کشورها و زبان ها

چه کشورهایی به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند؟

نکات برگزیده مطلب
  • آیا می‌دانستید که ترکی زبان رسمی قبرس شمالی است یا بیش از 80 میلیون ترک‌زبان (ترکی استانبولی) در سراسر دنیا هست؟
  • به دلیل مهاجرت زیاد ترک‌ها به آلمان، این کشور حدود 5/1 میلیون ترک را در خود جای داده است.

آیا می‌دانستید که ترکی زبان رسمی قبرس شمالی است یا بیش از 80 میلیون ترک‌زبان (ترکی استانبولی) در سراسر دنیا هست؟ این مقاله را بخوانید تا بیشتر با زبان ترکی استانبولی آشنا شوید. اگر به خدمات ترجمه ترکی استانبولی احتیاج داشتید می‌توانید از شبکه مترجمین ایران کمک بگیرید و اگر به خدمات دارالترجمه ترکی ترجمه نیاز دارید می‌توانید به دارالترجمه آنلاین ساترا مراجعه کنید.

تاریخچه زبان ترکی استانبولی

ترکی، قزاقی، ازبکی و چندین زبان دیگر بخشی از خانواده زبان‌های ترکی هستند که این خانواده زبانی نیز همراه با دو زبان دیگر مغولی و مانچو- تانگوس زیرشاخه زبان آلتایی هستند.

زبان ترکی برگرفته از زبان ترکی آناتولی باستان است. ترک‌های سلجوقی در اوایل قرن 11 به زبان ترکی باستان صحبت می‌کردند که بعدها زبان رسمی ترک‌های عثمانی شد. ترک‌های عثمانی این زبان را در سراسر امپراتوری خود گسترش دادند. در طول دوره ترکی عثمانی میانه – از قرن 15 تا اوایل قرن 20-زبان ترکی شدیداً تحت تأثیر زبان فارسی و عربی قرار داشت زیرا عثمانی‌ها بر کشورهای مسلمان حکومت می‌کردند.

در قرن 20، همه‌چیز تغییر کرد. امپراتوری عثمانی سقوط کرد و جمهوری ترکیه در سال 1923 شکل گرفت. در سال 1928، دولت جدید الفبای لاتین را جایگزین الفبای عربی در زبان ترکی کرد و بسیاری از تأثیرات خارجی زبان را از بین برد. درنتیجه زبان ترکی جدید شکل گرفت.

زبان ترکی استانبولی در چه مناطقی از جهان صحبت می‌شود؟

ترکی زبان رسمی ترکیه و از زبان‌های رسمی قبرس شمالی است. در حقیقت، بخش شمالی قبرس خودش را جمهوری ترک قبرس شمالی می‌نامد و خود را ایالتی مستقل می‌پندارد. در سال 1974، ترکیه پس از کودتای نظامی به‌ شمال قبرس حمله کرد. از آن زمان به بعد، ترک‌های قبرس در یک‌سوم شمالی جزیره و یونانی‌های قبرس در دوسوم جنوبی جزیره زندگی می‌‌کنند. نیروهای سازمان ملل متحد از مرز پاسداری می‌کنند اما نه سازمان ملل متحد و نه هیچ کشور دیگری به‌جز ترکیه استقلال جمهوری ترک قبرس شمالی را به رسمیت نمی‌شناسد.

گروه‌های کوچکی از ترک‌های ساکن برخی مناطق امپراتوری عثمانی سابق، ازجمله کوزوو و مقدونیه – که ترکی زبان رسمی شهرهای خاص آن‌ها است- و همچنین برخی از مردم عراق، یونان، بلغارستان، رومانی، آلبانی و صربستان به زبان ترکی صحبت می‌کنند. به‌علاوه، مهاجرین ترک نیز در کشورهای آلمان، هلند، بلژیک، اتریش، سوئیس و فرانسه به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

چند نفر به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند؟

تقریباً 78 میلیون نفر در دنیا زبان ترکی استانبولی را به‌عنوان زبان مادری و چندین میلیون نفر دیگر نیز به‌عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند. اکثر ترک‌زبان‌ها- بیش از 74 میلیون نفر – در ترکیه زندگی می‌کنند.

به دلیل مهاجرت زیاد ترک‌ها به آلمان، این کشور حدود 5/1 میلیون ترک را در خود جای داده است. جمعیت زیادی از ترک‌زبان‌ها نیز در بلغارستان یافت می‌شوند که حدود 600 هزار ترک‌زبان را در خود جای داده است. از لحاظ جمعیت، 300 هزار ترک‌زبان در قبرس و به‌ویژه جمهوری ترک قبرس شمالی ساکن هستند. تقریباً 250 هزار ترک‌زبان در هلند، 221 هزار نفر در فرانسه، 200 هزار نفر در اتریش، 130 هزار نفر در ازبکستان، 116 هزار نفر در ایالات متحده، 113 هزار نفر در بلژیک و کمتر از 100 هزار نفر در یونان، مقدونیه، رومانی، قزاقستان، عراق، صربستان، سوئیس و آلبانی زندگی می‌کنند.

 

کشور منطقه زبان رسمی توزیع جمعیتی جمعیت کل
ترکیه غرب آسیا بله 6/87٪ 73,084,000 نفر
آلمان غرب اروپا خیر 6/2٪ 2,161,000 نفر
بلغارستان شرق اروپا خیر 2/8٪ 572,000 نفر
فرانسه غرب اروپا خیر 4/0٪ 268,000 نفر
اتریش غرب اروپا خیر 3/2٪ 204,000 نفر
هلند غرب اروپا خیر 8/0٪ 139,000 نفر
یونان جنوب اروپا خیر 9/0٪ 96,000 نفر
مقدونیه شمالی جنوب اروپا خیر 5/3٪ 73,000 نفر
دانمارک شمال اروپا خیر 8/0٪ 47,000 نفر
کوزوو جنوب اروپا خیر 1/1٪ 20,000 نفر
قبرس غرب آسیا بله 2/0٪ 2,000 نفر

 

منبع
How Many People Speak Turkish And Where Is It Spoken?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا