برای کاربرمقاله نویسی

چگونه ژورنال مناسب برای ارسال مقاله پیدا کنیم؟

روش‌های انتخاب بهترین مجله برای ارسال مقاله

ارسال مقاله برای ژورنال نامناسب از رایج‌ترین اشتباه‌هایی است که پژوهش‌گران مبتدی و حتی کارآزموده‌ مرتکبش می‌شوند. اما منظور از ژورنال مناسب چیست؟ وقتی عنوان پژوهش با حوزه‌ی کاری ژورنال هم‌خوان نباشد، حتی مقاله‌های بسیار دقیق و با تأثیر بالا نیز ممکن است رد شوند و انجام این اشتباه اتلاف زمان، پول و انگیزه است. در این مسیر، اگرچه یافتن ژورنال مناسب، سنجیدن آن و داوری همتا می‌تواند فرآیندی زمان‌بر و  طاقت‌فرسا باشد، اما انتشار مقاله به کارتان اعتبار می‌دهد و می‌تواند به پیش‌برد زندگی حرفه‌ای‌تان کمک کند.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد روش‌های انتخاب بهترین مجله برای ارسال مقاله بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید! اگر نیاز به ترجمه مقاله دارید می توانید به صفحات سرویس شبکه مترجمین ایران مراجعه کنید.

چگونه ژورنال مناسب برای مقاله پیدا کنیم؟

پیش از انتخاب ژورنال، باید سوالاتی را از خودتان بپرسید و پاسخ‌شان را پیدا نکنید. یافتن پاسخ این سوالات، می‌تواند قدم‌به‌‌قدم، به ژورنال مناسب نزدیک‌تان کند. در ادامه، از این سوالات اساسی برای‌تان خواهیم گفت.

1) ژورنال مورد نظر چه اهدافی دارد؟ 

پیش از هر چیزی، باید اهداف ژورنال مورد نظرتان را بشناسید و بدانید مقالات مربوط به چه حوزه‌هایی را منتشر می‌کند. اما این اطلاعات را چگونه به دست آوریم؟ این اطلاعات معمولاً در صفحه‌ی اصلی ژورنال قابل دسترسی هستند. دنبال بخشی باعنوان «درباره‌ی ژورنال»، «کلیه‌ی اهداف و حوزه‌ی کاری» و عباراتی از این قبیل بگردید. با مرور این صفحه، اطلاعاتی کلیدی به دست خواهید آورد که نشان می‌دهند پژوهش‌تان با این ژورنال هم‌خوانی دارد یا خیر.

برای مثال، در وب‌سایت Clinical Cancer Research می‌بینید که در این ژورنال، اولویت با مورد زیر است:

  • مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی داروهای جدید و عوامل هدفمند مولکولی، با پتانسیل هدایت کارآزمایی‌های بالینی

ممکن است ژورنال‌های دیگر معیارهای بیشتری داشته باشند. حتی برخی می‌گویند پژوهش‌هایی را ترجیح می‌دهند که مخاطبین بسیاری را به خود جلب کنند. برای مثال، ژورنال The Plant Cell معیار اولیه‌ی انتشار مقاله را این‌گونه بیان می‌کند:

  • بینشی جدید که نه فقط برای متخصصین، بلکه برای همه‌ی زیست‌شناسان گیاهی جالب‌توجه باشد

ژورنالی مانند PLOS ONE از این نیز فراتر می‌رود و گزارش پژوهش‌های اصیل همه‌ی رشته‌های حوزه‌های علوم و پزشکی را قبول می‌کند. توجه داشته باشید که بعضی ژورنال‌ها حتی انواع پژوهش‌هایی را که منتشر نمی‌کنند نیز مشخص کرده‌اند. برای مثال، Food Research International، با هدف بالا بردن سطح عملکرد فرآیند تولید، مطالعات بهینه‌سازی را منتشر نمی‌کند.

2) آیا ژورنال مورد نظر مقاله‌هایی مشابه مقاله‌ی شما را منتشر کرده  است؟

پس از شناسایی چند ژورنال که ممکن است مقاله‌تان را منتشر کنند، واژگان کلیدی (یا نام) مقاله را جستجو کنید تا مشخص شود مقاله‌های مشابهی در این ژورنال منتشر شده‌اند یا خیر. در این جستجو، ببینید که آیا طی 5 سال گذشته، 3 تا 5 مقاله مشابه با مقاله‌ی شما منتشر شده است یا خیر! ببینید این مقاله‌ها، از نظر کیفیت و حوزه‌ی کاری، چه شباهت‌هایی به مقالۀ شما دارند.

برای مثال، اگر مطالعه‌ای بالینی انجام داده‌اید که در آن، 50 بیمار شرکت کرده‌اند و متوجه شدید ژورنال موردنظرتان فقط مطالعات بالینی‌ای را منتشر می‌کند که حداقل، 300 بیمار در آن شرکت کرده‌اند، پس بعید است این ژورنال خاص پژوهش‌تان را تأیید کند. اگر پیش از این، مقاله‌هایی در حوزه‌ی مورد نظرتان منتشر شده باشد، مخاطبین این ژورنال خاص به موضوع پژوهش‌تان علاقه‌مند خواهند بود. علاوه بر این، این موضوع شانس بررسی مقاله‌تان را نیز افزایش خواهد داد.

3) ژورنال مناسب چه محدودیت‌هایی دارد؟

اگر مقاله‌تان برای ژورنالی که مقاله‌های مشابه با مقالۀ شما را چاپ نمی‌کنند بفرستید، فوراً، رد خواهد شد. برای مثال، بعضی ژورنال‌ها، مانند British Journal of Surgery، گزارش‌‌های موردی را منتشر نمی‌کنند. اما چگونه می‌توان از این مسئله مطلع شد؟ اگر سری به بخش «اطلاعاتی برای مؤلفان» در ژورنال مورد نظرتان بزنید، از محدودیت‌های آن آگاه خواهید شد.

علاوه بر حوزه مورد نظر، باید به محدودیت‌های مربوط به تعداد کلمات نیز توجه کنید. برای مثال، اگر مقاله‌تان 7000 کلمه است و ژورنال موردنظر مقاله‌های بالای 4000 را نمی‌پذیرد، بدیهی است که باید به طور اساسی، در حجم مقاله‌تان تجدیدنظر کنید.

و اما هزینه‌ی انتشار مقاله! هزینه انتشار مقاله یکی دیگر از محدودیت‌ها است. هزینه‌ی انتشار مقاله در بعضی ژورنال‌ها بالا است. علاوه بر این، ممکن است ژورنال هزینه‌ای را نیز بابت مواردی مانند دسترسی آزاد، صفحات بیشتر از حد تعیین‌شده یا شکل‌های رنگی از شما طلب کند.

4) ضریب تأثیر ژورنال مورد نظرتان چیست؟

روایی ضریب تأثیر ژورنال به‌عنوان سنجه‌ای برای کیفیت ژورنال بحث‌برانگیز است، زیرا عوامل بسیاری بر امتیاز کسب‌شده تأثیر می‌گذارند و در حقیقت، همه‌ی این عوامل ارتباط مستقیمی با کیفیت مقاله‌های منتشرشده در ژورنال ندارند.

با وجود این، کماکان ضریب تأثیر روش پیش‌فرض برای تعیین کیفیت و شهرت ژورنال‌ها است. اگرچه ارسال مقاله برای ژورنالی با ضریب بالای تأثیر وسوسه‌برانگیز است، اما باید پژوهش‌تان را، به صورت عینی، ارزیابی کنید و مشخص کنید که آیا واقعاً برای ژورنالی عالی‌رتبه مناسب است یا خیر. اگر ارزیابی منطقی و دقیقی را انجام ندهید، زمان‌تان را از دست خواهید داد و زحمات ارسال (و فرمت) مجدد برای ژورنال‌های متعدد مواجه خواهید شد.

بررسی اهداف و حوزه‌ی کاری ژورنال هدف

و اما چگونه می‌توانیم اهداف و حوزۀ ژورنال مورد نظرمان را بشناسیم؟ راه‌های مشخصی برای تشخیص این موارد وجود دارد. در ادامه، راه‌های شناسایی اهداف و حوزه‌ی کاری ژورنال هدف را به‌تفصیل برای‌تان خواهیم گفت.

1. بخش‌های «درباره‌ی ما» و «راهنمای مؤلفان» ژورنال مورد نظر را بخوانید

با مطالعه‌ی حوزه‌ی کاری و اهداف  ژورنال، تقریباً به همه‌ی آنچه باید در مورد اهداف ژورنال مورد نظر بدانید پی خواهید برد. خلاصه‌ی اهداف و حوزه‌ی کاری ژورنال‌ها تقریباً همیشه در دو قسمت ارائه می‌شوند:

  • در وب‌سایت ژورنال (معمولاً در بخش «درباره‌ی ما» و یا «دستورالعمل مؤلف»)
  • در معیارهای ارسال آن
  • در بخش «راهنمای مؤلف» در ژورنال منتشرشده

این بخش‌ها حاوی معیارهایی در مورد رد یا قبول مقاله‌ها  هستند. معمولاً، براساس این پارامترها، خواهید دانست که ژورنال مورد نظرتان چه نوع پژوهش‌هایی را ترجیح می‌دهد.

پیش از آنکه دنبال هرگونه اطلاعات بیشتری درباره‌ی ژورنال بگردید، اول این بخش‌ها را بخوانید.

2. مقاله‌های منتشرشده در ژورنال‌های هدف را بخوانید

وقتی در حال پژوهش هستید (و حتی پیش از آغاز نسخه‌ی پیش‌نویس)تا حد امکان، مقاله‌های مربوط به حوزه‌ی مطالعاتی‌تان را، که در ژورنال‌ها منتشر شده‌اند، مطالعه کنید. حتی اگر از الزامات خاص ژورنالی مطلع هستید، با مطالعه‌ی جامع مقاله‌ها، می‌توانید انواع پژوهش‌ها و مقاله‌های ترجیحی سردبیران آن را بشناسید.

با بررسی مقاله‌های چند سال گذشته، متوجه می‌شوید شرایط معیاری مانند «بدیع»، «جالب» و «پیش‌رفت مفهومی کافی» برای سردبیران ژورنال چه معنایی دارند و همچنین، از سبک نوشتاری مقاله‌های ژورنال درکی کلی به دست می‌آورید.

3. فهرستی از ژورنال‌هایی که پژوهش‌های مشابه پژوهش شما را منتشر می‌کنند تهیه کنید

علاوه‌بر مطالعه‌ی اطلاعات مربوط به ژورنال‌های مورد نظرتان، جستجوی‌تان را بسط دهید و ژورنال‌هایی را که پژوهش‌های مشابه با پژوهش شما را منتشر می‌کنند نیز مدنظر قرار دهید. اگر تحقیق‌تان به موقعیت خاصی مربوط است، انتخاب ژورنال تخصصی شانس پذیرفته شدن‌تان را افزایش خواهد داد و دسترسی مخاطبین هدف‌تان را نیز به حداکثر خواهد رساند. اگر مقاله‌تان در ژورنال مناسب تخصصی درست منتشر شود، احتمالاً، درصد بیشتری از مشترکین مقاله‌تان را خواهند خواند یا این‌که آن را با مرتبط با مطالعات‌تان خواهند یافت.

4. ضریب تأثیر ژورنال را چک کنید

و اما می‌رسیم به ضریب تأثیر ژورنال! از آن‌جاکه احتمالاً، می‌خواهید مقاله‌تان را برای ژورنال‌های معتبر ارسال کنید و بالطبع، سایر پژوهش‌گران نیز به مقاله‌های‌شان ارجاع می‌دهند، باید وقت بگذارید و ضریب تأثیر (IF) ژورنال موردنظرتان را بررسی کنید. اما ضریب تأثیر ژورنال چیست؟ این سنجه مبتنی بر تعداد دفعات استناد مقاله‌های منتشرشده در سالی مشخص (مثلاً 2018) به مقاله‌های منتشرشده طی دو سال قبل در آن ژورنال (مثلاً 2019 و 2020) است. به عبارت ساده، هرچه ضریب تأثیر ژورنال بالاتر باشد، مؤلفان دیگر بیشتر به مقاله‌های منتشرشده در آن ژورنال استناد کرده‌اند.

ضریب تأثیر ژورنال حاکی از میزان شهرت ژورنال در حوزه‌ی خود است. اگرچه مجادلات بسیاری در مورد این روش تعیین کیفیت وجود دارد، اما ضریب تأثیر کماکان روش ترجیحی برای ارزیابی اعتبار ژورنال‌ها است. یادتان باشد هرچه ژورنال معتبرتر باشد، رقابت بر سر ارسال مقاله برای آن نیز بیشتر خواهد بود.

با در نظر گرفتن زمان و زحمتی که برای ارسال مقاله برای ژورنالی معتبر لازم است، تصمیم بگیرید که این کار برای موقعیت خاص شما ارزش دارد یا خیر. بهتر است برای این تصمیم‌گیری، عواملی نظیر تجربه‌ی نشر مقاله، ارزش علمی پژوهش و کیفیت مقاله‌ی ارسال‌شده‌تان را در نظر بگیرید. اگرچه انتشار مقاله در ژورنال عالی‌رتبه‌ای مانند Nature پژوهش‌گران را به وجد می‌آورد، اما اگر تجربه‌ی انتشار مقاله ندارید یا تجربه‌تان اندک است، تقریباً همیشه بهترین ایده این است که انتظارات‌تان را مدیریت کنید و مقاله‌تان را برای ژورنال‌هایی ارسال کنید که اعتبارشان کمی کمتر است.

بررسی روش پژوهش ژورنال هدف

5. فرآیند ارسال مقاله‌ برای ژورنال مورد نظرتان را بررسی کنید

فرآیند ارسال و بررسی مقاله‌ها از عواملی است که باید هنگام انتخاب ژورنال درنظر بگیرید. فهرستی تهیه کنید تا مشخص شود تمایل دارید (و مقاله‌تان آماده است) به انواع خاصی از بررسی‌های دقیق و دوره‌های انتظار تن دهید یا خیر. در این‌جا، از برخی سؤالاتی که باید پاسخ‌شان را پیدا کنید خواهیم گفت:

  • فرآیند داوری همتای ژورنال مناسب چگونه است؟ این فرآیند بسته است یا باز؟
  • چه معیارهایی برای انتشار در نظر گرفته می‌شود؟
  • آیا داورها داوری فنی را از مسائل گسترده‌تر مربوط به اهمیت پژوهش جدا می‌کنند؟
  • فرآیند ارسال چقدر طول می‌کشد؟ (فرآیند داوری بعضی ژورنال‌ها چند هفته زمان می‌برد، درحالی‌که ژورنال‌های دیگر این فرآیند را طی چند ماه انجام می‌دهند.)
  • آیا میانگین زمان داوری ژورنال برای ماهیت کار شما مناسب است؟

در نظر گرفتن جزئیات فرآیند ارسال هر ژورنال و مقایسه‌ی آن با ژورنال‌های دیگر به تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مناسب‌ترین ژورنال برای اهداف شما کمک می‌کند.

6. روش انتشار مقاله‌ را در ژورنال مورد نظرتان بررسی کنید

روش انتشار مقاله‌ی ژورنال مشخص می‌کند مقاله‌ی منتشرشده‌تان چقدر در دسترس (پژوهش‌گران و عموم مردم) خواهد بود. اگر ژورنال دسترسی آزاد باشد، هرکسی که مقاله‌تان را در پایگاه‌ها داده جستجو کند آزادانه به آن دسترسی خواهد داشت. اگر دسترسی غیرآزاد باشد، فقط از طریق خدمات اشتراک مرسوم قابل دسترسی است.

7. برای تعیین ژورنال‌های هدف از ابزارهای جستجوی ژورنال مناسب استفاده کنید

اگر ابزارهای جستجوی آنلاین نمی‌تواند شما را به سوی ژورنال مناسب هدایت کند، بااستفاده از ابزارهای آنلاین ژورنال‌یاب گزینه‌های‌تان را محدود کنید. تنوع ابزارهای رایگان ژورنال‌یاب بسیار زیاد است. ابزارهایی مانند Elsevier Journal Finder، Journal/Author Name Estimator (JANE) و Springer Journal Suggester جستجوی پایگاه‌های داده را، بااستفاده از واژگان کلیدی، نام و خلاصه مقاله‌تان، ممکن می‌سازندو بدین ترتیب، می‌توانید ژورنال مناسب و هم‌خوان با پژوهش‌تان را، به‌راحتی، بیابید.

اگر به هر دلیلی، مجبورید مقاله‌تان را در ژورنال‌های دسترسی آزاد منتشر کنید، توجه داشته باشید که بیشتر ژورنال‌های این پایگاه‌های داده گزینه‌های دسترسی آزاد را در صفحه‌ی اصلی ژورنال توضیح می‌دهند.

8. پیش‌نویس مقاله را به گونه‌ای بنویسید که برای ژورنال‌ مورد نظرتان مناسب باشد

اگر متوجه شدید برخی جنبه‌های پژوهش‌تان هم‌خوان با حوزه‌ی کاری تقریباً هیچ‌یک از ژورنال‌های موجود نیست، چه ایرادی دارد رویکردتان را تغییر دهید و سعی کنید مقاله‌تان را با اهداف ژورنالی که بیش از همه برای پژوهش‌تان مناسب است هماهنگ کنید؟

اگر می‌خواهید ببینید این کار شدنی است یا خیر، این سؤال بسیار مهم را از خود بپرسید:

  • «آیا می‌توانم بااستفاده از پژوهشی که شرح آن در این مقاله رفته است، از موضوعی حمایت کنم که به پیش‌برد اهداف این ژورنال کمک می‌کند؟»

اگر شدنی بود، از خود بپرسید چگونه می‌توانید به این هدف برسید:

  • «چگونه می‌توانم پژوهشم را به گونه‌ای ارائه دهم که علاوه بر آن‌که به پیش‌برد اهداف این ژورنال کمک کند، برای خوانندگان آن نیز جالب و مفید باشد؟»

وقتی پای انتشار در میان باشد، نحوه‌ی چارچوب‌بندی مقاله، به‌ویژه از نظر هدف و پیامد، تقریباً به اندازه‌ی داده‌های تجربی و نتایج حاصل از مطالعه اهمیت می‌یابد.

سخن آخر

پس از آن همه زحماتی که برای انجام پژوهشی موفق می‌کشید، آخرین گام حیاتی انتخاب ژورنالی مناسب برای چاپ مقاله است. ممکن است انتخاب بهترین ژورنال، حتی برای پژوهش‌گران باتجربه، دلهره‌آور باشد، چرا که یک تصمیم اشتباه می‌تواند زمان، پول و زحمات باارزشی را هدر داد. در نظر داشتن اهداف و حوزه‌ی کاری ژورنال، شناسایی مقاله‌های مشابه از نظر کیفیت و حوزه‌ی کاری، تعیین محدودیت‌های ژورنال و در نظر گرفتن ضریب تأثیر و پتانسیل مشاهده مسیری هموار به سوی انتشار مقاله را تضمین خواهند کرد.

منبع
Choosing the Right Journal for Your Research 8 Tips for Finding Your Target Journal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا