عمومی

گرایش های مهندسی برق در کارشناسی

یکی از مهم‌ترین رشته‌های فنی-مهندسی، مهندسی برق است که به مطالعه و کار با الکتریسیته، مغناطیس و سیستم‌های قدرت می‌پردازد. از حیطه‌های فعالیت این رشته می‌توان به موارد مختلفی همچون انرژی، اتوماسیون صنعتی، ارتباطات، رایانه‌ها و رباتیک اشاره کرد که هرکدام، در توسعۀ فناوری‌های مدرن و به‌روز، نقش پررنگی دارند.

هدف از مقالۀ حاضر، بررسی گرایش‌هایش مختلف رشتۀ برق و این‌که کدام‌یک بر دیگری برتری دارد، است. در ادامه هر گرایش را به‌طور خلاصه معرفی کرده و توضیحاتی درمورد آن ارائه می‌دهیم تا با کسب شناخت لازم، بتوانید تصمیم درست و مناسبی در انتخاب گرایش خود داشته باشید.

کدام گرایش مهندسی برق بهتره؟ اصلا بهتر یعنی چی؟

باقطعیت نمی‌توان گفت که مثلاً گرایش قدرت از الکترونیک بهتر است، چراکه هرکدام از گرایش‌های مهندسی برق، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. هدف ما این است که با بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای هریک، بتوانیم به شما در انتخاب گرایش موردنظرتان باتوجه به علایق و توانایی‌هایی که دارید، کمک نماییم.

لیست گرایش های مهندسی برق در دوره لیسانس

 

رتبه بر اساس محبوبیت گرایش های مهندسی برق در کارشناسی
1  گرایش قدرت مهندسی برق
2  گرایش مخابرات مهندسی برق
3  گرایش الکترونیک مهندسی برق
4  گرایش کنترل مهندسی برق

برای پیشرفت در این رشته سخت چی کار کنیم؟

اگر هدف شما ادامۀ تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا در این رشته است، باید از همین ابتدا برنامه‌ریزی کنید تا هم دروس مقطع کارشناسی را به‌خوبی مطالعه کنید، هم با آخرین مقالات علمی رشتۀ خود آشنا باشید و هم این‌که زبان خارجی خود را تقویت کنید. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که برای موفقیت در رشتۀ مهندسی برق نیاز دارید، دانش زبان خارجی است. اگر درحال حاضر سطح زبان مناسبی ندارید، می‌توانید ترجمه تخصصی برق خود را به شبکۀ مترجمین ایران بسپارید.

گرایش قدرت

هدف گرایش قدرت، بررسی و طراحی سیستم‌های تولید، انتقال و توزیع برق است. این گرایش شامل طراحی سیستم‌های قدرت، مدیریت قدرت و کنترل سیستم‌های بزرگ، انتقال و توزیع برق، سیستم‌های توزیع هوشمند و فرصت‌های شغلی در صنعت برق می‌شود. گرایش قدرت مناسب کسانی است که به مهندسی سیستم‌های قدرت و کار با شبکه‌های برق و منابع تولید برق علاقه‌مند هستند. کار در شرکت‌های برق، نیروگاه‌ها، سازمان‌های انتقال و توزیع برق و شرکت‌های مشاورۀ مهندسی برق، ازجمله فرصت‌های شغلی مرتبط با این گرایش هستند.

 

گرایش مخابرات

هدف گرایش مخابرات، مطالعه و طراحی سیستم‌های ارتباطی و انتقال اطلاعات از طریق امواج الکترومغناطیسی است. گرایش مخابرات مناسب کسانی است که به طراحی و بهبود شبکه‌های ارتباطی، تکنولوژی بی‌سیم، اینترنت اشیا و سیستم‌های مودولاسیون علاقه‌مند هستند.

دانشجویان این گرایش، در دوران تحصیل خود با مباحثی همچون امواج الکترومغناطیسی، آنتن‌ها، فرستنده و گیرنده‌ها، مدارهای مخابراتی و شبکه‌های ارتباطی آشنا می‌شوند و برای طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های ارتباطی و مهندسی سیگنال، مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند.

کار در شرکت‌های مخابراتی، شرکت‌های تکنولوژی ارتباطات، شرکت‌های ارتباطات بی‌سیم و شرکت‌های مشاورۀ مهندسی برق مخابراتی ازجمله فرصت‌های شغلی مرتبط با این گرایش هستند. ضمناً مهندسان مخابرات در زمینه‌هایی همچون شبکه‌های تلفن همراه، اینترنت، تلویزیون و رادیو نیز می‌توانند فعالیت کنند.

با تحصیل در این گرایش، در زمینه‌های پیشرفته‌تری مانند شبکه‌های نسل چهارم و پنجم، اینترنت اشیا و شبکه‌های هوشمند، بهبود کیفیت ارتباطات و کاهش تداخل در ارتباطات هم می‌توانید کار و فعالیت کنید. درنظر گرفتن توانمندی‌ها و علایق خود، برای انتخاب این گرایش حائز اهمیت است.

گرایش الکترونیک مهندسی برق

هدف گرایش الکترونیک، مطالعه و طراحی سیستم‌ها، مدارها و دستگاه‌های الکترونیکی است. گرایش الکترونیک مناسب کسانی است که به طراحی و ساخت ادوات الکترونیکی، مدارهای مجتمع و سیستم‌های الکترونیکی علاقه‌مند هستند.

دانشجویان این گرایش، در دوران تحصیل خود با مباحثی همچون ترانزیستورها، مدارهای مجتمع، مدارهای آنالوگ و دیجیتال، الکترونیک قدرت، سیستم‌های کنترل و سیستم‌های اندازه‌گیری آشنا می‌شوند و برای طراحی و ساخت ادوات الکترونیکی و سیستم‌های الکترونیکی، مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند.

کار در صنایع مختلفی همچون الکترونیک مصرفی، ارتباطات، رایانه و نرم‌افزار، پزشکی و تجهیزات پزشکی، صنایع خودروسازی و صنعت خودرو، صنعت هوانوردی و فضایی، صنعت نفت و گاز و صنایع برق ازجمله فرصت‌های شغلی مرتبط با این گرایش هستند. ضمناً مهندسان الکترونیک در شرکت‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های مشاورۀ مهندسی برق و شرکت‌های تولید قطعات الکترونیکی نیز می‌توانند فعالیت کنند.

 

گرایش کنترل مهندسی برق

هدف گرایش کنترل، طراحی و مدیریت سیستم‌ها و فرایندهای الکتریکی است. دانشجویان این گرایش، در دوران تحصیل خود با مباحثی همچون مدل‌سازی سیستم‌ها و طراحی کنترل‌کننده‌ها آشنا می‌شوند و برای تحلیل و بهبود عملکرد سیستم‌های الکتریکی، مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند. کار در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، هوانوردی، رباتیک و اتوماسیون صنعتی ازجمله فرصت‌های شغلی مرتبط با این گرایش هستند. با بررسی علایق و توانمندی‌های شما، می‌توان اطلاعات و توصیه‌های بیشتری درخصوص این گرایش ارائه کرد.

 

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین رشته‌های فنی-مهندسی، مهندسی برق است که به مطالعه و کار با الکتریسیته، مغناطیس و سیستم‌های قدرت می‌پردازد. از حیطه‌های فعالیت این رشته می‌توان به موارد مختلفی همچون انرژی، اتوماسیون صنعتی، ارتباطات، رایانه‌ها و رباتیک اشاره کرد که هرکدام، در توسعۀ فناوری‌های مدرن و به‌روز، نقش پررنگی دارند. در این مقاله، گرایش‌های مختلف این رشته بررسی و هرکدام به‌طور اجمالی معرفی شدند تا شما بتوانید برای تصمیم‌گیری درخصوص گرایش خود، دید بهتری داشته باشید. قدرت، مخابرات، الکترونیک و کنترل چهار گرایش رشتۀ مهندسی برق هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند. شما باتوجه به علایق و توانایی‌های خود، می‌توانید گرایش مدنظرتان را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا