عمومی

تفاوت مقالات پژوهشی و ترویجی

اگر بخواهید مقاله‌ای را در ژورنالی علمی، اعم از ژورنال‌هی داخلی و بین‌المللی، منتشر کنید، پیش از هر چیزی، باید بدانید ژورنال مورد نظرتان به مقاله پژوهشی نیاز دارد یا مقاله ترویجی! حتی پیش از آن‌که به ترجمه مقاله فکر کنید! اما منظور از نوع مقاله چیست؟ در واقع، مقاله انواع مختلف دارد. برای انجام برخی پژوهش‌ها و نگارش برخی مقاله‌ها باید مطالعات گسترده‌ای را انجام دهید و خودتان به نتیجه‌ای جدید برسید. در برخی دیگر از مقاله‌ها، لازم نیست چنین پژوهشی را انجام دهید و می‌توانید مقاله‌ای را بر پایۀ پژوهش‌های پیشین بنویسید. به عبارت ساده، برخی مقاله‌ها پژوهشی هستند و برخی مقاله‌ها ترویجی هستند. اما تفاوت میان مقاله پژوهشی و مقاله ترویجی چیست؟ چگونه مقاله ترویجی بنویسیم؟ چگونه مقاله پژوهشی بنویسیم؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تقاوت مقالات پژوهشی و ترویجی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

هدف‌تان از نگارش مقاله چیست؟

هدف مقاله ترویجی متفاوت هدف مقاله پژوهشی است. بنابراین، پیش از آن‌که شروع به پژوهش و گردآوری منابع کنید، باید هدف‌تان را از مقاله نویسی مشخص کنید.

هدف مقاله پژوهشی

وقتی می‌خواهید مقاله پژوهشی بنویسید، در واقع، قصد دارید مطالعه پژوهشی دقیقی را انجام دهید. در این نوع مقاله، باید پژوهشی منحصربه‌فرد را در مورد سوال پژوهشی مشخصی انجام دهید.

هدف مقاله ترویجی

هدف مقاله ترویجی تجزیه و تحلیل مقالات و پژوهش‌های انجام‌شده در مورد موضوعی مشخص است. بنابراین، در این نوع مقاله، لازم نیست خودتان در مورد موضوعی پژوهش کنید و نتیجه‌گیری‌‍های شخصی‌تان را ارائه دهد، بلکه کافی است مقاله‌های موجود پیرامون موضوع مورد نظرتان را بررسی کنید و نتایج بررسی را در قالب مقاله ارائه دهید.

مبنای مقاله چیست؟

سپس، باید مبنای مقاله‌تان را مشخص کنید. در واقع، باید بدانید اساس مقاله چیست؟

مبنای مقاله پژوهشی

مبنای مقاله پژوهشی براساس پژوهش‌هایی است که نویسنده مقاله انجام می‌دهد. در واقع، مقاله پژوهشی منبع اولیه است.

مبنای مقاله ترویجی

مقاله ترویجی را بر اساس مقاله‌هایی که تا کنون منتشر شده است بنویسید. در واقع، مقاله ترویجی پژوهشی دست اول نیست، بلکه مبنای آن مقاله‌هایی است که پیش‌تر منتشر شده‌اند. مقاله ترویجی منبعی ثانویه است.

شیوه نگارش مقاله چیست؟

پس از آن، باید بدانید که قرار است مقاله‌تان را چگونه بنویسید. شیوه‌تان در نگارش مقاله چیست. در واقع، شیوه نگارش تک تک قسمت‌های مقاله را بشناسید، از صفحه اول مقاله گرفته تا آخرین صفحه از نوشتن منابع.

شیوه نگارش مقاله پژوهشی

ابتدا، یک سوال پژوهشی مشخص کنید، داده‌های خام را گردآوری کنید و پژوهشی جدید را انجام دهید.

مقاله پژوهشی را باید بر اساس تجزیه و تحلیل و تفسیر این داده‌ها بنویسید. کافی است چند نمونه مقاله ببینید تا با شیوه صحیح نگارش مقاله آشنا شوید.

شیوه نگارش مقاله ترویجی

برای نگارش مقاله ترویجی، کافی است موضوع مشخصی را انتخاب کنید و خلاصه‌ای از منابع موجود را ارائه دهید.

در واقع، در مقاله ترویجی، درک و برداشت‌تان را از موضوع مشخصی بیان می‌کنید.

اگر می‌خواهید مقاله‌تان را در ژورنال داخلی منتشر کنید، باید به فکر ویرایش متن فارسی باشید.

قرار است چه گزارش‌هایی را در مقاله ارائه دهید؟

باید بدانید مقاله‌تان قرار است چه چیزی را ارائه دهد.

گزارش‌های موجود در مقاله پژوهشی

در مقاله پژوهشی، باید همه مراحل انجام پژوهش را، با ذکر جزئیات، شرح دهید. چنین مقاله‌ای شامل قسمت‌هایی مانند چکیده، فرضیه و نتیجه‌گیری است.

به علاوه، در مقاله پژوهشی، می‌توانید ارتباط میان مقاله حاضر و منابع موجود را بیان کنید. همچنین، می‌توانید موضوعاتی را برای پژوهش‌های آتی پیشنهاد دهید.

گزارش‌های موجود در مقاله ترویجی

در مقاله ترویجی، وجوه اشتراک میان نتایج مطالعات منتخب را مشاهده می‌کنید. اگر تضاد یا تناقضی میان نتایج مقالات پیرامون یک موضوع مشخص وجود دارد، باید در مقام مولف، توضیحی برای این تناقضات داشته باشید.

مقاله باید حاوی چند کلمه باشد؟

برای انجام تحقیق، باید بدانید که قرار است مقاله‌تان چند کلمه‌ای باشد. تعداد کلمات مقاله را ژورنال مورد نظرتان تعیین می‌کند. اگر می‌خواهید مقاله‌تان را در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر کنید، باید به فکر ترجمه مقاله و نحوه ترجمه مقاله باشید.

طول مقاله پژوهشی

تعداد کلمات مقاله پژوهشی به ژورنال مورد نظرتان بستگی دارد. در واقع، ژورنال باید طول مقاله را مشخص کند. معمولاً، ژورنال‌های علمی مقاله‌های پژوهشی 3000 تا 6000 کلمه‌ای را از شما می‌خواهند. البته برخی ژورنال‌ها مقاله‌های بیش از 12000 کلمه را از شما می‌خواهند.

طول مقاله ترویجی

تعداد کلمات مقاله‌های ترویجی بین 3000 تا 5000 کلمه است. در برخی موارد، مقالات بلندتر از 5000 کلمه و کوتاه‌تر از 3000 کلمه نیز منتشر می‌شود. طور مقاله ترویجی نیز بستگی به ژورنال مورد نظرتان دارد.

سخن آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، تفاوت مقاله پژوهشی و مقاله ترویجی بسیار است. مقاله پژوهشی مقاله‌ای دست اول است که مولف آن، سعی دارد با انجام تحقیق و پژوهش بسیار، به نتیجه جدیدی برسد. اما مقاله ترویجی مبتنی بر مقاله‌ها و پژوهش‌های پیشین است. به طور کلی، هدق مقاله پژوهشی و مقاله ترویجی با یکدیگر فرق دارد. هدف از انجام مقاله پژوهشی ارائۀ نتایجی منحصر به فرد است، اما هدف از نگارش مقاله ترویجی کنار هم قرار دادن نتایج پژوهش‌های مختلف است. تعداد کلمات مقاله پژوهشی و مقاله ترویجی نیز بستگی به ژورنهال مورد نظرتان دارد. این تعداد برای هر زورنال متفاوت است. بنابراین، ابتدا، باید ژورنال مورد نظرتان را مشخص کنید، سپس براساس خواسته‌های آن، شروع به پژوهش و نوشتن کنید.

هدف مقاله پژوهشی چیست؟

وقتی می‌خواهید مقاله پژوهشی بنویسید، در واقع، قصد دارید مطالعه پژوهشی دقیقی را انجام دهید. در این نوع مقاله، باید پژوهشی منحصربه‌فرد را در مورد سوال پژوهشی مشخصی انجام دهید.

مبنای مقاله پژوهشی چیست؟

مبنای مقاله پژوهشی براساس پژوهش‌هایی است که نویسنده مقاله انجام می‌دهد. در واقع، مقاله پژوهشی منبع اولیه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا