عمومی

تشخیص ژورنال ISI

نگارش مقاله پژوهشی ‌بدون داشتن منبع معتبر کاری دشوار و حتی می‌توان گفت غیرممکن است. اگر در نگارش مقاله‌تان، از منابع معتبر استفاده نکنید، مسیر را اشتباه خواهید رفت و بالطبع، پژوهش‌تان بی‌ارزش خواهد شد.  مقاله‌ها و ژور. شاید برای شماهم سوال شود که چرا ISI بودن مقاله مهم است؟ احتمالا اگر کمی جستجو انجام داده باشیم، در نتیجه این جستجو مقالات زیادی را مشاهده می‌کنیم که به اسم مقالات ISI در اینترنت و دیگر فضاهای اشتراک گذاری محتوا منتشر شده‌اند. اما یک نکته مهم را باید در نظر داشته باشیم؛ آیا مقاله‌ای که در دست داریم، جزو مقالات ISI است یا به صورت تقلبی و با اسم ISI در اینترنت و دیگر فضاهای انتشار محتوا قرار گرفته‌اند؟ پیش از نگارش یا ترجمه مقاله حتماً به این نکته توجه داشته باشید.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تشخیص مقالۀ ISI بدانید برای‌تان خواهیم گفت با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

مقاله ISI چیست؟

ISI مخفف واژه‌ی Institute Scientific Information است. در سال 1960، دکتر یوجین گارفیلد این پایگاه داده را راه‌اندازی کرد. پس از گذشت مدتی، شرکت تامپسون رویترز، که دفتر اصلی آن واقع در فیلادلفیای آمریکا است، امتیازات این پایگاه داده جهانی را در اختیار گرفت. در حال حاضر، این سازمان به کلاریویت آنالیتیکس تعلق دارد.

وظیفه اصلی این مؤسسه بررسی مقالاتی است که از گوشه و کنار جهان تهیه می‌شوند. اگر مقاله مورد تأیید باشد، با تأیید آی اس آی منتشر می‌شود و در اختیار عموم قرار می‌گیرد. مردم نیز پس از پرداخت هزینه می‌توانند به مقالات ISI دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.

مقالات ISI و پژوهشگران ایرانی

اسم مقالات ISI به گوش همه ما آشنا است. بیشتر اسم مقالات ISI را از زبان اساتید دانشگاهی شنیده‌ایم. مقالات آکادمیکی که دانشجویان، اساتید و پژوهشگران ارسال می‌کنند، پس از بررسی و تأئید در لیست ISI قرار می‌گیرند.

هیچ محدودیتی برای انتشار مقالات ISI وجود ندارد. اگر در ایران زندگی می‌کنید، می‌توانید به راحتی مقالات‌تان را برای این موسسه ارسال کنید و در لیست نویسندگان مقالات ISI قرار بگیرید.

نحوه تشخیص ژورنال ISI

اعتبار مقاله بسیار مهم است. برای نگارش انواع مقاله، حتی مقاله کنفرانسی، می‌بایست به سراغ منابع معتبر بروید. حال که با مقالات ISI بیشتر آشنا شدیم، نوبت به این موضوع می‌رسد که آیا مقاله‌ای که در دست داریم ISI است یا خیر؟ می‌توانیم به عنوان منبعی معتبر به آن اعتماد کنیم یا خیر؟ روش‌های متعددی برای تشخیص ژورنال ISI  وجود دارد.

در ادامه، دو روش ساده برای تشخیص ژورنال ISI را برای‌تان خواهیم گفت.

روش اول: جستجو در تامسون رویترز

هر سال، مؤسسه تامسون رویترز فهرست ژورنال‌های ISI را منتشر می‌کند، بنابراین، می‌توانید از  سایت این مؤسسه برای تشخیص ژورنال ISI استفاده کنید. هر مقاله ISI، علاوه بر عنوان، یک شماره رهگیری 8 رقمی نیز دارد که می‌توانید از طریق این اطلاعات و با رفتن به آدرس www.ip-science.thomsonreuters.com و جتسجوی عنوان مقاله یا شماره مقاله، آن را بررسی کنید.

روش دوم: سایت سامانه اعتبار سنجی مقالات علمی

یکی دیگر از روش‌های تشخیص ژورنال ISI یک سایت ایرانی به نام سامانه اعتبار سنجی مقالات علمی ‌است. برای استفاده از این سامانه، می‌توانید وارد آدرس Impactfactor.ir شوید و  با وارد کردن شماره ISIN، مقاله را بررسی کنید. در این سایت، علاوه بر دریافت اطلاعات جامع در خصوص تشخیص ژورنال ISI، می‌توانید اطلاعات جامع‌تر دیگری را نیز، از قبیل نام نویسنده، محل انتشار و مورد تأیید بودن از سمت وزارت علوم، دریافت کنید.

در این روش، می‌توانید ببینید که آیا وزرات علوم نیز این مقاله را تأئید کرده است یا خیر. همین امکان سبب برتری این روش برای ایرانیان شده است. برخی از مقالات از نظر ISI تأیید شده‌اند اما مورد تأئید وزارت علوم نیستند. اگر قصد گردآوری مقالات یا مقاله نویسی را دارید، بهتر است از منابعی استفاده کنید که وزارت علوم نیز تأئیدشان کرده است.

همان‌طور که مشاهده کردید، دو روش ساده برای تشخیص مقالات ISI وجود دارد. با استفاده از این دو روش، می‌توانید معتبر بودن یک مقاله را بررسی کنید و همچنین، متوجه شوید که آیا وزارت علوم نیز مقاله‌تان را تأئید کرده است یا خیر.

سخن آخر

تا به این‌جا با مقالات ISI، میزان اعتبارشان و نحوۀ تشخیص‌شان آشنا شدید. موسسۀ ISI مقالات آکادمیک را از دانشجویان، اساتید و پژوهشگران سراسر جهان دریافت می‌کند و پس از بررسی و تأئیدشان، در پایگاه داده‌هایش منتشر می‌کند. به همین منظور، اگر قصد پژوهش در مورد موضوعی را دارید، بهتر است از مقالات مورد تأئید ISI استفاده کنید. برای تشخیص ISI بودن مقاله، می‌بایست کد هشت رقمی ‌ISIN را در سایت www.ip-science.thomsonreuters.c وارد کنید تا متوجه شوید که آیا مقالۀ مورد نظرتان ISI است یا خیر. روش دوم جستجوی مقاله در وب‌سایت Impactfactor.ir است. در این وب‌سایت می‌توانید ببینید که آیا مقالۀ مورد نظرتان، علاوه بر ISI بودن، مورد تأئید وزارت علوم نیز است یا خیر. چرا که ممکن است مقاله‌ای ISI باشد، اما وزات علوم تأئیدشان نکرده باشد. از این دو روش، می‌توانید متوجه شوید که مقاله مورد نظرتان ISI است یا خیر. بدین ترتیب، می‌توانید از مقالات معتبر به عنوان منبعی برای نگارش مقاله استفاده کنید و در نهایت، مقاله‌ای مقبول را ارائه دهید.

مقاله ISI چیست؟

ISI مخفف واژه‌ی Institute Scientific Information است. در سال 1960، دکتر یوجین گارفیلد این پایگاه داده را راه‌اندازی کرد. پس از گذشت مدتی، شرکت تامپسون رویترز، که دفتر اصلی آن واقع در فیلادلفیای آمریکا است، امتیازات این پایگاه داده جهانی را در اختیار گرفت. در حال حاضر، این سازمان به کلاریویت آنالیتیکس تعلق دارد.

نحوه تشخیص ژورنال ISI

اعتبار مقاله بسیار مهم است. برای نگارش انواع مقاله، حتی مقاله کنفرانسی، می‌بایست به سراغ منابع معتبر بروید. حال که با مقالات ISI بیشتر آشنا شدیم، نوبت به این موضوع می‌رسد که آیا مقاله‌ای که در دست داریم ISI است یا خیر؟ می‌توانیم به عنوان منبعی معتبر به آن اعتماد کنیم یا خیر؟ روش‌های متعددی برای تشخیص ژورنال ISI وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا