عمومی

همه چیز در مورد آزمون OET

پزشکان یکی از گروه‌هایی هستند که هر ساله، به کشورهای انگلیسی زبان، مانند استرالیا، انگلستان و نیوزیلند، مهاجرت می‌کنند. زبان کشور مقصد و چالش‌های کار و زندگی با زبانی غیر از زبان مادری قطعاً یکی از دغدغه‌های اصلی هر مهاجر است. کشورهای مهاجرپذیر برای ارزیابی توانایی مهاجران علاوه بر مصاحبه صوتی یا تصویری، از داوطلبان، مدرک زبان نیز می‌خواهد. این مدرک زبان برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان مدرک در کشورهای انگلیسی زبان تافل و آیلتس است که معادل این دو آزمون برای مهاجرانی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند آزمون OET است. بنابراین، برای مهاجرت، علاوه بر یافتن دارالترجمه، می‌بایست به فکر شرکت در این آزمون نیز باشید.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون OET بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

آزمون OET چیست؟

آزمون OET یکی از مجموعه آزمون‌های زبان انگلیسی همانند آزمون دولینگو، آیلتس و تافل است، با این تفاوت که این آزمون فقط مختص به افراد و مهاجرانی است که قصد فعالیت در حوزه بهداشت و درمان را دارند. کلمه آزمون OET در اصل مخفف کلمه انگلیسی Occupational English Test است. به طور کلی، این آزمون معیاری است برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی افرادی که در حرفه پزشکی در تمامی شاخه‌ها از جمله پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، چشم پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، کار درمانی، پا درمانی، رادیولوژی، علوم غذایی، گفتار درمانی و حتی دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند.

دانشگاه کمبریج این آزمون را طراحی کرده است تا کادر درمان بتوانند برای مهاجرت به کشورهایی مانند استرالیا، نیوزلند و سنگاپور مدرک این آزمون را ارائه کنند. از سوی دیگر، امروزه، بسیاری از کارفرمایانی که در حوزه درمان فعالیت می‌کنند، داشتن دانش زبان انگلیسی را به عنوان یکی از معیارهای مورد نیازشان جهت همکاری با کادر درمان را دارند. به همین دلیل مدرک OET می‌تواند به این دسته از کارفرمایان به عنوان معیاری مرتبط برای فهم اینکه شخصی دانش زبان انگلیسی ارائه کند.

آزمون OET آزمونی است که مانند بسیاری از آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) Paper-Based است و هر چهار مهارت اصلی شرکت‌کنندگان را، شامل مهارت شنیداری (Listening)، مهارت درک مطلب (Reading)، مهارت نوشتاری (Writing) و مهارت گفتاری (Speaking)، ارزیابی می کند. البته لازم است بدانید که این آزمون بر پایه و اساس مباحث پزشکی و درمانی است.

آزمون OET چه مدت اعتبار دارد؟

مدرک آزمون OET نیز مانند آزمون‌های آیلتس و تافل به مدت دو سال پس از گرفتن مدرک اعتبار دارد. فرم نمره‌‌دهی در این آزمون به این صورت است که هر کدام از مراحل چهارگانه شامل 5 سطح نمره دهی A, B, C, D, E است. اکثر مراکز تراز اول جهان حداقل نمره در هر یک از این مهارت‌ها را نمره B و یا امتیاز 350 در نظر می‌گیرند. سایر مراکز دنیا ممکن است تا نمره C را نیز بپذیرند.

ساختار کلی آزمون OET به چه صورت است؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، آزمون OET متشکل از چهار مرحله است:

  • مهارت شنیداری (Listening)
  • مهارت درک مطلب (Reading)
  • مهارت نوشتاری (Writing)
  • مهارت گفتاری (Speaking)

در ادامه، هر کدام از این بخش‌ها را به تفصیل شرح خواهیم داد.

مهارت شنیداری (Listening)

این مرحله حدود 50 دقیقه طول می‌کشد و داوطلبان باید به یک سری فایل صوتی که محتوای‌شان مرتبط با حوزه بهداشت، درمان و علوم پزشکی است پاسخ دهند. معمولاً، در این فایل صوتی، بیماران صحبت می‌کنند و شرکت‌کنندگان آزمون باید پس از گوش دادن به فایل صوتی، به سوالات چند گزینه‌ای مربوطه پاسخ دهند. این بخش 42 سوال دارد و زمان اختصاص داده شده برای پاسخ به این بخش 40 دقیقه است.

فایل‌های صوتی که در این بخش پخش می‌شوند، سه بخش هستند که عبارتند از:

  •  Part A یا بخش اول که شامل بخش های مشاوره‌ای فایل صوتی است.
  • Part B یا بخش دوم مکالماتی که به موضوعات مربوط به محیط کار است.
  • Part C یا بخش سوم که مربوط به موضوعات علمی است.

نکته مهمی که باید به آن در این بخش حتما دقت کنید این است که هر فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود. پس سعی کنید تا جواب‌ها را حین پخش فایل صوتی بیابید.

مهارت درک مطلب (Reading)

در این بخش شرکت‌کنندگان در آزمون با متن‌هایی که ممکن است در محیط کاری با آن مواجه شوند، روبرو می‌شوند. این بخش از آزمون 42 سوال دارد و زمان اختصاص داده شده به آن 60 دقیقه است. داوطلبان در این بخش به طور مثال با متنی روبرو می‌شوند که در یک مقاله تخصصی با موضوعات بهداشت، درمان و پزشکی است. شرکت‌کنندگان باید پس از مطالعه دقیق متن شروع به پاسخ‌دهی به سوالات چهار گزینه‌ای که از متن طرح شده است، کنند. این بخش سه قسمت دارد که شامل:

  • Part A یا بخش اول که شامل ۴ متن کوتاه است که در ادامه‌ی آن ۲۰ سوال از متن پرسیده شده است. این بخش شامل انواع سوالات تستی، جای خالی و جواب های کوتاه است.

 

  • Part B یا بخش دوم هم شش متن کوتاه دارد که هر کدام از این متن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه دارند. متن ها ممکن است از شرایط و ضوابط یک بیمارستان، روابط داخلی آن، ایمیل‌های تخصصی و سایر موضوعات باشد. سوالات این بخش فقط تستی هستند.

 

  • Part C یا بخش سوم هم ۲ متن تخصصی دارد. این دو متن طولانی هستند به طوری که هر کدام از آن‌ها ۸۰۰ کلمه دارند. در این بخش، برای داوطلبان هشت سوال چهار گزینه‌ای در نظر گرفته شده است که باید به آن‌ها پاسخ دهند.

مهارت نوشتاری (Writing)

در این بخش، شرکت‌کنندگان آزمون OET باید نامه و یا متنی بنویسند که ممکن است از آن‌ها خواسته شده باشد محتوا‌هایی مانند ارجاع به بیمارستان، ترخیص از بیمارستان، انتقال بیمار به پزشک دیگر و یا دستورهای پزشکی برای یک بیمار، بنا به شرایطش بنویسند. شرکنندگان در این بخش باید نهایتا 180 تا 200 کلمه برای هر موضوع بنویسند. مدت زمان این بخش از آزمون 45 دقیقه است و نکته مهم در این بخش این است که این بخش از آزمون برای هر رشته متفاوت است؛ مثلا یک پزشک برای پزشکی، فیزیوتراپ و پرستار هم در حوزه‌های خودشان بنویسند.

مهارت گفتاری (Speaking)

در این مرحله از آزمون شرکت‌کنندگان باید یک مصاحبه 20 دقیقه‌ای را که می‌تواند به طور مثال درمانی و یا مشاوره‌ای باشد را با بیمار انجام ‌می‌دهند. نقش بیمار را فرد ممتحن ایفا می‌کند و در مقابل شرکت‌کننده قرار می‌گیرد. این بخش از آزمون برای داوطلبان هر رشته بنا به رشته خودشان است به طور مثال رادیولوژیست در رابطه با رادیوگرافی مصاحبه خواهد شد و دندانپزشک در رابطه با دندانپزشکی مصاحبه می‌شود. نکته‌ای که باید از این بخش گفت این است که ممکن است صدای شرکت‌کننده را ضبط کنند و برای صحت سنجی آن را برای سازمان OET ارسال کند.

چه رشته‌هایی می‌توانند در آزمون OET شرکت کنند و چه کشورهایی این آزمون را قبول دارند؟

همانطور که گفته شد این آزمون برای رشته‌های مربوط به حوزه بهداشت و درمان است و این رشته‌ها عبارتند از:

پزشکی (Medicine)

دندان پزشکی (Dentistry)

پاپزشکی (Podiatry)

کاردرمانی (Occupational Therapy)

رژیم درمانی (Dietetics)

بینایی سنجی (Optometry)

رادیوگرافی (Radiography)

داروسازی (Pharmacy)

گفتاردرمانی (Speech Pathology)

پرستاری (Nursing)

فیزیوتراپی (Physiotherapy)

دامپزشکی (Veterinary Science)

اگر بخواهیم در مورد کشورهایی که این مدرک را قبول دارند بگوییم، این آزمون هم مانند آزمون‌های آیلتس و تافل است که بعضی از کشورها به طور اختصاصی ممکن است تافل و بعضی کشورها تنها آیلتس را قبول داشته باشند، اما به هر حال آزمون OET را کشورهای انگلیس، استرالیا، ایرلند، نیوزلند، امارات متحده عربی و سنگاپور برای پذیرش پزشکان و کادر بهداشت و درمان قبول دارند.

هزینه آزمون OET چقدر است؟

هزینه این آزمون 587 دلار استرالیا است و برای داشتن هر کپی اضافی از مدرک باید 35 دلار و هر کپی فیزیکی اضافه 10 دلار استرالیا پرداخت کرد. نکته جالبی که در مورد این آزمون وجود دارد این است که در صورتی که در یکی از بخش‌های آزمون حد نصاب نمره و یا نمره دلخواهتان را به دست نیاورده باشید، می‌توانید در دفعات بعدی که آزمون می‌دهید تنها در این بخش شرکنت کنید و در سایر بخش‌ها نمره آزمون قبلی را که مد نظرتان بوده است را حفظ کنید.

مقایسه تطبیقی نمره آزمون‌های آیلتس و OET با یکدیگر

 

نمره OET سطح نمره قدیم نمره آیلتس
۴۵۰ الی ۵۰۰ A معادل نمره ۸ تا ۹ آیلتس
۳۵۰ الی ۴۴۰ B معادل نمره ۷ الی ۷.۵ آیلتس
۲۰۰ الی ۳۴۰ C معادل نمره ۵.۵ الی ۶.۵ آیلتس
۱۰۰ الی ۱۹۰ D معادل نمره ۵.۵ و کمتر
۰ الی ۹۰ E نمره ضعیف و غیر قابل قبول

سخن آخر

آزمون OET آزمونی است که در آن از سناریوهای واقعی در حوزه بهداشت و درمان استفاده می‌شود و هدف بر این است تا شما به عنوان فردی که از جامعه کادر درمان است، مهارت‌های زبان انگلیسی‌تان را برای ورود به جامعه جدید انگلیسی زبان نشان دهد. به همین دلایل که در متن گفته شد اگر از کادر درمان هستید و قصد ادامه تحصیل و یا کار در کشورهای انگلیس، استرالیا، ایرلند، نیوزلند، امارات متحده عربی را دارید، قطعاً شرکت در آزمون OET می‌تواند به عنوان گزینه‌ای کارآمد برای شما باشد. امیدواریم که این متن برای شما مفید بوده باشد.

آزمون OET چیست؟

آزمون OET یکی از مجموعه آزمون‌های زبان انگلیسی همانند آزمون دولینگو، آیلتس و تافل است، با این تفاوت که این آزمون فقط مختص به افراد و مهاجرانی است که قصد فعالیت در حوزه بهداشت و درمان را دارند. کلمه آزمون OET در اصل مخفف کلمه انگلیسی Occupational English Test است.

آزمون OET چه مدت اعتبار دارد؟

مدرک آزمون OET نیز مانند آزمون‌های آیلتس و تافل به مدت دو سال پس از گرفتن مدرک اعتبار دارد. فرم نمره‌‌دهی در این آزمون به این صورت است که هر کدام از مراحل چهارگانه شامل 5 سطح نمره دهی A, B, C, D, E است. اکثر مراکز تراز اول جهان حداقل نمره در هر یک از این مهارت‌ها را نمره B و یا امتیاز 350 در نظر می‌گیرند. سایر مراکز دنیا ممکن است تا نمره C را نیز بپذیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا