عمومی

چگونه کاورلتر مقاله بنویسیم

کاورلتر مقاله و اصول نگارش آن

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مواردی که نیاز به کاورلتر نویسی دارد،کاورلتر برای پذیرش مقالات علمی است. این موضوع تا این حد مهم است اگر اصول درست کاورلترنویسی را برای مقاله‌تان رعایت نکنید، ممکن است از سوی نشریات پذیرفته نشود، حتی اگر محتوایش از لحاظ علمی بسیار ارزنده باشد. به همین دلیل، می‌بایست اصول کاورلتر نویسیِ مختص به مقالات را به خوبی یاد بگیرید. همچنین، اگر به فکر ترجمه مقاله هستید، می‌بایست کاورلتر آن را نیز ترجمه کنید.

در این مطلب، برای‌تان خواهیم گفت کاورلتر مقاله چیست و چگونه کاورلتر مقاله بنویسیم. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

چرا باید برای مقاله‌هایمان کاورلتر بنویسیم؟

چرا باید برای مقاله‌هایمان کاورلتر بنویسیم؟ زمانی که یک مقاله علمی را به نشریات معتبر ارسال می‌کنید، در روند ارزیابی هیئت تحریریه و سردبیر نشریه قرار می‌گیرد. معمولاً زمانی که نشریه‌ای برای دریافت مقالات فراخوان عمومی می‌گذارد، تعداد زیادی مقاله دریافت می‌کند و همین باعث می‌شود تا هیئت تحریریه نشریه با سیلی از مقالات که بسیاری از آن‌ها خوب هستند، روبه‌رو شوند.

در روند انتخاب مقالات برتر جهت انتشار مقاله، با ارائه کاورلتری مناسب، می‌توان به هیئت تحریریه و سردبیر نشریه نشان داد که مقاله ما چه مزایایی دارد که آن را ارزشمند کرده است. برای مثال، می‌توان گفت که جنبه‌های جدید بودن این مقاله چیست و چه دیدگاهی دارد. همین موضوع می‌تواند  هیئت تحریریه را برای پذیرش مقاله قانع کند و آن را در مقایسه با سایر مقالات برتری دهد.

کاورلتر در کنار مقاله قابلیت این را دارد که زوایای مقاله را، که شاید فقط نویسنده آن‌ها را می‌شناسد  و ممکن است به علت زیاد بودن تعداد مقالات دریافتی، از نگاه هیئت تحریریه دور بماند، نشان دهد. از سوی دیگر، این کاورلتر می‌تواند به هیئت تحریریه نشان دهد که چاپ این مقاله در نشریه‌شان به اعتبار آن‌ها می‌افزاید، چون به هر حال، نشریات هرچقدر هم که معتبر باشند، جان مایه آن‌ها مقالاتشان هستند.

بنابراین، کاورلترنویسی به اندازه مقاله نویسی اهمیت دارد.

چگونه کاورلتری مناسب برای مقاله‌مان بنویسیم؟

ابتدایی‌ترین گام برای نوشتن کاورلتر مناسب برای مقاله، مطالعه بخش «دستورالعمل‌هایی برای نویسندگان» در وبسایت نشریه مورد نظر است. در این قسمت، می‌توانید متوجه شوید که مقاله مورد تأیید نشریه چه ساختاری دارد. بعضی نشریات در کنار دستور العمل‌های مربوط به ساختار مقاله، دستورالعمل کاورلتر مورد تأییدشان را نیز در وب‌سایتشان قرار می‌دهند. پس از مطالعه دقیق و درست این بخش، زمان کاورلترنویسی فرا می‌رسد!

ساختار کاورلتر مقالات علمی چیست؟

کاورلتر مقالات علمی معمولاً متشکل از چهار پاراگراف است. در هر کدام از این پاراگراف‎‌ها، می‌بایست عناصر مشخصی را بگنجانید. در ادامه، برای‌تان خواهیم گفت در هر کدام از این پاراگراف‌ها باید چه مواردی را بگنجانیم.

پاراگرف اول کاورلتر مقاله

در پاراگراف اول، بگویید عنوان مقاله‌تان چیست و آن را برای کدام ژورنال می‌فرستید. پس از آن، نوبت به ذکر یافته‌های تحقیق، سوالات تحقیق، شرایطی که تحقیق در آن شکل گرفته و پارادایم‌ تحقیق می‌رسد.

پاراگراف دوم کاورلتر مقاله

در پاراگراف دوم کاورلتر، باید به بیان مسئله و چالشی که شما را به نوشتن مقاله‌تان سوق داده است بپردازید. همچنین، باید بگویید تحقیق شما، در مقایسه با تحقیق‌های مشابه، چه خلأهایی را در حوزه‌اش پر کرده است و چه پاسخی به این خلأها داده است. در نهایت، می‌توانید بگویید که در صورت استفاده از نتیجه تحقیقتان از سوی سایر پژوهشگران، چه تحقیقات بزرگتری می‌تواند شکل بگیرد. در نظر داشته باشید که این پاراگراف نباید بیش از 5 جمله شود.

پاراگراف سوم کاورلتر مقاله

در این پاراگراف سوم، خوب است از تحقیقاتی نام ببرید که باعث شده است دغدغه نوشتن این مقاله در ذهن‌تان شکل بگیرد. همچنین، می‌توانید به این نکته اشاره کنید که مقاله‌تان با خط و مشی نشریه ارتباط دارد و از آن پیروی می‌کند. در ادامه پاراگراف، هر آنچه را فکر می‌کنید نیاز است در مورد اثرتان به داوران و هیئت تحریریۀ نشریه گوشزد کنید متذکر شوید.

پاراگراف چهارم کاورلتر مقاله

در این پاراگراف، می‌بایست از هیئت تحریریه و داوران نشریه به پاس اینکه زمان‌شان را برای مطالعه مقاله‌تان اختصاص داده‌اند قدردانی کنید.

نکات مهمی که باید در نوشتن کاورلتر مقالات رعایت کنید

  •  ادبیات کاورلتر حتماً باید کاملاً رسمی باشد.
  •   نام سردبیر و نام مجله‌ای که مقاله را برایشان ارسال کرده‌اید بنویسید. این اطلاعات را  از وبسایت نشریه به دست آورید و در گوشه سمت چپ بالای متن، برای مقالات انگلیسی و در سمت راست برای مقالات فارسی بنویسید.
  • بهتر است سردبیر را با عناوینی مانند «دکتر» و یا «سردبیر محترم» مورد خطاب قرار دهید.
  •  حتماً در کاورلتر مشخص کنید که مقاله شما در چه دسته‌ای جای می‌گیرد؛ دسته تحقیقاتی، دسته بازبینی، دسته مطالعه تطبیقی، دسته نمونه موردی و یا سایر. این موضوع می‌تواند باعث تسریع روند پذیرش مقاله‌تان شود.
  •  اگر داور پیشنهادی در بین هیئت تحریریه و داوران نشریه مورد نظر دارید، می‌توانید در پاراگراف سوم کاورلتر، درخواست کنید شخص مورد نظرتان به عنوان داور مقاله‌تان انتخاب شود.
  • دقت کنید که باید کاورلتر را همزمان با سابمیت کردن مقاله در وبسایت نشریه ارسال کنید.
  • خوب است در کاورلترتان به این نکته اشاره کنید که مقالۀ حاضر پیش از این منتشر نشده است و آن را برای نشریه دیگرینیز نفرستاده‌اید.
  • سعی کنید که زیاد از حد، اغراق نکنید که کاری که تحقیقی که انجام داده‌اید خارق‌العاده است؛ از لغاتی مانند «جدید» و «برای بار اول» استفاده نکنید.
  • می‌توانید درخواست کنید که اگر مقاله‌تان کم و کسری دارد، از راه ایمیل به شما اطلاع داده شود تا آن را برطرف کنید. نمونه پاسخ به داوران مقاله انگلیسی را در وبلاگ ترنسنت ببینید.

سخن آخر

تا به این‌جا، متوجه شدید که کاورلتر تا چه حد در تأیید و پذیر مقاله‌هایتان اهمیت دارد. کاورلتر خوب کاورلتری است که خوانا و روان باشد و بتواند داوران را متقاعد به پذیرش مقاله‌تان کند. مطمئن باشید اگر نکات گفته شده در این متن را به درستی رعایت کنید، به شرطی که مقاله‌تان از نظر علمی ارزشمند و واجد شرایط انتشار باشد،کاورلتر مقاله‌تان کاملاً استاندارد و مناسب خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا