عمومی

طرز نوشتن صفحه اول مقاله

احتمالاً همۀ شما تاکنون بارها نام مقاله و مقاله نویسی به گوش‌تان خورده است و یا اینکه با خواندن مقاله‌های مختلف برای کارهایتان سر و کار داشته‌اید. حالا که به سراغ این متن آمده‌اید، حتماً در حال نگارش مقاله هستید و یا قصد  دارید نگارش مقاله‌ای را شروع کنید. مقاله نویسی مهارتی است که باید افرادی که قصد دارند در زمینه‌های پژوهشی فعالیت کنند به آن مسلط شوند. حتی اگر تصمیم به ترجمه مقاله نیز گرفته‌اید، می‌بایست این قواعد را بدانید. پس اگر قصد دارید در زمینه‌های پژوهشی فعالیت کنید، مقاله ‌نویسی مهم‌ترین کار شما خواهد بود. مقاله نویسی مراحل مختلفی دارد که بعضاً از نظر افراد بسیار سخت است. یکی از این مراحل مرحله نوشتن صفحه اول مقاله است. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد طرز نوشتن صفحه اول مقاله بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید.

مقاله چیست

پیش‌ از شروع مقاله نویسی، می‌بایست بدانیم مقاله چیست و چه ساختاری دارد. مقاله در واقع نوشته‌ای علمی است که شما بسته به ایده و سوالی که پیرامون موضوعی در ذهن دارید می‌نویسید. پیش از آن‌که شروع به نوشتن مقاله کنید، می‌بایست ابتدا بررسی می‌کنید که آیا نمونه مشابهی در مورد آن کار شده است یا خیر؟ اگر جواب خیر بود، می‌توانید خودتان در رابطه با آن مقاله‌ای بنویسید.

برای نوشتن مقاله‌ای خوب ابتدا باید شروع به جمع‌آوری اطلاعات و فیش برداری از منابع مرتبط با موضوع‌تان کنید، سپس با کنار هم قرار دادن فیش‌ها و داده‌های به دست آمده، متن مقاله را تنظیم کنید. بعد از این که متن مقاله از آب و گل درآمد و تبدیل به متنی علمی شد، باید نتیجه‌گیری آن را بنویسید و در نهایت، آن را آماده انتشار کنید.

برای انتشار یک مقاله، می‌توانید آن را، بسته به کیفیت و ویژگی‌هایش، برای همایش، کنفرانس و یا نشریه‌ای علمی-پژوهشی بفرستید تا منتشر شود. هر کدام از این مقاله‌ها ویژگی‌های مختص به خودش را دارد. برای مثال، برای نگارش مقاله کنفرانسی، می‌بایست بدانید مقاله کنفرانسی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. خوب است بدانید که انتشار مقالات در مجلات علمی-پژوهشی بیشترین امتیاز را برای شما دارد. پس سعی کنید طوری پژوهش کنید تا بتوانید مقاله‌تان را تحت عنوان مقاله «علمی-پژوهشی» منتشر کنید.

صفحۀ اول مقاله

بعد از این که مقاله‌تان منتشر شد و روی سایت‌های مختلف نمایه شد، کاربران قابلیت مطالعه مقاله‌تان را پیدا خواهند کرد. اولین صفحه‌ای که کاربران با آن مواجه می‌شوند، صفحه اول مقاله‌تان است که شامل عنوان مقاله، نام خودتان به عنوان نویسنده، چکیده و کلمات کلیدی است. صفحه اول به نوعی ویترین مقاله شما است و باید آن را به گونه‌ای بنویسید تا مخاطب را ترغیب به خواندن ادامه مقاله کند. بنابراین، نگارش صفحه اول نیز بخشی از مقاله نویسی است و می‌بایست آن را جدی بگیرید. در این صفحه، باید اطلاعات کافی و منسجم را ارائه دهید؛ به نوعی که با استانداردهای رایج مقاله نویسی هم راستا باشد. اگر نتوانید این صفحه را به درستی آماده کنید، ممکن است مخاطب تا انتهای مقاله شما پیش نرود.

حتماً می‌دانید که اگر مقالات علمی «ارجاع» یا همان «Citation» بیشتری بخورند، اعتبار مقاله‌تان و بالطبع، اعتبار شما به عنوان نویسنده آن بالا می‌رود، اما اگر مخاطب تا انتهای متن پیش نرود، مقاله‌تان دیده نخواهد شد. پس دیدیم که درست نوشتن صفحه اول چقدر مهم است.

چرا صفحه اول مهم است؟

صفحه اول اولین قسمتی از نوشته شما است که چشم مخاطب بر آن می‌افتد. این صفحه گویا شناسنامۀ نوشته‌تان است. اگر یک پله عقب‌تر برویم، بخشی به نام کاورلتر داریم که سردبیران و مسئولان ژورنال، پیش از هر چیزی، آن را می‌بینند. برای نگارش این بخشی مهم، می‌بایست بدانید کاورلتر مقاله چیست و چگونه می‌توان آن را نوشت. حالا به صفحه اول مقاله و خواننده بر می‌گردیم. اگر در این صفحه، اطلاعات کافی و جامع بر پایه قواعد و استاندارهای موجود قرار نگیرد، تأثیراتی منفی بر بدنه مقاله‌تان خواهد داشت. در ابتدای مقاله‌نویسی، حتماً باید با اصول نوشتن صفحه اول مقاله کاملاً آشنا باشید تا بتوانید در همان ابتدای کار مقاله‌ای معتبر و علمی تهیه و تنظیم کنید. در ادامه، بخش‌هایی را که باید در صفحه اول قرا بگیرند بررسی خواهیم کرد.

عنوان مقاله

عنوان مقاله باید در درجه اول بتواند کلیت مقاله را در تعدادی کلمه محدود توصیف کند. به این صورت که اعلام کند شما بر روی چه موضوعی پژوهش کرده‌اید. بنابراین باید تلاش کنید تا موضوعات مهم مقاله‌تان را در طراحی عنوان بیان کنید. در نوشتن عنوان نکاتی وجود دارد که خوب است آن‌ها رعایت کنید:

  • عنوان باید کلیت مقاله‌تان، صریح و واضح، شرح دهد.
  • وضعیت یافته‌های اصلی شما در کلمات آن مشخص باشد. مثلاً، « جایگاه نقد سینما در برنامه‌های تلویزیونی بین سال‌های 1390 تا 1400 خورشید» در این عنوان، پژوهشگر آمده است با مقایسه چند برنامه تلویزیونی در بازه زمانی مشخصی، جایگاه نقد سینمایی را بررسی کرده است.
  • عنوان نباید نتیجه مقاله را برملا کند.
  • بهتر است عنوان پرسشی نباشد و یا با کلمه پرسشی شروع نشود، مثلاً با «آیا» شروع نشود.

« آیا نقد سینمایی در برنامه‌های تلویزیونی در بین سال‌‌های 1390 تا 1400 رواج داشته است؟» این عنوان خوب نیست و بهتر است آن را ویرایش کنید و عنوانی که در بالا برای این موضوع گفتیم استفاده شود.

  • حواس‌تان باشد عنوان طولانی نشود. عنوان اگر تا 12 کلمه باشد خوب است و اگر به 20 کلمه رسید، آن عنوان دیگر مناسب نیست.
  • اگر قرار است از کلمۀ تخصصی در عنوان خود استفاده کنید، بهتر است آن را با هجی بنویسید.
  • سعی کنید عنوانی خاص بنویسید تا در ذهن خوانندگان باقی بماند.

نام نویسنده و یا نویسندگان مقاله

بعد از این‌که عنوان مقاله‌تان را نوشتید، حال نوبت این است تا نام خودتان و یا اگر همکاری داشتید نام خودتان و همکارانتان را بنویسید. مهم‌ترین موضوعاتی که باید در اینجا نوشته شود، نام و نام خانوادگی نویسندگان و رتبه دانشگاهی آن‌ها است. در نوشتن نام نویسنده و یا نویسندگان مقاله، نکاتی وجود دارد که خوب است آن‌ها رعایت کنید:

  • درج نام و نام خواندگی به صورت کامل و با املای درست
  • درج رتبه دانشگاهی؛ مثلاً دانشجوی دکتری پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا در ارتقای رتبه اعضای هیئت علمی و نمره پایان‌نامه دانشجویان تأثیر مستقیم دارد.

  • از درج القابی چون دکتر، مهندس، استاد، پروفسور، مدیرعامل، رئیس و … پیش از نام نویسندگان خودداری شود.
  • در مقالاتی که بیش از یک نفر نویسنده دارد، باید پس از نام نویسنده مسئول علامت * قرار گیرد، اگر این موضوع رعایت نشود، شخصی که نامش قبل از همه درج شده است به عنوان نویسنده مسئول قلمداد می‌شود.
  • اعضای هیئت علمی می‌توانند خود را با نوشتن به طور مثال عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران یا با درجه علمی‌شان، مثلا دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران معرفی کنند.

در ادامه به امتیاز هر یک از نویسندگان از نوشتن مقاله‌ای علمی خواهیم پرداخت.

 

تعداد نویسنده سهم هر نویسنده از امتیاز کلی مقاله
1 %100
2 %90 %60
3 %80 %50 %50
4 %70 %40 %40 %40
5 %60 %30 %30 %30 %30
بیش از 5 %50 %125 تقسیم بر تعداد نویسندگان

خلاصه مقاله

خلاصه مقاله، همانطور که از نامش پیدا است، خلاصه‌ای از کل مقاله شما است. این خلاصه مقاله معمولاً تعداد کلمات مشخصی دارد که از سوی مجلات تعیین می‌شوند. اگر شخصی خلاصه مقاله شما را بخواند، متوجه می‌شود که موضوع مقاله شما چیست و آیا محتوای آن به دردش می‌خورد یا نمی‌خورد. در نوشتن خلاصه مقاله نیز نکاتی وجود دارد که خوب است آن‌ها رعایت کنید:

  • در بخش خلاصه، افعال ماضی استفاده کنید و آن از زاویه دید سوم شخص بنویسید.
  • سعی کنید کل آن را در یک پاراگراف بنویسید.
  • ابتدای آن به صورت مقدمه باشد و انتهای آن نتیجه به صورت جزئی
  • موضوعات و سرفصل‌های اصلی مقاله را در آن بیان کنید.
  • نباید نقل قولی از شخص دیگر بیاید، بلکه باید همه چیز از زبان خود نویسنده باشد.
  • در نگارش مقاله، از نشانه‌های سجاوندی استفاده کنید.
  • جملات کوتاه و خلاصه باشند تا مخاطب به راحتی آن را درک کند.

کلمات کلیدی مقاله

کلمات کلیدی مقاله در واقع موضوعات و سر فصل‌های اصلی آن هستند. کلمات کلیدی را می توانیم مانند «هشتگ‌ها» در شبکه‌هالی مجازی مثال بزنیم. این کلمات به مخاطبان کمک می‌کنند تا مفهوم و موضوع اصلی مقاله را بهتر درک کنند. این واژه‌ها علاوه بر این می‌توانند به مخاطبان مقاله شما، دورنمایی از آنچه در مقاله شما است را شرح دهند. می‌توانند به رآن‌ها کمک کنند تا مقالاتی با موضوعات مشابه شما نیز پیدا کنند.. این موضوع کمک زیادی به آن‌ها می‌کند. نکته‌ای که باید در نوشتن این کلمات به آن دقت کنید، این است که انتخاب کمات باید کاملاً بر طبق متن و محتوای مقاله‌تان باشد؛ همچنین تعداد آن حداقل باید 5 کلمه باشد.

سخن آخر

با توجه به خواندن متن متوجه شدید که صفحه اول مقاله تا چه اندازه مهم است و چقدر می‌تواند به درست دیده شدن مقاله شما کمک کند. به هر حال مقالات مانند کتاب‌ها نیستند که بتوان با تبلیغات برای آن‌ها مخاطب جذب کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای تبلیغ مقالات صفحه اول آن‌ها باشد. اگر صفحه اول مقاله به درستی نوشته شده باشد، مطمئنا می‌تواند مخاطبان را قانع کند که مقاله را تا انتها بخوانند. به همین خاطر خوب است با رعایت نکاتی که در این متن به شما گفتیم، سعی کنید که صفحه اول خوبی برای مقاله‌هایتان بنویسید. از این که این مطلب را تا انتها خواندید از شما سپاس‌گزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا