عمومی

معرفی رشته نوروساینس (علوم اعصاب و علوم اعصاب شناختی)

در معرفی رشته نوروساینس (علوم اعصاب) باید بگوییم این رشته به مطالعه شناخت سیستم عصبی و کارکرد مغز می‌پردازد. سیستم عصبی انسان، شبکه گسترده‌ای از سلول‌های خاصی است که به ما امکان درک، شناخت و عمل را در دنیای اطرافمان فراهم می‌کند.  نوروساینس یک رشته میان رشته‌ای است که تلفیقی از دیدگاه‌های متفاوت از زیست‌شناسی، روانشناسی و پزشکی است. این رشته بر روی مغز و تاثیر آن بر روی رفتار و کارکردهای شناختی تمرکز می‌کند. قبل از این که معرفی رشته نوروساینس بپردازیم سرویس ترجمه تخصصی پزشکی و ترجمه تخصصی روانشناسی شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم. اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله، متن و کتاب دارید کافی است که سفارش خود را در سایت شبکه مترجمین ایران ثبت کنید.

 

معرفی رشته نوروساینس (علوم اعصاب)

نوروساینس یک علم میان‌رشته‌ای است که با رشته‌های دیگر مانند ریاضیات، زبان‌شناختی، مهندسی، علوم کامپیوتری، شیمی، فلسفه، روانشناسی و پزشکی سروکار دارد. در ادامه مقاله می‌خواهیم به معرفی رشته نوروساینس (علوم اعصاب) بپردازیم تا با این رشته بیشتر آشنا شوید.

 

چرا رشته نوروسانیس مهم است؟

در معرفی رشته نوروساینس (علوم اعصاب) باید قبل از هر چیزی به اهمیت این رشته بپردازیم. این رشته نه تنها بر عملکرد انسان تاثیر می‌گذارد، بلکه به شناخت طیف وسیعی از بیماری‌های رایج نیز کمک می‌کند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

  • سندرم داون
  • اختلالات طیف اوتیسم (ASD)
  • ADHD
  • اعتیاد
  • اسکیزوفرنی
  • بیماری پارکینسون
  • تومورهای مغزی
  • صرع
  • تاثیرات سکته مغزی
  • اختلالات سیستم ایمنی مانند اسکلروز چندگانه

شناخت بیشتر از عوامل نورولوژیکی می‌تواند به توسعه داروها و دیگر روش‌ها برای درمان و پیشگیری از این بیماری‌ها و بسیاری از مسائل دیگر کمک کند.

 شاخه‌های رشته نوروساینس

برخی از شاخه‌های رشته نوروساینس عبارتند از:

نوروساینس عاطفی

در این رشته در مورد چگونگی تاثیر نورون‌ها بر رفتارهای مرتبط با رفتارهای هیجانی و عاطفی تمرکز می‌شود. در اکثر موارد، تحقیقات بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام می‌شود.

 

نوروساینس رفتاری

این رشته به مطالعه چگونگی تاثیر مغز بر رفتار می‌پردازد.

 

نوروساینس بالینی

در این رشته، نورولوژیست‌ها به‌دنبال روش‌هایی برای درمان و پیشگیری از اختلالات سیستم عصبی هستند. نورولوژیست‌های بالینی، بیماری‌های ذهنی مانند اختلالات مغز را بررسی می‌کنند.

 

نوروساینس شناختی

در این رشته چگونگی شکل‌گیری مغز و نحوه کنترل تفکرات و عوامل عصبی که تحت دستخوش این فرآیندها قرار دارند مورد بررسی قرار می‌گیرد. در طول تحقیق، دانشمندان نوروساینس فعالیت مغز را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این رشته ترکیبی از علوم شناختی روانشناسی و روانپزشکی است.

 

علوم اعصاب محاسباتی

در این رشته دانشمندان تلاش می‌کنند تا بدانند که مغز چگونه محاسبه می‌کند. دانشمندان این رشته از کامپیوتر برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی کارکردهای مغز و کاربرد روش‌هایی از رشته‌های ریاضیات، فیزیک و دیگر رشته‌های محاسباتی برای مطالعه کارکرد مغز استفاده می‌کنند.

 

نوروساینس فرهنگی

نوروساینس فرهنگی یکی از رشته‌های جدید است که به عوامل فرهنگی مرتبط با علوم اعصاب می‌پردازد.

 

نوروساینس مولکولی و سلولی

دانشمندان این رشته به‌دنبال نقش مولکول‌ها، ژن‌ها و پروتئین‌ها در کارکرد عصب‌ها و سیستم عصبی در سطح مولکولی و سلولی هستند.

 

مهندسی عصبی

در این رشته محققان از روش‌های مهندسی برای بهتر کردن شناخت، جایگزینی، ترمیم و بهبود سیستم‌های عصبی استفاده می‌کنند.

 

تصویربرداری عصبی

تصویربرداری عصبی شاخه‌ای از تصویربرداری پزشکی است که بر روی مغز متمرکز شده است. تصویربرداری عصبی برای تشخیص بیماری و ارزیابی سلامت مغز استفاده می‌شود. همچنین تصویربرداری عصبی در مطالعه مغز، چگونگی کارکرد آن و چگونگی تاثیر فعالیت‌های مختلف استفاده می‌شود.

 

نوروسایکولوژی

نوروسایکولوژی به چگونگی کارکرد مغز و کارکردهای مرتبط آن با قسمت‌های متفاوت بدن و نقش آن در سیستم عصبی می‌پردازد. این علم به دانشمندان کمک می‌کند تا بر روی نحوه کارکرد تفکرات انسان‌ها کار کنند.

 

رشته نوروساینس مناسب چه کسانی است؟

اگرچه این رشته مربوط به روانشناسی است، اما با تحصیل در این رشته فرصت حضور در کلاس‌هایی مانند زیست‌شناسی، فلسفه و علوم انسانی نیز خواهید داشت. اگر به انجام تحقیق علاقه داشته باشید، رشته نوروساینس یا علوم اعصاب یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب است. برای تحصیل در این رشته باید پیش زمینه قوی در زمینه زیست‌شناسی یا شیمی داشته باشید، البته ضروری نیست.

 

فرصت‌های شغلی برای رشته نوروساینس

با در نظر گرفتن ماهیت چند رشته‌ای نوروساینس، جای تعجبی ندارد که فرصت‌های شغلی بسیاری در انتظار افرادی باشد که در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند. در ادامه معرفی رشته نوروساینس (علوم اعصاب) به فرصت‌های شغلی آتی این رشته اشاره می‌کنیم.

دانشمند یا دستیار تحقیق

دستیاران و دانشمندان تحقیقاتی در آزمایشگاه کار می‌کنند و وظایفی مانند انجام آزمایش‌ها، جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها را بر عهده دارند.

 

تکنیسین آزمایشگاه

تکنیسین آزمایشگاه نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و تست‌ها را انجام می‌کند. همچنین از ابزارهای مختلف آزمایشگاهی استفاده می‌کند و یافته‌ها را به متخصصان پزشکی ارائه می‌کند.

 

روانشناس بالینی

روانشناس بالینی بر روی کمک به بیماران برای کنترل اختلالات هیجانی، رفتاری و روانشناسی تمرکز می‌کنند. روانشناسان بالینی ممکن است تحقیقات مرتبط با رشته روانشناسی را نیز انجام دهند.

 

نورولوژیست

نورولوژیست‌ها پزشکانی هستند که در زمینه تشخیص و درمان اختلالات نورولوژیکی که بر مغز، اعصاب، عضلات یا نخاع تاثیر می‌گذارد تخصص دارند.

 

 

کلام آخر

در این مقاله به معرفی رشته نوروساینس (علوم اعصاب) پرداختیم و شما را با این رشته آشنا کردیم. نوروسانیس رشته جدید و مهمی است. کسانی که وارد این رشته می‌شوند باید علاقه زیادی به علوم و ریاضیات داشته باشند. اگر می‌خواهید به درمان بیماران اعصاب بپردازید باید تا دکترای تخصصی تحصیل کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنون بسیار جامع و عالیی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا