برای کاربرمقاله نویسی
موضوعات داغ

9 دلیل اصلی ریجکت شدن مقاله

با رعایت نکات زیر مقاله شما رد نمی‌ شود

رد شدن مقاله همه خستگی طی مسیر نگارش مقاله را بر تن‌تان می‌گذارد. از نظر خودتان، همه تلاش‌تان را برای انجام پژوهشی اصولی و غنی کرده‌اید. اما دلایل ریجکت شدن مقاله چیست؟ در واقع، رد شدن مقاله می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد، از خطاها کوچک گرفته تا  تطبیق نداشتن موضوع مقاله با موضوعات مد نظر ژورنال! اگر دلایل موجود در پس رد شدن مقاله را بشناسید، می‌توانید امکان رد شدن مقاله‌تان را به حداقل برسانید. در این مقاله،دلایل عدم پذیرش مقاله را برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

مهم‌ترین دلایل عدم پذیرش مقاله

مقالات به دلایلی مختلفی مانند سرقت علمی، ارسال هم‌زمان به چند ژورنال، رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها و دیگر موارد فنی رد می‌شوند. اگر این دلایل رد شدن مقاله را بشناسید، می‌توانید احتمال آن را به حداقل برسانید. در ادامه، 9 دلیل اصلی ریجکت شدن مقاله را به‌تفصیل برای‌تان خواهیم گفت.

1- رد شدن مقاله در غربال‌گری فنی

قبل از اینکه متن‌تان به دست سرویراستار ژورنال برسد، دفتر ویراستاری بررسی‌های مقدماتی را به عمل می‌آورد. در این مرحله، عوامل زیر می‌تواند سبب رد شدن مقاله شود:

  • وجود احتمال سرقت علمی
  • ارسال همزمان مقاله به دیگر ژورنال‌ها (ارسال همزمان به چند ژورنال مجاز نیست)
  • نبود عناصر کلیدی، مانند عنوان، فهرست نویسندگان، متن اصلی، ارجاعات، یا شکل‌ و جدول‌، در متن
  • بی‌کیفیت بودن زبان متن
  • واضح نبودن جدول‌ها و شکل‌ها
  • رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های ژورنال

مدیر ویراستاری ژورنال کیست؟

مدیران ویراستاری مطالب ارسالی را قبل از ارسال به سردبیر ژورنال می‌خوانند تا مطمئن شوند مقاله ویژگی‌های مورد نیاز را برای چاپ در ژورنال دارد. وقتی نوشته‌تان را برای ژورنالی می‎‌فرستید، ممکن است مدیر ویراستاری آن را بررسی کند و ببیند که آیا معیارهای لازم را برای انتشار دارد یا خیر.

برای مطالعه مهمترین شیوه‌نامه‌های موجود می‌توانید به مطالب زیر مراجعه کنید:

2- نگنجیدن موضوع مقاله در دامنه کاری ژورنال و اهداف آن

اگر موضوع مقاله‌تان ارتباطی با حیطه پژوهشی ژورنال نداشته باشد، احتمالاً، پذیرفته نخواهد شد. هنگام انتخاب ژورنال برای ارسال مقاله، حتما اهداف و حیطخه کاری آن را بخوانید تا دست‌تان بیاید ژورنال به دنبال چه نوع مقالاتی است. یکی از مهمترین دلایل پذیرش نشدن مقاله این است مقاله را برای ژورنال اشتباهی فرستاده‌اید. به همین سادگی! بنابراین انتخاب ژورنال مناسب می‌تواند احتمال رد شدن ژورنال را کاهش دهد.

دلایل مهم ریجکت مقاله من
دلایل مهم ریجکت مقاله من

3- کم‌اهمیت بودن موضوع پژوهش

اگر موضوع‌ انتخابی‌تان کم‌اهمیت باشد، طبیعتاً، عوامل و خوانندگان ژورنال نیز علاقه‌ای به آن نشان نخواهند داد. در نتیجه، احتمال رد شدن آن افزایش خواهد یافت. به‌علاوه، یافته‌های کم‌اهمیت هیچ سودی در پیش‌برد علم نخواهند داشت و بالطبع، رد خواهد شد. بنابراین، سعی کنید به دنبال موضوعات مهم باشید.

4- بلندپروازی بیش از حد محقق

اگر نویسندگان بیش از حد بلندپرواز باشند، ممکن است تفسیر نتایج دشوار باشد یا حتی نتایج اشکال داشته باشند. در این موارد، بهتر است کار را به مجموعه‌ای از پروژه‌های پژوهشی کوچک‌تر تقسیم کنید. به عبارت دیگر، به دنبال انجام پژوهش‌های عجیب و غریب و دشوار نباشید، بلکه به دنبال انجام پژوهشی باشید که از عهده‌اش برمی‌آیید.

5- واضح نبودن فرضیه‌های مقاله

ممکن است پرسش پژوهش مبهم باشد، به خوبی مدون نشده باشد یا ربطی به حوزه پژوهش نداشته باشد. مرور مفصل و جامع پیشینه پژوهش می‌تواند در مشخص کردن فرضیه یا پرسش پژوهشی‌، کمک‌تان کند.

6- ناقص بودن محتوای مقاله

ممکن است مشاهداتی در مقاله ذکر شده باشد، اما مقاله یک پژوهش کامل نباشد. همچنین ممکن است نویسندگان آثار مهم دیگر در آن حوزه را نادیده گرفته باشد. بنابراین، باید به کامل بودن کار فکر کنید و پژوهشی کامل و جامع را ارائه دهید.

اگر مقاله‌تان رد شود، جای اعتراض باقی است! ما در مقاله زیر این موضوع را پوشش داده‌ایم:

نحوه پاسخ به داوری مقاله | معرفی روش خونسردانه!

می‌توانید برای پر بار کردن مقاله‌تان، از مقالات خارجی نیز به عنوان منبع کمک بگیرید. در همین راستا، پیشنهاد می‌کنیم برای ارائه ترجمه‌های باکیفیت، حتماً از خدمات ترجمه مقاله ما استفاده کنید.

7- مشکل در فرآیند پژوهش، نحوه ارائه داده‌ها یا تحلیل آن‌ها

از جمله مشکلات بزرگ می‌توان به مواردی همچون نبود گروه‌ کنترل واضح یا دیگر معیارهای مقایسه‌ای، استفاده نکردن از فرآیندها و روش‌شناسی‌های شناخته‌شده (که باعث می‌شود تکرار پژوهش دشوار شود)، یا نبود تحلیل آماری معتبر اشاره کرد. مراقب مشکلات جزئی‌تر هم باشید؛ مثلا نام‌گذاری نادرست، نامناسب یا مبهم جدول‌ها و شکل‌ها.

این موارد به علل فنی رد مقالات هم مشهور هستند. مهم‌ترین دلایل عدم پذیرش مقالات از دید فنی عبارتند از:

  • ناقص بودن داده‌ها؛ مثلا زیادی کوچک بودن نمونه، کنترل نکردن عوامل موثر، یا ضعف در کنترل این عوامل
  • ضعیف بودن تحلیل‌ها، مثلا استفاده از آزمون‌های آماری نامناسب یا فقدان کامل آزمون‌های آماری
  • نامناسب بودن روش‌شناسی برای پاسخ به فرضیه‌ها، یا استفاده از روش‌شناسی قدیمی که نسبت به روش‌های جدیدتر و قدرتمندتری که نتایج مستدل‌تر ارائه می‌کنند ضعف دارند.
  • ضعف در انگیزه پژوهشی که به موجب آن، فرضیه‌های شما روشن یا به لحاظ علمی معتبر نیستند، یا اینکه داده‌هایتان پاسخی برای پرسش مطرح‌شده فراهم نمی‌کنند.
  • یکی از مهمترین دلایل عدم پذیرش مقاله گرفتن نتایج نادرست بر اساس فرض‌هایی که داده‌هایتان آنها را تایید نمی‌کنند.

با برخی کارها می‌توان از رد مقاله در نتیجه این مشکلات جلوگیری کرد. مثلا با صرف زمان کافی برای مطالعه پیرامون حوزه مدنظر، تصمیم‌گیری دقیق درباره موضوع اصلی مورد تمرکز، فرضیه، و طراحی آزمایشی جامع مطابق با اصول کتاب‌های مرجع آموزش مقاله‌نویسی.

مشکلات فنی مقاله، مهم ترین دلیل برای رد شدن مقاله
مشکلات فنی مقاله، مهم ترین دلیل برای رد شدن مقاله

8- اشکال داشتن استدلال‌ها یا نتیجه‌گیری‌های مقاله

استدلال‌ها باید منطقی، ساختارمند و معتبر بوده و نتایج مقاله را تایید کنند. اگر نتوان نتیجه‌گیری‌ها را براساس باقی بخش‌های مقاله توجیه کرد یا اگر این نتیجه‌گیری‌ها بخش عظیمی از مقالات قبلی را نادیده بگیرند، مقاله رد خواهد شد.

9- مسائل زبانی، نوشتاری و املایی

کیفیت زبان، ساختار مقاله و تمام جدول‌ها و شکل‌های آن باید به اندازه کافی خوب باشند تا آن مقاله ارزیابی شود. اگر این طور نباشد، مقاله رد خواهد شد. فکر خوبی است که قبل از ارسال مقاله‌تان از دیگران بخواهید آن را بررسی کنند. دیگران ممکن است اشکالاتی را شکار کنند که از چشم خودتان دور مانده‌ بوده است. اگر از مهارت‌ خود در نوشتار انگلیسی مطمئن نیستید، می‌توانید قبل از ارسال مقاله از خدمات ویرایش زبان انگلیسی استفاده کنید که توسط اغلب ناشران بین‌المللی (مانند فروشگاه آنلاین الزویر) ارائه می‌شوند.

البته هزینه‌های موسسات خارجی برای ویرایش نیتیو انگلیسی بسیار بالا است و بهتر است کار خود را به موسسه شبکه مترجمین ایران بسپارید (در شبکه مترجمین ایران خدمات ویرایش فارسی هم ارائه می‌شود.):

  • فایل اولیه خود را برای ما ارسال کنید.
  • متن شما را مطالعه می‌کنیم و اطلاع می‌دهیم که چه میزان ویرایش نیاز دارد.
  • سپس قیمت و زمان لازم برای انجام به شما اعلام می‌شود.
  • پس از پرداخت، کار خود را در ساعت و تاریخ مقرر با کیفیت عالی برای ارسال به ژورنال‌های معتبر تحویل خواهید گرفت.
همین حالا فایل خودتان را ارسال کنید

 

مشکلات زبانی، بزرگ ترین دلیل برای ریجکت شدن مقاله
مشکلات زبانی، بزرگ ترین دلیل برای ریجکت شدن مقاله

از مهمترین دلایل عدم پذیرش مقاله در دسته ویرایشی این موارد هستند:

  • تفاوت داشتن موضوع مقاله با حیطه‌های مورد نظر ژورنال
  • پیشرفت ندادن علم یا نداشتن تاثیر کافی به نظر ژورنال
  • نادیده‌گرفته‌شدن اخلاقیات پژوهشی نظیر رضایت بیماران یا تایید کمیته اخلاق پژوهش روی حیوانات
  • نبود ساختار مناسب یا رعایت نکردن دستورالعمل‌های ژورنال برای فرمت‌بندی متن
  • ندادن جزییات لازم برای خواننده جهت فهم کامل پژوهش و تکرار تحلیل و آزمایش‌های نویسندگان
  • نبود ارجاعات به‌روز، یا خودارجاعی فراوان
  • کیفیت زبانی ضعیف به گونه‌ای که متن برای خواننده درک‌ناپذیر باشد
  • سخت بودن فهم منطق توضیحات، یا ضعف در ارائه داده‌ها
  • نقض اخلاقیات نشر

با رعایت دستورالعمل‌های خاص ژورنال هدف، اطمینان از منسجم بودن نوشتار و انگلیسی سلیس آن، و ارزیابی صادقانه اثر خودتان هنگام انتخاب ژورنال هدف، می‌توانید از رد شدن مقاله‌تان به خاطر علل ویرایشی اجتناب کنید. تمام این نکات در خودآموزهای مقاله‌نویسی برای ژورنال و نگارش انگلیسی پوشش داده شده است.

برای مطالعه یکی از خودآموزها می‌توانید به این مطلب وبلاگ مراجعه کنید:

آموزش مقاله نویسی کامل و گام به گام به همراه مثال

3 ویژگی که شانس پذیرش مقاله‌تان را بالا می‌برد

در بخش قبلی 9 دلیل برای عدم پذیرش مقاله‌ها را برشمردیم. حالا از نگاهی مثبت به 3 فاکتور مثبت در پذیرش مقاله اشاره می‌کنیم.

1- اهمیت صحیح و ساده‌نویسی در پیشگیری از عدم پذیرش مقاله

مارکو کاسولا ، مدیر ویراستاری واتر ریسرچ می‌گوید که باید به برخی بخش‌های خاص متنتان توجه ویژه‌ای بکنید.

«من معمولا ابتدا چکیده و نتیجه‌گیری را می‌خوانم؛ بعضی وقت‌ها ممکن است در این بخش‌ها ناهماهنگی‌هایی ببینید و جملاتی به چشمتان بخورد که ساختار عجیبی دارند. چکیده و نتیجه‌گیری بسیار مهم هستند؛ اغلب اوقات خوانندگان برای این که بفهمند مقاله در چه مورد است، به این دو بخش نگاه می‌کنند. برای همین هم خوب نوشتن این قسمت‌ها اهمیتی دوچندان دارد.»

البته او اضافه می‌کند که کل نوشته باید خوانا و قابل فهم باشد. به گفته سیمون مونائو، مدیر ویراستاری فیزیک و ریاضی در الزویر، کلید قابل فهم کردن یک نوشته، ساده نوشتن آن است. به گفته وی:

«مهم خلاقیت نیست، بلکه رساندن مطلب به شکل ساده و موثر است که مهم است. برای اینکه مقاله‌تان خوب باشد، باید جملات ساده به کار ببرید؛ کار شما رمان نوشتن نیست، مقاله ریاضی نوشتن است.»

دانلود اینفوگرافیک با موضوع دلایل عدم پذیرش مقاله

دلایل ریجکت مقاله و راه‌حل‌های آن
دلایل ریجکت مقاله و راه‌حل‌های آن

2- توجه به خواننده

به گفته مارکو و سیمون، اشتباهات زبانی در بین نویسندگان غیرانگلیسی‌زبان، رایج‌تر هستند. تعامل با خواننده خیلی مهم است؛ به همین دلیل نویسندگان باید به این مسئله دقت داشته باشند و برای جلوگیری از ریجکت مقاله و بررسی نوشته خود با یک انگلیسی‌زبان بومی مشورت کنند.

طبق توضیح سیمون:

«خواننده باید بفهمد شما چه می‌گویید – واضح بودن ترجمه متن خیلی اهمیت دارد. ویرایش حرفه‌ای می‌تواند کمکتان کند تا از خوب‌ نوشته ‌شدن متن خود اطمینان پیدا کنید.»

از نظر مارکو ادبیات ضعیف می‌تواند حاکی از وجود مشکلات بیشتر در مقاله باشد:

«بعضی وقت‌ها خطاهای زبانی زنگ خطری درباره کیفیت کار هستند. اگر متن با انگلیسی ضعیف نوشته شده باشد، کار علمی‌ای که در پس پرده آن نهفته هم ممکن است خیلی خوب نباشد. همیشه اینطور نیست، اما بعضی وقت‌ها ضعف زبانی یک نشانه است [و به احتمال زیاد باعث عدم پذیرش یا ریجکت مقاله می‌شود].»

3- پرهیز از سرهم‌بندی‌ کردن

یکی دیگر از دلایل عدم پذیرش مقاله سرهم‌بندی کردن و املای ضعیف جملات است. اگر زبان شما ضعیف باشد و این مسئله باعث مبهم شدن متن شما شود، ممکن است مدیر ویراستاری یا سردبیر قبل از داوری همتای مقاله آن را رد کنند. در طول فرایند بررسی هم بررسی‌کنندگان اغلب بخاطر اینکه باید املا و دستور زبان مقاله را اصلاح کنند، درمانده می‌شوند. چاره چیست؟

به گفته سیمون،

«خوب است قبل از ارسال اثر، آن را غلط ‌گیری کنید. این کار را همیشه باید انجام داد اما به راحتی ممکن است فراموشتان شود. اگر من بتوانم ایده مقاله را بفهمم و پژوهش هم به نظرم جالب بیاید، آن را برای سردبیر می‌فرستم و آن‌ها ممکن است برای بهترکردن نوشتار، یکی از مراکز خدمات ویرایشی را پیشنهاد کنند. در هر صورت اگر مقاله مناسب نباشد، آن را رد خواهم کرد.»

سخن آخر

تا به این‌جا، با دلایل ریجکت شدن مقاله آشنا شدید و همچنین، دانستید چه چیزهایی می‌توانند شانس پذیرش مقاله‌تان را افزایش دهد. به طور کلی، می‌توان گفت تحقیق دست‌اولی که قالب پیشنهادی ژورنال‌ها را رعایت نکرده‌باشد و همچنین، حاوی اشکالات ویرایشی باشد، مسلماً، منتشر نخواهد شد. در نتیجه، علاوه بر کار کردن روی محتوای مقاله، باید فرم آن نیز اهمیت بدهید. ژورنال مناسب برای انتخاب مقاله‌تان را پیدا کنید و مقاله‌تان را براساس فرم مورد نظر آن‌ها بنویسید تا بدین ترتیب، امکان رد شدن مقاله به حداقل برسد!

منبع
Common reasons for rejection Top language mistakes for rejection9 Common Reasons for Rejection

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تحلیل نویسنده اشتباه هست۔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا