عمومی

تشخیص اعتبار ژورنال

چگونه تشخیص دهیم ژورنالی معتبر است یا خیر؟

وقتی می‌خواهید شروع به نگارش مقاله کنید، مسلماً، نه به سراغ ویکی پدیا می‌روید، نه از محتوای وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنید. در این مورد، به سراغ ژورنال‌ها می‌روید و سعی می‌کنید از میان آن‌ها معتبرترین‌شان را انتخاب کنید. این موضوع در مورد انتخاب مجله برای چاپ مقاله نیز صدق می‌کند. همه ما دوست داریم منابع معتبر را بخوانیم و یافته‌های‌مان را در منابع معتبر منتشر کنیم. اما چگونه تشخیص دهیم ژورنالی معتبر است یا خیر؟ اعتبار ژورنال به چه عواملی بستگی دارد؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد نحوه ارزیابی ژورنال بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

همان‌طور که می دانید ترجمه ماشینی، مثل ترجمه گوگل ترنسلیت، همواره ایرادهایی دارد. به عبارت ساده، هیچ ترجمه‌ای جای ترجمه انسانی را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید ترجمه‌تان را مترجمی کاربلد و حرفه‌ای انجام دهد، می‌توانید به شبکه مترجمین ایران، بزرگ‌ترین سایت تخصصی ترجمه در ایران، اطمینان کنید. همواره، برندهای معتبری مانند سامسونگ، مزدا و هواوی به ما اعتماد کرده‌اند و ترجمه‌شان را به مترجمین مجرب ما سپرده‌اند. ما بیش از 45,000 مترجم داریم که هر کدام در رشته‌‌های تخصصی مشخصی تبحر دارند. برای مثال، محتوای تخصصی حوزۀ صنایع را به مترجمی می‌سپاریم که در این رشته تحصیل کرده است یا این‌که مسلط به متون این حوزه است. برای استفاده از خدمات ترجمه مقاله، ترجمه متن، ترجمه کتاب، ترجمه سایت، ترجمه کاتالوگ و بروشور و حتی ترجمه همزمان، کافی است وارد سایت شبکه مترجمین ایران شوید و سفارش‌تان را ثبت کنید. ثبت نام و آپلود فایل در سایت شبکه مترجمین ایران

اعتبار ژورنال به چه عواملی بستگی دارد؟

فرقی نمی‌کند به دنبال ژورنال معتبر پزشکی هستید یا این‌که می‌خواهید ژورنال‌های معتبر حوزه روانشناسی را بشناسید، در هر صورت، هنگام بررسی ژورنال، باید یک سری معیار مشخص را در ذهن داشته باشید تا بتوانید انتخابی درست را انجام دهید.

هنگام بررسی ژورنال، سوالات زیر را از خودتان بپرسید.

ژورنال در کجا ایندکس یا نمایه شده است؟

پیش از هر چیزی، باید ببینید آیا نام ژورنال مورد نظر در دیتابیس‌های حاوی اطلاعات بیبلیوگرافی وجود دارد یا خیر. در واقع، باید ببینید این ژورنال‌ها در کجا ایندکس شده‌اند.

تاریخچه ژورنال مورد نظر چیست؟

باید ببینید قدمت ژورنال چند سال است؟ آیا ژورنال تازه‌کار است یا این‌که سال‎‌ها تجربه در انتشار مقاله دارد؟ در ضمن، باید بدانید که طی سال‌های فعالیتش، آیا مقاله‌های باکیفیتی را منتشر کرده است یا خیر. در واقع، صرفاً، قدمت مهم نیست، بلکه کیفیت مقاله‌های چاپ شده نیز مهم است.

تحریریه ژورنال متشکل از چه کسانی است؟

اعضای تحریریه ژورنال تأثیر مهمی در تعیین اعتبار ژورنال دارند. بنابراین، هنگام ارزیابی اعتبار ژورنال، باید ببینید که آیا تحریریه ژورنال متشکل از اعضای معتبر و مشهور است یا خیر.

آیا مقاله‌های موجود در مقاله داوری همتا می‌شوند یا خیر؟

اگر قرار است از مقاله‌های یک ژورنال برای پیشرفت کارتان استفاده کنید، باید ببینید که آیا مقاله‌هایش داروی همتا می‌شوند یا خیر. همچنین، اگر قرار است مقاله‌تان را به ژورنالی بسپارید، باید ببینید که روند داروی همتای‌شان چقدر زمان می‌برد.

ضریب تأثیر ژورنال چیست؟

ضریب تأثیر یا ایمپکت تأثیر (impact factor) میانگین ارجاع‌دهی به ژورنال طی دو سال اخیر است. در واقع، ضریب تأثیر به شما می‌گوید آیا ژورنال مورد نظر در حوزه مورد نظرتان رتبه‌ای دارد یا خیر.  باید ببینید که آیا ژورنال ضریب تأثیر دارد یا خیر. در واقع، باید ببینید که آیا دیگر محققان به سراغ مقاله‌های این ژورنال می‌روند یا خیر؟ آیا از این مقاله‌ها به عنوان منبع استفاده می‌کنند یا خیر.

آیا اطلاعات کافی در مورد ژورنال موجود است؟

در اینترنت جستجو کنید و ببینید که آیا در مورد ژورنال مورد نظرتان اطلاعات کافی وجود دارد یا خیر. معمولاً، ژورنال‌های معتبر وب‌سایت دارند و شما می‌توانید در قسمت «About» یا «درباره ما» وب‎‌سایت‌شان، همه اطلاعات لازم را درباره‌شان به دست آورید. در این قسمت، باید بتوانید به چنین اطلاعاتی دست پیدا کنید:

  • آدرس ایمیل
  • آدرس
  • تلفن تماس

علاوه بر این‌ها، این ژورنال‌های معتبر، در وب‌سایت‌شان، اطلاعاتی را در مورد شرایط چاپ مقاله در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با مراجعه به این قسمت، خواهید دانست مقاله‌تان برای انتشار در این ژورنال باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

آیا وب‎‌سایت ژورنال به‌روزرسانی می‌شود؟

داشتن وب‌سایت برای اعتبار بودن ژورنال کافی نیست! باید ببینید که آیا اطلاعات وب‌سایت ژورنال مورد نظرتان به روزرسانی می‌شوند یا خیر؟ آیا لینک‌های موجود در وب‌سایت ژورنال به‌روز هستند و کار می‌کنند یا خیر؟ یادتان باشد ژورنال‌های معتبر وب‌سایت‌های‌شان را به طور مرتب، به‌روزرسانی می‌کنند و وقتی به وب‌سایت‌شان سر می‌زنید، می‌توانید پویایی را احساس کنید.

آیا قسمتی برای راهنمایی نویسندگان وجود دارد یا خیر؟

در وب‌سایت ژورنال‌های معتبر، اطلاعات کاملی در مورد سیاست‌های ژورنال برای چاپ مقاله و همچنین، ساختار و محتوای مقاله وجود دارد. اگر می‌خواهید مقاله‌تان را در ژورنال مشخصی منتشر کنید، حتماً این راهنما را بخوانید تا بتوانید مقاله‌ای مطابق با استانداردهای مقاله تحویل دهید.

آیا ژورنال هدف تبلیغاتی دارد؟

پیش از انتخاب ژورنال، ببینید که آیا ژورنال‌ مورد نظرتان هدف تبلیغاتی دارد یا این‌که نه، صرفاً ژورنالی علمی است. سعی کنید به سراغ ژورنال‌هایی بروید که با هدف انتشار علم و پژوهش منتشر می‌شوند.

آیا کیفیت ترجمه تأثیری بر انتشار مقاله دارد؟

اگر می‌خواهید مقاله‌تان را در ژورنالی معتبر و بین‌المللی منتشر کنید، باید مقاله‌تان را ترجمه کنید. اما آیا کیفیت ترجمه مقاله تأثیری بر پذیرش مقاله دارد؟ آیا ترجمه بی‌کیفیت می‌تواند دلیل ریجکت شدن مقاله باشد؟ بله! کیفیت ترجمه اهمیت زیادی در این مورد دارد. مقاله‌های آکادمیک، معمولاً، تخصصی هستند، بنابراین باید ترجمه‌شان را به مترجم متخصص بسپارید. برای مثال، برای ترجمه تخصصی معماری، باید به سراغ مترجم متخصص این حوزه بروید تا در نهایت، ترجمه‌ای باکیفیت را تحویل بگیرید. چنین مترجمی اصول ترجمه مقاله را نیز به خوبی می‌داند و  با رعایت‌شان، احتمال پذیرش مقاله‎‌تان را بالا می‌برد.

یادتان باشد، مقاله‌تان هر چقدر پربار و ارزشمند باشد، اگر به خوبی ترجمه نشود، احتمال چاپ آن کاهش خواهد یافت.

گواهی ویرایش نیتیو برای انتشار مقاله در مجله‌های بین‌المللی

 

پس از ترجمه، نوبت به ویرایش می‌رسد! اگر می‌خواهید مقاله‌تان در ژورنالی بین‌المللی ارائه دهید، احتمالاً، از شما گواهی ویرایش نیتیو انگلیسی نیز خواهند خواست. در چنین شرایطی، باید مقاله‌تان را به موسسه‌های ارائه دهنده خدمات ترجمه بسپارید و در نهایت، این گواهی را از آن‌ها دریافت کنید.

حتی اگر گواهی ویرایش نیتیو در میان شرایط چاپ مقاله نیست، به شما توصیه می‌کنیم مقاله‌تان را ویرایش کنید. ویرایش تأثیر شگفت‌انگیزی بر کیفیت متن و بهبود خوانش‌پذیری آن دارد.

سخن آخر

هنگام نگارش مقاله آکادمیک، باید نهایت سعی‌تان را برای ارائه اطلاعات دقیق و بی‌نقص به خرج دهید. چنین دقتی میسر نمی‌شود، مگر با مراجعه به ژورنال‌های معتبر. همچنین، وقتی می‌خواهیم مقاله‌ای را منتشر کنیم، سعی می‌کنیم معتبرترین‌شان را انتخاب کنیم. راه‌های مختلفی برای تشخیص اعتبار ژورنال وجود دارد. برای مثال، ببیند که ژورنال در کجا ایندکس شده است، تاریخچه‌اش چیست، تحریریه‌اش متشکل از چه کسانی است، وب‌سایت دارد یا نه، وب‌سایتش به طور مرتب، به‌روز رسانی می‌شود یا خیر. با بررسی چنین مواردی، می‌توانید ژورنالی معتبر را انتخاب کنید و به هدف‌تان برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا