عمومی

ژورنال های معتبر علمی

علم نیز درست مثل آب است! اگر در یک جا بماند، رفته رفته، ارزشش را از دست خواهد داد. علم زمانی پیشرفت می‌کند که هر کسی یافته‌ها و دانش‌اش را با دیگران در میان بگذارد. بی‌شک، در مقام پژوهشگر، استاد یا دانشجو، دوست دارید یافته‌های‎‌‌تان را در اختیار دیگران قرار دهید و از یافته‌های دیگران نیز بهره بگیرید.خوشبخاته، امروز، تنوع ژورنال‌های علمی بسیار زیاد است. با نگارش مقاله‌ای باکیفیت و ارائه ترجمه مقاله باکیفیت، می‌توانید نام‌تان را در کنار نام دیگر پژوهشگران بزرگ ثبت کنید.

در این مطلب، 10 ژورنال علمی معتبر را معرفی خواهیم کرد تا در مسیر انتخاب مجله برای چاپ مقاله در کنارتان باشم. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

ژورنال Annual Review of Psychology

ژورنال Annual Review of Psychology

ژورنال Annual Review of Psychology، به آدرس www.annualreviews.org ، از سال 1950 تا به امروز، فعالیت می‌کند. این ژورنال روانشناسی، همان‌طور که از نامش پیدا است، به صورت سالیانه منتشر می‌شود. در واقع، فقط سالی یک بار فرصت انتشار مقاله‌تان را در این ژورنال معتبر دارید. در این ژورنال، مقاله‌های غنی و پرجزئیاتی در مورد موضوعات مختلف منتشر می‌شود، از ریشه بیولوژیکی رفتار گرفته تا روندهای شناختی و رفتار و یادگیری حیوانات. این ژورنال از مهم‌ترین منابع رشته روانشناسی است و بسیاری از اساتید و دانشجویان این رشته برای انجام پژوهش و به‌روزرسانی علم‌شان به سراغ این ژورنال می‌روند.

ژورنال Frontiers in Neuroscience

ژورنال Frontiers in Neuroscience از ژورنال‌های معتبر و نسبتاً جدید است. این ژورنال در سال 2007 شروع به کار کرد و به سرعت، توانست در میان ژورنال‌های معتبر علمی، به رتبه‌ای قابل توجه دست پیدا کند. امروز، این ژورنال علمی، با انتشار بیش از 3500 مقاله، توانسته است به جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کند و اطمینان بسیاری از پژوهشگران و اساتید را نیز به خود جلب کند. پژوهشگران بسیاری این ژورنال را به عنوان منبع پژوهش‌شان انتخاب می‌کنند. همچنین، اگر داروی همتا برای‌تان مهم است، می‌توانید با خیال آسوده، به سراغ مقاله‌های این ژورنال بروید.

ژورنال PLOS One

ژورنال PLOS One

ژورنال PLOS One یکی دیگر از ژورنال‌های جدید علمی است که از سال 2006، شروع به کار کرده است و همواره، برای اثبات خودش در میان ژورنال‌های قدیمی و معتبر تلاش می‌کند. همچنین، PLOS One از ژورنال‎‌های معتبر بینارشته‌ای و دسترسی آزاد است و  پژوهش‌های بسیاری را در حوزه‌های مختلف منتشر می‌کند. جالب است بدانید PLOS مخفف عبارت Public Library of Science است.

ژورنال Journal of Advertising Research

ژورنال Journal of Advertising Research یا به اختصار، JAR، همان‌طور که از نامش پیدا است، پژوهش‌های مربوط به تبلیغات را منتشر می‌کند. این ژورنال توانسته است دنیای پژوهش‌های مربوط به حوزه تبلیغات را متحول کند. این ژورنال، با انتشار مقاله‌هایی در حوزه‌های مختلف تبلیغات، از مارکتینگ عصبی neuromarketing))  گرفته تا رسانه‌های اجتماعی، زمینه‌های متعددی را برای پژوهش و بررسی فراهم کرده است. محققان و فعالان حوزه بازاریابی می‌توانند از ژورنال استفاده کنند. در واقع، ژورنال JAR صرفاً متعلق به قشر دانشگاهی نیست، بلکه دیگر اشخاص نیز می‌توانند از مطالب آن بهره بگیرند.

ژورنال Journal of Consumer Research

ژورنال Journal of Consumer Research جایگاه ویژه‌ای را در میان ژورنال‌های معتبر به خود اختصاص داده است. این ژورنال رفتار مشتریان را از طریق رویکردهای بینارشته‌ای (از جمله، روانشناسی، اقتصاد و ارتباطات) بررسی می‌کند. این ژورنال معتبر گزینه مناسبی برای دانشگاهیان است.

ژورنال Journal of Experimental Psychology: General

از سال 1916، ژورنال Journal of Experimental Psychology: General فضا را برای پژوهش‌های تجربی در حوزه روانشناسی فراهم کرده است. این ژورنال را انجمن روانشناسی آمریکا منتشر می‌کند. این ژورنال متمرکز بر روانشناسی تجربی است و حوزه‌هایی را مانند شناخت، درک و رفتار پوشش می‌دهد.

ژورنال Learning and Instruction

ژورنال Learning and Instruction پژوهش‌های مربوط به حوزۀ آموزش، یادیگری و رشد را منتشر می‌کند. این ژورنال پذیرای تحقیقات تجربی نیز است. در واقع، مقاله‌ای این ژورنال حاوی دیدگاه‌های نظری و رویکردهای مختلف روش‌شناختی است.

در این ژورنال، مقاله‌هایی نیز با محوریت روش‌های مختلف تدریس منتشر می‌شود. از این رو، مدرسان می‌توانند برای بهبود کارشان و به‌کارگیری بهترین روش تدریس، از این ژورنال بهره بگیرند. بنابراین، اگر رشته تحصیلی یا پژوهشی‌تان مرتبط با آموزش و یادگیری است، این گزینه را از یاد نبرید. یادتان باشد از طریق پایگاه داده الزویر نیز می‌توانید به مقاله‌های این ژورنال دسترسی داشته باشید.

ژورنال CHI

نشر CHI از پیشروهای حوزه تعامل انسان و کامپیوتر human-computer interaction)) و طراحی UX است. هدف این ژورنال معتبر افزایش دانش و آگاهی پژوهشگران و طراحان در مورد رفتار انسان است.

ژورنال Perspectives on Psychological Science

اگر می‌خواهید از وضعیت علم روانشناسی در جهان مطلع شوید، ژورنال Perspectives on Psychological Science را از دست ندهید. این توصیه حاکی از به‌روز بودن و اعتبار این ژورنال روانشناسی است. این ژورنال، منتخبی از بهترین گزارش‌ها، مقاله‌ها، ریویوها و مواردی از این دست را منتشر می‌کند.

ژورنال Research in Engineering Design

اگر در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنید یا این‌که می‎خواهید در این حوزه پژوهش کنید، ژورنال Research in Engineering Design را از یاد نبرید. در مقاله‌های منتشرشده در این ژورنال، می‌توانید بررسی روندهای رفتاری را، از دیدگاه طراح وکاربر نهایی، مشاهده کنید.

کیفیت ژورنال علمی بستگی به چه مواردی دارد؟

هنگام انتخاب مجله برای چاپ مقاله، باید حواس‌تان به حوزه تخصصی خودتان و ژورنال باشد. در واقع، باید ژورنالی را انتخاب کنید که مقاله‌های تخصصی حوزه‌تان را منتشر می‌کند. پس از آن، باید موارد دیگری را نیز در نظر بگیرید. اما در کنار این مورد، باید موارد دیگری را نیز در نظر بگیرید.

  • شاخص ژورنال در Web of Science، Scopus، PubMed، CiteSeer، Google Scholor و مواردی از این دست
  • داشتن وب‌سایت به‌روز که حاوی اطلاعاتی در مورد نویسندگان و خوانندگان باشد
  • داشتن مضامین شفاف و مشخص
  • داشتن تیم تحریریه متشکل از اساتید و پژوهشگران شاخص

سخن آخر

تا به این‌جا، حتماً پاسخ سوال چگونه ژورنال مناسب برای ارسال مقاله پیدا کنیم را یافته‌اید. با شناخت ژورنال‌های معتبر علمی و ویژگی‌های ژورنال معتبر، می‌توانید بهترین گزینه را برای انتشار مقاله‌تان انتخاب کنید. همچنین، اگر می‌خواهید پژوهش کامل و ارزشمندی را انجام می‌دهید، می‌توانید به سراغ مقاله‌های این ژورنال‌ها بروید و با ترجمه مقاله، از آن‌ها استفاده کنید. فرقی نمی‌کند به دنبال ژورنال معتبری برای انتشار مقاله‌تان می‌گردید یا این‌که می‌خواهید از مقاله‌های ژورنال‌های معتبر برای نگارش پایان نامه یا مقاله‌تان استفاده کنید، در هر صورت، در گام اول، باید ژورنالی را بیابید که حوزه تخصصی‌اش هم‌راستا با حوزه تخصصی شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا