عمومیکشورها و زبان ها

چه کشورهایی به زبان فرانسه صحبت می‌کنند؟ فهرست کشورهای فرانسوی زبان

آشنایی با کشورهای فرانسوی زبان دنیا

مرز زبان فرانسه بسیار فراتر از کشور فرانسه و حتی قاره اروپا است. زبان فرانسه، به دلایل و شیوه‌های مختلف، به کشورهای مختلف راه پیدا کرده است و تبدیل به زبان رسمی برخی از آن‌ها شده است. اما فرانسه زبان رسمی کدام کشورها است؟ مردم کدام نقاط جهان به این زبان خوش‌آهنگ صحبت می‌کنند؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد گسترده زبان فرانسه و کشورهای فرانسه زبان در جهان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با سایت ترجمه تخصصی شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

فرانسوی زبان رسمی کدام کشورها است؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم کشورهای فرانسوی زبان کدامند؟ فرانسوی زبان رسمی 29 کشور است. از کشورهای فرانسه زبان دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلژیک، بنین، بورکینافاسو، بروندی، توگو، جمهوری دموکرتیک کنگو، جیبوتی، چاد، روآندا، ساحل عاج، سنگال، سیشل، سوییس، فرانسه، کامرون، کانادا، گینة استوایی، لوکزامبورگ، ماداگاسکار، مالی، موناکو، نیجر، وانواتو و هاییتی.

دانستنی‌هایی در مورد زبان فرانسه

  •  زبان فرانسه، از لحاظ تعداد کشورهایی که در آنها این زبان رسمی است، در جایگاه دوم قرار دارد. جایگاه اول نیز متعلق به زبان انگلیسی است.
  • زبان فرانسه از زبان‌های رسمی سازمان ملل است.
  • زبان فرانسه  از زبان‌های اداری اتحادیه اروپا است.
  • زبان فرانسه یگانه زبان رسمی دیوان عالی اتحادیه اروپا است.

اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب قبلی ما را با عنوان همه چیز درباره ترجمه همزمان در سازمان ملل مطالعه کنید.

پرچم کشورهای فرانسوی زبان
پرچم کشورهای فرانسوی زبان

جمعیت فرانسوی‌زبان‌ در جهان چقدر است؟

و اما می‌رسیم به جمعیت فرانسوی‌زبانان در جهان! اگر بخواهیم پاسخ ساده‌ای به این سوال بدهیم، باید بگوییم فرانسوی‌زبانان تقریباً 300 میلیون نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. اما این آمار دقیق نیست، چون این 300 میلیون نفر فقط شامل گویش‌وران بومی زبان فرانسه نیست، بلکه  این گویش‌وران را نیز در بر می‌گیرد:

  • کسانی که به صورت جزئی زبان فرانسه می‌دانند، ولی کشورهای فرانسوی زبان زندگی نمی‌کنند.
  • گویش‌ورانی که به لهجه‌های مختلف فرانسوی صحبت می‌کنند.
  • افراد حوزه دریای کارائیب که به زبان‌ کریول (زبان آمیخته‌ای از انگلیسی، اسپانیایی، فرانسه و پرتغالی) سخن می‌گویند.

زبان فرانسوی، به واسطۀ استعمارگری و پراکندگی قومی، ششمین زبان پرتکلم جهان، پس از زبان‌های چینی ماندارین، انگلیسی، هندی، اسپانیایی و عربی، است.

فرانسوی زبان رسمی کشورهایی از پنج قارۀ مختلف است و پس از انگلیسی، دومین زبانی است که بیش از همه در جهان مطالعه می‌شود. هم‌اکنون، 120 میلیون دانشجو در حال فراگیری زبان فرانسوی‌اند.

علاوه بر این‌ها، 72 میلیون نفر نیز آشنایی جزئی‌ با زبان فرانسه دارند و این رقم، همواره، در حال افزایش است. مطابق نظر جمعیت‌شناسان، تا سال 2050، مجموع تعداد فرانسوی‌زبان‌ها احتمالاً به 700 میلیون نفر خواهد رسید. اما این پیش‌بینی بر چه اساسی است؟ در واقع، آفریقا، که محل زندگی تقریباً 50 درصد فرانسوی‌زبان‌ها است، نرخ رشد جمعیت بالایی دارد و همین موضوع سبب افزایش تعداد فرانسوی‌زبانان خواهد شد.

جمعیت کشورهای فرانسوی‌زبان‌ در اروپا

 

طبق آمار، فرانسوی‌زبانان تقریباً 40% از جمعیت کل اروپا را تشکیل می‌دهند. در این قاره، فرانسوی زبان رسمیِ نیمی از جمعیت بلژیک و تقریباً یک‌پنجم جمعیت سوییس است. این زبان در لوکزامبورگ نیز پرتکلم است. مجموع همه این فرانسوی‌زبان‌ها در اروپا تقریباً 80 میلیون نفر است. در واقع، فرانسوی، بعد از روسی و آلمانی، سومین زبان مادری پرکاربرد در جهان است.

برای سفر به برخی کشورها، باید اسناد و مدارک‌تان را به زبان فرانسه ترجمه کنید. جالب است بدانید در صورتی که یکی از مترجمان معتمد سفارت فرانسه مدارک شما را ترجمه و امضاء کند، می‌توانید آنها را بدون تاییدات دادگستری و امور خارجه به سفارت فرانسه ارائه دهید.

برای اطلاعات بیشتر با دارالترجمه رسمی فرانسوی ساترا در تماس باشید: 45391000

کشورهای فرانسه زبان‌ در آمریکای شمالی

تعهد کانادا به دوزبانگی در منشور حقوق و آزادی کانادا مکتوب و انگلیسی و فرانسوی هر دو به عنوان زبان‌های رسمی به رسمیت شناخته شده‌اند. با وجود این، جایگاه رسمی هر دو زبان از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. برای مثال، در کبک، فرانسوی تنها زبان رسمی به شمار می‌رود. از 10 میلیون نفر فرانسوی‌زبان بومی ساکن کانادا، 7 میلیون نفر در این ایالت زندگی می‌کنند. در سراسر این کشور هم فرانسوی زبان دوم 2 میلیون نفر است، یعنی 30% جمعیت 36 میلیونی این کشور به زبان فرانسوی مسلط هستند. جالب است بدانید که مونترال چهارمین شهر بزرگ فرانسوی‌زبان جهان است.
می‌توان گفت کانادا بعد از فرانسه از مهم‌ترین و مهاجرپذیرترین کشورهای فرانسوی زبان دنیا است.

تعداد فرانسوی‌زبان‌های آمریکا چند نفر است؟

مطابق با ادارۀ آمار ایالات متحده، فرانسوی چهارمین زبان پرتکلم در این کشور است. باید توجه داشت که این آمار شامل تمامی انواع زبان فرانسوی می‌شود، یعنی مثلاً کریول هاییتی در زیر همان چتر گسترده‌ای قرار می‌گیرد که کبکی و کاجون قرار دارند.

مهاجرت شهروندان هاییتی از سال 1980 تا 2000 به شدت افزایش یافت و در حال حاضر، تقریباً نیم میلیون کریول‌زبان هاییتیایی در ایالات متحده حضور دارند. در ایالت لوییزیانا، زبان اول تقریباً 200000 نفر، یعنی حدود 4% جمعیت این کشور، فرانسوی است. خود هاییتی هم که در آمریکای شمالی واقع شده است بیش از 10 میلیون نفر فرانسوی‌زبان دارد.

کشورهای فرانسوی‌زبان‌ در آفریقا

همانطور که پیشتر گفتیم، فرانسوی‌زبان‌ها بیش از هر قارۀ دیگری در آفریقا سکونت دارند. هرچند فرانسوی غالباً زبان دوم بیشتر این گویشوران به شمار می‌رود، مناطقی مانند آبیجان در ساحل عاج وجود دارد که این زبان در آن‌ها جایگزین زبان‌های محلی شده است. در بسیار از موارد، فرانسوی‌ای که در کشورهای فرانسوی زبان آفریقا تکلم می‌شود، به دلیل تماس با زبان‌های محلی آفریقایی، از فرانسوی استاندارد انشعاب یافته و در نتیجه، اشکال جدیدی از زبان‌های محلی ایجاد شده است.

در جمهوری دموکراتیک کنگو – که زمانی مستعمره بلژیک بود – 28 میلیون فرانسوی‌زبان وجود دارد. فرانسوی، به دلیل بی‌طرفی آن، به عنوان زبان رسمی انتخاب شد. این زبان نقش زبان میانجی را در تسهیل ارتباطات بین گروه‌های قومی ایفا می‌کند. زبان مادری این اقوام یکی از چهار زبان ملی لینگالا، کیکونگو، تشیلوبا و ساواهیلی است.

مانند جمهوری دموکراتیک کنگو، فرانسوی اغلب در کشورهایی که زبان‌های محلی مختلف دارند و قومیتی هستند، در نقش زبان میانجی استفاده می‌شود و اغلب در قالب زبان اداری و آموزش عالی کاربرد دارد. به دلیل رشد زیاد جمعیت در آفریقای زیر صحرا (آفریقای سیاه) و نیز گسترش مستمر آموزش در آن، فرانسوی به سریع‌الرشدترین زبان در آفریقا تبدیل شده است.

ما درشبکه مترجمین ایران برای ارائه خدمات تخصصی ترجمه فرانسه به فارسی و فارسی به فرانسه با ماهرترین مترجمان زبان فرانسه همکاری داریم.

وضعیت زبان فرانسه در دیگر نقاط جهان

پیشتر گفتیم که زبان فرانسوی در پنج قاره تکلم می‌شود، اما تاکنون تنها کشورهای فرانسوی زبان در سه قاره را ذکر کرده‌ایم. هرچند عمدۀ جمعیت فرانسوی‌زبان‌ها ساکن اروپا، آفریقا و آمریکای شمالی هستند، مناطق فرانسوی‌زبان کوچکی هم در آسیا، خاورمیانه، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه وجود دارند.

گینۀ فرانسوی در آمریکای جنوبی هم‌مرز با برزیل شمالی و از نظر جغرافیای سیاسی یکی از حوزه‌های فرانسه است. این منطقه محل زندگی حدود 250 هزار نفر و نیز بخشی از اتحادیۀ اروپاست و واحد پول آن یوروست. در اقیانوسیه، فرانسوی زبان رسمی جزیرۀ وانواتو در اقیانوس آرام است و در پلی‌نزی فرانسه، قلمروهای فرانسوی کالدونیای جدید، والیس و فوتونا نیز تکلم می‌شود.

در آسیا و خاورمیانه، زبان فرانسوی هنوز هم نشان‌دهندۀ آثار استعمار گذشتۀ فرانسه در کشورهایی همچون لائوس، ویتنام و کامبوج، که سابقاً هندوچین فرانسه بودند، و لبنان و سوریه است. هرچند استفادۀ رسمی از این زبان عموماً در این کشورها رو به کاهش است، هنوز هم در میان سالخوردگان و نخبگان و در بسیاری از موسسات آموزش عالی مطالعه و تکلم می‌شود. مرحوم محمد قاضی یکی از مترجمان برجسته زبان فرانسه در ایران است. زندگینامه او را با عنوان یادی از استاد محمد قاضی مترجم بزرگ ایران بخوانید.

جدول: رتبه جمعیتی کشورهای فرانسوی زبان

مرجع: French Speaking Countries

رتبه جمعیتی فرانسوی زبان نام کشور  جمعیت (هزار نفر)
1 فرانسه 65,130
2 کانادا 37,411
3 ماداگاسکار 26,969
4 کامرون 25,876
5 ساحل عاج 25,717
6 نیجر 23,311
7 بورکینافاسو 20,321
8 مالی 19,658
9 سنگال 16,296
10 چاد 15,947
11 گینه 12,771
12 روآندا 12,627
13 بنین 11,801
14 بلژیک 11,539
15 بوروندی 11,531
16 هائیتی 11,263
17 سوئیس 8,591
18 توگو 8,082
19 جمهوری کنگو 5,381
20 جمهوری آفریقای مرکزی 4,745
21 گابن 2,173
22 گینه استوایی 1,356
23 جیبوتی 974
24 مجمع‌الجزایر قمر 851
25 لوگزامبورگ 616
26 وانواتو 300
27 سنت لوسیا 183
28 سیشل 98
29 دومینیکن 72
30 موناکو 39
منبع
How Many People Speak French, And Where Is It Spoken?

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از توضیحاتتان ببخشید آیا زبان فرانسوی در الجزایر موریتانی مراکش و تونس هم کاربرد داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا