عمومی

معرفی رشته پزشکی قانونی

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی رشته پزشکی قانونی بپردازیم تا با این رشته بیشتر آشنا شوید. رشته پزشکی قانونی یکی از رشته‌های تخصصی دانش قضایی است که ترکیبی از پزشکی، عدالت کیفری و اجرای قانون است. افرادی که در این شغل مشغول به کار می‌شوند برای تحلیل شواهد از قربانیان یا بیماران جرم و جنایت از روش‌های پزشکی و علمی استفاده می‌کنند. در واقع، پزشکی قانونی بر روی ارزیابی قربانیان زنده و یا فوت شده تمرکز می‌کنند و در بسیاری از مواقع تلاش می‌کنند تا علت مرگ یا آسیب را مشخص کنند. قبل از این که به بررسی رشته پزشکی قانونی بپردازیم سرویس ترجمه تخصصی پزشکی شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم. اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله، متن و کتاب دارید کافی است که سفارش خود را در سایت شبکه مترجمین ایران ثبت کنید.

 

معرفی رشته پزشکی قانونی

در معرفی رشته پزشکی قانونی دانشجویان این رشته باید بدانند که با آسیب‌شناختی، بیماری‌ها، قانون و اخلاق آشنا خواهند شد تا برای ورود به علوم قضایی آماده شوند.

پزشک قانونی

پزشک قانونی، پزشکانی هستند که بر روی اجساد قربانیان فوت شده کار می‌کنند تا علت مرگ را مشخص کنند. پزشکان قانونی نحوه تحلیل اطلاعات را آموزش دیده‌اند و به‌عنوان یک شاهد کارشناسی در پرونده‌های جنایی و جرمی، شواهد قانونی را ارائه می‌کنند. پزشک قانونی بر روی جسد کالبدشکافی انجام می‌دهد تا روش مرگ جسد از جمله خودکشی، قتل، تصادف، طبیعی و یا نامشخص را تعیین کند.

در اکثر موارد، پزشکان قانونی با نمایندگی‌های دولتی، بیمارستان‌ها، سردخانه‌ها و دانشکده‌های پزشکی همکاری می‌کنند.

 نحوه ورود به رشته پزشکی قانونی

اگر فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی رشته‌های حقوق، علوم پزشکی و علوم اجتماعی باشید، می‌توانید در کنکور ارشد برای رشته پزشکی قانونی شرکت کنید. بنابراین این رشته نوعی میان رشته است که افراد مختلف از رشته‌های مختلف وارد آن می‌شوند. فرصت‌های شغلی برای هر فردی متفاوت خواهد بود، بدین معنی که اگر از رشته حقوق وارد این رشته شده باشید، شغل شما متفاوت از کسی که از رشته پزشکی وارد این شغل شده است خواهد بود.

 

مشاغل رشته پزشکی قانونی

نوآوری‌ در روش‌های پزشکی و تحقیقاتی باعث شده است تا در نظام قضایی به پزشکی قانونی اعتماد بیشتری شود. چون در این مقاله به معرفی رشته پزشکی قانونی می‌پردازیم باید بگوییم قبل از انتخاب این رشته باید به چندین نکته مهم در مورد این رشته توجه کنید.

اولاً باید به دقت علایق شخصی و نقاط قوت‌تان را در مورد شرایط شغلی رشته پزشکی قانونی در نظر بگیرید. یک پزشک قانونی باید از روش‌های علمی پیچیده در پزشکی قانونی آگاه باشد و به ایجاد جامعه‌ای امن در مسیر شغلی خود متعهد باشد.

دوماً تحصیل در رشته پزشکی قانونی شامل دروس پیشرفته زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات است. دانشجویانی که در ریاضیات قوی هستند و دارای مهارت‌های علمی هستند بدون شک در این رشته پیشرفت خواهند کرد.

وقتی تصمیم می‌گیرید به‌دنبال شغل پزشکی قانونی بروید، همه جنبه‌های شغلی را در نظر بگیرید و به سمت شغلی بروید که به آن علاقه شدید دارید. زمانی که در رشته پزشکی قانونی مشغول تحصیل هستید، مهارت‌های لازم برای یافتن شغل در این زمینه را خواهید آموخت.

فرصت‌های شغلی برای رشته پزشکی قانونی وجود دارد که نقش مهمی را هم در جامعه پزشکی و هم در جامعه قانونی بازی می‌کنند. در ادامه با برخی از این فرصت‌های شغلی برای رشته پزشکی قانونی آشنا می‌شویم.

دستیار متخصص پزشک قانونی

دستیاران متخصص پزشک قانونی واجد شرایط انجام بسیاری از روش‌های پزشکی برای ارزیابی جسد و یا قربانی هستند. در بسیاری از کشورها، دستیاران متخصص پزشک قانونی اجازه معاینه قربانیان، انجام تحقیقات و بررسی‌ها و تشخیص مسائل مرتبط با پزشکی قانونی را دارند. در بسیاری از مواقع، دستیاران متخصص پزشکی قانونی با آسیب‌شناسان قانونی، بارزس پزشکی و مدیران تحقیق و بررسی همکاری می‌کنند.

 

بازرس پزشکی قانونی

در اغلب اوقات وظیفه بازرس پزشکی قانونی، تحقیق و بررسی و تحلیل جسدهایی است که در موارد خاصی مانند خودکشی و یا قتل اتفاق افتاده‌اند و یا علت مرگ مشخص نبوده است و یا فرد به‌صورت ناگهانی و به‌صورت مشکوک فوت شده است. هدف بازرس پزشکی قانونی، تحقیق و برررسی و تصدیق و مستندسازی شرایطی است که موجب مرگ یک نفر شده است. کار بازرس پزشکی قانونی ممکن است برای کشف شواهد در زمینه‌های قانونی از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

 

سم‌شناس پزشکی قانونی

سم‌شناس پزشکی قانونی، پزشکی است که در اغلب اوقات با بازرس پزشکی قانونی و یا دفتر پزشکی قانونی همکاری می‌کند. سم‌شناس پزشکی قانونی اطلاعات در مورد علت مرگ را تجزیه و تحلیل می‌کند، زخم‌ها و یا آسیب‌ها را بررسی می‌کند و هرگونه خشونت که منجر به قتل یا هرگونه آسیبی شده است را بررسی می‌کند. همچنین بررسی جسدهایی که در اثر تصادف، اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل و یا مرگ طبیعی فوت شده‌اند بر عهده سم‌شناس پزشکی قانونی است.

 

مدیر آزمایشگاه جنایی

در ادامه معرفی رشته پزشکی قانونی به فرصت‌های شغلی این رشته می‌پردازیم که مدیر آزمایشگاه جنایی یکی از این فرصت‌های شغلی است. مدیر آزمایشگاه جنایی، تیمی از تکنیسین‌های آزمایشگاه را برای تحلیل یک پرونده کیفری مدیریت می‌کند. کار کردن در این زمینه شامل انجام تست‌های دارویی بر روی قربانیان و مجرمان متهم، پردازش اثرانگشت، مقایسه نمونه‌های DNA، انجام تست‌های پلی‌گرافی یا دروغ‌سنجی، غربالگری سم‌شناسی و بررسی سلام‌های گرم است. مدیر آزمایشگاه جنایی، پردازش شواهد را مدیریت می‌کند و نتایج تست را تایید می‌کند و اسناد مرتبط با حکم دادگاه را نظارت می‌کند.

 

مشاور پزشکی قانونی

بسیاری از پزشکان قانونی بعد از به‌دست آوردن تجربه کافی در زمینه شغل خود اقدام به مشاوره در زمینه پزشکی قانونی می‌کنند. بسیاری از وکلا، بازرسین پزشکی قانونی، مدیران آزمایشگاه جنایی از مشاورین پزشکی قانونی برای تایید نهایی کمک می‌گیرند.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم با معرفی رشته پزشکی قانونی تا حدودی شما را با این رشته آشنا کنیم. همانطور که متوجه شدید این رشته یکی از رشته‌های حساس است و ممکن است در حین کار با صحنه‌های ناخوشایندی روبه‌رو شوید و یا تحت تاثیر شغل خود قرار بگیرید. قبل از ورود به این رشته باید همه این موارد را در نظر بگیرید و در صورتی که توان لازم برای انجام مهارت‌های پزشکی قانونی را دارید وارد این شغل شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا