عمومی

ISI چیست؟ منظور از مقاله ISI

اگر قرار باشد مقاله‌تان در یکی از ژورنال‌های معتبر علمی منتشر شود، قطعاً میزان اعتبار ژورنال برای‌تان اهمیت دارد. اعتبار مقاله‌ها، تا حد زیادی، بستگی به اعتبار ژورنالی دارد که مقاله در آن منتشر می‌شود. هنگامی که در‌ تکاپوی تهیه و انتشار یا ترجمه مقاله هستید، حتماً بارها و بارها، عبارت ISI به گوش‌تان خورده است، معمولاً دیگران نیز به شما توصیه می‌کنند که مقاله‌تان در یکی از نشریات ISI منتشر کنید. گاهی برای توصیف مقام و مرتبه علمی افراد به تعداد مقالاتی که در نشریات ISI منتشر کرده‌اند اشاره می‌کنند. مثلاً می‌گویند فلان استاد یا محقق تا کنون، ۳ مقاله ISI  منتشر کرده‌ است. اما واقعاً معنای ISI چیست؟ چرا برای اهل علم و پژوهش این‌همه اهمیت دارد؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد ISI و اهمیت بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

ISI چیست؟

عبارت سه حرفی ISI  در واقع مخفف عبارت Institute for Scientific Information  که معادل فارسی آن «موسسه اطلاعات علمی» است.

موسسه ISI، همان‌طور که از نامش هویدا است، یک پایگاه اطلاعاتی است که هزاران ژورنال دانشگاهی و علمی را تحت پوشش دارد.

مجله‌هایی تحت پوشش ISI   همواره از نظر علمی سنجیده می‌شوند و قوانین سخت‌گیرانه‌ای بر آنها حاکم است. میزان دقت علمی و پژوهشی حاکم بر این نشریات سبب تعیین جایگاهی بسیار ویژه برای نشریات شده است. در میان این فهرست، معتبرترین نشریه‌های علمی پژوهشی جای دارند.

اعتبار ژورنال های موجود در این فهرست سبب شده است تا این نشریات مرجع بی‌چون و چرای محققان و پژوهشگران باشند و تمامی مراکز عملی و دانشگاهی سراسر جهان به این پایگاه  علمی استناد کنند.

در واقع، گروه نشریات ISI حاکم بلامنازع نشریات علمی هستند که در سراسر جهان، از درجه اعتبار و مقبولیت بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

در این پایگاه بیش از ۲۲ میلیون مقاله در رشته‌های مختلف و متفاوت وجود دارد که طی سال‌ها در نشریات این گروه منتشر شده‌اند.

اطلاعات و نمونه مقاله های موجود در این پایگاه در بسیاری موارد از سوی دولت‌ها و سیاست‌گزاران برای برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عبارت ساده، ISI مخزن بزرگی از داده‌ها و اطلاعات علمی و دقیق از سراسر جهان است.

بنیان‌گذارن ISI چه کسانی هستند؟

یوجین گارفیلد (Eugene Garfield) بنیان‌گذار و موسس ISI است. وی که دکترای زبان‌شناسی را در سال ۱۹۶۱ از دانشگاه پنسیلوانیا گرفته بود، در سال ۱۹۵۶، این موسسه را بنیان‌ نهاد و تا سال ۱۹۹۲ نیز، مدیریت آن را بر عهده داشت. در همین سال، موسسه علمی تامسون (تامسون رویترز) این بنیاد را خریداری کرد و هم اکنون، نام  Thomson Scientific را بر خود دارد. اگر چه با عنوان پیشین ISI  شناخته می‌شود.

در حال حاضر بنیاد تامسون رویترز، صاحب غول رسانه‌ای رویترز، مالک این موسسه است و در واقع، ISI بخشی از Healthcare & Science شرکت تامسون رویترز است.

موضوع نشریات ISI چیست؟

نشریاتی که در فهرست ISI  قرار دارند موضوعات تخصصی بسیار زیادی را در بر می‌گیرند.

این موضوع‌ها از  علوم کشاورزی، زیست‌شناسی و بیوشیمی، علوم کامپیوتر، اکولوژی و محیط زیست، اقتصاد،‌تجارت، مهندسی، علوم زمین، ایمونولوژی تا ریاضیات و علوم فضایی و فیزیک و فارماکولوژی و … در بر می‌گیرد.

کسانی که در هر یک از حوزه‌های تحقیقاتی فعالیت دارند و مشغول انجام کار پژوهشی و نوشتن مقاله هستند می‌توانند مقاله خود را برای نشریات مرتبط به رشته‌شان بفرستند و در انتظار داوری و انتشار مقاله‌شان باشند.

فهرست نشریات ISI

برای این‌که مقاله‌تان در یکی از نشریات ISI  منتشر شود، ابتدا می‌بایست به فهرست نشریات دست پیدا کنید. این فهرست‌ها را برخی سایت های فارسی زبان نیز هرازگاهی منتشر می‌کنند، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که تلاش می‌کنید تا کارها را با دقتی بالاتر از میانگین رایج انجام دهید، بهتر است برای پیدا کردن فهرست نشریات دست به کار شوید. ممکن است جستجوی شخصی شما نتایج بهتری را در بر داشته باشد. اگر چه که می‌توانید سرنخ‌هایی از سایت‌هایی که به زبان فارسی منتشر می‌شوند به دست بیاورید، اما بسته به خواسته و توان‌تان، می‌توانید جستجوی دقیق‌تری را نیز انجام دهید.

یادتان باشد که هر چه وسعت دید بیشتری داشته باشید و بتوانید به اطلاعات بیشتری در دست داشته باشید قادر خواهید بود تصمیم‌‌های بهتری بگیرید.

مقالات ISI  را بخوانید

قرار نیست همیشه ژورنال ISI  را با هدف انتشار مقاله علمی‌تان جستجو کنید،‌ فراموش نکنید که این نشریات مهم‌ترین منابعی هستند که تولیدات علمی سراسر جهان را مستند و منتشر می‌کنند. بنابراین می‌توان برای دستیابی به آخرین اخبار تولید علم در تمامی رشته‌ها مقالات این نشریات را مطالعه کرد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دانش تخصصی‌تان علاقه‌مند هستید و مایلید تا همواره در جریان تازه‌ترین دستاوردها در زمینه تخصص‌تان باشید، بهتر است نشریات مرتبط  را دنبال کنید و مقالات مربوط به رشته‌تان را مطالعه کنید.

خواندن مقالات ISI برای نوشتن مقاله بهتر

نوشتن مقاله برای نشریات عملی و پژوهشی معمولاً نیازمند یک مهارت خاص است و شما برای نوشتن مقاله نیازمند به دست آوردن این نوع مهارت هستید. با خواندن این مقاله‌ها، با محتوا و ساختار مقاله آشنا می‌شوید.

اگر چه هر یک از مجله‌های علمی ممکن است راهنماهایی برای چگونه نوشتن و تنظیم کردن نوشته‌ها در اختیار مخاطبین بگذارند اما یکی از بهترین راه‌ها برای نوشتن مقاله همانا خواندن مقالات هم‌ارز است. شما می‌توانید با خواندن چند مقاله از مجله مورد نظر با قالب نوشته در این نشریه آشنا شوید و برای نوشتن مقاله خودتان همان قالب را به کار ببندید. یک یکی از بهترین راه‌ها برای کسب مهارت نوشتن مطالعه هر چه بیشتر در زمینه مورد نظر است.

سخن آخر

اغلب کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند روزی فارغ‌التحصیل خواهند شد، تعداد زیادی از این افراد موفق به کسب مدرک فارغ‌التحصیلی می شوند. برخی ممکن است با همین مدارک به اشتغال روی بیاورند و گروهی دیگر ممکن است علاوه بر اشتغال در رشته تحصیلی همواره در اندیشه ارتقا سطح دانش خود باشند. تلاش کنید که از دسته دوم باشید چرا که هیچ کس از گسترش آگاهی زیان ندیده و هر چه میزان آگاهی شما نسبت به رشته‌ تخصصی تحصیلی‌تان بیشتر شود نگرانی‌هایتان از دستیابی به شغل‌های تخصصی کمتر می‌شود. مطالعه مقالات معتبر علمی به شما کمک می‌کند تا دانش‌تان را از حد یک فارغ‌التحصیل دانشگاه فراتر ببرید. نشریات ISI  برای رشد و توسعه دانش حرفه‌ای تان به شما کمک شایانی خواهند کرد. اگر تلاش کنید تا همواره در جریان تازه‌ترین تولیدات علم در زمینه تخصص‌تان باشید به سرعت به تفاوت میان دانش خود و سایرین پی خواهید برد. جهان پیرامون مملو از دانش است و میزان این دانش روز به روز افزایش می‌یابد تلاش کنید تا به دنیای بزرگتری بیندیشید و از اندیشه‌تان را گسترش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا