عمومی

انتخاب مجله برای چاپ مقاله

تلاش‌های فراوانی در پس نگارش مقاله‌ای علمی هست و این تلاش‌ها با انتشار مقاله مشاهده می‌شود. بنابراین انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله گام مؤثری در جهت نشر علم و کسب اعتبار برای کار پژوهشی است. غالباً، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های سراسر جهان، انتخاب مجله برای چاپ مقاله‌شان را با سازوکاری تقریباً مشابه انجام می‌دهند. در برخی محافل علمی، نحوه انتخاب مجله برای چاپ مقاله در چارچوب استانداردهای خاصی صورت می‌گیرد. اما چگونه می‌توانیم مجله‌ معتبر را برای چاپ مقاله انتخاب کنیم؟ هنگام انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله، باید چه معیارهایی را در نظر بگیریم؟ همه این سوالات پاسخی مشخص دارند. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد انتخاب مجله برای چاپ مقاله بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

نحوه انتخاب مجله برای چاپ مقاله

هنگام انتخاب مجله برای چاپ مقاله، طبیعتاً، باید به دنبال بهترین و معتبرترین مجله‌ها باشید. اما چگونه مجله معتبر علمی را از مجله نامعتبر تشخیص دهیم؟ راه‌های متعددی برای یافتن ژورنال مناسب برای چاپ بعد از ترجمه مقاله وجود دارد. برای مثال، برخی دانشگاه‌ها و مراجع علمی معمولاً طی دوره‌های زمانی منظم، فهرستی از نشریات نامعتبر علمی را منتشر می‌کنند. اخذ پذیرش از این نوع نشریات هیچ اعتباری برای شما و مقالات‌تان در پی ندارد!

اما این یگانهراه شناخت مجله معتبر برای چاپ مقاله نیست! انتخاب مجله‌ای متناسب با موضوع و زمینه تخصصی مقاله نیازمند بررسی معیارهای متعددی است. در ادامه، از معیارهای انتخاب بهترین مجلات برای چاپ مقاله برای‌تان خواهیم گفت

گام اول: یافتن مجله مناسب

روش‌های مختلفی برای یافتن مجله مناسب برای چاپ مقاله وجود دارد. معمولاً، پایگاه‌های علمی ابزارهایی را برای جستجوی مرتبط‌ترین نشریات علمی در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال، پایگاه علمی الزویر (Elsevier) طیف وسیعی از مجلات معتبر را پوشش می‌دهد. در این پایگاه، با استفاده از ژورنال فایندر (Journal Fiender)، موتور جستجویی مبتنی بر کلمات کلیدی و خلاصه مقالات، می‌توانیم بهترین مجلات را برای چاپ مقاله پیدا کنیم.

به‌علاوه، از طریق گوگل نیز می‌توانیم ژورنال‌های معتبر برای چاپ مقاله را بیابیم. مثلاً، برای جستجو در گوگل، می‌توانید از الگوی زیر استفاده کنید. در این الگو،  EX1 برای مقالات مروری و EX2 برای مقالات پژوهشی استفاده می‌شود:

Ex1: international peer reviewed journal + “your topic”

گام دوم: بررسی مجله‌های انتخابی

در مسیر یافتن بهترین مجله برای چاپ مقاله، لیستی از مجلات تخصیی حوزه مورد نظرتان تهیه کنید. برای این منظور، باید به موضوعاتی که مجله منتشر می‌کند و همچنین، دوره‌های انتشار مجله توجه کنید. مثلاً، اگر قصد دارید مقاله‌ای کاربردی چاپ کنید، باید مجله‌‌ای را انتخاب کنید که انتشار مقالات مشابه را کارنامه‌اش دارد.

اما چگونه کارنامه مجلات علمی را بررسی کنیم؟

  • به وب‌سایت مجله مراجعه کنید و حوزه پژوهشی و اهدافش را بررسی کنید. در این مرحله، باید ببینید که آیا مجله مورد نظر مجلاتی با موضوع مشابه با مقاله شما منتشر کرده است یا خیر!
  • مجله را از نظر نمایه و تعداد ارجاعات بررسی کنید. هر چه تعداد ارجاعات مقاله در مجله بیشتر باشد، مقاله بیشتر شناخته خواهد شد.
  • باید بدانید مجله چه مدت‌زمانی را به بررسی مقاله و ارائه بازخورد اختصاص می‌دهد. برای این منظور، باید مجله‌ای را انتخاب کنید که از نظر زمان، بررسی و چاپ مقاله، مناسب باشد. فرآیند ارزیابی و پاسخ برخی مجلات معتبر، یک تا دو سال طول می‌کشد.
  • نوبت به سنجش اعتبار مقاله می‌رسد! باید به اعتبار مجله توجه کنید. مثلاً، نشریاتی که در پایگاه‌هایی نظیر اسکوپوس و تامسون رویترز چاپ می‌شوند معتبرند.
  • مخاطبان مقاله را بررسی کنید. اگر تعداد ارجاعات مقاله برای‌تان مهم است، می‌توانید مجلاتی را انتخاب کنید که امکان دسترسی رایگان را به مقالات فراهم می‌کنند.

گام سوم: نگارش مقاله

پس از انتخاب مجله و کسب اطلاعات کامل در مورد موضوعات تحت پوشش، باید الگوی نگارش مقاله را از سایت مجله دریافت کنید و مقاله‌تان را در قالب آن بنویسید. برخی مجلات سقف مشخصی را برای تعداد کلمات قابل پذیرش تعیین می‌کنند.

در نوشتن مقاله، باید به الگوی مجله توجه کنید تا انسجام ساختار مقاله حفظ شود. مثلاً، ممکن است کاهش تعداد کلمات از 4000 به 2000 کلمه یا تعداد منابع از 65 به 45 منجر به حذف بخشی از محتوای کلیدی شود. این امر تأثیر بسیار نامطلوبی بر پذیرش مقاله خواهد داشت.

پس از پایان نگارش مقاله، باید آن را مستقیماً برای سردبیر مجله ارسال کنید!

دلایل رد شدن مقاله چیست؟

و اما می‌رسیم به دلایل رد شدن مقاله! از علت‌های رد شدن مقاله می‌توانیم به موضوعات زیر اشاره کنیم:

  • نبودن ارتباط موضوعی میان محتوای مقاله و ژورنال مورد نظر
  • در حال بررسی بودن مقاله در مجله‌ای دیگر
  • داشتن نوشتار مبهم
  • عدم رعایت الگوی نوشتاری مجله
  • مبهم بودن فرضیه در پژوهش
  • ارائه نکردن شواهد معتبر برای آزمون پژوهش
  • ضعف در تحلیل
  • روش نادرست تحقیق
  • نتیجه‌گیری بی‌اعتبار
  • نقض اصول اخلاقی در پژوهش

برخی از این موارد قابل رفع‌اند و عوامل مجله از شما می‌خواهند رفع‌شان کنید.

نتیجه‌گیری

هنگام مجلات علمی پژوهشی برای چاپ مقاله، باید به موضوعات متعددی توجه داشته باشید! بررسی مواردی مانند موضوعات تحت پوشش مقاله، مقالات چاپ شده در آن، نمایه و تعداد ارجاعات، زمان ارزیابی و پاسخگویی، اعتبار مجله و مخاطبان مقاله می‌تواند در انتخاب بهترین مجله برای چاپ مقاله به شما کمک کند. با بررسی دقیق این موارد، دیگر در دام مجلات غیرمعتبر نخواهید این افتاد!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. فخرالدین رحیمی رحیم بیگلو کارشناس ارشد حقوق خصوصی گفت:

    ابه نام خدا ضمن سلام و عرض ادب خدمت نگارند محترم متن روش مقاله نویسی گام به گام با توجه ارزشواهمیت موضوع وهم چنین راهنمایهای بسیار خوب ای کاش در ادرس دهی جهت معرفی مجله های معتبر برای نشر مقاله یک یا دو مورد از انتشارات معتبر ایرانی را معرفی می کردید تابتوانیم از مقالات درج شده در این نشریات بهره مند شدیم ولی باز جای تشکرو قدردانی به لحاظ ارائه طریق برای اشخاصی چون بنده که بسیار علاقه به نوشتن مقاله دارم اما با روش نگارش صحیح ان اشنایت ندارم

  2. فخرالدین رحیمی رحیم بیگلو کارشناس ارشد حقوق خصوصی گفت:

    ابه نام خدا ضمن سلام و عرض ادب خدمت نگارند محترم متن روش مقاله نویسی گام به گام با توجه ارزشواهمیت موضوع وهم چنین راهنمایهای بسیار خوب ای کاش در ادرس دهی جهت معرفی مجله های معتبر برای نشر مقاله یک یا دو مورد از انتشارات معتبر ایرانی را معرفی می کردید تابتوانیم از مقالات درج شده در این نشریات بهره مند شدیم ولی باز جای تشکرو قدردانی به لحاظ ارائه طریق برای اشخاصی چون بنده که بسیار علاقه به نوشتن مقاله دارم اما با روش نگارش صحیح ان اشنایت ندارم بنده اولین بار است که نظر خود را برایتان ارسال داشتم سیتم تکرار شناسی شما فکر می کنم قادر به تشخیص درست نیست اصلاح بفرماید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا