عمومی

بازار کار رشته زبان انگلیسی

بدون شک بازار کار رشته زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی دانشجویان این رشته است.  زبان انگلیسی سریع‌ترین زبان در حال رشد در تاریخ بشر است. اگر در این رشته توانایی لازم را داشته باشید بدون هیچ گونه نگرانی وارد بازار کار خواهید شد. بسیاری از دانشجویان زبان انگلیسی در مورد آینده شغلی و میزان درآمدشان نگران هستند.

بازار کار رشته زبان انگلیسی

مهارت‌هایی که در طول تحصیل به دست خواهید آورد برای وارد شدن به بازار کار رشته زبان انگلیسی مهم هستند. در ادامه می‌خواهیم شما را با برخی از این شغل‌ها آشنا کنیم.

 ترجمه تخصصی

با پیشرفت علم و فناوری نیاز به ترجمه تخصصی متون بیشتر از قبل شده است. ترجمه تخصصی شامل ترجمه متون تخصصی از جمله متون پزشکی، متون رشته‌های مهندسی، حقوق، امور مالی، حسابداری، کشاورزی و غیره است. هر کدام از این رشته‌ها دارای لغات تخصصی مخصوص به رشته خود هستند که در هنگام ترجمه تخصصی باید به آنها دقت شود. برای شروع می‌توانید از ترجمه‌های آنلاین شروع کنید. شبکه مترجمین ایران همواره با برگزاری آزمون به‌دنبال استخدام مترجمان تخصصی است. می‌توانید در این آزمون‌ها شرکت کنید و به عنوان مترجم متون تخصصی مشغول به کار شوید.

مترجمی قوه قضاییه (مترجم رسمی)

مترجمی قوه قضاییه یکی از شغل‌های پردرآمد در بازار کار رشته زبان انگلیسی است. برای وارد شدن به این شغل می‌توانید در آزمون مترجمی رسمی قوه قضاییه شرکت کنید و با قبولی در آزمون مشغول به کار شوید. در مترجمی رسمی شما اسناد و مدارکی را ترجمه خواهید کرد که افراد برای انواع مهاجرت کاری، تحصیلی و یا غیره به آنها نیاز دارند.

مترجم شفاهی

یکی دیگر از شغل‌های پردرآمد در رشته زبان انگلیسی، ترجمه همزمان است. در این شغل به‌طور مستقیم باید به ترجمه بپردازید. بیشتر ترجمه‌های شفاهی به‌صورت ساعتی حساب می‌شوند.

تدریس

اگر به تدریس علاقه داشته باشید می‌توانید با تدریس در آموزشگاه‌های خصوصی زبان شروع کنید. میزان درآمد از راه تدریس زبان انگلیسی به سوادتان در این رشته بستگی دارد. مطمئن باشید هر چقدر سواد بیشتری داشته باشید درآمدتان هم بیشتر خواهد بود. با تدریس خصوصی زبان هم می‌توانید پیشرفت کنید و هر روز به علم خودتان اضافه کنید. زبان انگلیسی یکی از همان رشته‌هایی است که یادگیری در آن پایانی ندارد. حتی در حین کار کردن هم می‌توانید یاد بگیرید. بعد از دوران کرونا هم بسیاری از افراد طعم آموزش در خانه را چشیدند و به‌دنبال آموزش بی‌دردسر در خانه هستند. بنابراین با کمی پشتکار می‌توانید به‌صورت آنلاین هم تدریس کنید.

مدیریت آموزشگاه

تاسیس موسسه زبان انگلیسی یکی از مواردی است که برای وارد شدن به بازار کار رشته زبان انگلیسی می‌توانید به آن توجه کنید. مجوز آموزشگاه‌های زبان انگلیسی از سمت اداره ارشاد و اداره آموزش و پرورش به افرادی که فارغ‌التحصیل رشته زبان باشند داده می‌شود. برای همین با کمی سرمایه و پشتکار می‌توانید موسسه تاسیس و مدیریت کنید. بهتر است قبل از تاسیس موسسه مدتی در آموزشگاه‌های دیگر تدریس کنید تا با نحوه مدیریت و تدریس در آموزشگاه‌ها آشنا شوید.

 

تولید محتوا

برای وارد شدن به بازار کار زبان انگلیسی لازم نیست جای دوری بروید. حتی در منزل هم می‌توانید به تولید محتوا بپردازید. تنوع تولید محتوا بسیار زیاد است و می‌توانید از تولید محتوای فارسی شروع کنید. افرادی که بتوانند به انگلیسی مقاله تولید کنند حتی می‌توانند درآمد دلاری هم به‌دست آورند. منظور از تولید محتوا فقط نوشتن نیست، بلکه به هر طریقی و با دانستن زبان انگلیسی می‌توانید انواع محتوا تولید کنید مانند تولید محتوای ویدئویی.

 

فریلنسری

اگر جزو کسانی هستید که ترجیح می‌دهید ساعات کاری‌تان را خودتان تعیین کنید، قطعاً فریلسنری مخصوص شما است. با فریلسنری می‌توانید به‌راحتی وارد بازار کار رشته زبان انگلیسی شوید. کافی است در سایت‌های استخدام فریلنسری عضو شوید و از کارفرماها پروژه بگیرید. معمولاً در این سایت‌ها هر چقدر که امتیاز بیشتری بگیرید، کارفرماها بیشتر به شما اعتماد می‌کنند.

 

استخدام در سازمان‌ها و شرکت‌ها

با شرکت در آزمون‌های استخدامی می‌توانید در سازمان‌ها مشغول به کار شوید. برای مثال، شرکت‌های هواپیمایی برای اداره امور فرودگاهی نیاز به کارشناسان زبان انگلیسی دارند. یکی دیگر از مواردی که می‌توانید استخدام شوید، اداره گمرک است. استخدام در آموزش و پرورش هم از دیگر موارد ورود به بازار کار رشته زبان انگلیسی محسوب می‌شود. وزارت امور خارجه، سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بسیاری از سازمان‌های دیگر همواره نیازمند کارشناسان زبان انگلیسی هستند و به‌صورت تمام وقت استخدام می‌کنند.

 

تورلیدری

یکی از فرصت‌های شغلی که می‌توانیم در مورد بازار کار رشته زبان انگلیسی به آن اشاره کنیم، تورلیدری است. منظور از تورلیدر، راهنمای مسافران خارج از کشور است که قصد بازدید از یک مکان خاصی را دارند. تورلیدر باید به فرهنگ و تاریخچه مناطق شناخت کافی داشته باشد تا بتواند آنها را به زبان انگلیسی برای مسافران تفسیر کند. برای تورلیدر شدن باید مهارت‌هایی مانند مدیریت بحران و نحوه برقراری ارتباط هم داشته باشید.

 

کلام آخر

بازار کار رشته زبان انگلیسی برای کسانی که در این رشته مشغول به تحصیل هستند و یا فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌تواند نگران‌کننده باشد. اما باید بدانید که رشته زبان انگلیسی یکی از رشته‌های پردرآمد دنیا محسوب می‌شود و فرصت‌های شغلی بسیاری چه در ایران و چه در کشورهای خارجی برای این رشته وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا