عمومی

بازار کار رشته برق در ایران چگونه است؟

اگر در رشته برق تحصیل می‌کنید و یا می‌خواهید این رشته را به‌عنوان رشته تحصیلی‌تان در آینده انتخاب کنید، ممکن است بخواهید بدانید که بازار کار رشته برق در ایران چگونه است؟ فارغ‌التحصیلان این رشته در ایران چگونه باید کار پیدا کنند؟ شرایط لازم برای مهندسی برق چیست؟ چه کسانی واجد شرایط این شغل هستند؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

خوب قبل از این که به صورت کامل به بازار کار رشته برق در ایران چگونه است؟ بپردازیم، می خوام سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم، اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله برای ارسال به ژورنال های خارجی دارید قطعا بهترین انتخاب شما خواهد بود.

بازار کار رشته برق در ایران

قبل از اینکه در مورد بازار کار رشته برق در ایران صحبت کنیم باید در مورد وظایف یک مهندس برق چیزهای زیادی بدانید. یک مهندس برق، سیستم‌های الکتریکی را برای ساختمان‌ها، سیستم‌های حمل‌و‌نقل و شبکه‌های توزیع برق، طراحی، توسعه و محافظت می‌کند. مهندسین برق در بسیاری از صنعت‌ها از جمله ساختمان‌سازی، حمل‌و‌نقل، انرژی (از جمله انرژی قابل تجدید) و کارخانجات مشغول به کار می‌شوند. یک مهندس برق باید شناخت کافی از رشته برق، ریاضیات و مهارت‌های کامپیوتری داشته باشد.

فرصت‌های شغلی مهندسی برق

وقتی از رشته مهندسی برق فارغ‌التحصیل شدید، می‌توانید در صنایع مختلف مرتبط با مهندسی مشغول به کار شوید که به گرایش تحصیلی‌تان نیز بستگی دارد.

انواع نیروگاه‌ها

نیروگاه جایی است که برای تولید و توزیع برق از آن استفاده می‌شود. بسیاری از نیروگاه‌های برق دارای یک یا چند ژنراتور هستند که برای تبدیل برق مکانیکی به برق الکتریکی سه فاز استفاده می‌شوند. نیروگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع سوختی که در آنها استفاده می‌شود طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از این نیروگاه‌ها عبارتند از نیروگاه تولید برق، نیروگاه گرمایی و نیروگاه هسته‌ای. مهندسین برق که در نیروگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند با تولید، تبدیل و توزیع برق سرو‌کار دارند. وقتی برق تولید می‌شود، باید به خانه‌ها، کارخانه‌ها و تمام نقاطی که از برق استفاده می‌کنند ارسال شود. اگر به‌عنوان مهندس برق در نیروگاه مشغول به کار شوید با دستگاه‌هایی مانند موتور، باتری، خازن کار خواهید کرد و باید بتوانید تخمین ثبات شبکه برق و جریان برق را تحلیل و طراحی کنید.

انواع کارخانجات

کارخانه‌ها نقش مهمی را در بازار کار رشته برق در ایران بازی می‌کنند. هدف اصلی مهندسی برق، طراحی دستگاه‌های صنعتی برای توسعه یک سیستم پایدار و با کیفیت است.

کارخانه خودروسازی

برخی از کارخانجات که بیشتر از همه به رشته برق نیاز دارند، کارخانه خودروسازی است. در سالهای اخیر، بازار خودروسازی روند تکاملی پیدا کرده است، از این رو تقاضا برای استخدام مهندسین برق نیز در این صنعت رو به افزایش بوده است. در واقع، کارخانه خودروسازی به‌عنوان بازار کار رشته برق در ایران می‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی را برای مهندسین برق فراهم کند. یک مهندس برق در کارخانه صنعت خودروسازی با سیستم‌های برق، کنترل و سیستم ارتباطی خودروها سروکار خواهد داشت.

سازمان‌های حوزه مخابراتی

یکی از حوزه‌هایی که در آن نیاز به مهارت مهندسین برق است، حوزه مخابراتی است. مهندسین برقی که در این حوزه کار می‌کنند جزو پردرآمدترین مهندسین برق هستند. این مهندسین در صنعت مخابرات به طراحی، توسعه، تست، نصب و حفظ تجهیزات و سیستم‌های مهندسی می‌پردازند. همچنین تولید، تبدیل و توزیع برق مخابرات نیز بر عهده مهندس برق است. مهندسین برق که دارای مهارت و دانش کافی در این رشته باشند، می‌توانند فرصت‌های شغلی بسیار عالی را در صنعت مخابرات برای خود فراهم کنند.

صنایع نظامی و دفاعی

بدون شک، جای مهندسی برق در صنایع نظامی و دفاعی خالی است. یک مهندس برق در این صنعت بر روی تجهیزات دفاعی از طراحی گرفته تا ارزیابی و معاینه کار می‌کند. در این راستا ممکن است با چالش‌ها و ماجراجویی‌های زیادی روبه‌رو شوید که با کار کردن در محیط‌های مختلف اتفاق می‌افتند.

بخش‌های دولتی و خصوصی

یک بخش بازار کار رشته برق در ایران مربوط به بخش‌های دولتی و خصوصی است. برق یکی از نیازهای اساسی برای هر صنعتی محسوب می‌شود. این مهندسین از طریق آزمون می‌توانند وارد بخش‌های دولتی و خصوصی شوند.

راه‌اندازی کسب‌وکار

شاید تابه‌حال به این فکر نکرده باشید که به‌عنوان یک مهندس برق کارآفرین وارد بازار کار رشته برق در ایران شوید. روش‌های زیادی برای کارآفرینی در مهندسی برق وجود دارد. اولین راه برای کارآفرین بودن این است که هر انجمن و یا گروهی که شامل گروهی از مهندسین برق است بپیوندید. در این انجمن‌ها با روش‌های قابل قبول برای گسترش ایده‌های کسب‌وکارتان روبه‌رو خواهید شد.

کلام آخر
برای موفقیت در رشته مهندسی برق و همچنین وارد شدن به بازار کار مهندسی برق در ایران باید مهارت‌‌های لازم و کافی را در این رشته داشته باشید. مهندسی برق دارای گرایش‌های مختلفی است که هر گرایش در حوزه‌های مختلفی می‌تواند به کار گرفته شود. برای اینکه بتوانید موقعیت‌های شغلی خوبی را داشته باشید، باید به نرم‌افزارهای مورد نیاز در رشته مهندسی برق نیز تسلط کامل داشته باشید. به‌روزرسانی اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله به مواردی اشاره کردیم که امکان فرصت شغلی برای مهندسی برق در آن حوزه‌ها وجود دارد. همچنین پیش‌بینی شده است که در آینده نزدیک، این شغل رشد خوبی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا