عمومی

هر آنچه باید درباره مقاله ISC و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بدانید

انتشار مقاله یکی از راه‌هایی است که شما می‌توانید از طریق آن، میزان دانش و دقت خود را در معرض دید جامعه دانشگاهی قرار دهید. وقتی مقاله‌تان در یک ژورنال علمی منتشر می‌شود، سایر افرادی که در زمینه تخصصی شما فعال هستند با پیگیری مطالب‌تان به میزان دانش و تسلط علمی شما در حیطه تخصص‌تان پی می‌برند. چنانچه نسبت به انتشار و چاپ مقاله در نشریات و پایگاه‌های معتبر علی بی‌تفاوت باشید و یا توجه کافی در این زمینه به خرج ندهید، قطعاً موفقیت شما در مقاطع بالاتر تحصیلی با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. چاپ مقاله ISC  می‌تواند درهای بسیاری را بر روی شما باز کند. مزیت اصلی این دسته مقالات نسبت به سایر مقالات علمی این است که زبان فارسی نیز در این پایگاه مورد قبول قرار می‌گیرد. اما مقاله ISC چیست؟ چگونه می‌توانیم مقاله ISC منتشر کنیم؟ آیا برای انتشار مقاله ISC، به ترجمه مقاله نیاز داریم؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد مقاله ISC و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) چیست؟

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) به اختصار ISC نامیده می‌شود. این پایگاه در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) در نشست آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) بنیاد نهاده شد.

در این سال، اعضای آیسسکو با هدف ایجاد یک  پایگاه علمی ارزیابی و به‌روزرسانی اطلاعات پژوهشی کشورهای عضو تصمیم گرفتند پایگاهی یک‌پارچه و مشترک را میان همۀ اعضا تاسیس کنند.

در حال حاضر، ۵۷ کشور مسلمان آفریقایی، آسیایی و اروپایی عضو آیسسکو  مکلف به بارگذاری نشریات علمی در  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) هستند.

مقاله ISC چیست؟

مقاله‌های ISC، همچون دیگر مقالات علمی، نیازمند پایه پژوهشی هستند و نویسنده یا نویسندگان می‌بایست نتیجه پژوهش‌های انجام‌شده را در قالب مقاله علمی بنویسند و آن را برای انتشار آماده کنند. قطعاً این مقالات می‌بایست بر پایه پژوهش‌های واقعی نوشته شده باشند تا هنگام داوری، از سوی اعضای هیئت داوری هر نشریه مورد پذیرش قرار بگیرند .

نکته مهم دیگر این‌که پژوهشی که مقاله بر پایه آن نوشته می‌شود می‌بایست حاوی نتایج جدیدی در زمینه علمی باشد. به این معنا که دانشجو یا دانشجویان نمی‌توانند نتایج پژوهش‌هایی را که قبلاً دیگران انجام داده‌اند به عنوان مقاله علمی منتشر کنند. بنابراین، پیش از اقدام به نگارش مقاله، حتماً نمونه مقاله های متعددی را بررسی کنید.

فهرست نشریات مورد تأئید  ISC در پایگاه داده‌ی این مرکز در دسترس است و همواره به‌روز رسانی می‌شود.

هدف از نگارش مقاله ISC چیست؟

مقاله نویسی بی‌شک در پیشرفت علمی‌تان بسیار اهمیت دارد. انتشار مقاله شما در ژورنال‌ها و نشریات معتبر علمی به شما برای تهیه و تدوین یک سابقه (رزومه) علمی کمک می‌کند.

با داشتن یک رزومه علمی قوی درهای بسیاری از دانشگاه‌ها  مراکز علمی در داخل و خارج کشور بر روی شما گشوده خواهد شد.

اگر علاقه‌مند هستید که دوره‌ی تحصیلی دکتری خود را در ایران بگذرانید انتشار مقالات ISC کمک بسیار بزرگی برای‌تان خواهد بود تا بتوانید در مقام هیئت علمی در دانشگاه فعالیت کنید.

علاوه بر این، معمولاً هنگام مصاحبه برای پذیرش دکترا و یا ارسال رزومه برای گرفتن پذیرش در مقطع دکترا مقالات منتشر شده داوطلبان در گزینش آنها از سوی هیئت علمی و یا هیات داوران دانشگاه‌های معتبر نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

مقالات منتشرشده می‌توانند امتیازی علمی برای استخدام در مقام  پژوهشگر باشند. همچنین، اگر قصد دارید استاد دانشگاه شوید، لازم است تا برای نوشتن مقاله علمی اهتمام جدی به خرج دهید.

انتشار مقاله ISC به زبان فارسی

نوشتن مقاله به زبان فارسی یکی از امتیازهای خیلی خوبی است که از سوی ISC برای دانشجویان و دانش‌پژوهان فارسی زبان در نظر گرفته شده است. بنابراین، نیازی نیست نحوه ترجمه مقاله را بدانید.

با توجه به این‌که در بسیاری موارد، ضعف در زبان انگلیسی یکی از موانع مهم بر سر راه نوشتن مقاله برای دانشجویان ایرانی است. پایگاه ISC، با پذیرفتن مجله‌های فارسی‌زبان، این مانع برزگ را از جلوی راه نویسندگان برداشته است.

در مقام پژوهشگر یا عضوی از یک گروه پژوهشی به راحتی می‌توانید مقاله‌های علمی را به زبان فارسی بنویسید و به این ترتیب، سابقه علمی بسیار خوبی را برای خود گردآوری کنید.

از آنجا که انتشار مقاله علمی یکی از راهکارهای موثر در موفقیت دانش‌پژوهان در رده‌های بالاتر تحصیلی است؛ انتشار مقاله در نشریات ISC  را می‌توان گام موثری در راستای دستیابی داشنجویان به مدارج بالای تحصیلی دانست.

دانشجویان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاعاتی ISC  در میان فهرست نشریات فارسی جستجو کنند، نشریه‌ای را در زمینه رشته تخصصی تحصیلی پژوهشی خود انتخاب کنند و متن فارسی مقاله‌شان را برای نشریۀ مورد نظر ارسال کنند.

کاهش هزینه چاپ مقاله با ژورنال‌های ISC

چاپ مقاله در تمامی ژورنال‌های علمی جهان مستلزم پرداخت هزینه است. هر نشریه برای انتشار مقاله، از نویسنده یا نویسندگان مبلغی را بابت انتشار درخواست می‌کند. مبالغ مورد درخواست نشریات خارجی لزوماً به دلار یا یورو است که با توجه به افزایش روزافزون  قیمت ارزهای خارجی در بازارهای داخلی کشور ممکن است تعداد زیادی از نویسندگان مقالات از عهده پرداخت این هزینه برنیایند.

در چنین شرایطی، چاپ مقاله در ژورنال‌های ISC گزینه بسیار مناسبی خواهد بود که شرایط بهتری را پیش روی افراد می‌گذارد.

می‌توانید پژوهشگری پر استناد شوید

کارشناسان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ضریب نفوذ مقاله‌های علمی منتشر شده را بررسی می‌کنند و از این طریق، نویسندگان مقالات علمی و محققانی را که مقالات علمی‌شان بیشترین ارجاع را داشته است شناسایی و معرفی می‌شوند.

به این ترتیب، فهرستی از پژوهشگران برتر و نویسندگان پر استناد تهیه می‌شود و سپس این فهرست از طریق تحلیل‌های علمی برای بررسی کیفیت آثار مورد سنجش قرار می‌گیرد تا سرانجام فهرست نهایی پراستنادترین پژوهشگران از سوی این پایگاه علمی منتشر شود.

شاید شما نیز بتوانید یکی از اعضای این فهرست نه چندان طولانی باشید.

سخن آخر

اگر خواهان افزایش دانش و آگاهی تخصصی هستید، اگر فکر می کنید ادامه تحصیل یکی از علائق اصلی شماست، بهتر است تلاش کنید تا با نوشتن هر چه بیشتر مانوس شوید و به فکر انتشار مقاله ISC باشید. انس با نوشتن برای دانش‌پژوهان معمولاً با نوشتن مقالات علمی میسر خواهد شد. پس بهتر است که تلاش خود را در زمینه نوشتن افزایش دهید و در کنار آن ژورنال های علمی و مجله‌های پژوهشی را بیشتر بشناسید.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) چیست؟

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) به اختصار ISC نامیده می‌شود. این پایگاه در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) در نشست آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) بنیاد نهاده شد.

مقاله ISC چیست؟

مقاله‌های ISC، همچون دیگر مقالات علمی، نیازمند پایه پژوهشی هستند و نویسنده یا نویسندگان می‌بایست نتیجه پژوهش‌های انجام‌شده را در قالب مقاله علمی بنویسند و آن را برای انتشار آماده کنند. قطعاً این مقالات می‌بایست بر پایه پژوهش‌های واقعی نوشته شده باشند تا هنگام داوری، از سوی اعضای هیئت داوری هر نشریه مورد پذیرش قرار بگیرند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا