به نوعی در کنار رزومه که توانایی‌ها و مهارت‌هایی مانند نرم‌افزارهایی که به آن تسلط دارید، مدارک تحصیلی و غیره را در خود دارد، ویترین شماست تا شما را بهتر به کارفرما معرفی کند. کاورلتر متن کوتاهی است که آنچه را در رزومه جای نگرفته است به کارفرما نشان دهد. اگر می‌خواهید برای موقعیت‌های شغلی و تحصیلی خارج از ایران اقدام کنید، از یاد نبرید که ترجمه و نگارش کاورلتر به اندازه ترجمه مقاله اهمیت دارد.

در این مطلب، برای‌تان خواهیم گفت کاورلتر چیست و چگونه می‌توانید کاورلتر خوبی بنویسید. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

تعریفی از کاورلتر

اگر بخواهیم برای کاورلتر در فارسی معادلی بیاوریم می‌توانیم آن را کلمه‌ای هم‌معنی با «معرفی‌نامه» بخوانیم. کاورلتر فایلی متنی است که از شما می‌خواهند هنگام درخواست دادن برای یک موقعیت شغلی و یا تحصیلی در کنار رزومه‌تان ارائه دهید.

با ارائه کاورلتر در کنار رزومه می‌توانید خودتان را بهتر جهت پذیرفته شدن برای موقعیت مدنظرتان ارائه کنید. این موضوع می‌تواند موقعیتی را برای‌تان فراهم کند تا به کارفرما نشان دهید تا چه اندازه قابلیت حل مسئله دارید که این روزها به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای انتخاب افراد تبدیل شده است. از سوی دیگر، این شانس را به شما می‌دهد که داستان خودتان و شخصیت‌تان را به شخصی که کاورلتر را برای او فرستاده‌اید نشان دهید، زیرا معمولاً کارفرمایان و اساتید پس از علاقمندی به رزومه و کاورلتر است که زمان خود را برای مصاحبه با افراد اختصاص می‌دهند. پس ببنیند که تا چه حد حضور کاورلتر در کنار رزومه می‌تواند حیاتی باشد.

آیا نیازی به آماده کردن کاورلتر هست؟

پاسخ این سوال بله است، زیرا این موضوع همان‌طور که گفتیم، باعث می‌شود خودتان را بهتر و کامل‌تر ارائه کنید. از سوی دیگر، کاورلتر متن‌محور است و این آزادی‌ِبیان را به شما می‌دهد تا موضوعاتی را که به علت ساختار رزومه از نوشتن آن معذور بودید بنویسید. برای مثال، می‌توانید در کاورلتر بگویید که تا چه حد انسان مسئولیت‌پذیر و توانمندی هستید و می‌توانید موضوعات پیچیده را حل کنید. در صورتی که برای بیان این موضوع در رزومه جایی وجود ندارد.

اگر نظر ما را می‌خواهید، از این به بعد، اگر برای شغلی هم که نیاز به کاورلتر نبود، کاور لتر بفرستید، زیرا این موضوع باعث می‌شود که کارفرمایان شما را در مقابل سایر رقبایتان پیگیرتر و دقیق‌تر ببینند، چون زمان گذاشته‌اید و برای کسب و کار و یا برنامه آموزشی شخصی که برایش رزومه فرستادید کاورلتر نیز فرستاده‌اید.

چه موقعیت‌هایی نیاز به ارسال کاورلتر دارند؟

به زودی، در همه‌ی موقعیت‌های شغلی، تحصیلی و پژوهشی از شما کاورلتر خواهند خواست. البته این موضوع در کشورهای خارجی کاملاً به یک باید در کنار رزومه تبدیل شده است و اگر شما راهتان به اپلای و ادامه تحصیل در کشورهای خارجی افتاده باشد، حتماً نام کاورلتر را شنیده‌اید.

انواع کاورلتر چیست؟

کاورلتر انواع مختلفی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنید، می‌بایست کاورلتر مخصوص آن را بنویسید و اگر می‌خواهید برای به دست آوردن شغلی کاورلتر بنویسید، می‌بایست کاورلتری جداگانه بنویسید. در زیر، از انواع کاورلتر برای‌تان گفته‌ایم.

کاورلتر شغلی

همانطور که پیش‌تر بارها به اهمیت این موضوع اشاره کردیم، مطمئناً در آینده، برای پذیرفته شدن برای یک موقعیت شغلی به کاورلتر شغلی نیاز خواهید داشت. اگر بخواهیم چند نکته مهم در نوشتن کاورلتر شغلی بگوییم:

  • کاورلتر را برای هر موقعیت شغلی و به نسبت خواسته‌های هر کارفرما در آگهی‌ نیازمندی نیروی کار بنویسید. به عبارت ساده، نباید یک کاورلتر را برای چندین موقعیت شغلی ارسال کنید.
  • سعی کنید خودتان را شخصی فعال معرفی کنید.
  • خودتان را خلاق و با روحیه تیمی نشان دهید.

کاورلتر پذیرش تحصیلی (Apply)

       این نوع کاورلتر که مستقیماً به شانس شما برای پذیرفته شدن در دانشگاه مدنظرتان منجرخواهد شد. اگر بخواهیم چند نکته مهم در نوشتن کاورلتر تحصیلی بگوییم:

  • خودتان را معرفی کنید و بگویید که چرا اصلاً می‌خواهید که رشته مد‌نظرتان را بخوانید.
  • علت کم و کاستی‌های کارنامه و یا رزومه‌تان را بگویید. مثلاً علت پایین بودن یکی از نمراتتان را بیان کنید.
  • استعدادها و توانایی‌های منحصر به فردتان را بیان کنید.

 

کاورلتر برای موقعیت پژوهشی

     در نوشتن این نوع از کاورلتر باید دقت کنید که قرار است زمینه پژوهشی‌تان را به مخاطب مورد نظرتان معرفی کنید و نشان دهید که در حیطه مد نظر او چگونه ظاهر خواهید شد. اگر بخواهیم چند نکته مهم در نوشتن کاورلتر پژوهشی بگوییم:

  1. موسسه مورد نظرتان را حتماً مورد خطاب قرار دهید.
  2. ذکر کنید که این موقعیت را از چه راهی شناخته‌اید و در خود چه دیده‌اید که به آن علاقه‌مند شده‌اید. مثلا بگویید که دیدم که موقعیت شما به علایق پژوهشی من نزدیک است و به نظرم آمد که می‌توانیم با یکدیگر پژوهش کنیم و نتایج خوبی را به دست آوریم.

ساختار کاورلتر

کاورلتر ساختار مشخصی دارد و می‌بایست موارد مشخصی را در آن بگنجانید:

  • نام، نام‌خواندگی، شماره تماس و ایمیل‌تان.
  • توضیح وضعیت تحصیلی، کاری و پژوهشی‌تان و زمینه‌های آن
  • موقعیت شغلی یا تحصیلی که هنگام نوشتن کاورلتر در آن قرار دارید. به عنوان نمونه، هنگام درخواست پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری را دارید، اگر دستیار آموزشی و یا تحقیقاتی هستید بنویسید که در حال حاضر در دانشگاهی که کارشناسی ارشدتان را گرفته‌اید، به عنوان دستیار استاد راهنمایتان مشغول به فعالیت هستید.
  • مزایا و افتخارات خودتان را که در رزومه قابلیت گفتن آن را نداشتید بیان کنید.
  • در آخر هم باید با یک نتیجه‌گیری کوتاه کاورلتر خود را به پایان برسانید.

فوت‌های کوزه‌گری در کاورلتر نویسی

حالا که تا این قسمت از متن آمدید و چیستی کاورلتر، اهمیت و انواع آن را دانستید، دیگر کافی است تا با شناخت فوت‌های کوزه‌گری کاورلترنویسی، آمادۀ نوشتن کاورلتری مناسب با موقعیت خودتان شوید.

  • داستان خودتان را بگویید؛ یعنی آن ویژگی‌های شخصیتی‌تان را که فکر می‌کنید برای یک کارفرما یا استاد می‌تواند جالب باشد بنویسید.
  • انگیزه‌تان را در گرفتن موقعیتی که برایش کاورلتر می‌نویسید بیان کنید.
  • کاورلتر نباید خیلی طولانی باشد. فراموش نکنید که کاورلتر باید نهایتاً یک صفحه باشد.
  • ادبیات کاورلتر باید رسمی باشد و از طرفی دیگر نگارش‌تان باید به گونه‌ای باشد که خواننده را ترغیب به خواندن کامل ‌آن کند.
  • حتماً مطمئن شوید که غلط املایی در متن کاورلتر ندارید، زیرا غلط املایی تأثیر منفی بر ذهن خواننده دارد.
  • در انتها، از خواننده برای این که کاورلتر را مطالعه کرده است، تشکر کنید.

سخن آخر

نوشتن کاورلتر در کشور ما هنوز رسمیت پیدا نکرده است و به بخشی از فرآیند پذیرش کاری یا تحصیلی تبدیل نشده است. با مطالعه این متن حتماً متوجه شده‌اید که کاورلتر نویسی کاری پیچیده نیست. کافی است خودتان و دست‌آوردهایتان را به خوبی بشناسید تا بتوانید کاورلتری مناسب با وضعیت‌تان بنویسید تا از سایرین که در مسیر شما هستند پیشی بگیرید. کاورلتری مناسب و با رعایت نکات گفته شده می‌تواند تأثیر بسیار مناسبی در پذیرفته شما بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا