عمومی

رشته برق بهتر است یا مکانیک؟

رشته برق بهتر است یا مکانیک؟ این سوالی است که اکثر کسانی که می‌خواهند در یکی از این دو رشته تحصیل کنند دچار تردید می‌شوند و نمی‌دانند که کدام رشته برای آنها بهتر است. مهندسی یکی از رشته‌های اُمیدوارکننده‌ای است که فرصت‌های بسیاری را برای پیشرفت فراهم می‌کند. یادگیری در مورد نحوه کارکرد مکانیک، نحوه ساخت آنها و چگونگی استفاده از برق در مهندسی همگی موضوعاتی هستند که در هنگام تحصیل در رشته مهندسی با آنها روبه‌رو خواهید شد. با این وجود، صنایع مرتبط با مهندسی بسیار متنوع و گوناگون هستند.

مهندسی مکانیک و مهندسی برق هر دو جزو رشته‌های پرطرفدار مهندسی هستند، اما کدام یک برای شما بهتر است؟ در این مقاله می‌خواهیم شما را با این دو رشته بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید تصمیم درستی در مورد آینده‌تان بگیرید.

خوب قبل از این که به صورت کامل به مقایسه رشته برق بهتر است یا مکانیک؟ بپردازیم، می خوام سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم، اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله برای ارسال به ژورنال های خارجی دارید قطعا بهترین انتخاب شما خواهد بود.

برق یا مکانیک؟

اگر بخواهیم بگوییم رشته برق بهتر است یا مکانیک، باید بگوییم هر دو رشته ارزشمند هستند، اما با شناخت بیشتر از این دو رشته می‌توانید تصمیم بگیرید.

ممکن است هر دو رشته شبیه به هم به‌نظر برسند. هر رشته نیاز به خلاقیت، مهارت‌های محاسباتی و مکانیکی و توانایی برای تعیین و حل مسئله دارد. شاید بزرگ‌ترین تفاوت بین رشته مهندسی برق و مهندسی مکانیک در این باشد که برای هر رشته چقدر می‌خواهید انرژی بگذارید. رشته مهندسی برق بر روی تولید برق تمرکز می‌کند، در حالیکه رشته مهندسی مکانیک بر روی کاربرد برق تاکید می‌کند.

مهندسی مکانیک

برای اینکه بدانید رشته برق بهتر است یا مکانیک، باید در مورد هر دو رشته اطلاعات زیادی داشته باشید. برای همین قبل از ورود به رشته مهندسی مکانیک باید بدانید که دانشجویان این رشته با تحقیق، طراحی و توسعه انواع محصولات و دستگاه‌ها از جمله ابزارها، موتورها و ماشین‌ها سروکار خواهند داشت.

معمولاً مسئولیت مهندسین مکانیک در محیط کار به‌صورت زیر است:

  • طراحی سیستم‌های جابجایی مواد (تسمه نقاله، انواع قرقره)
  • تحقیق و بررسی در مورد نقص فنی در حسگرها یا اجزای آن و ارائه راه‌حل برای چگونگی غلبه بر آن
  • نظارت بر پروسه‌های تولید دستگاه‌های پیشرفته از جمله تجهیزات پزشکی

مهندسی برق

کاربرد و تولید برق از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام تحصیل در رشته مهندسی برق با آن سروکار خواهید داشت. ممکن است مهندسین برق با روش‌های جدید و یا روش‌های جایگزین کاربرد برق (برای مثال، کنترل جریان برق) یا دیگر منابع انرژی برای بهبود کارکرد و یا صرفه‌جویی در هزینه روبه‌رو شوند. همچنین ممکن است بر روی استفاده از انرژی تمرکز کنند.

مسئولیت‌هایی که در اغلب اوقات بر عهده مهندسین برق است:

  • ایجاد تراشه‌های کامپیوتری برای نرم‌افزارها یا سیستم‌های جدید کامپیوتری
  • معرفی کاربردهای جایگزین برای تقویت عملکرد فنی
  • ارزیابی سیستم‌های انرژی و ارائه توصیه‌هایی برای چگونگی تغییر آنها برای دوام بیشتر

کدام مسیر را انتخاب کنیم؟

اینکه رشته مهندسی برق بهتر است یا مکانیک به نوع تخصص شما در هر رشته بستگی دارد و ممکن است هر دو مهندس در یک شغل مشابه مشغول به کار شوند مانند تولیدکننده نیمه رسانا و یا طراح سیستم‌های ناوبری.
اینکه کدام تخصص را باید انتخاب کنید بستگی به علاقه‌ و باور قلبی‌تان دارد که بدانید در کدام رشته بیشتر موفق خواهید شد.

همکاری مهندس برق و مکانیک

با اینکه این دو رشته تمایزات قابل توجهی دارند، اما باید به این نکته توجه کنید که این دو رشته می‌توانند در کنار هم کار کنند. مهندس مکانیک و مهندس برق می‌توانند در کنار هم محصول، فناوری یا ساختار جدیدی را توسعه دهند. چون هر دوی آنها مهارت‌های متفاوتی دارند، برای همین مهندسین برق و مهندسی برق در فازهای مختلف پروژه‌ها یا چرخه توسعه محصول مشارکت می‌کنند.

برای مثال، مهندسین برق ممکن است منابع برق را توسعه دهند و یا تست کنند. مهندسین مکانیک نیز ممکن است بر روی عملکرد ماشین‌آلات نظارت کنند.

برای پاسخ به سوال رشته مهندسی برق بهتر است یا مکانیک و همچنین نحوه همکاری آنها یک مثال را بررسی می‌کنیم: مهندس برق نوعی فناوری را توسعه می‌دهد که به کمک آن خودروی خودران می‌تواند سیگنال‌های ترافیکی را پردازش کند. سپس مهندس مکانیک مطمئن می‌شود که این فناوری پردازش می‌تواند به‌درستی برای کارکرد خودرو استفاده شود و یا نه.

این فقط یک مثال از همکاری مهندس برق و مهندس مکانیک بود، اما وظایف مهندس برق و مهندس مکانیک در برخی شغل‌ها یکسان است. برای مثال:

  • تحقیق در مورد توسعه محصولات جدید برای بهبود محصولات فعلی
  • فناوری عیب‌یابی برای پیدا کردن مشکل یا بهبود ایمنی
  • اجرای پروتکل‌های باکیفیت برای دستگاه‌ها، وسایل نقلیه یا ساختارها

کلام آخر
برای اینکه بدانید برای شما رشته مهندسی برق بهتر است یا مکانیک، مهارت‌هایی که هر دو رشته نیاز دارند را بدانید. مهندسین برق به مهارت‌های محاسباتی قوی نیاز دارند. این مهندسین باید داده‌ها را تجزیه و تحیل کنند و آنها را در نرم‌افزار تخصصی بنویسند، از این رو علاقه به برنامه‌های کامپیوتری برای مهندسی برق مهم است. مهندسی مکانیک نیز برای افرادی ایده‌آل است که به نحوه کارکرد ماشین‌ها، دستگاه‌ها، رباتیک و یا هر چیز دیگری علاقه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا