عمومی

راهنمای نوشتن بهترین عنوان برای مقاله

عنوان‌های جذاب همیشه مخاطب را به خواندن مطلب و مقاله ترغیب می‌کنند. نخستین مواجهه مخاطب با مطلب شما رویارویی با عنوان مقاله است. واقعیت این است که پیش از آنکه محتوای مقاله در مقابل مخاطب قرار بگیرد این عنوان مقاله است که خود را بر مخاطب عرضه می‌دارد. عنوان مقاله شما بهترین راه برای معرفی مقاله به مخاطب است و می‌تواند در تصمیم‌گیری مخاطب برای انتخاب و خواندن مقاله موثر باشد. تلاش‌های شما برای نوشتن عنوانی شفاف و جذاب هرگز بی‌نتیجه نخواهد ماند و هر چه این تلاش‌ها بیشتر به هدف معطوف باشد، در ارائه مقاله به مخاطب‌تان موفق‌تر خواهید بود. عنوان‌ها اگر چه کوتاه اما نشانه‌ی روشنی از تلاش طولانی نویسنده مقاله خواهند بود که قطعاً از چشم مخاطب دور نخواهد ماند. حتی اگر قصد ترجمه مقاله را دارید نیز باید به نوشتن عنوان توجه داشته باشید.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد نحوه نوشتن عنوان مقاله بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

از نوشتن عناوین طولانی پرهیز کنید

هنگام مقاله نویسی، یادتان باشد که عنوان‌های طولانی در جذب مخاطب موفق نیستند، اگر چه ممکن است شما بر این باور باشید که در عنوان‌های طولانی توضیح‌ مفصل‌تری به مخاطب ارائه می‌شود اما سابقه نوشتن نشان داده که این دسته از عناوین نتوانسته‌اند برای مخاطبان جذاب باشند و حتی ممکن است باعث سردرگم کردن مخاطب هم بشوند. حتی در ترجمه مقاله و عنوان آن نیز باید به این موضوع توجه داشته باشید.

معمولاً ۶ تا ۸ کلمه برای عنوان هر مطلب کافی است، این تعداد کلمه را مخاطب در یک فرصت کوتاه خواهد خواند و با آن ارتباط برقرار خواهد کرد. خواندن این تعداد کلمه معمولا در “یک نگاه”‌ امکان پذیر است به این معنا که در همان لحظه نخستی که چشم مخاطب با عنوان ارتباط برقرار می‌کند خوانده می‌شوند.

اگر چه تعداد کلمه در نظر گرفته شده برای عنوان گاهی تا ۱۲ کلمه هم مجاز شمرده شده اما بهتر است که جانب احتیاط را در نظر گرفته و به همان ۶ تا ۸ کلمه بسنده کنید.

کلمه در عنوان نقش جواهر را دارد

اغراق نیست اگر بگوییم کلمات در عنوان نقش جواهر را دارند. از همان صفحه اول تحقیق، اصولی پیش بروید. البته این جمله به این معنا نیست که هر کلمه‌ای که انتخاب کنید می‌تواند به در نقش یک جواهر ظاهر شود بلکه به معنای این است که اگر کلمه درست را انتخاب کنید همجون جواهر در عنوان مقاله‌تان خواهد درخشید.

عنوان مقاله را مرحله به مرحله بنویسید

در هنگام نوشتن مقاله اگر به کلمه یا جمله‌ای‌ مناسب برای عنوان به ذهن‌تان می‌رسد در یک دفترچه یادداشت کنید. مهم نیست چند کلمه یا جمله در این دفترچه خواهید داشت اما مطمئن باشید که انجام این کار نوشتن عنوان برای مقاله را راحت‌تر خواهد کرد.

سعی کنید برای نوشتن عنوان از همین کلماتی که در دفترچه‌تان نوشته‌اید استفاده کنید ممکن است همه کلماتی که برای عنوان استفاده می‌کنید از این دفترچه نباشد اما قطعا کلمات این دفترچه در نوشتن عنوان به شما کمک بزرگی خواهند کرد.

کلمه‌ها را جابه‌جا کنید

اگر کلمه‌های عنوان ‌مقاله‌تان را انتخاب کرده‌اید با نوشتن اولین عبارت با این کلمات دست از کار نکشید بلکه سعی کنید با جابه‌جا کردن کلمات عبارت‌های بیشتری بنویسید.

به این نکته توجه کنید که برخی کلمه‌ها برای آغاز عنوان مناسب‌ترند و می‌توانند تاثیر چشم‌گیرتری بر مخاطب بگذارند.

به ضرباهنگ توجه کنید

قرار نیست یک مصرع شعر برای عنوان مقاله‌تان بنویسید، اما به خاطر داشته باشید که ضرباهنگ کلمات و عبارت‌ها همیشه می‌تواند یاریگر خوبی در جذب مخاطب باشد.

اگر ارائه یک عبارت با ضربا‌هنگ مناسب برایتان دشوار است تلاش کنید تا عبارتی با ضرباهنگ خشن و ناخوشایند هم ننویسید. ضرباهنگ عنوان را متناسب با هدفی که دارید تعیین کنید اگر قرار است به مخاطب شوک وارد کنید قطعا به ضرباهنگ منظم‌تری نیاز دارید اما اگر می‌خواهید ارامش را به مخاطب منتقل کنید می‌بایست به ضرباهنگ ملایم‌تری فکر کنید.

تلفظ‌های دشوار را کنار بگذارید

کلمه‌هایی که تلفظ دشواری دارند معمولا گزینه‌های مناسبی برای عنوان مقاله‌تان نیستند. کلمات طولانی و چند سیلابی را هم کنار بگذارید تا مخاطب به راحتی در یک نگاه بتواند عنوان مقاله‌تان را بخواند.

وقتی کلمات را کنار هم می‌گذارید مراقب باشید که حرف آخر کلمه نخست و حرف اول کلمه بعدی هماهنگ باشند مثلا ادای دو  حرف “ر” و “ل” پشت سر هم دشوار است پس از عبارتی که مخاطب را مجبور می‌کند این حروف را در کلمات پشت سرهم بدون فاصله بخواند بپرهیزید.

عبارات  تخصصی را با احتیاط استفاده کنید

اگر مخاطب مقاله شما فقط متخصصان هستند مجازید تا از کلمات تخصصی رشته‌تان در عنوان مقاله استفاده کنید اما اگر میخواهید علاوه بر متخصصان مخاطبان معمولی هم از نوشته شما سردربیاورند بهتر است در بکار بردن کلمه و عبارات تخصصی رشته‌تان کمی احتیاط کنید. اگر ناچارید تا از این کلمات استفاده کنید آنها را در گیومه بگذارید تا از پریشانی ذهن مخاطب‌تان جلوگیری کنید.

کلمات کلیدی شما را نجات می‌دهد

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان مقاله باعث می‌شود تا موتورهای جستجو هر چه بیشتر مخاطبان را به سوی مقاله شما هدایت کنند.

بهتر است تعدادی کلمه و عبارت کلیدی مربوط به مقاله‌تان تهیه کرده و هنگام نوشتن عنوان مقاله از یکی یا دو تای آنها استفاده کنید.

مراقب باشید در بکار بردن کلمات کلیدی در عنوان مقاله افراط نکنید تا به نگارش عنوان مقاله‌تان آسیب وارد نکنید.

مهم‌ترین دستاوردتان را در عنوان جای دهید

مهم‌ترین بخش مقاله‌تان را می‌بایست در عنوان مقاله جای دهید، ممکن است در مقاله شما زمان مهم‌ترین بخش بوده باشد مثلا آزمایش شما طی ۵ سال متوالی ( یا بیشتر) انجام شده باشد یا تعداد نمونه‌های شرکت کننده در پژوهش شما ۲ میلیون نفر بوده باشند یا نتایج بسیار شگفت‌انگیری به دست آورده باشد. بهتر است تلاش کنید تا این بخش‌ها را عنوان مقاله‌تان جای دهید تا مخاطب بداند که به کدام دلیل خواندن مقاله شما لازم و ضروری است.

اعداد ناجی شما هستند

از استفاده از اعداد نترسید اگر بزرگی اعداد در پژوهش شما قابل اتکاست حتما سعی کنید تا اعداد را در عنوان مقاله‌تان استفاده کنید مثلا اگر پژوهش شما در ۴ کشور انجام شده حتما این عدد را در عنوان مقاله بگنجانید یا اگر نمونه‌هایی بسیار زیادی مثلا ۱۰۰ هزار نمونه را مورد آزمایش قرار داده‌اید از آوردن این عدد در عنوان مقاله نترسید.

اعداد همیشه توجه مخاطب را جلب می‌کنند و باعث استحکام بخشی به استدلال‌ها می‌شوند به خاطر داشته باشید اعداد در برانگیختن ذوق مخاطب برای خواندن مقاله تاثیر زیادی دارند.

سخن آخر

اگر کسی از شما بپرسد در مقاله‌تان چه نوشته‌اید؟ چه پاسخی خواهید داد. دقت کنید نخستین جمله‌ای را که در پاسخ به این پرسش می‌گویید یادداشت کنید ممکن است جذاب‌ترین و بهترین عنوان برای مقاله‌تان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا