عمومی

نرم افزار ویراستیار

شاید یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در طول فرآیند کاری با آن مواجه شده باشیم، ایرادات املایی و نگارشی است. مهم نیست مدیر یک مجموعه باشیم یا دانشجوی سال آخر یک رشته دانشگاهی؛ بدون شک بیشتر ما این مشکل را تجربه کرده‌ایم که بخواهیم یک مقاله حرفه‌ای با نگارش صحیح و ویراستاری بدون ایراد ارائه داده باشیم یا حتی یک رزومه‌ی حرفه‌ای برای خودمان تهیه کنیم. در این بین ایرادات املایی، نیم فاصله‌ها، نگارش صحیح کلمات مبهمی ‌مثل این‌ها یا اینها که به هر دو صورت نگارش می‌شوند، ممکن است ما را دچار اشتباه و ایراد کنند و از سطح حرفه‌ای بودن کمی ‌فاصله بگیریم. اما نگران نباشید؛ نیازی نیست هزینه زیادی را بپردازید تا یک شخص ویراستار مقالات و رزومه‌های شما را ویرایش کند. نرم افزار ویراستیار یک افزونه رایگان کاملا ایرانی است که مشکل شما را به سادگی حل کرده است.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد این افزونۀ کاربری بدانید برای‌تان خواهیم گفت، با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

نرم افزار ویراستیار چیست؟

در قدم اول، معرفی مختصری از این افزونه کاربردی داشته باشیم و با این معجزه‌ی ویراستاری بیشتر آشنا شویم. ویراستیار یک افزونه یا add-on است که به برنامه ورد ما متصل می‌شود و شیوه نگارش و ویرایش متن فارسی را بررسی می‌کند. این افزونه توسط دبیرخانه‌ی شورای عالی اتحاد اطلاع رسانی تهیه شده است؛ از ویژگی‌های اصلی این نرم افزار می‌توان به بررسی مواردی مثل: خطاهای املایی، اشتباه و ایرادات ویرایشی، نشانه گذاری‌ها و سایر موارد موجود در نگارش فارسی اشاره کرد.

در این بخش لازم می‌بینیم به نکته مهمی‌ که شاید ذهن خیلی از کاربران ایرانی را درگیر خود کرده است بپردازیم. احتمالاً شما هم این مورد را شنیده باشید که نرم افزار ویراستیار به روز رسانی جدیدی نداشته و اکنون تنها نسخه بتا 4 آن موجود است. به همین دلیل بیشتر کاربران این‌گونه تصور می‌کنند که این افزونه تنها بر روی ورد 2013 قابل نصب است؛ اما با راهکار‌هایی که در ادامه در خصوص نرم افزار ویراستیار خدمت شما دوستان عزیز ارائه می‌کنیم می‌توانید بدون هیچ جای نگرانی این افزونه را بر روی نسخه‌های جدیدتر برنامه ورد نصب کنید.

ویژگی‌های نرم افزار ویراستیار

نرم افزار ویراستیار ویژگی‌های متعددی دارد که پیش‌تر به برخی از آنها اشاره کردیم. در این بخش از مقاله، قصد داریم ویژگی‌های اصلی نرم افزار virastyar را بررسی کنیم. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • مجهز بودن به غلط یاب املایی و نگارشی ایرانی
  • اصلاح غلط‌های املایی دارند
  • پیشنهاد برای واژه‌های مشابه
  • امکان تکمیل کردن کلمات به صورت خودکار در حین نگارش
  • اصلاح فاصله گذاری‌های اشتباه
  • اصلاح علائم نگارشی از جمله نقطه، نقطه ویرگول، علامت سؤال و غیره
  • قابلیت نصب  روی برنامه ورد
  • پیشنهاد برای تبدیل کلمات فینگلیش به فارسی
  • تبدیل ارقام و اعداد از انگلیسی و عربی به فارسی
  • اصلاح حروف «ی» و «ک» در عربی به فارسی
  • امکان اصلاح کلی یک کلمه در طول مقاله
  • تبدیل و اصلاح تقویم و تاریخ‌ها به یکدیگر
  • توانایی ویرایش کتاب و دیگر متون بلند

به روز رسانی ویراستیار به صورت دستی

همانطور که بیشتر ما اطلاع داریم بعد از آخرین نسخه منتشر شده بتا 4، افزونه ویراستیار به روز رسانی جدیدی را منتشر نکرد. ممکن است در برخی مواقع نیاز داشته باشیم که اطلاعات ویراستاری را به بانک اطلاعاتی این نرم افزار اضافه کنیم؛ این موارد، ایراداتی هستند که دائماً در محتوای ما تکرار می‌شوند ولی نرم افزار ویراستیار امکان ویرایش این موارد را ندارد. برای رفع این مشکل می‌توانیم بانک اطلاعاتی نرم افزار را خودمان به صورت دستی به روز رسانی کرده و یک نسخه پشتیبان تهیه کنیم تا در صورت لزوم، بعداً هم بتوانیم به راحتی از آن استفاده کنیم.

آموزش نصب ویراستیار روی ورد 2019 به بالا

در ابتدا لازم است هرگونه نسخه قبلی ویراستیار را از روی سیستم‌تان حذف کنید. بعد از این کار پس از دانلود و نصب ویراستیار، از پوشه پچ و با اجرا کردن فایل patch، از صفحه باز شده بر روی سیستم گزینه Yes را بزنید.

در این حالت، ویراستیار روی سیستم شما نصب شده است، اما همین مورد کافی نیست؛ پس از اینکه فایل پچ را اجرا کردید لازم است که تمامی ‌محتویات داخل پوشه پچ را به محل نصب افزونه ویراستیار  ببرید و در محل مشخص شده فایل‌های مورد نظر را جایگزین فایل‌ها و پرونده‌های قدیمی‌کنید. بعد از انجام این کار ویراستیار شما آماده به کار است.

ترفندهای کار با نرم افزار Virastyar

برای استفاده از این نرم افزار می‌توانیم از برخی کلیدهای میانبر استفاده کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان به کاری که قصد داریم انجام دهیم دسترسی داشته باشیم. از جمله این کلید‌های میانبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ویراستاری متن می‌توانید از کلیدهای ترکیبی shift + F7 استفاده کنیم.
  • برای پیش پردازش دستور خط در افزونه ویراستیار می‌توانید از ترکیب کلید‌های shift + control + F7 استفاده کنیم.
  • برای پردازش کردن نشانه گذاری‌های متن از دستور 6shift + control + F استفاده می‌کنیم.
  • برای تکمیل خودکار واژه‌ها از کلید‌های ترکیبی shift + control + space استفاده می‌کنیم.
  • از کلیدهای میانبر 8 shift + control + Fبرای تبدیل ارقام به فارسی استفاده می‌کنیم.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی یکی از بهترین افزونه‌های لازم برای کسانی که پروژه‌های نوشتاری دارند پرداختیم. در ابتدا به معرفی اجمالی نرم افزار ویراستیار و سپس به ویژگی‌های آن پرداخته شد. در انتها نیز نحوه نصب و ترفندهای لازم برای کار کردن با این افزونه کاربردی ورد را برای شما دوستان عزیز شرح دادیم. همان‌طور که گفته شد، برنامه ویراستیار یک افزونه کاملاً رایگان ایرانی است که به شما در ویراستیاری متن‌های و محتواهای متنی کمک می‌کند. با استفاده از این نرم افزار از شرِ ایرادات نگارشی مثل: غلط‌های املایی، فاصله گذاری‌های اشتباه، علائم نگارشی نادرست و غیره یکبار برای همیشه راحت می‌شوید. همچنین اگر به دنبال تولید محتوای حرفه‌ای هستید متخصصان ما در مجموعه شبکه مترجمین ایران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان جهت تولید محتوا برای شما هستند که می‌توانید از طریق کلمه لینک شده اقدام به سفارش تولید محتوای متنی کنید.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

نرم افزار ویراستیار چیست؟

در قدم اول، معرفی مختصری از این افزونه کاربردی داشته باشیم و با این معجزه‌ی ویراستاری بیشتر آشنا شویم. ویراستیار یک افزونه یا add-on است که به برنامه ورد ما متصل می‌شود و شیوه نگارش و ویرایش متن فارسی را بررسی می‌کند. این افزونه توسط دبیرخانه‌ی شورای عالی اتحاد اطلاع رسانی تهیه شده است؛ از ویژگی‌های اصلی این نرم افزار می‌توان به بررسی مواردی مثل: خطاهای املایی، اشتباه و ایرادات ویرایشی، نشانه گذاری‌ها و سایر موارد موجود در نگارش فارسی اشاره کرد.

ویژگی‌های نرم افزار ویراستیار

مجهز بودن به غلط یاب املایی و نگارشی ایرانی
اصلاح غلط‌های املایی دارند
پیشنهاد برای واژه‌های مشابه
امکان تکمیل کردن کلمات به صورت خودکار در حین نگارش
اصلاح فاصله گذاری‌های اشتباه
اصلاح علائم نگارشی از جمله نقطه، نقطه ویرگول، علامت سؤال و غیره
قابلیت نصب  روی برنامه ورد
پیشنهاد برای تبدیل کلمات فینگلیش به فارسی
تبدیل ارقام و اعداد از انگلیسی و عربی به فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا