عمومی

معرفی مهندسی برق کنترل: مهارت‌های مورد نیاز و آینده شغلی آن

در این مقاله می‌خواهیم با معرفی مهندسی برق کنترل شما را با این رشته بیشتر آشنا کنیم. مهندس برق کنترل همه سیستم‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات کنترل الکترونیکی را طراحی، توسعه و نظارت می‌کند. این مهندسین مسئول نصب و نگهداری فنی سخت‌افزار و نرم‌افزار هستند. مهندسین برق کنترل در هنگام کار با رباتیک‌ها و تجهیزات خودکار، طراحی مفهومی را ایجاد و برنامه‌نویسی می‌کنند. در ادامه با همه چالش‌ها، مسئولیت‌ها و نقش‌هایی که بر عهده یک مهندس برق کنترل است آشنا می‌شویم. خوب قبل از این که به صورت کامل به معرفی مهندسی برق کنترل بپردازیم، می خوام سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم، اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله برای ارسال به ژورنال های خارجی دارید قطعا بهترین انتخاب شما خواهد بود.

معرفی مهندسی برق کنترل

مهندسی برق کنترل، پروسه‌ای از طراحی، تحلیل و بهینه‌سازی یک سیستم کنترل است. یک سیستم کنترل، مجموعه‌ای از دستگاه‌هایی است که رفتار دیگر دستگاه‌ها یا سیستم‌ها را تنظیم می‌کند است. با معرفی مهندسی برق کنترل با مسیر شغلی این رشته بیشتر آشنا خواهید شد، پس در ادامه با ما همراه باشید:

مهارت‌های مورد نیاز برای مهندسی برق کنترل

در ادامه معرفی مهندسی برق کنترل به مهارت‌هایی اشاره می‌کنیم که بسیار مهم هستند:

تخصص در چند زمینه مختلف

برای موفق شدن در رشته مهندسی برق کنترل باید به‌صورت همزمان در چند رشته مختلف تخصص داشته باشید. این تخصص‌ها شامل ریاضیات، فیزیک، اتوماسیون و فناوری کنترل مانند سیستم‌های کنترل توزیع‌یافته (DCS) و کنترل‌کننده‌های منطق قابل برنامه‌نویسی (PLCها) هستند. علاوه‌براین، مهارت‌های نرم‌افزاری مانند متلب، HMI، C/C**/#، VB، جاوا  و SQL نیز برای شناخت نظریه‌های برق ضروری هستند، با این وجود، رباتیک، شبکه، مخابرات و تشخیص عیب در اغلب اوقات برای این رشته لازم هستند.

 

مهارت‌های تحلیلی  

توانایی برای تحلیل چالش‌ها و استفاده از راه‌حل‌های مربوطه بخش مهمی از این شغل محسوب می‌شوند. در اغلب اوقات مهندسین برق کنترل، سیستم‌ها و ابزارها را تحلیل می‌کنند تا از ایمنی آنها مطمئن شوند و احتمال خطر را کاهش دهند. همچنین این مهندسین از فناوری و ابزارهای مدرن تحلیل برای دقیق شدن تحلیل‌شان استفاده می‌کنند.

 

استنتاج و توانایی حل مسئله

مهارت پیدا کردن ریشه مسئله و حل مسئله برای مهندسین برق کنترل از اهمیت زیادی برخوردار است. اکثر راه‌حل‌ها و سیستم‌ها حاصل روش‌های تجربی و آزمایش و خطا هستند که نیاز به توانایی قوی برای تشخیص ایرادات و رفع آنها دارد.

برقراری ارتباط و همکاری

در ادامه معرفی مهندسی برق کنترل باید به این نکته مهم هم اشاره کنیم که یک مهندس برق کنترل همیشه با تیمی از کارشناسان مختلف سروکار دارد و باید بتواند به نحو اثربخشی با آنها ارتباط برقرار کند. در کار تیمی، افراد متخصص دور هم جمع می‌شوند تا بر روی طراحی مجزا کار کنند یا به مدت طولانی بر روی راه‌حل مسئله‌ای متمرکز شوند و همه اینها نیاز به توانایی برای همکاری با محیط کار تیمی دارد.

یادگیری سریع

یادگیری سریع و مداوم برای موفقیت یک مهندس برق کنترل از اهمیت زیادی برخوردار است. دلیل آن این است که امروزه سرعت اعمال مفاهیم بسیار زیاد است و برای موفقیت باید همسو با آن شد. پس باید به‌طور دائم دانش خود را در زمینه مهندسی برق کنترل به‌روز نگه دارید.

آینده شغلی مهندسی برق کنترل

افزایش اتوماسیون و دیجیتال‌سازی نشان از فرصت‌های شغلی گسترده برای مهندسی برق کنترل است. با شروع وسایل نقلیه خودران، دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء و ماشین‌های قابل یادگیری، نقش اصلی مهندسین برق کنترل در این صنعت فناوری پیش از پیش مهم جلوه می‌کند. مهمدسین برق کنترل باعث افزایش تسهیلات تولیدی، سلاح‌های دفاعی و حتی اقلام روزمره مانند یخچال شده‌اند.  مهندسین برق کنترل علاوه‌بر طراحی و توسعه سیستم‌های کنترل می‌توانند به تست، نگهداری، گزارش‌دهی، تحقیق و نوآوری این دستگاه‌ها بپردازند.

برخی از موقعیت‌های شغلی مهندسی برق کنترل

مهندسان برق کنترل به‌طور معمول در شرکت‌های هوافضا، حمل‌ونقل، مخابرات، سازمان دفاعی، شرکت‌های تولیدی، صنعت خودرو، صنایع برق و الکترونیک مشغول به کار می‌شوند. این مهندسین نقش‌های مختلفی را بر عهده می‌گیرند مانند کنترل، اتوماسیون، تضمین کیفیت. همچنین می‌توانند به‌عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار و سخت‌افزار نیز کار کنند. برخی از این مهندسان به سمت مدیر پروژه و یا معاون مهندسی پیشرفت می‌کنند.

یک مهندس برق کنترل چه کاری انجام می‌دهد؟

برای معرفی مهندسی برق کنترل باید بدانید که یک مهندس برق کنترل دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد تا با این رشته بیشتر آشنا شوید. باید بدانید که طراحی سیستم‌های اتوماسیون بر عهده این مهندسین است. در کل، وظایف مهندسین برق کنترل عبارتند از:

  • شناخت اهداف تجاری مشتری
  • تحقیق، طراحی و توسعه
  • تعریف الگوریتم‌ها و کنترل آنها
  • نگهداری از سیستم‌های کنترل فعلی
  • تجهیزات مرتبط با منبع برای استفاده در سیستم‌های کنترل
  • توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار
  • انجام تست و اطمینان از کیفیت دستگاه‌ها
  • مدیریت گزارش‌دهی و مستندسازی

بستگی به صنعت و نقش دقیق این مهندسین، ممکن است اکثر آنها با کامپیوتر سروکار داشته باشند، برای مثال، شبیه‌سازهای ساخت‌وساز و توسعه نرم‌افزار. همچنین برخی از این مهندسین در ساخت اجزای مکانیکی سیستم‌ها همراه با تست و گزارش‌دهی آن همکاری می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به معرفی مهندسی برق کنترل بپردازیم و شما را با این رشته آشنا کنیم. در واقع، مهندسی برق کنترل، فرآیندی از طراحی، تحلیل و بهینه‌‌سازی است. برای موفقیت در این شغل، بهتر است به مهارت‌های مورد نیاز آن تسلط داشته باشید تا در آن موفق شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا