عمومی

کاربرد متلب در مهندسی برق

متلب (MATLAB) یک نرم‌افزار سطح بالا و ابزاری ضروری در مهندسی برق است که امکان توسعۀ انواع الگوریتم‌ها را مهیا، و برای حل انواع مسائل مربوط به محاسبات، محیط تعاملی‌ای را فراهم می‌سازد. متلب در مقایسه با زبان‌های برنامه‌نویسی سنتی مانند C و ++C، سریع‌تر است. متلب کاربردهای فراوانی دارد و برای مثال، در پردازش تصویر، طراحی کنترل، مدل‌سازی مالی و… می‌توان از آن کمک گرفت. علاوه‌بر این‌ها، می‌توانید به‌عنوان یک ماشین‌حساب پیشرفته از آن استفاده کنید. یکی از شروط استخدام در برخی شرکت‌های حوزۀ فناوری، تسلط بر متلب است.

قبل از این که به ادامه بپردازیم، سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را معرفی کنم. اگه نیاز به ترجمه تخصصی در رشته برق دارید می توانید از این سرویس استفاده کنید.

کاربردهای متلب در مهندسی برق

متلب یکی از ابزارهای اصلی در رشتۀ مهندسی برق است و در ادامۀ به برخی از کاربردهای آن اشاره شده است:

  • با یادگیری متلب، می‌توانید از آن به‌عنوان یک ماشین‌حساب استفاده کرده و محاسبات مختلف خود را انجام دهید و با اعداد مختلف کار کنید. متلب توانایی محاسبۀ عددی به بزرگی 10200 را دارد.
  • متلب در حل انواع مسائل و توابع ریاضی مرتبط با مهندسی برق، به شما کمک می‌کند.
  • از کابردهای مهم متلب این است که شما می‌توانید به ماتریس‌ها دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تغییر دهید.
  • در صورت نیاز به میکروکنترلرها، می‌توانید از ابزارهایی که متلب در زمینۀ میکروکنترلرها ارائه می‌دهد، استفاده کنید.
  • متلب در زمینۀ یادگیری ماشین بسیار کاربردی است و می‌توانید با آن نرم‌افزارهای مختلفی را طراحی کنید تا وظایف شما را آسان‌تر کنند.
  • متلب در فعالیت‌هایی که برروی زمان حساس هستند، به‌کار گرفته می‌شود و با اتوماسیون مورد نیاز، سرعت انجام کار را افزایش می‌دهد.
  • تحلیل داده بخش مهمی از مهندسی برق است و متلب برای انجام این کار، مفید است.
  • مسائل حساب‌دیفرانسیل و انتگرال را می‌توانید به کمک متلب به‌راحتی حل کنید.
  • متلب، برنامه‌نویسی را تسهیل می‌کند. برای مثال، می‌توانید بدون این‌که نیاز به نوشتن حلقۀ متنی کامل باشد، با یک دستور تنها دو آرایه را جمع کنید.
  •  متلب در درک عملکرد موتور یک خودروی الکتریکی نیز کاربرد دارد.

اگر می‌خواهید یک مهندس برق متخصص باشید و به‌دنبال فرصت‌های مناسب کاری می‌گردید، ضروری است که با متلب آشنا شوید و بر آن تسلط پیدا کنید.

پردازش تصویر با استفاده از متلب

متلب ابزاری کاربردی در پردازش تصویر است و با استفاده از آن، می‌توانید به‌خوبی تجزیه و تحلیل تصاویر را انجام داده و اطلاعاتی دربارۀ تصویری مشخص استخراج کنید. متلب علاوه‌بر این‌که به درک اشکال مختلف موجود در یک عکس کمک می‌کند، می‌تواند ویژگی‌های اشیا و رنگ‌های استفاده‌شده در تصویر را نیز شناسایی کند. به همین دلیل در مهندسی برق از آن به‌عنوان یک بخش حیاتی در پردازش تصویر استفاده می‌شود. این دورۀ آموزشی چگونگی طراحی وسایل نقلیه و سایر خودروها را آموزش می‌دهد و تصاویر نقش حیاتی در آن دارند. ممکن است شما ندانید که چطور باید نقشه‌های مهندسی برق را بخوانید. این‌جا باید از متلب کمک بگیرید.

متلب از توابع و برنامه‌های مختلفی برای پردازش تصاویر و استخراج داده بهره می‌گیرد و در آماده‌سازی تصاویری که قرار است چاپ شوند، استفاده می‌شود. متلب تصاویر را فشرده می‌کند تا اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه‌های مختلف آسان شود. همچنین با استفاده از متلب می‌توانید شکل یک تصویر را تغییر دهید که این کار به‌طور متداول در مهندسی برق صورت می‌گیرد. متلب توانایی شناسایی الگوها را دارد و می‌تواند به نتیجه‌گیری از تصویر کمک نماید. ویژگی‌های مذکور، آن را برای استفاده در هوش مصنوعی نیز مناسب می‌سازد.

اتوماسیون در مهندسی برق

از آن‌جایی که ساخت ماشین جنبه‌ای بسیار مهم در مهندسی برق است، متلب می‌تواند در اتوماسیون این فرایند کمک کند. متلب می‌تواند سطح رطوبت در هوا و خاک اطراف را تشخیص دهد و با استفاده از حسگرها و ماژول‌های بی‌سیم مختلف، برای اتوماسیون توابع مختلف استفاده کرد. از متلب در صنایع مختلف، همچون «صنعت خودروکار» که جوهر مهندسی برق است، استفاده می‌شود. علاوه‌بر کاربرد در شرکت‌های هوانوردی و دفاعی، متلب همچنین برای توسعۀ سیستم‌های کنترل و مصرف سوخت استفاده می‌شود.

متلب در حوزۀ رباتیک نیز کاربرد زیادی دارد و می‌تواند به ربات‌ها وظایف پیچیده را محول کند، چون به‌عنوان ابزاری اتوماسیونی شناخته می‌شود. تنها به این نیاز است که از پشتیبانی سخت‌افزاری استفاده کنید و با کمک متلب، یک ربات در سطح کلاس جهانی بسازید.

نتیجه‌گیری

متلب ابزاری محبوب در حوزۀ مهندسی برق است و برخی عملیات نظیر اندازه‌گیری میدان مغناطیسی، قابل بهبود و شتاب بخشیدن است. جعبه‌ابزار متلب قابل جایگزینی با دستگاه‌های سنتی در برنامه‌های پیشرفتۀ مهندسی برق (SPICE) شناخته می‌شوند.

متلب یک زبان محاسبات فنی با عملکرد مناسب است که تجسم و برنامه‌نویسی را در یک رابط کاربری کارپسند، با مسائل و راه‌حل‌های ارائه‌شده به شکل نماد‌های ریاضیاتی استاندارد ترکیب می‌کند. کاوش داده، تجزیه و تحلیل و تجسم گرافیکی برای علوم و مهندسی، با استفاده از متلب قابل دستیابی است. به همین خاطر می‌توان گفت که درک مهندسی برق، با استفاده از متلب آسان می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا