عمومی

معرفی رشته مهندسی برق قدرت

برای معرفی مهندسی برق قدرت باید بدانید که مهندسین برق قدرت از روش‌ها و ابزارهایی استفاده می‌کنند که برق را تولید، ذخیره و توزیع می‌کنند. این مهندسین مسئول حفظ و نگهداری، عملیات و تعمیر تجهیزات برقی از جمله ژنراتورها، توربین‌ها، دیگ‌های بخار، سیستم‌های الکتریکی، کمپرسورها و پمپ‌ها هستند. همچنین مهندسین برق قدرت به فراهم کردن منبع برق مطمئن برای مصرف‌کننده‌ها کمک می‌کنند. این مهندسین ممکن است با آژانس‌های نظارتی، آژانس‌های خصوصی یا شرکت‌های آب و برق همکاری کنند.

خوب قبل از این که به صورت کامل به معرفی رشته مهندسی برق قدرت بپردازیم، می خوام سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم، اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله برای ارسال به ژورنال های خارجی دارید قطعا بهترین انتخاب شما خواهد بود.

معرفی رشته مهندسی برق قدرت

در ابتدای معرفی مهندسی برق قدرت بهتر است به وظایف این مهندسین بپردازیم:

ایمنی

کار مهندسین برق قدرت، اطمینان از عملکرد ابزارهای صنعتی و تجهیزات مورد استفاده برای تولید برق مانند کولرها، دستگاه‌های تهویه هوا، سیستم‌های گازی یا بخار، تجهیزات تحت فشار و موتورهای دیزل است. همچنین این مهندسین باید شرایط ایمنی در نیروگاه‌ها را به دقت بررسی کنند. برخی از مهندسین برق قدرت به‌عنوان ناظر ایمنی در بخش‌های دولتی مشغول به کار می‌شوند.

طراحی

مهندسین برق قدرت، سیستم‌های جدید را برای تولید برق و کالیبره کردن جریان شبکه و تجهیزات است. همچنین این سیستم‌ها را کنترل می‌کنند تا مطمئن شوند که به‌درستی کار می‌کنند و در صورت نیاز تغییراتی در آن ایجاد می‌کنند.

تحقیق

در معرفی مهندسی برق قدرت باید بدانید که این مهندسین در اغلب اوقات تلاش می‌کنند تا منابع انرژی مختلف را برای حفظ تعادل بین تقاضای مصرف‌کننده برای برق و حفظ محیط از طریق تولید برق پایدار تصفیه کنند. آنها راه‌حل‌های دوستدار محیط زیست و قابل اعتماد را برای تولید برق توسعه می‌دهند و در مورد روش‌های جدید فناوری برای کمک به کاهش تخریب انرژی تحقیق می‌کنند.

حفظ و نگهداری

مهندسین برق قدرت بر روی اجزایی مانند موتورها و پمپ‌ها نظارت می‌کنند تا از کارکرد بهینه‌شان مطمئن شوند. همچنین مهندسین برق قدرت، خوردگی یا رسوبات خطرناک را بررسی می‌کنند و در عین حال بر روی ابزارهای اندازه‌گیری برای هرگونه مشکل مکانیکی ممکن نظارت می‌کنند.

برنامه‌ریزی

پیش‌بینی نیازهای آتی برای انرژی در هر محیط کار بر عهده مهندسین برق قدرت است. همچنین این مهندسین راه‌حل‌های لازم مانند اجرای دکل‌های انتقال را برنامه‌ریزی می‌کنند.

مدیریت پروژه

برای معرفی مهندسی برق قدرت باید به مواردی هم اشاره کنیم که مهندسین برق قدرت به‌عنوان مدیر پروژه و ناظر همکاری می‌کنند و پروژه‌های مختلف را سازمان‌دهی و مدیریت می‌کنند.

محیط کار مهندسی برق قدرت

شرایط کاری برای مهندسی برق قدرت در محیط‌های کاری متفاوت متغیر است. این مهندسین ممکن است در مدارس، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها مشغول به کار شوند. همچنین ساعت‌های کاری مهندسین برق قدرت نیز متغیر است از جمله اینکه ممکن است به‌صورت شبانه کار کنند یا در اوایل صبح، آخر هفته‌ها و حتی تعطیلات. چون کار مهندسین برق قدرت، مراقبت از تجهیزات است که در هر زمان باید ناظر این تجهیزات باشند.

چون مهندسین برق قدرت در اغلب اوقات با الکتریسیته و تجهیزات سنگین سروکار دارند، محیط کاری آنها باید گرم و به‌طور بالقوه خطرناک باشد، از این رو در هنگام دستکاری این تجهیزات باید مواظب باشند و احتیاط کنند. برخی از مهندسین برق قدرت نیز برای توسعه فناوری جدید در آزمایشگاه‌ها کار می‌کنند و اثربخشی سیستم‌های جدید را تست می‌کنند.

شرایط لازم برای شغل مهندسی برق قدرت

تحصیلات دانشگاهی اولین قدم برای مهندسی برق قدرت است که می‌توانید با شرکت در فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها، آموزش‌های لازم را دریافت کنید. برای موفقیت در این رشته حتماً باید دانش کافی در مورد ریاضیات و علوم داشته باشید، به همین دلیل بهتر است در دوران دبیرستان رشته ریاضی خوانده باشید تا بعداً به مشکل برنخورید. می‌توانید فقط تا کارشناسی مهندسی برق قدرت در دانشگاه درس بخوانید، اما اگر به این رشته علاقمند باشید و می‌خواهید در شغل‌تان پیشرفت زیادی داشته باشید، تا مقطع دکتری هم می‌توانید ادامه دهید.

مهارت‌های مورد نیاز برای مهندسی برق قدرت

برخی از مهارت‌های مهندسی برق قدرت عبارتند از:

عیب‌یابی و حل مسئله

مهندسین همیشه به‌دنبال راه‌حل برای مسائل هستند و تلاش می‌کنند تا مسائل را با سیستم‌های قدرتی متفاوت حل کنند.

توانایی برای کار کردن به‌صورت مستقل

بسیاری از مهندسین برق قدرت ممکن است بخواهند به تنهایی در این رشته مشغول به کار شوند.

مهارت‌های ارتباطی

برخی از مهندسین برق قدرت ممکن است بخواهند به‌صورت گروهی کار کنند، بنابراین باید بتوانند به‌راحتی ارتباط برقرار کنند و به‌طور شفاف اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

تفکر عملی

بسیاری از مهندسین برق قدرت دارای پیش‌زمینه قوی در ریاضیات هستند و در اغلب اوقات از استدلال استقرایی برای امتحان کردن راه‌حل‌های متفاوت استفاده می‌کنند.

توانایی برای انجام کار فیزیکی

در معرفی مهندسی برق قدرت باید به این نکته توجه داشت که مهندسین برق قدرت در اغلب اوقات وظایفی را بر عهده می‌گیرند که فعال هستند و دچار چالش‌هایی می‌شوند مانند کار کردن با تجهیزات سنگین و تعمیر سیستم‌های بزرگ و ماشین‌آلات.

مهارت‌های تحقیقاتی

مهندسین برق قدرت ممکن است در مورد فناوری جدید تحقیق کنند و سیستم‌های متفاوت برق را تجزیه و تحلیل کنند، از این‌رو مهارت‌های تحقیقاتی می‌توانند برای این افراد مفید واقع شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا