عمومی

الزویر چیست؟ هر آنچه باید درباره الزویر بدانید

درختی انگوری پربار که پیرمردی، در لباس دانشمندان یونان باستان، در حال چیدن میوه‌های آن است؛ لوگوی الزویر! این همان تصویری است که مترجمین و پژوهشگران بسیاری با آن را روبه‌رو شده‌اند! اگر در حیطه ترجمه مقاله فعالیت می‌کنید، با دیدن لوگوی الزویر خیال‌تان راحت می‌شود که مقاله‌ای با زبان استاندارد پیش روی‌تان قرار دارد. اگر پژوهشگر هستید، این لوگو حس اطمینان را در شما ایجاد می‌کند. اما به راستی، الزویر چیست؟ این درخت پربار ریشه در کجا دارد؟ چرا با دیدن لوگوی آن خیال‌مان راحت می‌شود؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد الزویر بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

الزویر کجاست؟

الزویر (Elsevier)، به آدرس www.elsevier.com، شرکت نشری هلندی است و در حیطه نشر محتوای علمی، فنی و پزشکی فعالیت می‌کند. از محصولات الزویر می‌توان به ژورنال‌های The Lancet و Cell، مجموعه ژورنال‌های الکترونیکی ScienceDirect، مجموعه ژورنال‌های Trends و Current Opinion، پایگاه داده Scopus، ابزار SciVal برای سنجش عملکرد پژوهشی، موتور جستجوی ClinicalKey برای پزشکان و ClinicalPath اشاره کرد. خدمات و محصولات الزویر شامل ابزارهای دیجیتالی برای مدیریت داده، آموزش، ارزیابی و تحلیل آموزشی اشاره کرد.

زمینه‌های تخصصی در الزویر

الزویر زمینه‌های تخصصی‌اش را به دو قسمت تقسیم کرده است: علم و تکنولوژی و علوم سلامت. محصولات و خدمات الزویر شامل نسخه‌ای چاپی و الکترونیک ژورنال‌ها، تک‌نگاشت‌ها، کتب درسی و منابع مرجع مربوط به حوزه‌های سلامت، زندگی و علوم اجتماعی است.

انتشار مقاله دسترسی آزاد در الزویر

وقتی در پی انتخاب مجله برای چاپ مقاله هستید، حتماً یکی از گزینه‌های ایده‌آل‌تان همین الزویر خواهد بود. اگر می‌خواهید مقاله‌تان به صورت دسترسی آزاد در الزویر منتشر شود، دو گزینه پیش رو دارید:

  • اگر می‌خواهید مقاله‌تان دسترسی آزاد باشد، می‌توانید مقاله‌تان را برای 170 عنوان ژورنال دسترسی آزاد الزویر بفرستید.
  • همچنین، می‌توانید مقاله‌تان را برای1850 ژورنال هیبرید الزویر ارسال کنید.

در نهایت، مقاله، پس از انتشار، در ScienceDirect قرار می‌گیرد و همه اشخاص می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

اگر در پی مقاله‌نویسی و انتشار مقاله‌تان در چنین پایگاه‌ای معتبری هستید، در قدم اول، باید در پی مقاله نویسی باشید. اگر تئوری و مثال در کنار یکدیگر قرار بگیرند، سرعت یادگیری‌تان به میزان چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین، برای یادگیری مقاله‌نویسی، فقط به فکر یادگیری مثال نباشید.

الزویر و برگزاری کنفرانس در سراسر جهان

خدمات الزویر فقط محدود به انتشار مقاله نیست. این موسسه کارگاه‌ها و کنفرانس‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف منتشر می‌کند. جالب است بدانید الزویر، سالیانه، بیش از 50 کنفرانس در سراسر جهان برگزار می‌کند.

بازار هدف الزویر کیست؟

بازار هدف الزویر دانشگاهیان و نهادهای پژوهشی دولتی، آزمایشگاه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، کتابخانه‌ها، پژوهشگران، نویسندگان، ویراستاران، پزشکان، پرستاران، دانشجویان پرستاری و پزشکی، پژوهشگران حوزه پزشکی، شرکت‌های داروسازی، بیمارستان‌ها و موسسه‌های پژوهشی است.

الزویر به چه زبان‌هایی منتشر می‌شود؟

در حال حاضر، الزویر به سیزده زبان منتشر می‌شود، از جمله انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، لهستانی، ژاپنی، هندی، چینی و ژاپنی. در ایران، معمولاً مقاله‌های الزویر را به زبان انگلیسی می‌خوانیم یا این‌که ترجمه مقاله های آن را به مترجم می‌سپاریم.

هدف الزویر چیست؟

الزویر معتقد ست پژوهشگران سراسر جهان باید به منابع علمی دسترسی آزاد داشته باشند. از این رو، امکان این دسترسی را برای کاربرانش فراهم کرده است. کیفیت و نوآوری اهمیت ویژه‌ای برای الزویر دارد، از این رو، الزویر سعی کرده است از این دو عنصر برای بهبود کارش استفاده کند. الزویر منبعی نامتناهی را در اختیار پژوهشگران سراسر جهان قرار داده است. پژوهشگر هر رشته‌ای که باشید، می‌توانید از الزویر به عنوان منبع پژوهش‌تان استفاده کنید.

الزویر ناشر پیشرو در ارائه اطلاعات علمی است و بیش از 30 میلیون دانشمند و دانشجو، در سراسر جهان، از منابع ارزشمند آن بهره می‌گیرند. الزویر نقش بسیار مهمی در پیشرفت علم داشته است و طی سال‌های متمادی، کمک شایانی به به پیشرفت علوم و حوزه‌های مختلف کرده است. الزویر اطلاعات و ابزارهای نوین و ارزشمندی را در اختیار اساتید، دانشمندان، دانشجویان و پزشکان سراسر جهان قرار می‌دهد.

الزویر بیش از 1200 ژورنال دیجیتالی داد، از جمله:

  • The Lancet
  • Cell

همچنین، الزویر بیش از 43000 عنوان کتاب الکترونیکی (eBook) را در اختیار کاربرانش قرار داده است. همچنین، کاربران می‌توانند از کتب مرجع، مانند آناتومی گری (Gray’s Anatomy)، وب‌سایت الزویر استفاده کنند.

در سال 2021، الزویر بیش از ششصد هزار مقاله را، که از مرحله داوری همتا گذر کرده‌ بودند، منتشر کرد. در واقع، شمار مقاله‌های منتشرشده در الزویر، در مقایسه با دهه پیش، 89 درصد افزایش یافته است.

الزویر برای حوزه پزشکی

پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان می‌توانند، می‌توانند به طرق مختلف، از الزویر برای به‌روزرسانی دانش‌شان و بهبود خدمت‌رسانی به بیماران، بهره بگیرند. پزشکان می‌توانند از این منابع و مقاله‌های الزویر برای بهبود روند کارشان بهره بگیرند و دانشجویان پزشکی نیز می‌توانند از این منابع برای کسب دانش و آمادگی برای آینده استفاده کنند. در صورت تمایل برای آشنایی با ژورنال های معتبر پزشکی می توانید به پست معرفی 20 ژورنال معتبر پزشکی مراجعه کنید.

الزویر و شیوع کووید 19

در اواخر ژانویه 2020، با شیوع کووید 19 در جهان، الزویر منابع رایگانی را در اختیار مردم جهان قرار داد تا از این طریق، راه را برای انجام پژوهش‌های بیشتر هموار کند. بدین ترتیب، محققیق و پژوهشگران این حوزه توانستند جدیدترین یافته‌های‌شان را در این پایگاه داده منتشر کنند و همچنین، از یافته‌های دیگر پژوهشگران بهره ببرند. بدین ترتیب، الزویر توانست در چنین بزنگاهی، کمک بزرگی به جامعه بشری کند.

حقایقی در مورد الزویر

  • الزویر بیش از 140 سال قدمت دارد.
  • الزویر در سال 1880 تأسیس شد و لوگو و نامش را از موسسه نشر هلندی Elzevir گرفت. الزویر امروز هیچ ارتباطی با این نشر ندارد و صرفاً، از آن الهام گرفت.
  • واژۀ لاتین Non Solus، در لوگوی الزویر، به معنای «تنها نبودن» است. الزویر این لوگو را راوی رابطه نمادین میان ناشر و محقق می‌دانند.
  • دفتر اصلی الزویر در آمستردام است، اما این نهاد بیش از 70 دفتر در 24 کشور دارد و بیش از 7000 کارمند در این دفاتر فعالیت می‌کنند.
  • الزویر، سالانه، 1900 عنوان کتاب جدید منتشر می‌کند.
  • الزویر به سیزده زبان منتشر می‌شود.

سخن آخر

تا به این‌جا، دانستید الزویر چیست و راحتی خیال حاصل از دیدن لوگوی الزویر کاملاً به‎‌جا است. الزویر دسترسی اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و همه دوست‌داران علم را به منابع معتبر آسان کرده است. الزویر متون و منابع را به سیزده زبان منتشر می‌کند. اگر می‌خواهید پژوهش کنید، می‌توانید با ترجمه مقاله ها و دیگر منابع الزویر، پژوهشی غنی را ارائه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا