عمومی

سایه نویسی چیست؟

آیا فکر می‌کنید همه بلاگرها قلم خوبی دارند و خودشان کپشن‌های جذاب‌شان را می‌نویسند؟ آیا گمان می‌کنید همه سلبریتی‌ها، خودشان، خودزندگی‌نامه‌شان را می‌نویسند؟ باید بگوییم، خیر این‌طور نیست! سایه نویس همه این کارها را انجام می‌دهد! اما سایه نویسی چیست؟ سایه نویس کیست؟ سایه‌نویس چه سودی از این نوشتن عایدش می‌شود؟ آیا سایه‌نویسی اخلاقی است؟ همه این سوالات پاسخ‌هایی روشن دارند. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد سایه نویسی و سایه نویس بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

فهرست محتوا:

سایه نویس کیست؟

سایه نویس کیست؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم سایه نویس کیست. سایه‌نویس نویسنده‌ای است که در ازای دریافت پول می‌نویسد و هیچ‌گونه اعتباری از نوشتن عایدش نمی‌شود. در واقع، اعتبار نوشته‌های سایه‌نویسی به کسی می‌رسد که وی را استخدام کرده است. سایه‌نویس ممکن است کل روند نوشتن را به تنهایی پیش ببرد یا این‌که با کسی که قرار است نامش روی اثر قید شود همکاری کند.

هر کسی می‌تواند سایه‌نویس استخدام کند، از بلاگرها و سلبریتی‌ها گرفته تا معلم‌ها و صاحبان کسب‌وکارها! سایه‌نویس طبق نیاز مشتری می‌نویسد. در واقع، می‌توان بازتاب نگاه مشتری را در اثر سایه‌نویس مشاهده کرد.

شبکه مترجمین ایران ارائه دهنده حرفه ای ترین سرویس تولید محتوا در ایران است . نیاز به تولید محتوا حرفه ای داری؟

سفارش تولید محتوا

سایه‌نویس چه کمکی به ما می‌کند؟

فرقی نمی‌کند بخواهید کتابی بنویسید یا این‌که بخواهید پستی را در وبلاگ‌تان منتشر کنید، در هر صورت، سایه‌نویس می‌تواند به شما کمک کند. برای هر آنچه به واژه و نوشتن مربوط می‌شود، می‌توانید به سراغ سایه‌نویس بروید.

اما سایه‌نویس چه کمکی به ما می‌کند؟ در چه مواردی، می‌توانیم از سایه‌نویس کمک بگیریم؟

  • ارائۀ روایتی خواندنی از داستان زندگی

هیچ‌کس داستان زندگی شما را بهتر از خودتان نمی‌داند، اما شاید با فوت‌وفن‌های نوشتن آشنا نباشید و در نتیجه، نتوانید روایتی عینی و مطلوب از زندگی‌تان ارائه دهید؛ روایتی که خوانندۀ عادی نیز قادر به درک آن باشد. در نگارش این کتاب سایه ‌نویسی چه کمکی به شما خواهد کرد؟ در این میان، سایه‌نویس خاطرات و داستان‌های شما را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و آن را تبدیل به خودزندگی‌نامه‌ای (اتوبیوگرافی) جذاب می‌کند.

برای مثال، سلبریتی‌ها از این سایه‌نویس‌ها برای نگارش زندگی‌نامه‌شان کمک می‌گیرند. ناشران از جذابیت زندگی این اشخاص برای مردم آگاه هستند، از این رو، از چنین آثاری استقبال می‌کنند. معمولاً، سلبریتی‌ها، در سراسر جهان، نگارش زندگی‌نامه‌شان را به سایه‌نویسان می‌سپارند.

  • بهبود کسب و کار

هیچ چیز لذت‌بخش‌تر و ارزشمندتر از آن نیست که دیگران شما را متخصص حوزه‌ای خاص بدانند. اما چگونه می‌توان این تخصص را به نمایش گذاشت و به همگان نشان داد؟ انتشار کتابی مناسب و مرتبط به حوزه‌تان یکی از بهترین راه‌های به نمایش گذاشتن این تخصص است. چنین کتابی می‌تواند بر اعتبار هر کارآفرینی بیفزاید.

سایه‌نویس، علاوه‌بر خلق محتوای کتاب، می‌تواند به شکل‌گیری برندینگ‌تان و همچنین، لحن دیگر مواد و مطالب بازاریابی (از جمله و‌سایت و رسانه‌های اجتماعی) کمک کند و بدین ترتیب، یکپارچگی‌‌اش را حفظ کند.

  • نوشتن پروپوزال کتاب

نویسنده شاید بتواند کتابی شگفت‌انگیز را خلق کند، اما آیا می‌تواند پروپوزال موفقی را نیز بنویسد و ناشر را متقاعد به انتشار کتابش کند؟ اگر به مهارت نوشتن‌‌تان ایمان دارید، اما مهارت پروپوزال نوشتن را ندارید، می‌توانید به سراغ سایه‌نویسی بروید که تجربۀ همکاری با ناشران را در کارنامه‌اش دارد و می‌‌تواند رزومه‌ای جذاب را برای‌تان بنویسد. بعد از آن، می‌توانید خودتان نوشتن کتاب را آغاز کنید.

  • نوشتن متن سخنرانی

همان‌طور که گفتیم سایه‌نویسی فقط محدود به کتاب نمی‌شود، بلکه برای نگارش قطعات کوتاه نیز می‌توانید از سایه‌نویس کمک بگیرید. سایه‌نویسان در نگارش متن سخنرانی نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

اگر زمان یا مهارت کافی برای نگارش سخنرانی به‌یادماندنی ندارید، می‌توانید به سراغ سایه‌نویسان بروید.

  • نگارش پست برای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که گفتیم، همۀ اشخاص مشهور پست‌های وبلاگ، توئیت‌ها و کپشن‌های اینستاگرام‌شان را خودشان نمی‌نویسند، بلکه بسیاری از آن‌ها سایه‌نویسی را استخدام کرده‌اند و نوشته‌های وی را، به اسم خودشان، در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

این سایه‌نویسان پژوهش و برنامه‌ریزی می‌کنند و پست‌های باب طبع و سلیقۀ مخاطب را منتشر می‌کنند. بسیاری بلاگرها و صاحبان کسب‌وکار نگارش متن پست‌های‌شان را به نویسندگان فریلنسر و سایه‌نویسان می‌سپارند.

هزینه سایه‌نویسی چقدر است؟

بررسی هزینه سایه نویسی

و اما هزینه سایه نویسی چقدر است؟ در واقع، هیچ قیمت مصوب و استانداری برای سایه‌نویسی وجود ندارد، اما به‌طور کلی، قیمت سایه نویسی به چند عامل بستگی دارد:

1-میزان تجربۀ سایه نویس

اگر سایه‌نویسی سال‌ها تجربۀ کار در این حوزه را داشته باشد، بالطبع، دستمزد بالاتری را درخواست خواهد کرد. بالعکس، اگر سایه‌نویس در ابتدای مسیر باشد و هنوز مهارت چندانی کسب نکرده باشد، دستمزد کمتری را طلب خواهد کرد.

2-حجم پروژه

در حوزۀ سایه نویسی نیز، حجم پروژه بر قیمت تأثیر می‌گذارد. طبیعتاً، دستمرد نگارش کتاب، در مقایسه با دستمزد نگارش کپشن اینستاگرام، کمتر خواهد بود.

3-میزان نقش سایه‌نویس

برخی کسانی که برای نگارش کتاب و مقاله سایه نویسی را انتخاب می‌کنند، کار را، به‌طور کامل، به سایه‌نویس می‌سپارند و برخی دیگر نگارش قسمت‌هایی از آن را به سایه‌نویس می‌سپارند یا صرفاً، از وی مشاوره می‌گیرند. همۀ این‌‌ها بر هزینه سایه‌نویسی تأثیر می‌گذارد.

آیا استخدام سایه‌نویس اخلاقی است؟

تا به‌ این‌جا، با سایه‌نویس و وظایفش آشنا شدید! حتماً این سوال برای‌تان پیش آمده است که آیا سایه‌نویسی اخلاقی است یا خیر؟

پاسخ این سوال به دو عامل بستگی دارد:

  • هدف
  • تاثیر کتاب بر خواننده

استفادۀ اخلاقی از سایه‌نویسی

تصور کنید پرنده‌نگری مجرب می‌خواهد راهنمای سفری را برای پرنده‌نگران بنویسد، اما نمی‌تواند اطلاعاتش را سازمان‌دهی کند. برای حل این مشکل، به سراغ سایه‌نویسی ماهر می‌رود و از وی برای انتقال دانش و اطلاعاتش کمک بگیرد.

در این مورد، نویسنده از سایه‌نویس کمک می‌گیرد تا اطلاعاتش را به شکلی منسجم و قابل درک به خواننده عرضه کند. به عبارت دیگر، کتابی حاصل از ادغام مهارت نویسندگی سایه‌نویس و دانش پرنده‌نگر پدید می‌آید. در نتیجه، سایه‌نویس در ارائۀ اطلاعاتی منسجم و مفید، به شخص کمک کرده است.  در چنین مواردی، کمک گرفتن از سایه‌نویس اخلاقی است.

استفادۀ غیراخلاقی از سایه‌نویسی

اکنون به سراغ استفاده غیراخلاقی از سایه‌نویسی می‌رویم! تصور کنید شخصی می‌خواهد کسب‌‌وکاری را، که هیچ‌گونه تخصصی در آن ندارد، راه‌اندازی کند. در این مسیر، سایه‌نویسی را استخدام می‌کند تا برایش کتابی را بنویسد و از این طریق، وانمود کند تخصص بالایی در این حوزه دارد. در نتیجه، این شخص، کسب اعتباری دروغین، مشتریان زیادی را به خود جذب خواهد کرد. مسلماً، این کار غیراخلاقی است.

اما اگر متخصص حوزه‌ای برای پیاده‌سازی دانش‌اش، از سایه‌نویس کمک بگیرد، انتخاب معقولانه‎‌ای را انجام داده است. در واقع، متخصص مواد اولیه را ارائه می‌دهد و سایه‌نویس، با ترکیب ماهرانۀ آن‌ها، خروجی خوبی را به دست می‌دهد.

 

مزایای استفاده از خدمات سایه‌نویسی

  1. صرفه‌جویی در زمان

از مزایای اصلی استفاده از خدمات سایه‌نویسی می‌توان به صرفه‌جویی در زمان اشاره کرد. بی‌شک، نویسنده می‌تواند متن موردنظرتان را با سرعت بالایی بنوسید. برای مثال، اگر شخص معمولی، در هر ساعت، 1000 کلمه بنویسد، سایه‌نویس می‌تواند چندین برابر بیشتر بنویسد. در نتیجه، نگارش متن مورد نظرتان خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رود به اتمام می‌رسد.

  1. نیازی نیست وقت و انرژی‌تان را صرف یادگیری مهارت‌های نویسندگی کنید.

نوشتن کار ساده‌ای نیست، بلکه بسیار دشوار و پیچیده است. اگر نوشتن را به سایه‌نویس واگذار کنید، دیگر نیازی نیست زمان و انرژی‌تان را صرف یادگیری مهارت نوشتن کنید.

معایب استفاده از خدمات سایه‌نویسی

  1. دستمزد سایه‌نویس بالا است.

دستمزد سایه‌نویس خوب بالا است. سایه‌نویس با دستمزد پایین نیز وجود دارد، اما اگر به سراغ سایه‌نویس بی‌مهارت برویم، نتیجه کار مطلوب نخواهد شد.

  1. یافتن سایه‌نویس ماهر دشوار است.

به هر سایه‌نویسی اعتماد نکنید. برای یافتن سایه‌نویس خوب و ماهر، باید حسابی تحقیق و جستجو کنید. باید با سایه‌نویس موردنظرتان صحبت کنید و مهارتش را حسابی ارزیابی کنید.

  1. سایه‌نویسی روال مشخصی ندارد.

همواره، به یاد داشته باشید سایه‌نویسی روال مشخصی ندارد و روند کار هر سایه‌نویس متفاوت از دیگری است. در نتیجه، در جریان روال و مراحل کار قرار نخواهید گرفت. کارتان، به‌طور کامل، در دستان سایه‌نویس قرار خواهد گرفت.

سخن آخر

تا به این‌جا، دانستید سایه‌نویس کیست و سایه نویسی چیست. سایه‌ نویسی بسیار رایج است و اشخاص، در جایگاه‌های مختلف، از سایه‌نویسی برای دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب استفاده می‌کنند. برخی سایه‌نویس استخدام می‌کنند تا برای‌شان کپشن اینستاگرام بنویسد و برخی دیگر برای نگارش کتاب، به سراغ سایه‌نویس می‌روند. با استخدام سایه‌نویس، می‌توانید در زمان‌تان صرفه‌جویی کنید و نتیجه مطلوب‌تری را دریافت کنید. در انتخاب سایه‌نویس دقت کنید و پیش از استخدام، با وی مصاحبه کنید و کارهای قبلی‌اش را بخوانید. با انتخاب سایه‌نویس خوب، می‌توانید کتاب یا مطالبی مقبول ارائه دهید.

سوالات متداول

  1. درآمد سایه‌نویسان چقدر است؟

در آمد هر سایه‌نویس، بسته به مهارتش، متفاوت است.

  1. چه کسانی سایه‌نویس استخدام می‌کنند؟

اشخاص مختلفی به سراغ سایه‌نویس می‌روند. به عنوان مثال، خوانندگان، سلبریتی‌ها، نویسندگان، صاحبان وبلاگ‌، کارآفرینان، کوچ‌ها، پزشکان و وکیل‌ها از خدمات سایه‌نویسی استفاده می‌کنند.

درآمد سایه‌نویسان چقدر است؟

در آمد هر سایه‌نویس، بسته به مهارتش، متفاوت است.

چه کسانی سایه‌نویس استخدام می‌کنند؟

اشخاص مختلفی به سراغ سایه‌نویس می‌روند. به عنوان مثال، خوانندگان، سلبریتی‌ها، نویسندگان، صاحبان وبلاگ‌، کارآفرینان، کوچ‌ها، پزشکان و وکیل‌ها از خدمات سایه‌نویسی استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا