عمومی

رشته مهندسی برق

از گرایش ها تا مهاجرت در رشته برق

در این مطلب سعی می کنیم به صورت کامل به همه سوال ها و پرسش های شما برای این رشته پاسخ بدیم.

خوب قبل از این که به صورت کامل به بررسی رشته مهندسی برق بپردازیم، می خوام سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم، اگه نیاز ب ترجمه تخصصی مقاله برای ارسال به ژورنال های خارجی دارید قطعا بهترین انتخاب شما خواهد بود.

معرفی نرم افزار های مهندسی برق

نرم افزار های رشته برق

نرم افزار هایی که یک مهندس برق نیاز دارد که به صورت کامل یاد بگیرید :

  • AutoCAD Electrical
  • PLC
  • SCADA
  • AC/DC Drive
  • Proteus و Pspice
  • OrCAD
  • ETAP
  • PSCAD

کاربرد متلب در مهندسی برق

کاربرد متلب در مهندسی برق

متلب (MATLAB) یک نرم‌افزار سطح بالا و ابزاری ضروری در مهندسی برق است که امکان توسعۀ انواع الگوریتم‌ها را مهیا، و برای حل انواع مسائل مربوط به محاسبات، محیط تعاملی‌ای را فراهم می‌سازد. متلب در مقایسه با زبان‌های برنامه‌نویسی سنتی مانند C و ++C، سریع‌تر است. متلب کاربردهای فراوانی دارد و برای مثال، در پردازش تصویر، طراحی کنترل، مدل‌سازی مالی و… می‌توان از آن کمک گرفت. علاوه‌بر این‌ها، می‌توانید به‌عنوان یک ماشین‌حساب پیشرفته از آن استفاده کنید. یکی از شروط استخدام در برخی شرکت‌های حوزۀ فناوری، تسلط بر متلب است.

شغل های مهندسی برق

شغل های مهندسی برق

مشاغل مهندسی برق که شامل طراحی، توسعه، آزمایش و نظارت بر تولید تجهیزات برقی مانند موتورها، سیستم‌های ناوبری و سیستم‌های تولید برق هستند، معرفی و بررسی شدند. علاوه‌بر این، بر دیگر وظایف آن‌ها همچون طراحی راهکارهای استفاده از برق برای توسعه و بهبود محصولات، تدوین استانداردها و مشخصات ساخت و نصب، مدیریت تولید و آزمایش تجهیزات پرداختیم. همچنین به این مورد اشاره کردیم که مهندسان برق می‌توانند در زمینه‌های متنوعی مانند فناوری اطلاعات، صنعت انرژی، هوافضا، ارتباطات، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و رباتیک فعالیت داشته باشند.

سوالات متداول در رشته مهندسی برق

آیا رشته مهندسی برق سخت است؟

آیا رشته مهندسی برق سخت است؟

این رشته، چالش‌برانگیز و پرفرازونشیب است. دانشجویان برای موفقیت در این رشته نیازمند توسعۀ مهارت‌های فنی، عملی و نرم هستند. همچنین، برنامه‌ریزی و برقراری یک تعادل بین تحصیل در دانشگاه و استفاده از منابع آنلاین و حضور در فعالیت‌های جانبی، می‌تواند در بهبود عملکرد تحصیلی و موفقیت دانشجویان اثرگذار باشد.

بازار کار مهندسی برق برای خانم ها

بازار کار مهندسی برق برای خانم ها

علی‌رغم این‌که زنان در حوزۀ برق کمک‌ها و تلاش‌های بسیاری در پیشرفت و توسعۀ این رشته داشته‌اند، اما هنوز تعداد زنان فعال در این رشته، از آن‌چه انتظار می‌رود کمتر است. طبق گزارش مرکز ملی آمار علوم و مهندسی، بیش از نیمی از کارگران دارای مدرک دانشگاهی، زنان هستند، اما در این بین فقط 16 درصد از مهندسان رایانه و 27 درصد از دانشمندان ریاضی زن هستند. براساس گزارش انجمن زنان مهندس، درآمد مهندسان زن ده درصد کمتر از مهندسان مرد است و بیش از 32 درصد از زنان، از رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) تغییر رشته می‌دهند.

مهندسی برق برای مهاجرت

بازار کار مهندسی برق در کانادا

بازار کار مهندسی برق در کانادا

مهاجرت به‌عنوان مهندس برق به کشور کانادا، جذابیت‌های فراوانی به‌دنبال خواهد داشت. نیاز به تخصص‌های گوناگون رشتۀ برق در این کشور هر روز بیشتر می‌شود و به همین دلیل، بازار کار مهندسی برق در کانادا بازاری پویا و رو به رشد است. وجود 13300 فرصت شغلی در مقطع زمانی فعلی در برخی استان‌های این کشور نظیر اونتاریو و کبک، کانادا را به مقصدی جذاب برای مهندسان برق تبدیل کرده است.

گرایش های مهندسی برق

گرایش های مهندسی برق در کارشناسی

یکی از مهم‌ترین رشته‌های فنی-مهندسی، مهندسی برق است که به مطالعه و کار با الکتریسیته، مغناطیس و سیستم‌های قدرت می‌پردازد. از حیطه‌های فعالیت این رشته می‌توان به موارد مختلفی همچون انرژی، اتوماسیون صنعتی، ارتباطات، رایانه‌ها و رباتیک اشاره کرد که هرکدام، در توسعۀ فناوری‌های مدرن و به‌روز، نقش پررنگی دارند. در این مقاله، گرایش‌های مختلف این رشته بررسی و هرکدام به‌طور اجمالی معرفی شدند تا شما بتوانید برای تصمیم‌گیری درخصوص گرایش خود، دید بهتری داشته باشید. قدرت، مخابرات، الکترونیک و کنترل چهار گرایش رشتۀ مهندسی برق هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند. شما باتوجه به علایق و توانایی‌های خود، می‌توانید گرایش مدنظرتان را انتخاب کنید.

  1. گرایش قدرت مهندسی برق
  2. گرایش مخابرات مهندسی برق
  3. گرایش الکترونیک مهندسی برق
  4. گرایش کنترل مهندسی برق

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا