عمومی

معرفی نرم افزار های مهندسی برق

از رشته‌های پرکاربرد و تأثیرگذار که به‌طور گسترده در صنایع مختلف، تجارت و دیگر زمینه‌های اقتصادی به‌کار می‌رود، مهندسی برق است. توانایی طراحی، نصب، عیب‌یابی و بهینه‌سازی سیستم‌های برقی و الکترونیکی در این رشته اهمیت زیادی دارد و با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته، می‌توان این کارها را به‌خوبی انجام داد.

در این مطلب به بررسی برخی نرم‌افزارهای مهم در زمینۀ مهندسی برق می‌پردازیم که به مهندسان برق امکان طراحی و شبیه‌سازی طرح‌ها، نقشه‌ها و مدارهای الکترونیکی را بادقت و کارایی زیاد می‌دهند. هرکدام از این نرم‌افزارها، ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند که به مهندسان برق در طراحی و بهره‌برداری از سیستم‌های برقی و الکترونیکی کمک می‌کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

قبل از معرفی نرم‌افزارهای معروف و پرکاربرد در حوزۀ مهندسی برق، سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی می‌نماییم. با بهره‌گیری از این سرویس، می‌توانید کتاب‌ها، مقالات و سایر متون خود را از هر زبانی به فارسی و از فارسی به دیگر زبان‌ها ترجمه کنید.

1. AutoCAD Electrical

این نرم‌افزار در طراحی نقشه های سیم‌کشی ساختمان، طراحی ماشین و… توسط مهندسان برق استفاده می‌شود و با دقتی که دارد، می‌توانید طرح‌های خود را در ابعاد کسری ترسیم و ایجاد کنید. AutoCAD سرعت بالا و قابلیت ویرایش آسانی دارد، نمای واقعی را ارائه می‌دهد و یادگیری آن، در پیشرفت شغلی شما مؤثر است.

2.PLC

PLC یادگیری آسانی دارد، اما باتوجه به این‌که باید به‌شیوۀ عملی و فیزیکی آن را بیاموزید، بهتر است به مراکز آموزشی مراجعه کنید و در آن‌جا این زبان برنامه‌نویسی و موارد مرتبط به آن همچون نمودار پلکانی، پیکربندی و… را فرابگیرید. PLC در بسیاری از صنایع برای نظارت و کنترل بر فرایندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقاضا برای یادگیری این زبان درحال افزایش است و اگر در حوزۀ شبکه فعالیت می‌کنید، یادگیری آن برای شما مفید خواهد بود. همچنین می‌توانید در شرکت‌هایی نظیر Siemens و ABB فرصت‌های شغلی مناسبی بیابید.

SCADA:

این نرم‌افزار که کاربردش کنترل و جمع‌آوری دادۀ ناظر است و در نیروگاه‌ها، زیرایستگاه‌ها و… برای نظارت و یافتن مشکلات در تجهیزات استفاده می‌شود، از مهم‌ترین نرم‌افزارهای مورد استفادۀ مهندسان برق است. استفاده از سیستم SCADA، هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد و عمر تجهیزات با بررسی منظم عملکرد سیستم افزایش خواهد یافت.

AC/DC Drive:

درحال حاضر، صنایع از درایو استفاده و با آن برنامه‌ها را کنترل می‌کنند. این نرم‌افزار برای کنترل درایو براساس نیازهای ما استفاده می‌شود. فعالیت در شرکت‌های مبتنی بر صنعت نظیر دیتااستیل و جیندال استیلز، نیازمند مهارت کار کردن با این نرم‌افزار است.

Proteus و Pspice:

این نرم‌افزار که بیشتر توسط مهندسان برق استفاده می‌شود، کاربردش طراحی‌ و شبیه‌سازی مدارها و بررسی خروجی آن‌ها است. با Proteus می‌توانید هر مداری مانند منبع تغذیۀ قابل تنظیم، مدارهای دیجیتال و غیره را طراحی کنید. Pspice نیز نرم‌افزاری مشابه Proteus است.

OrCAD:

از این نرم‌افزار برای طراحی مدار الکترونیکی، ارائۀ شبیه‌سازی و مسیریابی، نقاشی و طراحی برد مدار چاپی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بسیاری از طراحی‌های آیفون با بهره‌گیری از این نرم‌افزار بوده است.

ETAP:

این نرم‌افزار که مخفف «برنامۀ تجزیه و تحلیل ترانزیستور و برق» است، برای شبیه‌سازی، خودکارسازی و عملیات سیستم‌های توزیع و تولید صنعت برق استفاده می‌شود. این نرم‌افزار با شبیه‌سازی سیستم، مقادیر برقی مانند جریان، خطاها، کاهش ولتاژ و… را محاسبه و طراحی برقی شما را تأیید یا رد می‌کند. از دیگر کاربردهای آن، تجزیه و تحیلی سیستم‌های خورشیدی است.

PSCAD:

این نرم‌افزار که مخفف «برنامۀ کامپیوتری طراحی سیستم برق» است و در نیروگاه‌ها، ایستگاه‌ها، FACTS و… کاربرد دارد، برای شبیه‌سازی و طراحی یک سیستم برقی در ساختمان‌های تجاری و صنعتی استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نرم افزار های رشته برق را باهم مرور کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا